Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Voor alle wetenschappelijke onderwerpen, die niet in een ander subforum thuis horen.
Gast1

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Gast1 » 05 jan 2019, 09:32

gusteman schreef:
04 jan 2019, 21:59
... en net zomin is de 'persoonlijke wetenschap' van Gast1 een zekerheid.
Hihihi ... hoe kun je nu bepalen of mijn ervaringen die zich keer op keer herhaald én bevestigd hebben dat dat voor mij geen zekerheid is?
gusteman schreef:
04 jan 2019, 21:59
Wat kan je dan wel zekerheid noemen?
De persoonlijke ervaringen die zich keer op keer herhaald én bevestigd hebben. En dat geloof je of niet.
gusteman schreef:
04 jan 2019, 21:59
Het resultaat van wetenschappelijk onderzoek.
Wetenschap is niets meer dan enkel georganiseerde kennis, mijn eigen kennis deel ik met anderen die een soortgelijke kennis ende ervaringen hebben.
Dat is dan weer onze wetenschap.

En het is prettig dat die meerdere mensen waar ik op doel, binnen dit forum present zijn.
En het is prettig dat er meerdere mensen zijn die stevige tegenwerpingen maken, daar kan ik van leren.

Wat een schitterend forum toch maar weer, met de complimenten aan Tammy. ;P!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Vitharr » 05 jan 2019, 18:30

Gast1 schreef:
05 jan 2019, 09:32
gusteman schreef:
04 jan 2019, 21:59
... en net zomin is de 'persoonlijke wetenschap' van Gast1 een zekerheid.
Hihihi ... hoe kun je nu bepalen of mijn ervaringen die zich keer op keer herhaald én bevestigd hebben dat dat voor mij geen zekerheid is?
gusteman schreef:
04 jan 2019, 21:59
Wat kan je dan wel zekerheid noemen?
De persoonlijke ervaringen die zich keer op keer herhaald én bevestigd hebben. En dat geloof je of niet.
Ik snap wat je bedoelt maar ik wil je vertellen over een situatie waarin wat jij zegt dodelijk af kan lopen.

Ik had een belangrijk overleg over veilig werken. De leiding van een bedrijf leefde met de illusie dat het feit dat er in 25 jaar geen noemenswaardige ongevallen plaatsgevonden hadden aantoonde dat het goed zat met de veiligheid. Ik weet helaas uit ervaring dat dat een levensgevaarlijke misvatting is en wel hierom:

Veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico's. En Risico=Kans x Effect.

Ik heb jarenlang gewerkt in een sector waar zowel kans als effect groot waren en daar gebeurde dus ook veel. De leiding van dit bedrijf besefte niet dat zij in een luxe positie zaten waar het effect net zo groot was als ergens anders maar de kans veel kleiner was door de aard van die sector. Het eerste levert een hoog risico op, het ander een laag maar als de kans niet 0 is betekent dit volgens de natuur dat het welleswaar langer zal duren voor het laagrisico bedrijf te maken krijgt met een groot effect maar dat het onvermijdelijk gaat gebeuren.

De zelfoverschatting is hier de cruciale fout. In de zin over veiligheid heb ik 2 woorden cursief gezet. Zelfoverschatting leidt tot een verkeerde subjectieve invulling van die cursieve woorden. Wat ik schreef over veiligheid is wetenschap. Wat levens kost is intuïtie.

Daarom denk ik soms zoals gusteman schreef en soms zoals jij schrijft. Zoals Taigitu al een paar keer tevergeefs heeft gedeeld ligt de meest praktische route in het midden. Als de wetenschap tegen je intuïtie indruist is het wijs om te twijfelen maar ook te onderzoeken. Als je intuïtie je een kant op drijft die wetenschap afraadt is wat extra overweging raadzaam. :wink:

Wees voorzichtig met wiens advies je aanneemt maar luister met een open geest naar degene die het verstrekt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Fenna » 05 jan 2019, 20:52

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Osiris » 05 jan 2019, 21:52

Zoals ik in ander topic vermeldde dat in spirituele kringen 2019 het jaar van osmose gaat worden, het samensmelten van tegengesteldheden.
Kwam het ook tegen in topic van Taigitu in de voorspelling voor 2019.

