Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 31 okt 2018, 15:28

Afbeelding
Apu Nahasapeemapetilon krijgt bezoek van Homer en Marge.

Te stereotiep, te veel een karikatuur. De kritiek op het personage Apu Nahasapeemapetilon, de Indiase supermarkteigenaar uit The Simpsons, zwelt aan. Mogelijk wordt hij aangepast of zelfs verwijderd. En hij is niet de enige stripfiguur die een metamorfose moet ondergaan, omdat de tijdsgeest daar om vroeg.

Een relletje nog vorige maand, rond de tekenstudio van Disney. In de trailer van de nieuwe film Ralph breaks the Internet speelt prinses Tiana, in 2009 de eerste Disneyprinses ooit, een rolletje. Maar Tiana had plots een iets lichtere huid, een smallere neus en keurig getemde krullen. Reden voor protest, en Tiana is weer donkerder gekleurd.

Dat nu ook Apu Nahasapeemapetilon, al dertig jaar dé stereotype Indiase supermarkteigenaar uit The Simpons, onder vuur ligt, is een teken van deze tijd, vindt stripkenner en -journalist Michael Minneboo. ,,De vraag om representatie is heel groot", merkt hij. ,,Dat is goed, met meer diversiteit spreek je een groter publiek aan, maar soms schiet het wat door.”
Zo werd Speedy Gonzales door Cartoon Network naar de plank verbannen omdat het volgens de zender een groot Mexicaans cliché was. De enige racer in een land vol luiaards, getooid met kenmerkende sombrero en met een zwaar accent. Maar de Mexicanen zelf tilden er niet zo zwaar aan: zij begonnen juist campagnes om de muis weer op het scherm te krijgen. Met succes, al krijgt de kijker op de dvd wel uitleg over etnische stereotypen. Ook Bugs Bunny verkleed als Hitler krijgt tegenwoordig, na jarenlang niet meer uitgezonden te zijn, een commentaar mee.
En neem Apu nou, zegt Minneboo. ,,The Simpsons is satire. Er worden maatschappelijke problemen aangekaart met behulp van stereotypen. Als je zo'n stereotype weghaalt, kun je er niet meer met humor over hebben.” Stripkenner Joost Pollman: ,,Populaire cultuur heeft nu eenmaal veel impact. Zo maakt The Big Bang Theory, een van de best bekeken series ter wereld, ook weer grappen over de Indiër Apu.”

Het personage is niet de enige die de tand des tijds mogelijk niet doorstaat. Het bekendste Nederlandse voorbeeld is ongetwijfeld Sjors en Sjimmie. Nu zou de manier waarop Sjimmie werd afgeschilderd compleet ondenkbaar zijn, maar na de Tweede Wereldoorlog werd het stripfiguur geïntroduceerd als ‘domme neger’, weet stripkenner en journalist Michael Minneboo. ,,Mensen zullen wel over me heen vallen als ik die woorden zo gebruik, maar zo was het wel. Sjimmie was echt een soort Zwarte Piet, met dikke lippen en een oorbelletje. Hij sprak ook in gebroken Nederlands - ‘Ooo! Sjimmie bang gedroomd heeft!’ - dat is nu superfout. Als mensen een oude strip op de rommelmarkt tegenkomen schrikken ze er echt van, maar je moet niet vergeten om zo'n verhaal in de context van die tijd te plaatsen. Het werd toen niet als racistisch gezien.”
In de jaren zeventig is Sjimmie ingrijpend gemoderniseerd. Minneboo: ,,Tekenaar Robert van der Kroft heeft Sjors en Sjimmie exact hetzelfde hoofd gegeven, alleen met een andere kleur en een ander kapsel.”

Afbeelding
Lucky Luke met sigaret en met strootje.

Lucky Luke was ooit een kettingrokende cowboy, maar moest van de uitgever zijn sigaret lozen. De uitgever ging mee in de kritiek van de ouders van zijn striplezers vreesde dat hij anders niet op de Amerikaanse markt kon verschijnen. Waarom hij rookte? Bedenker Morris had de opdracht gekregen een held te bedenken die geen fouten had, omdat kinderen zich met hem zouden identificeren. ,,Maar ik kreeg al snel door dat zo’n personage stomvervelend zou zijn”, verklaarde Morris. In 1983 verving hij het sjekkie door een strootje, waarvoor zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie hem prees.
Al worden er, decennia later, in recente albums nog steeds grapjes gemaakt over de gestopte held, weet stripdeskundige Joost Pollman. ,,Een flinke dosis zelfspot.”

