Weer een complot dat uitkomt

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Arminius

Weer een complot dat uitkomt

Bericht door Arminius » 31 mei 2018, 14:38

Moord op Russische journalist Arkadi Babtsjenko in scène gezet om opdrachtgevers moordplannen te pakken

Oekraïne blijkt de dood van de Russische journalist Arkadi Babtsjenko in scène te hebben gezet. Maar de gevolgen van dit staaltje fake news zijn niet te overzien.

Zijn vrouw was al geïnformeerd door de politie dat hij het ziekenhuis niet gehaald had. Zijn vrienden hadden elkaar dinsdagavond in tranen gebeld. Ja, het was echt waar. Drie kogels. In zijn rug.

Woensdag stond hij met een grote foto op de voorpagina van Le Monde. ‘Sterke emoties na de moord op een Russische journalist in Kiev.’ De premier van Oekraïne had Rusland al beschuldigd van moord.

En toen liep hij plots binnen, woensdag om 17.22 uur, door de deur van de persruimte van de Oekraïense veiligheidsdienst: Arkadi Babtsjenko, de toch niet vermoorde Russische oppositiejournalist.

‘Ik leef nog’, zei hij met een glimlach.

Babtsjenko en de Oekraïense geheime dienst SBOe gaven toe de moord geënsceneerd te hebben. Zo wilden ze naar eigen zeggen informatie verzamelen over een geplande moordaanslag op Babtsjenko, gefinancierd door een Russische veiligheidsdienst.

Met die operatie hebben Babtsjenko en de SBOe niet alleen de hele wereld voor de gek gehouden. Met de introductie van een nepmoord op een echte journalist hebben ze een nieuw hoofdstuk geopend in het conflict tussen Rusland en Oekraïne, waarvan de gevolgen nog niet te overzien zijn.

De politie van Kiev bracht het verzonnen verhaal dinsdagavond de wereld in. Babtsjenko was bloedend aangetroffen bij zijn appartement in Kiev, loog de politie. In de ambulance naar het ziekenhuis zou hij bezweken zijn aan meerdere kogelwonden in zijn rug.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken kwam op de proppen met een schets van de verdachte: een bebaarde man tussen de 40 en 45. Parlementariër Anton Geratsjenko zei op Facebook dat de schutter Babtsjenko opgewacht had in het trappenhuis van diens flatgebouw terwijl de journalist brood aan het halen was bij de buurtwinkel.

De leugen werd nog groter toen de korpschef van Kiev, Andrej Kritsjenko, zich op nationale tv uitsprak. Hij zei dat Babtsjenko hoogstwaarschijnlijk vermoord was wegens zijn ‘professionele activiteiten’. Zijn journalistieke werk dus. Daarin was hij de afgelopen jaren buitengewoon kritisch op het Kremlin. Hij was als verslaggever openlijk voorstander van anti-Poetin-demonstraties en de pro-Europese Maidan-revolutie.

En ja, hij was met de dood bedreigd in Rusland. Op Facebook had hij gezegd niet te kunnen rouwen om de dood van 92 mensen bij de crash van een Russisch militair vliegtuig op weg naar Syrië. Moesten die mensen maar geen steun betuigen aan Russische oorlogsmisdaden, vond Babtsjenko. Hij vluchtte naar Oekraïne en zei alleen nog terug te komen naar Rusland ‘in een Navo-tank’.

Woensdag waren zijn familieleden en vrienden nog steeds in de veronderstelling dat Babtsjenko doodgeschoten was. Zijn vrouw Olga zou het ook gedacht hebben. ‘Olga belde me rond negen uur’, zei familievriend Leonid Vlasjoek tegen nieuwssite RBK. ‘Ze zei dat Arkadi neergeschoten was.’ Ze hoopte toen nog dat artsen hem konden redden, volgens Vlasjoek, maar kort daarna kreeg ze te horen dat haar man overleden was.

Op sociale media verschenen talloze rouwberichten van vrienden en collega’s. ‘Je blijft altijd mijn eerlijke, getalenteerde, onverschrokken, opgewekte broeder’, schreef onderzoeksjournalist Pavel Kanygin van Novaja Gazeta terwijl hij in het vliegtuig naar Kiev stapte. Andere vrienden zetten een inzamelingsactie op voor Babtsjenko’s zes geadopteerde kinderen, die ook niet op de hoogte zouden zijn geweest van het complot.

Ook de wereldpers twijfelde niet aan de mededeling van de Oekraïense politie en regeringsfunctionarissen. In media over de hele wereld verschenen necrologieën, ook de Volkskrant bracht er woensdagochtend een op de site.

De beelden van de nog levende Babtsjenko werden door diens collega’s gevierd als de terugkeer op aarde van Babtsjenko: beelden van de redactie van ATR, het Krim-Tataarse kanaal waarvoor Babtsjenko werkte, tonen verblufte gezichten en daarna uitzinnige vreugdedansen.

Babtsjenko verontschuldigde zich voor de camera’s van eveneens verblufte journalisten tegen zijn vrouw ‘voor de hel die zij moest doormaken in de afgelopen twee dagen’. Babtsjenko: ‘Er was geen keus.’

Het hoofd van de Oekraïense veiligheidsdienst, Vasil Hritsak, zei woensdag dat de Russische veiligheidsdienst een Oekraïense burger 40 duizend dollar betaald had om Babtsjenko te vermoorden. Die man is woensdag aangehouden, volgens Hritsak.

Maar het is onduidelijk wat de enscenering van de moord concreet opgeleverd heeft voor de Oekraïense diensten. ‘We hebben nu nieuwe feiten over mogelijke opdrachtgevers’, zei de Oekraïense procureur-generaal Joeri Loetsenko woensdagavond tegen CNN.

De operatie kreeg zware kritiek uit Rusland, dat het moordplan ontkent, en van andere kanten. Christophe Deloire, directeur van Reporters Without Borders, sprak op Twitter zijn ‘diepste verontwaardiging’ uit over de manipulatie van de Oekraïense veiligheidsdienst. ‘Het is altijd zeer gevaarlijk voor landen om met de feiten te spelen.’

In buurland Rusland was woensdagavond al een eerste gevolg te zien van de operatie. De Russische staatszender RT vergeleek de geënsceneerde aanval op Babtsjenko met de zenuwgasaanval op de Russische oud-spion Sergej Skripal en diens dochter in het Verenigd Koninkrijk. De boodschap: wie zegt dat de Britse geheime dienst die aanslag niet in scène gezet heeft?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7b9605e/

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Weer een complot dat uitkomt

Bericht door taigitu » 31 mei 2018, 14:52

Hoezo complot........
Het is van alle tijden dat politie of instanties zoals FBI, CSI en
geheime diensten van landen, kwaadwillende mensen in de val te lokken.
In scène gezet dus. Niks bijzonders, gebeurt wel vaker.

Jouw titel impliceert met de titel van het OT dat het hier kwaadwillende zijn die,
via intriges, de goedwillende van de maatschappij willen treffen.
Het is gewoon een undercoveractie geweest, niets meer of minder!
En als die actie is geslaagd en dan kan de bewuste man, die overleden zou
zijn, zich weer publiekelijk vertonen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Arminius

Re: Weer een complot dat uitkomt

Bericht door Arminius » 31 mei 2018, 14:55

taigitu schreef:
31 mei 2018, 14:52
Hoezo complot........
Het is van alle tijden dat politie of instanties zoals FBI, CSI en
geheime diensten van landen, kwaadwillende mensen in de val te lokken.
In scène gezet dus. Niks bijzonders, gebeurt wel vaker.

Jouw titel impliceert met de titel van het OT dat het hier kwaadwillende zijn die,
via intriges, de goedwillende van de maatschappij willen treffen.
Het is gewoon een undercoveractie geweest, niets meer of minder!
En als die actie is geslaagd en dan kan de bewuste man, die overleden zou
zijn, zich weer publiekelijk vertonen.
Je hebt een ruime fantasie

Ik impliceer helemaal niks. Ik maak uitsluitend melding van een complot. Een complot dat achteraf heel anders in elkaar zit als gedacht.

Gast1

Re: Weer een complot dat uitkomt

Bericht door Gast1 » 31 mei 2018, 14:58

En het was dan ook een complot:
Een samenzwering of complot is een geheime afspraak tussen een aantal personen om iets te ondernemen tegen een andere persoon of groep.
Volgens Wikipedia dan ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Weer een complot dat uitkomt

Bericht door taigitu » 31 mei 2018, 18:17

Arminius schreef:
31 mei 2018, 14:55
Je hebt een ruime fantasie

Ik impliceer helemaal niks. Ik maak uitsluitend melding van een complot. Een complot dat achteraf heel anders in elkaar zit als gedacht.
Ja, ik heb een ruime fantasie. Het was Einstein die zei 'Fantasie is belangrijker dan kennis'....
Door die fantasie zal ik me niet snel focussen op één punt van iets, maar ontstaan er vragen waarna ik
antwoorden kan zoeken. En in dit geval is het in mijn optiek geen complot omdat de zogenaamde plotters
een complot aan het licht wilden brengen en de werkelijke plotters wilden arresteren.
Het was een actie van politie om een moord te voorkomen en niet om de zogenaamde
moord op de journalist zo lang mogelijk te gebruiken om onrust en wantrouwen te genereren.

Voor mij is een werkelijk complot bedoeld om zoveel mogelijk wantrouwen en onrust te verspreiden
om de waarheid van activiteiten te verbergen. Dat lijkt me hier niet te zijn gebeurd.
Het melden van de moord op de journalist was functioneel tot op het moment dat het
gevaar was geweken, en de man zich weer in levende lijve kon presenteren.

Als ik er anders naar zou kijken dan is bijvoorbeeld het hele Sinterklaas-gebeuren voor kinderen
één groot complot. Je maakt ze bang als de Sint in Nederland is aangekomen en horen dat
de Pieten je afluisteren en dan noteren of je wel luistert, je bord leeg eet, lief voor je broertje
of zusje bent, je huiswerk maakt enz. Sint past de gulheid van zijn kadootjes aan wat hij
over je heeft gehoord. Zal jouw schoen overslaan als hij je niet lief genoeg vind.
Weken spanning rond 5 december voor die ukkies, en als ze dan 1 of 2 jaar later horen dat alles
een complot is tussen ouders en de speelgoedindustrie.......

En dan lees ik jouw reactie.....
Laatst gewijzigd door taigitu op 31 mei 2018, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Arminius

Re: Weer een complot dat uitkomt

Bericht door Arminius » 31 mei 2018, 18:36

taigitu schreef:
31 mei 2018, 18:17


Knip
:hands:

Arminius

Re: Weer een complot dat uitkomt

Bericht door Arminius » 01 jun 2018, 08:41

Kiev in de verdediging over in scène gezette moord op journalist Babtsjenko

Oekraïne heeft de handen vol om zich te verdedigen tegen de kritiek op het in scène zetten van de moord op de Russische journalist Arkadi Babtsjenko. Het verspreiden van nepnieuws zou Rusland in de kaart spelen, maar de Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken wil niets weten van die ‘pseudo-morele’ kritiek.

Kiev meldde dinsdagavond dat de uitgesproken vijand van president Poetin in zijn flat in Kiev was vermoord, en toonde zelfs een foto van de journalist in een plas bloed, maar een dag later dook de journalist levend en wel op tijdens een persconferentie.

Om de ‘moord’ echt te laten lijken kwamen er varkensbloed en een grimeur aan te pas, vertelde Babtsjenko donderdag. Vervolgens werd hij per ambulance naar het mortuarium gebracht, waar hij schone kleren aantrok en op de televisie het nieuws over zijn dood volgde.

Een lijst met nog dertig namen

Volgens de Oekraïense regering was de nepmoord nodig om het spoor te volgen van de organisator van de geplande moordaanslag naar zijn opdrachtgevers, die volgens Kiev in Moskou zouden zitten. De organisator, een Oekraïense zakenman, zou bovendien een lijst hebben beloofd met dertig namen van andere figuren die uit de weg zouden moeten worden geruimd.

De man zou volgens Kiev door Russische geheime diensten zijn gerekruteerd om iemand te vinden die bereid was Babtsjenko te vermoorden. Maar de beoogde huurmoordenaar stapte naar de SBOe, de Oekraïense geheime dienst. Die besloot daarop een schijnoperatie te beginnen om de opdrachtgevers in de val te laten lopen.

De Oekraïense autoriteiten gaven beelden vrij van de arrestatie van de man, die woensdagmiddag op straat door agenten van de geheime dienst in de boeien werd geslagen en in een minibus werd geduwd. Hij zou van plan zijn geweest naar het buitenland te vluchten om vandaar door te reizen naar Rusland. De man is inmiddels in staat van beschuldiging gesteld wegens terrorisme.

Slechts een handjevol mensen op de hoogte

Kiev lokte veel kritiek uit met het macabere toneelstukje, waarvan slechts een handjevol mensen op de hoogte was. Extra pijnlijk was dat ook Pavlo Klimkin, de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken, erbuiten was gelaten. Hij vertelde de leden van de VN-Veiligheidsraad in New York dat het te vroeg was om te zeggen wie er achter de moord zat, maar wees er wel op dat het niet de eerste politieke moord door Rusland zou zijn.

Van verschillende kanten klonk de kritiek dat Kiev met het verspreiden van nepnieuws Rusland in de kaart speelde. Russische media trokken meteen een vergelijking met de vergiftiging van de dubbelspion Skripal in Groot-Brittannië. Zou die ook niet in scène zijn gezet? En was de SBOe ook niet de bron van allerlei bewijsmateriaal uit het onderzoek naar het neerhalen van MH17?

Minister van Binnenlandse Zaken Arsen Avakov verdedigde de aanpak van Oekraïense autoriteiten. Hij ergerde zich over de ‘pseudo-morele’ lesjes vanuit het buitenland. ‘Wij hebben een leven gered en een potentieel netwerk opgebroken. Voor ons is dat genoeg om tevreden te zijn’, zei hij.

‘Je kunt naar de hel lopen’

Babtsjenko zelf zei dat hij aanvankelijk weifelde om mee te werken met de operatie van de SBOe. ‘Mijn eerste reactie was: je kunt naar de hel lopen. Ik pak mijn koffer en verdwijn naar de Noordpool. Maar toen realiseerde ik me: waar kun je je verbergen? Skripal heeft ook geprobeerd zich te verbergen’, zei hij tegen het persbureau Reuters. ‘Iedereen zegt dat dit het vertrouwen in journalisten ondermijnt, maar wat zou jij doen als je hoort dat ze je uit de weg willen ruimen?’

Op Facebook leverde hij kritiek op de Britse pers die hem verwijt dat de hele operatie meer slechts dan goeds heeft opgeleverd. ‘Wil je goeds? Geef mij dan een Brits paspoort en bescherming. Dan kun je mij de les lezen hoe ik mijn gezin moet beschermen.’

Volgens Babtsjenko hadden de Russische opdrachtgevers haast met de operatie, maar slaagde de SBOe erin tijd te rekken door te doen alsof Babtsjenko niet in Kiev was. Ze wisten de geplande moordaanslag zelfs over het afgelopen weekeinde heen te tillen, tot na de finale van de Champions League in Kiev.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf9a5040/

Plaats reactie