Het rationele denken vanuit de hersenen en het intuitieve voelen van het buikbrein is een voorbeeld van zulke tegenstellingen,
het één zou je de mannelijke polariteit kunnen noemen ,het andere de vrouwelijke polariteit.

Het mooiste zou zijn,zoals Vitharr het stelt,dat beiden samenwerken om de gulden middenweg te vinden.

Helaas zijn al die tegenstellingen langere tijd niet even krachtig geweest, wat een behoorlijke disharmonie,disbalans heeft veroorzaakt.
Waar het ene altijd ondergeschikt werd bevonden aan het andere, het patriarchale overheerste het matriarchale de afgelopen 13.000 jaar.

Naar mijn idee word langzamerhand die disbalans ( kosmisch geforceerd ) hersteld.
Pas als beide krachten gelijkwaardig worden,zal het mogelijk zijn ze elkaar te laten opheffen en transformatie ( verlossing/verlichting van dualiteit ) te bewerkstelligen.

Indien dit niet plaatsvindt zullen die krachten immense conflictsituaties gaan creeren ( van het scenario Dag des Oordeels ).
En zal die splitsing in stand blijven, met uiteindelijk gevolg dat het matriarchale het over gaat nemen van het patriarchale alszijnde de volgende wisselwerking, die de volgende halve precessiecyclus (13.000 jaar ) gaat overheersen en bepalen.
En op die manier de mensheid zal gijzelen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Determinist » 05 jan 2019, 22:03

Osiris schreef:
05 jan 2019, 21:52
Het rationele denken vanuit de hersenen en het intuitieve voelen...

Het mooiste zou zijn,zoals Vitharr het stelt,dat beiden samenwerken om de gulden middenweg te vinden.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Vitharr » 05 jan 2019, 22:08

Determinist schreef:
05 jan 2019, 22:03
Osiris schreef:
05 jan 2019, 21:52
Het rationele denken vanuit de hersenen en het intuitieve voelen...

Het mooiste zou zijn,zoals Vitharr het stelt,dat beiden samenwerken om de gulden middenweg te vinden.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Dan lukt dat hier nu een even een soort van denk ik. :mrgreen:

Mysterie & Wetenschap Forum
Waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen...


Bedankt Tam. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Witte wel » 05 jan 2019, 22:37

Nou ik geloof dat ik de topic wat aan geslingerd heb. :grin:
@Vitharr
Inderdaad. Was mij ontgaan. Ben met vele zaken bezig al geruime tijd.
De data ben ik aan het doorspitten ik kan alleen de "UTP kabel" niet vinden in de 2de link. Een stuk helderheid al wel.
De eerste kan ik niet openen want daar heb je een account voor nodig. En daar zou de "UTP kabel" in moeten staan neem ik aan.
Maar het is niet niks en daar wandel je niet zomaar doorheen. Ben d'r nog druk mee doende. Die "UTP kabel" is voor mij wel het belangrijkste onderdeel van de communicatie en die kan ik nog niet vinden.
@Determinist
Mijn reactie naar jou komt nog. Ik kan eenvoudig niet de hele dag met deze materie bezig zijn omdat er meer zaken in het leven zijn die mij bezig houden. Even geduld nog dus. Maar ik zie dat de topic vol in beweging is. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Tammy » 06 jan 2019, 07:13

Bedankt voor de complimenten maar die zijn voor ons allemaal hier van Admins tot leden .:hands:
Maar leuk om te horen thanks. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Gast1 » 06 jan 2019, 07:51

Vitharr schreef:
05 jan 2019, 18:30
Ik snap wat je bedoelt maar ik wil je vertellen over een situatie waarin wat jij zegt dodelijk af kan lopen.
Wijs geschreven Vitharr en ... :post:

Hoewel je mij begrijpt wil ik toch even benoemen dat mijn 'persoonlijke ervaringen' -en dus mijn wetenschap- over andere zaken gaan ...

Zelfoverschatting is niet enkel de cruciale fout in het voorbeeld wat je aanhaalt.
Zelfoverschatting lijkt mij 'altijd' een cruciale fout ...
Zelfoverschatting is onlosmakelijk verbonden met arrogantie, eigendunk, eigenwaan, hoogmoed, inbeelding, ingebeeldheid, laatdunkendheid en opgeblazenheid.

Mensen die zichzelf overschatten en dat laten blijken, werkten - tot voor kort- nog steeds als 'een rode lap op een stier' voor mij.
Ik vermoed dat dat nu 'weg' is, wat niet wil zeggen dat ik nu kleurenblind ben.
Ik zie nog steeds alle kleuren, maar ze beginnen anders op me in te werken. :wink:

Binnen mijn denken komt bijna iedereen binnen dit forum te pas, wie dan ook.
Soms glimlach ik bij het lezen en soms ben ik ook verbaasd, maar bij enkelen lees ik elk woord heel aandachtig.
Soms ga ik me daar zelfs uitgebreid 'voor zitten' ...
Hint; Zo lees ik dat je bij jouw denken zoals gusteman in de verleden tijd schrijft en bij mij in de huidige tijd.

Herkenningen -met aanvullingen- vind ik heerlijk en ik omarm deze mensen denkbeeldig, maar het meest leer ik van degenen die bijtend kritisch zijn.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door MetalPig » 07 jan 2019, 08:01

Witte wel schreef:
05 jan 2019, 22:37
Die "UTP kabel" is voor mij wel het belangrijkste onderdeel van de communicatie en die kan ik nog niet vinden.
Kijk bijvoorbeeld eens bij de MediaMarkt:

https://www.mediamarkt.nl/nl/category/_ ... 82764.html

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door univers » 07 jan 2019, 11:20

Keuze zat. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Vitharr » 08 jan 2019, 19:29

MetalPig schreef:
07 jan 2019, 08:01
Witte wel schreef:
05 jan 2019, 22:37
Die "UTP kabel" is voor mij wel het belangrijkste onderdeel van de communicatie en die kan ik nog niet vinden.
Kijk bijvoorbeeld eens bij de MediaMarkt:

https://www.mediamarkt.nl/nl/category/_ ... 82764.html
:rolfl: Ik vinnum goed. :mrgreen:

@Witte

Ik heb helaas de tijd niet om de links weer terug te zoeken. Ik heb hier wel een link naar het startpunt:

https://deepspace.jpl.nasa.gov/students ... -in-space/

Het niveau in het filmpje is laag maar de basis wordt wel netjes uitgelegd. Wat niet verteld wordt is dat bij de langere afstanden ruimtevaartuigjes uit oude missies gebruikt worden als een soort relaisstation. Dat is inmiddels een flink netwerk geworden. De energie wordt uit nucleaire batterijen gehaald. Ik vind die overigens prachtig. Radioactief plutonium wordt in een onverwoestbare cocon gestopt. Dit plutonium produceert warmte en dat wordt met behulp van thermokoppels omgezet in elektriciteit. De levensduur van die dingen is ongekend!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Witte wel » 08 jan 2019, 22:40

Ik duik er verder in Vitharr maar het is een berg werk. Eerst verder met de codering dan de afstand overbrugging. En de post van Determinist komt ook nog aan de beurt. :grin:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Vitharr » 10 jan 2019, 18:09

Ik zit mijn vrije tijd er nu ook mee te vullen. :mrgreen: Had je deze al?

https://en.wikipedia.org/wiki/ICER
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door gusteman » 11 jan 2019, 09:05

Vitharr schreef:
10 jan 2019, 18:09
Ik zit mijn vrije tijd er nu ook mee te vullen. :mrgreen: Had je deze al?
https://en.wikipedia.org/wiki/ICER
Het leuke aan dergelijke informatie is dat hieruit duidelijk naar voor komt dat redeneringen op basis van gebrekkige kennis altijd zullen leiden tot onjuiste conclusies.

Onjuiste conclusies leiden dan op hun beurt weer tot onjuiste denkpistes en onjuiste standpunten waaruit dan weer onzinnige uitspraken of vragen ontstaan ..... zoals bijvoorbeeld hoe het antwoord "... dat weet ik niet, dat kan u misschien beter aan iemand anders vragen ..." geïnterpreteerd wordt als bewust achterhouden van informatie.

Onjuiste standpunten leiden ook tot dit soort reacties
Osiris schreef:
04 jan 2019, 22:23
gusteman schreef:
04 jan 2019, 21:59
Wat kan je dan wel zekerheid noemen?
Het resultaat van wetenschappelijk onderzoek.
Niets is zeker , ook de wetenschap niet.
waarbij de schrijver (in dit geval Osiris) het onderscheid niet weet te maken tussen enerzijds 'het resultaat van wetenschappelijk onderzoek' en anderzijds 'de wetenschap'.

Natuurlijk is 'de wetenschap' niet zaligmakend eenvoudigweg omdat 'de wetenschap' dermate veel verschillende facetten kent dat die niet zomaar onder één noemer te vatten zijn.
Doe je dat toch dan bega je een schromelijke denkfout.
Je kan dan net zo goed gaan stellen dat 'de mensheid' onbetrouwbaar is, vanuit de kennis dat heel wat mensen onbetrouwbaar zijn ... waarbij dan ook nog eens onduidelijkheid bestaat over wat dan wel precies wordt bedoeld met 'onbetrouwbaar'.

Generaliseren is nooit een goed idee ..... net zomin als het uit de context halen van één detail en daar dan uitgebreid over gaan discussiëren.

Gast1

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Gast1 » 11 jan 2019, 12:44

gusteman schreef:
11 jan 2019, 09:05
... net zomin als het uit de context halen van één detail en daar dan uitgebreid over gaan discussiëren.
:post:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door MetalPig » 11 jan 2019, 13:26

gusteman schreef:
11 jan 2019, 09:05
Generaliseren is nooit een goed idee .....
:rolfl:

(Ik neem aan dat ie opzettelijk was :mrgreen: )

gusteman

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door gusteman » 11 jan 2019, 15:03

MetalPig schreef:
11 jan 2019, 13:26
gusteman schreef:
11 jan 2019, 09:05
Generaliseren is nooit een goed idee .....
:rolfl:

(Ik neem aan dat ie opzettelijk was :mrgreen: )
Niet echt, neen, zo zie je maar weer hoe een dubbeltje rollen kan.

Ik realiseer me al geruime tijd dat er af en toe ogenblikken zijn waarop je moeilijk anders kan dan generaliseren ... maar principieel blijft het niet echt een goed idee.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door Vitharr » 11 jan 2019, 18:51

Ik denk dat de mensheid zichzelf gijzelt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Sheldrake: ‘Wetenschap gijzelt mensheid’!

Bericht door gusteman » 12 jan 2019, 01:41

Vitharr schreef:
11 jan 2019, 18:51
Ik denk dat de mensheid zichzelf gijzelt.
De mensheid is het enige biologisch levend wezen op de hele planeet dat er in geslaagd is zo goed als al zijn natuurlijke vijanden uit te roeien.
Waardoor de mens gedoemd is om ofwel zichzelf uit te roeien ofwel de hele planeet.

Moraal van het verhaal: wanneer je deel uitmaakt van een uitgebalanceerd systeem dat het gevolg is van miljoenen jaren evolutie blijf er dan met je fikken af en speel gewoon het spel mee.

Plaats reactie