Een wespentaille, een flinke boezem en nietsverhullende kleding: de oude Lara Croft uit computergame Tomb Raider en de bijbehorende film had zo in de Playboy gekund. Een paar jaar geleden heeft de vrouwelijke Indiana Jones een grondige metamorfose ondergaan om de doelgroep uit te breiden van tienerjongens naar ook meisjes. Net als de geüpdatete versie van superheldin She-Ra, die in de jaren 80 het schoolvoorbeeld was van een langbenige en rondborstig fotomodel. ,,Ze zijn nu in als een tomboy gemaakt. Fans van weleer zeggen: is dat wel nodig? De studio's vinden van wel. Die zijn bang dat er mensen met brandende fakkels voor de deur staan vanwege seksisme”, zegt Minneboo.

Afbeelding

Werden Lara Croft en She-Ra juist minder rondborstig en sexy, vorig jaar werden Suske en Wiske juist wat uitdagender gemaakt handen. Wiske werd in een hip sweatjurkje met stoere laarsjes gestoken. Ze werd van plat figuurtje ineens een jongedame met borsten. Ook Suske kreeg een make-over, en draagt nu een zwarte, skinny jeans, sneakers en echte kuif. Nostalgische gevoelens moesten overboord, vond hoofdscenarist Peter van Gucht, om in het gevlij te blijven bij de doelgroep van 9- tot 12-jarigen. ,,Dat lukt nu met deze Wiske beter dan met dat eierdopje met die strik.”

Afbeelding
Toen en nu.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 31 okt 2018, 15:33

Ik weet niet wie Apu is en hoe die klinkt want The Simpsons heb ik nooit gezien alleen tijdens het zappen vroeger.
Ik vond het rare poppetjes en lelijk ook, stuk voor stuk. :mrgreen:
Lara Croft ken ik alleen van de film met Angela Jolie.

Speedy Gonzales bijna weg ?
Gelukkig zagen de Mexicanen het anders.

De anderen stripfiguren ken ik wel goed.
Gelukkig zijn ze bijna niet veranderd, daar ben ik blij om. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Vitharr » 31 okt 2018, 18:56

Ze hebben WAT met She-Ra gedaan? :shock:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 01 nov 2018, 06:40

Wie is She-Ra Vitharr ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door univers » 01 nov 2018, 08:32

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 01 nov 2018, 08:41

Die ken ik dus ook niet, ken er niet veel merk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door univers » 01 nov 2018, 08:43

Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 01 nov 2018, 08:48

Net als de geüpdatete versie van superheldin She-Ra, die in de jaren 80 het schoolvoorbeeld was van een langbenige en rondborstig fotomodel. ,,Ze zijn nu in als een tomboy gemaakt.
Ik kijk geen tekenfilms maar deze dame is ook dus veranderd in een tomboy ?

Wat is dat nu weer ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door univers » 01 nov 2018, 08:52

Ik kijk ook niet, dus dat weet ik niet.
Weet het van mijn kleindochters.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 01 nov 2018, 08:54

Er is een hele stripwereld waar ik niks van af weet Univers.
Jij blijft bij door je kleinkinderen . :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Fenna » 01 nov 2018, 09:19

Vond nog een afbeelding van de allereerste Suske en Wiske uit 1945.
Afbeelding
Ik kan me voorstellen dat deze typetjes zijn aangepast, ze zagen er toen wel heel onnozel uit.

Dit is nu een van de laatste Suske en Wiske Amoras.
Did is een volwassener serie en speelt zich af op het eiland Amoras.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Fenna » 01 nov 2018, 09:34

Dat men nog niet zeurt over Jolly Jumper.
Dat paard zou volgens de normen van de zeurkousen veel te wit moeten zijn met blonde manen.
White supremacy [zucht]

Nog even de smurfen zijn te blauw, alhoewel het begin is er met een brilsmurf die verdacht veel op Trotski lijkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door taigitu » 01 nov 2018, 09:44

Fenna schreef:
01 nov 2018, 09:19
Vond nog een afbeelding van de allereerste Suske en Wiske uit 1945.
Afbeelding
Ik kan me voorstellen dat deze typetjes zijn aangepast, ze zagen er toen wel heel onnozel uit.
Ik heb nog een hele rij boekjes van Suske en Wiske staan, ongeveer 150 of zo.
Mijn man kocht vroeger iedere nieuwe uitgave. Mijn volwassen kinderen willen ze niet.
En mijn kleinkind waarschijnlijk ook niet. Ik moet eens kijken of er nog eerste-druk boekjes bij staan.
En dan eens nadenken over wat ik met die stapels boekjes ga doen.

Nostalgie:
Laatst gewijzigd door taigitu op 01 nov 2018, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Vitharr » 01 nov 2018, 09:45

Tammy schreef:
01 nov 2018, 08:48
Net als de geüpdatete versie van superheldin She-Ra, die in de jaren 80 het schoolvoorbeeld was van een langbenige en rondborstig fotomodel. ,,Ze zijn nu in als een tomboy gemaakt.
Ik kijk geen tekenfilms maar deze dame is ook dus veranderd in een tomboy ?

Wat is dat nu weer ? :mrgreen:
Maar je kent mijn grote idool He-Man toch wel Tam? She-Ra is zijn tweelingzus. She-Ra, Princess of Power, een soort gedateerd feministisch symbool. Op Netflix staat trouwens een leuke documentaire over het ontstaan van He-Man. Ik vond hem leuk want het gaat over de commerciële worsteling achter de schermen.

Een tomboy is een mannelijke vrouw. Eentje in jongenskleren die liever in bomen klimt dan met poppen speelt. Daar is niets mis mee maar ik wordt zo moe van dat politiek correcte veranderen. Je verandert de geschiedenis er niet mee dus laat She-Ra lekker She-Ra blijven.

Een tijdje geleden was er ook een hoop gemopper over een upgrade van het superheldenteam 'the fantastic four'. Die zijn bedacht in 1961 en bestaan sinds die tijd al uit 2 blanke vrienden en een tweeling (broer en zus). Er waren al films uitgekomen in deze samenstelling en ineens dook er een versie op waar de blanke tweelingbroer veranderd was in een getint persoon omdat dit een realistischere etnische samenstelling zou zijn. Logischerwijs kan er dan ook geen sprake meer zijn van een tweelingband maar de nieuwe relatie tussen de personen werd niet goed uitgelegd in de film waardoor de fans in opstand kwamen. Zij werden natuurlijk weggezet als racisten want het kan blijkbaar niet zo zijn dat je als fan er geen prijs op stelt als de basis van je idolen zonder opgaaf van redenen gewijzigd wordt.

Er zijn ook getinte superhelden. The Black Panther is er 1. Ik denk dat de pleuris uit zou breken als je die blank zou maken. Maar dat die-hard fans van de fantastic four moeite hebben met een dergelijke switch wordt niet begrepen. Ik had er zelf ook moeite mee. Van de 2 blanke vrienden had er makkelijker 1 kunnen wisselen maar de keuze voor de tweelingbroer is zeer ongelukkig. Maak dan de hele tweeling getint. Nu lijkt het net of het een probleem zou zijn als de vrouw ook getint is. Het komt op mij heel geforceerd over en heeft een averechts effect. Ik heb geen voorkeur voor ras in striphelden, wel voor authenticiteit. Ik kan moderne remakes van films uit mijn jeugd ook niet aanzien.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 01 nov 2018, 11:30

Fenna wat enig om Suske en Wiske uit 1945 te zien. :grin:
Ze zagen er toen inderdaad wel een beetje gek uit.
De tienerversie ken ik niet van die twee, lijkt me eigenlijk helemaal niet leuk.
Ik hou het bij de klassieke Suske en Wiske die ik las toen ik jong was.
Tekenserie heb ik ook nooit gezien op tv.

Daar zeg je me wat zeg over Jolly Jumper, die zal uiteindelijk te wit worden bevonden door die beroepsactivisten. [doh]
Die smurfjes zijn om op te vreten, als ik ze zie begin ik al te lachen zoals met jouw plaatje. :rolfl:
Maar wie is Trotski ?
Ken ik dus ook al niet, ben wel hopeloos he ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Vitharr » 01 nov 2018, 11:38

Fenna schreef:
01 nov 2018, 09:34
Dat men nog niet zeurt over Jolly Jumper.
Dat paard zou volgens de normen van de zeurkousen veel te wit moeten zijn met blonde manen.
White supremacy [zucht]

Nog even de smurfen zijn te blauw, alhoewel het begin is er met een brilsmurf die verdacht veel op Trotski lijkt.
De smurfen hebben er al van langs gekregen, gelukkig had je dat gemist.
Onschuldige smurfen? "Ze zijn racistisch"

Dat de smurfen vergeleken worden met de racistische Amerikaanse organisatie Ku Klux Klan en dat de blauwe beestjes homoseksuele neigingen vertonen, daar waren al eerder speculaties over. Vooral de kleding, de witte slappe mutsen en strakke witte broekjes, zouden veel op elkaar lijken. Maar in het boek 'Le Petit Livre Blue' van de Franse schrijver Antoine Buéno worden de 101 Smurfen opnieuw onder de loep genomen.

Zo zouden de stripfiguurtjes, die zijn bedacht door de Brusselse Peyo, doordrenkt zijn met nazisme. Grote Smurf zou te veel lijken op een dictator. De smurfen moeten namelijk hun eigendom afstaan aan hun blauwe leider. De nazistische trekjes zijn volgens het boek ook terug te vinden bij Smurfin, die met haar blonde haar sterk doet denken aan het arische schoonheidsideaal van de Duitse nazi's. De gevreesde vijand van de smurfen, tovenaar Gargamel, zou, volgens Buéno, een joodse achtergrond hebben.

Bron: https://nos.nl/artikel/239647-onschuldi ... tisch.html
Dus inderdaad:
Afbeelding
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 01 nov 2018, 11:55

Taigitu weet jij dat jouw boekjes heel veel waard zijn ?
Vooral verzamelaars zouden die graag willen hebben.
Harstikke leuk dat je die hebt.
Ik ga straks jouw filmpje kijken, heb ik dus ook nooit gezien Suske en Wiske in een tv serie.

Vitharr schreef :
Maar je kent mijn grote idool He-Man toch wel Tam?

Uhh……………….ik durf het bijna niet te typen...………….who the hell is He-Man Vitharr ? :roll: :mrgreen:
Er zijn ook getinte superhelden. The Black Panther is er 1. Ik denk dat de pleuris uit zou breken als je die blank zou maken. Maar dat die-hard fans van de fantastic four moeite hebben met een dergelijke switch wordt niet begrepen. Ik had er zelf ook moeite mee. Van de 2 blanke vrienden had er makkelijker 1 kunnen wisselen maar de keuze voor de tweelingbroer is zeer ongelukkig. Maak dan de hele tweeling getint. Nu lijkt het net of het een probleem zou zijn als de vrouw ook getint is. Het komt op mij heel geforceerd over en heeft een averechts effect. Ik heb geen voorkeur voor ras in striphelden, wel voor authenticiteit. Ik kan moderne remakes van films uit mijn jeugd ook niet aanzien.
En welke malloot heeft de helft van een tweeling donker gemaakt terwijl de andere helft blank is al tientallen jaren ?

The fantastic four daar heb ik trouwens ook nog nooit van gehoord :oops:, maar deze veranderingen zijn te idioot voor woorden.
Een tomboy is dus een mannelijke vrouw, mooi zo heb ik toch iets geleerd vandaag.


Ja Vitharr dat geforceerde gedoe daar word ik ook doodmoe van.

Ik begin er ook een aversie tegen te krijgen wat nu juist niet de bedoeling is van de makers.

In films en series zie je het al, dat geforceerde proppen van allerlei mensen/karakters zoals homo`s en lesbiennes , donker en blank en alles wat er tussen zit enz.

Mag vooral niet alleen uit hetero`s en blank bestaan want dan sluit je weer anderen uit.
Helemaal getint mag wel zoals sommige series zijn maar dat andere niet.

Maar in de stripwereld gaat men een blanke tweeling die al sinds 1961 bestaat zoals je schrijft veranderen in donker en blank.
Wat een vreemde mensen zijn het die dit verzinnen. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door univers » 01 nov 2018, 12:11

De één heeft in de zon gelegen, en de ander in de sneeuw. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Deze stripfiguren moesten ‘mee met hun tijd’

Bericht door Tammy » 01 nov 2018, 12:17

Welja Univers zo hebben we overal een excuus voor. :hahaha:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie