Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door taigitu » 31 dec 2018, 17:01

Afbeelding

Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

We leven op dit moment in het jaar 1716.

Karel de Grote, koning van de Franken, die heeft nooit bestaan, en de stichting van het islamitische kalifaat door de profeet Mohammed tussen 622 en 632, dat heeft nooit plaatsgevonden. Tenminste, dat stellen de aanhangers van de zogeheten Fantoomtheorie. Volgens hen is 297 jaar uit onze geschiedenis, de periode tussen 614 tot 917, namelijk verkeerd gedateerd of zelfs compleet verzonnen.

Tijdens de grondige bestudering van een aantal middeleeuwse bronnen viel de Duitse historicus en germanicus Heribert Illig iets opmerkelijks op. Veel kerkelijke documenten - die later belangrijke vervalsingen bleken - waren al eeuwen voordat ze nuttig waren opgesteld. Zo werd de Donatio Constantini, de oorkonde die een grote rol speelde tijdens de Investituurstrijd van de 11e en 12e eeuw, vermoedelijk al rond de 8e eeuw vervalst. Maar waarom zou de katholieke kerk valse documenten opstellen die pas eeuwen later bruikbaar werden? Had een geestelijke uit de 8e eeuw de beschikking gehad over een wel heel vooruitziende blik, of was er hier iets anders gaande?

Gregoriaanse kalender

Afbeelding
Gregorius XIII, de paus verantwoordelijk voor de Gregoriaanse kalenderhervorming

Gregorius XIII, de paus verantwoordelijk voor de Gregoriaanse kalenderhervorming
Toen Illig verder ging zoeken, kwam hij al snel meer afwijkingen tegen. Een daarvan hield verband met de invoering van de Gregoriaanse kalender in 1582. Deze kalender was een aanpassing op de Juliaanse kalender uit het jaar 45 voor Christus, die door een kleine onnauwkeurigheid in de loop der eeuwen enorm scheef was gaan lopen. Een Juliaans jaar was namelijk precies 10,8 minuten te lang, met als gevolg dat men in 1582 al meer dan een week achter liep op de zonnecyclus.

Om dit te compenseren ging de Gregoriaanse kalender in 1582 van donderdag 4 oktober naar vrijdag 15 oktober, een sprong van tien dagen. Volgens Illig klopte dit echter niet, want als de invoering van de Juliaanse kalender 1600 jaar geleden was, dan moest de achterstand in 1582 geen tien maar dertien dagen bedragen.

Verzonnen eeuwen
Volgens de Duitse historicus was er maar een verklaring mogelijk: ergens tussen 45 voor Christus en 1582 na Christus had de Westerse jaartelling bijna 300 jaar overgeslagen. Na langdurig onderzoek kwam Illig er achter om welke periode het precies ging: 614 – 911. Uit deze ‘donkere jaren’ van de vroege middeleeuwen waren namelijk relatief weinig archeologische vondsten overgebleven. Bovendien was het merendeel van de historische documenten uit deze periode onbetrouwbaar. Zo zou de Frankische koning Karel de Grote niet meer dan een verzinsel zijn geweest om te verklaren waarom de Romeinse cultuur in die periode niet verloren ging.

Islamitische veroveringen
Maar als alle West-Europese geschiedenis tussen 614 en 911 nooit plaats had gevonden, hoe zat het dan met ontwikkelingen in de rest van de wereld? Ook bij die vraag stuitte Illig weer op een aantal opmerkelijke gegevens. Zo bleek uit stadsplattegronden van Constantinopel dat er tussen 558 en 908 vrijwel niets gebouwd was in de Byzantijnse hoofdstad. Daarnaast maakten Perzische geschriften uit het jaar 1010 nog geen enkele vermelding van de islamitische veroveringstochten, die volgens onze jaartelling toch echt begonnen in de 7e eeuw. Kortom, alle andere gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis waren door de Westerse bronnen verkeerd gedateerd, aldus Illig.

Motief


Otto III, de schuldige achter de fantoomtijd-theorie?

Otto III, de schuldige achter de fantoomtijd-theorie?

Otto III


Afbeelding

Er ontbraken echter nog twee puzzelstukje aan de Fantoomtheorie: wie was er verantwoordelijk en wat was het motief? Als schuldige wees Illig naar Otto III, de Duitse koning die regeerde van 983 tot 1002. Volgens de historicus zou Otto gesjoemeld hebben met de jaartelling om ervoor te zorgen dat hij in het heilige jaar 1000 kon regeren. Het gevolg was de verzonnen Europese geschiedenis van de 7e, 8e en 9e eeuw, die in werkelijkheid nooit plaats had gevonden.

Er zijn, sinds de introductie van de theorie in de jaren ’80 en ’90, echter nog maar weinig historici naar voren gekomen die de Fantoomtheorie ondersteunen. Dit komt met name omdat het voornaamste bewijsstuk van Illig – de ontbrekende drie dagen van de Gregoriaanse kalender – vrij eenvoudig te verklaren is. De kalenderhervormers wilden namelijk niet terugkeren naar de telling van 45 voor Christus, maar naar die van 325 na Christus, ten tijde van het concilie van Nicaea. Er was dus helemaal geen sprake van ontbrekende dagen, en dus kan ook de Fantoomtheorie waarschijnlijk wel naar het rijk der fabelen verwezen worden.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/fantoo ... nen-eeuwen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door taigitu » 31 dec 2018, 17:04

Er zijn, sinds de introductie van de theorie in de jaren ’80 en ’90, echter nog maar weinig historici naar voren gekomen die
de Fantoomtheorie ondersteunen. Dit komt met name omdat het voornaamste bewijsstuk van Illig –
de ontbrekende drie dagen van de Gregoriaanse kalender – vrij eenvoudig te verklaren is.
De kalenderhervormers wilden namelijk niet terugkeren naar de telling van 45 voor Christus, maar naar die van 325 na Christus,
ten tijde van het concilie van Nicaea.
Er was dus helemaal geen sprake van ontbrekende dagen, en dus kan ook de Fantoomtheorie waarschijnlijk wel naar het rijk der fabelen verwezen worden.

Ja, wat doen we nu.....
Luiden we nu vanavond, het jaar 2019 in of een ander jaar?
Laatst gewijzigd door taigitu op 31 dec 2018, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door univers » 31 dec 2018, 17:11

Luiden we nu vanavond, het jaar 2019 in of een ander jaar?
voor mij is het jaar 72.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door Vitharr » 31 dec 2018, 17:34

Tijd is een illusie.
Morgen is vandaag ook gisteren....


gusteman

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door gusteman » 01 jan 2019, 10:55

Vitharr schreef:
31 dec 2018, 17:34
Tijd is een illusie.
Als ik een observatie maak van één enkele dag dan stel ik vast dat daar een patroon in zit:

de planeet Aarde draait rond een (denkbeeldige) as waardoor op zeker ogenblik het licht van de zon de plaats bereikt waar ik mij bevind.
Door de draaiende beweging lijkt het alsof de zon zich verplaatst langsheen het firmament tot zij op zeker ogenblik verdwijnt achter de horizon.
Als ik op dezelfde plaats blijf zal ik op zeker ogenblik vaststellen dat het zonlicht opnieuw de plaats bereikt waar ik mij bevind.
Conclusie: de aarde heeft één volledige omwenteling doorlopen.

De mens heeft lang geleden besloten om zo'n omwenteling in te delen in grofweg twee zones: dag en nacht, waarbij het gedeelte dag wordt gevormd door de periode waarbinnen het zonlicht de plaats bestrijkt waar men zich bevindt. Het gedeelte nacht is dan, logischerwijze, het gedeelte waarin het zonlicht afwezig is op de plaats waar men zich bevindt.

Om enige structuur en houvast te hebben heeft de mens in het verleden ook beslist om zo'n dagverloop te verdelen in evenredige delen, uren genoemd. Die uren werden later ook onderverdeeld in minuten en die dan weer in seconden.
Waarmee het begrip tijd een vaste waarde kreeg.

Indien tijd een illusie is, hoe komt het dan dat de planeet blijft verder draaien, zowel rond de eigen as als rond de zon? En dit in een standvastig patroon?

Indien tijd een illusie is, hoe komt het dan dat mensen die zich verplaatsen via intercontinentale vluchten (en daarbij voortdurend in een daglicht zone verblijven) last hebben van jet-lag?

Indien tijd een illusie is, hoe komt het dan dat mensen verklaren last te hebben van een verandering van winter- naar zomeruur ... en vice versa?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door taigitu » 01 jan 2019, 11:11

Hieronder het laatste stukje van een artikel over tijd.

Alle theoriën die het mysterie van tijd proberen uit te leggen zijn uiteenlopend en vaak erg complex.
Is tijd relatief of absoluut? Bestaat het als onderdeel van het universum of wordt het door onszelf gecreëerd?
Tijd kan echt zijn, maar ook een illusie. Als elk moment al bestaat, volgens Julian Barbour, zouden we het dan zo kunnen tweaken
dan we kunnen teruggaan naar het verleden? Misschien leven we wel in een groot computerspel, bedacht en ingevuld door een veel geavanceerder ras.
Het zijn allemaal statements en veronderstellingen om na te denken over ons bestaan in relatie tot tijd. Op het moment van schrijven
is het verleden voor altijd afgelopen, en is de toekomst een leeg document klaar om beschreven te worden.


Lees het hele artikel: https://www.rhetoricadispuuttau.nl/stau ... n-illusie/

Afbeelding

Hoezo is het verleden op het moment van schrijven afgelopen?
Als tijd een illusie is, dan is het verleden ook een illusie....?
Maar het verleden is aanwezig/opgeslagen in de materie Mens op zoveel manieren. Kan je dat dan zien als voorbij.
En wat als je 'last' heb van momenten van voorschouw, ofwel helderziendheid waarbij je zegt wat er gaat gebeuren en het je 10 minuten later overkomt.
Hoe past dat dan als moment, wat nog een leeg document is, en nog in de 'toekomt'(?) ingevuld moet worden??
Is er dan toch een soort (tijd)frame die zowel de toekomst kan weten, en misschien ook het verleden zoals een medium over gebeurtenissen
uit het leven van derden kan waarnemen. Ik zelf hou het er voorlopig op dat er geen werkelijke grens is tussen heden en verleden.
Maar het blijft een 'denkertje'....

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door gusteman » 01 jan 2019, 12:01

taigitu schreef:
01 jan 2019, 11:11
En wat als je 'last' heb van momenten van voorschouw, ofwel helderziendheid waarbij je zegt wat er gaat gebeuren en het je 10 minuten later overkomt.
Hoe past dat dan als moment, wat nog een leeg document is, en nog in de 'toekomt'(?) ingevuld moet worden??
Iedereen die gelooft in paranormale fenomenen zal dit niet graag horen maar er bestaat niet zoiets als voorschouw of helderziendheid.
Daarover bestaat trouwens een brede consensus onder neurologen.

We weten al voldoende over de werking van de hersenen om met zekerheid te kunnen stellen dat de oppervlakkige werking ervan ons heel vaak voor het lapje houdt.
Ik heb het hier over de oppervlakkige werking, dus niet wanneer we geconcentreerd aandacht besteden aan één of andere gebeurtenis zoals bijvoorbeeld tijdens studie of onderzoek; dit gaat over hoe een onaangekondigd fenomeen wordt verwerkt door de hersenen.

Voorschouw of helderziendheid is niets anders dan een retrospectie waarbij het initiële gebeuren onder de oppervlakte is gebleven en door de hersenen opgeslagen in het geheugen.
Wanneer even later het gebeuren wel aan de oppervlakte komt heeft het individu de indruk dit reeds geweten te hebben bij voorbaat; deze nieuwe indruk wordt bij de aanwezige informatie gevoegd en de 'voorschouw' is een feit geworden.

En dus is er ook geen sprake van een 'leeg document dat in de toekomst moet ingevuld worden'.

"solved:

Gast1

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door Gast1 » 01 jan 2019, 12:03

Vitharr schreef:
31 dec 2018, 17:34
Tijd is een illusie.
Volgens mij er nóg zo iemand die dat beweerde ... ah, ik weet het weer.
Het was Einstein.

Zelf ben ik tijd steeds meer als een soort van 'afstand' gaan zien.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door taigitu » 01 jan 2019, 12:45

gusteman schreef:
01 jan 2019, 12:01
taigitu schreef:
01 jan 2019, 11:11
En wat als je 'last' heb van momenten van voorschouw, ofwel helderziendheid waarbij je zegt wat er gaat gebeuren en het je 10 minuten later overkomt.
Hoe past dat dan als moment, wat nog een leeg document is, en nog in de 'toekomt'(?) ingevuld moet worden??
Iedereen die gelooft in paranormale fenomenen zal dit niet graag horen maar er bestaat niet zoiets als voorschouw of helderziendheid.
Daarover bestaat trouwens een brede consensus onder neurologen.

We weten al voldoende over de werking van de hersenen om met zekerheid te kunnen stellen dat de oppervlakkige werking ervan ons heel vaak voor het lapje houdt.
Ik heb het hier over de oppervlakkige werking, dus niet wanneer we geconcentreerd aandacht besteden aan één of andere gebeurtenis zoals bijvoorbeeld tijdens studie of onderzoek; dit gaat over hoe een onaangekondigd fenomeen wordt verwerkt door de hersenen.

Voorschouw of helderziendheid is niets anders dan een retrospectie waarbij het initiële gebeuren onder de oppervlakte is gebleven en door de hersenen opgeslagen in het geheugen.
Wanneer even later het gebeuren wel aan de oppervlakte komt heeft het individu de indruk dit reeds geweten te hebben bij voorbaat; deze nieuwe indruk wordt bij de aanwezige informatie gevoegd en de 'voorschouw' is een feit geworden.


En dus is er ook geen sprake van een 'leeg document dat in de toekomst moet ingevuld worden'.

"solved:
Ik weet hoe je er over denkt en dat is prima. Het is een mening. Ik heb het over de ervaring.
Als je in de auto zit en jezelf hoort zeggen dat er iets met de auto gebeurt en dat het goed afloopt
en je krijgt na 10 minuten op de rijksweg een klapband voor en het loopt inderdaad goed af.....
Terwijl ik eerder nooit zo iets meegemaakt, dan is dat niet iets wat opgeslagen in mijn geheugen zat.
Daarbij zijn er ook wetenschappers die paranormale ervaringen hebben of met mensen werken die paranormaal zijn.
Wat te denken van het tientallen jaren gebruik van het paranormale door de CIA voor 'remote vieuwing'...
Dat is geen hobby die ze naast hun werk praktiseren. Het is de realitieit, en het gebeurt nog steeds.

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door gusteman » 01 jan 2019, 21:59

taigitu schreef:
01 jan 2019, 12:45
Ik weet hoe je er over denkt en dat is prima. Het is een mening.
Dat is het niet, het is geen mening maar het resultaat van decennia nauwgezet en opgevolgd neurologisch onderzoek.

Je kan natuurlijk de ogen sluiten voor de werkelijkheid en geloven in wat je denkt te zien gebeuren.

Dan zou ik je aanraden: ga eens naar een illusionist toe en laat hem/haar jou betoveren met de magie van de bekers en het balletje.
Kom daarna dan nog eens zelfverzekerd verklaren dat alles wat jij ziet, voelt en ervaart exact is wat jij denkt dat het is.

Leer ermee leven: jouw hersenen laten jou ervaren wat jij graag wilt ervaren ..... om de eenvoudige reden dat dit is wat jij wil, niet omdat het echt gebeurt.

De enige manier om hieraan te ontsnappen is degelijk onderzoek en tegenonderzoek, onbevooroordeeld en objectief, uitgevoerd door mensen die niet diezelfde wil hebben om iets te zien/voelen gebeuren.
taigitu schreef:
01 jan 2019, 12:45
Als je in de auto zit en jezelf hoort zeggen dat er iets met de auto gebeurt en dat het goed afloopt en je krijgt na 10 minuten op de rijksweg een klapband voor en het loopt inderdaad goed af.....
Terwijl ik eerder nooit zo iets meegemaakt, dan is dat niet iets wat opgeslagen in mijn geheugen zat.
Hier geef je alleen maar aan dat je niet begrijpt hoe het werkt; je begrijpt vooral niet hoe snel dit allemaal gaat.

Alles wat gebeurt in het 'nu' wordt opgeslagen in je geheugen.
Daardoor is ook alles wat je ervaart in werkelijkheid verleden tijd.
Alles wat je meemaakt wordt mede beïnvloed door je geheugen, zowel door zaken die twintig jaar geleden gebeurden als door ervaringen van een milliseconde oud.

Het enige wat je met zekerheid kan beweren over dat voorval op de rijksweg is dat jij je herinnert dat je jezelf hoorde zeggen dat er iets met de auto gebeurt en dat je achteraf een klapband kreeg.
Je kan op geen enkele manier met zekerheid weten dat dit ook zo is gebeurd. Het kan net zo goed zijn dat je een klapband kreeg en vlak daarna dacht dat je dit had zien aankomen. Misschien heb je wel hardop gezegd "stel je voor dat we nu een klapband zouden krijgen" en dacht je achteraf dat je gezegd had dat er iets met de auto was. En zelfs als er passagiers bij jou in de auto zaten kan het makkelijk dat zij dit ook zo hebben geïnterpreteerd.

Dit is allemaal perfect mogelijk, net zoals wat jij schrijft mogelijk kan zijn.
Maar geen van beide is onweerlegbaar bewijsbaar en is dus geen steekhoudend argument om te bewijzen dat voorkennis mogelijk is of zou zijn.
taigitu schreef:
01 jan 2019, 12:45
Wat te denken van het tientallen jaren gebruik van het paranormale door de CIA voor 'remote vieuwing'...
Dat is geen hobby die ze naast hun werk praktiseren. Het is de realitieit, en het gebeurt nog steeds.
Geloof jij dat nu echt? Sorry hoor, maar het programma is reeds jaren geleden stil gelegd wegens een gebrek aan nauwkeurigheid. Jij en ik kunnen even goed gissen als de mensen die zichzelf de titel remote viewer hebben gegeven.
Remote Viewing/Wikipedia schreef:Remote viewing was popularized in the 1990s upon the declassification of certain documents related to the Stargate Project, a $20 million research program that had started in 1975 and was sponsored by the U.S. government, in an attempt to determine any potential military application of psychic phenomena. The program was terminated in 1995 after it failed to produce any actionable intelligence information.
En, eerlijk gezegd, de programma's van de CIA aanvoeren als argument is niet echt een aanrader.
Die lui starten de meest waanzinnige en onzinnige programma's onder het mom 'je weet maar nooit, misschien werkt het wel' ..... zoals het africhten van een kat (Acoustic Kitty) als afluister spion in de Russische ambassade.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door univers » 02 jan 2019, 00:07

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door Gast1 » 02 jan 2019, 07:32

taigitu schreef:
01 jan 2019, 12:45
Het is een mening. Ik heb het over de ervaring.
Als je in de auto zit en jezelf hoort zeggen dat er iets met de auto gebeurt en dat het goed afloopt
en je krijgt na 10 minuten op de rijksweg een klapband voor en het loopt inderdaad goed af.....
Terwijl ik eerder nooit zo iets meegemaakt, dan is dat niet iets wat opgeslagen in mijn geheugen zat.
En precies dát is het; de ervaring.
Ervaringen van velen overigens, maar de eigen ervaringen bevestigen 'het weten' en de twijfel verdwijnt.
Een nieuw fenomeen zou zich kunnen aankondigen zoals self fulfilling prophecy of/en confirmation bias en dat is dan weer oppassen geblazen.
De geboren criticasters melden zich dan weer vanzelf aan.

Dit zijn je ware vrienden omdat je ze steeds weer opnieuw proberen aan te zetten tot twijfel.
Totdat die twijfel natuurlijk ook weer weg gaat en je die berichtgevingen met een glimlach leest.

Maar het blijft goed om de criticaster zijn berichtgevingen te volgen en ik blijf daar dankbaar voor.
Het voorkomt bedrijfsblindheid.

Ik denk dat het weer een prachtig jaar gaat worden [jaja]

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door Fenna » 02 jan 2019, 09:00

taigitu schreef:
01 jan 2019, 12:45
Als je in de auto zit en jezelf hoort zeggen dat er iets met de auto gebeurt en dat het goed afloopt
en je krijgt na 10 minuten op de rijksweg een klapband voor en het loopt inderdaad goed af.....
Terwijl ik eerder nooit zo iets meegemaakt, dan is dat niet iets wat opgeslagen in mijn geheugen zat.
Dit heb ik heel vaak en dan gaat het vaak om personen waarvan ik zie dat ik ze tegenkom voor dat ik aan bijv. een wandeling begin of als iemand bij mij op bezoek komt en meestal tref ik die persoon dan binnen 10 à 15 minuten.
Het zijn trouwens bijna allemaal mensen waar ik een persoonlijke band mee heb, bij een vreemde gebeurd dit minder vaak.
Ik heb het ongeluk met de MH17 uren voor dat het ging gebeuren gezien, ik heb de dood van mij vader voorzien en zo zie ik ook andere ongelukken.
Een kennis van mij, was eertijds sceptisch, maar het gebeurde een paar maal dat ik haar waarschuwde en dat het binnen korte tijd zich voordeed, maar omdat ze voorzorgsmaatregelen trof gebeurde en niets.
Ze luisterd nu wel zonder te twijfelen.
Ik kan het niet verklaren.
Het enige wat ik weet is dat er met mijn bovenkamer niets mis is en dat het mij gewoon overkomt.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door Gast1 » 02 jan 2019, 09:15

Fenna schreef:
02 jan 2019, 09:00
Het enige wat ik weet is dat er met mijn bovenkamer niets mis is en dat het mij gewoon overkomt.
... en sterker nog, juist daarom is het helemaal niet mis met jouw 'bovenkamer' ...
Deze functioneert met een aangrenzende waarschijnlijkheid beter dan degenen die denken dan hún bovenkamer (ik hou die term maar even aan) beter functioneert. :wink:

gusteman

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door gusteman » 02 jan 2019, 15:15

Fenna schreef:
02 jan 2019, 09:00
Ik kan het niet verklaren.
Het enige wat ik weet is dat er met mijn bovenkamer niets mis is en dat het mij gewoon overkomt.
Nu heb je mij nieuwsgierig gemaakt, beste Fenna.
Waarom eindig jij met de stellige bewering dat er met je bovenkamer niets mis is?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door Fenna » 02 jan 2019, 16:34

Waar wil jij naar toe gusteman?
Wil je sugereren dat mijn bovenkamer niet inorde is omdat niet iedereen dit heeft?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door univers » 02 jan 2019, 18:43

Ik heb een dakkapel. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door gusteman » 02 jan 2019, 20:12

Fenna schreef:
02 jan 2019, 16:34
Waar wil jij naar toe gusteman?
Wil je sugereren dat mijn bovenkamer niet inorde is omdat niet iedereen dit heeft?
Als jij enige vorm van suggestie leest in mijn post dan heb je dat toch fout gelezen hoor.
Ik suggereer helemaal niets, ik ben gewoon nieuwsgierig welke de basis is van waaruit jij het aangewezen vindt om aan te halen dat er niets mis is met je bovenkamer.

Wanneer iemand een dergelijke opmerking maakt dan is dit het gevolg van een denkproces; een denkproces waarbij bepaalde argumenten een rol spelen.

Ik ben gewoon benieuwd om te weten welke die argumenten zijn.
En dit omdat ik reeds geschreven heb, specifiek naar taigitu toe dan, dat de werking van de hersenen blijkbaar niet begrepen wordt.
Dat niet begrepen wordt hoe die hersenen omgaan met informatie, waarbij wij heel vaak onjuiste beeldvorming krijgen voorgeschoteld door ons eigen brein.

Je kan natuurlijk deze kennis naast je neer leggen en doen alsof die niet bestaat maar je bent zelf wel snugger genoeg om te weten dat je dan gewoon jezelf aan het voorliegen bent.

En ik denk niet dat dit is waar je naar op zoek bent.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Fantoomtijd-theorie: de verzonnen eeuwen

Bericht door Fenna » 02 jan 2019, 20:48

gusteman schreef:
02 jan 2019, 20:12
Wanneer iemand een dergelijke opmerking maakt dan is dit het gevolg van een denkproces; een denkproces waarbij bepaalde argumenten een rol spelen.

Ik ben gewoon benieuwd om te weten welke die argumenten zijn.

Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik in het verleden de genoemde zaken met mensen deelde waarvan ik dacht dat ze mij zouden begrijpen en heb daarbij heel vaak onbegrip ervaren.
Ik kreeg vaak reacties van mensen die mij als een wazig persoon zagen die ze niet allemaal op een rijtje heeft en dat is de reden waarom ik dan vaak defensief reageer.

gusteman schreef:
02 jan 2019, 20:12
Als jij enige vorm van suggestie leest in mijn post dan heb je dat toch fout gelezen hoor.
Dan heb ik dit
gusteman schreef:
02 jan 2019, 15:15
Waarom eindig jij met de stellige bewering dat er met je bovenkamer niets mis is?
verkeerd geïnterpreteerd, waarvoor mijn excuus.
Ik las in bedekte termen een mening tussen de regels door dat er WEL iets mis moest zijn als je genoemde dingen voorziet.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie