De klimaatpsycholoog

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De klimaatpsycholoog

Bericht door Tammy » 18 feb 2019, 16:01

Ik weet dat elk mens anders is en ook dat iedereen alles op zijn eigen manier beleeft.

Maar nu een klimaat psycholoog voor mensen die depressief worden van alle negatieve klimaat nieuwsartikelen ?
Ik weet niet wat ik daar van moet denken.
Af en toe denk ik slaan we niet door op dit gebied ? [think]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
Een actievoerder tijdens een klimaatdemonstratie in Londen in december 2018.

Depressief van te veel doem­berichten over het klimaat? Dan is er nu de klimaatpsycholoog.

Voor wie angstig wordt of met schuldgevoelens kampt door de opwarming van de aarde en de nakende klimaatcrisis, is er nu de klimaatpsycholoog. Nog niet in België, maar wel in Nederland.
In de krant 'De Morgen' vertelde een bezorgde burger hoe ze dreigt depressief te worden door de alarmerende berichten over de gevolgen van klimaatopwarming. “Soms voel ik mij schuldig dat ik moeder ben geworden, terwijl zich voor mijn ogen een klimatologische crisis voltrekt”, stelde de vrouw. “Ik ben weer de hele dag met het nieuws bezig. Het is moeilijk om tot de orde van de dag over te gaan." Depressief worden van doemgedachten over het klimaat, lijkt voor velen misschien onwaarschijnlijk, maar het is wel het gat waar een nieuw soort psychologen inspringt. Al krijgen ze voorlopig geen officiële erkenning.

Voor zover we weten bestaan ze nog niet in Vlaanderen, klimaatpsychologen. Het begon met een boek van de Noor Per Espen Stoknes. Deze gedragspsycholoog beschreef in “What we think about (when we try not tot think about) global warming” hoe mensen proberen te ontkomen aan duurzamer gedrag. In het buitenland beginnen de klimaatpsychologen intussen meer en meer op te duiken. Ook Nederland heeft er nu een: Manu Busschots is de eerste psycholoog die zich omgedoopt heeft tot klimaatpsycholoog.

In 'De Wereld Vandaag' vertelt Busschots hoe hij er toe kwam. “Over klimaatverandering hebben we het al jaren, maar nu begint het echt voelbaar te worden. Daarom begon ik eerst met klimaatgesprekken waarvoor ik mensen heb samengebracht. Het ging om mensen die boos zijn, mensen die zich machteloos voelen bij het onheil dat op hen afkomt. Ze zitten met een ontzettende spanning. Ze willen iets doen en zien intussen iedereen vrolijk verder het vliegtuig of de auto nemen. Voor hen helpt het enorm om te praten zodat ze voelen dat ze niet alleen staan, dat ook anderen dit belangrijk vinden.”

Lees HIER het volledige artikel.

Hieronder nog meer informatie over dit onderwerp:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... Bdepressie

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/15/he ... e-a3654227

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door univers » 18 feb 2019, 16:28

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Fenna » 18 feb 2019, 17:57

;P! ;P! ;P! Univers.
Tammy schreef:
18 feb 2019, 16:01
Af en toe denk ik slaan we niet door op dit gebied ?
Het is een hoop bangmakerij.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Tammy » 18 feb 2019, 18:07

Voor mensen Fenna die daar gevoelig voor zijn wel ja.
Maar om nou depressief te geraken dat je een psycholoog daarvoor nodig hebt gaat wel heel ver.
Maar zoals ik al eerder schreef , iedereen ervaart dit anders natuurlijk.

En inderdaad Univers, er is weer een nieuwe markt aangebroken .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Susan » 18 feb 2019, 20:12

Ik wist niet dat er zoiets bestond als een 'klimaatpsycholoog', maar gezien al de jarenlange berichten over het klimaat, die
elkaar ook nog eens vaak tegenspreken, zou het niet zo verbazend zijn als sommige mensen daar hulp bij nodig hebben omdat
ze het niet meer weten door de bepaald geen leuke en ontmoedigende berichten over wat ons te wachten zou staan.
Het is toch ook om depressief of somber van te worden als je niet meer weet wie je moet geloven, én wat ieder zelf nog kan doen,
dat het hierdoor zeer beangstigend kan zijn voor wie er niets van begrijpt kan ik me dan ook wel voorstellen.
Alleen al gezien de vele nare berichten hier over bijna elke dag te horen zijn, jaar in jaar uit....

Ik denk dat er al behoorlijk veel mensen zijn die zich afvragen of je gekke henkie niet bent en het voor piet snot doet indien je er zoveel mogelijk rekening mee wil houden door geen overbodige dingen te gebruiken en te doen, die dus bewust hun steentje er aan bij willen dragen om minder vervuiling te veroorzaken die voor het klimaat nadelig zijn.
Wie weet het nu zeker óf het nu kouder gaat worden, óf dat het juist warmer gaat worden....

Afbeelding
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Tammy » 18 feb 2019, 20:37

Susan de klimaatpsycholoog is nog niet officieel erkend.
Maar dat zal ongetwijfeld gaan komen.
Sommige mensen kunnen zeker last krijgen van alle tegenstrijdige berichten.
Vind alleen een klimaatpsycholoog heel ver gaan , maar deze mensen zullen daar anders over denken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door gusteman » 18 feb 2019, 20:48

Och ja, de één zijn dood is de ander zijn brood.

Maar dat mag nog geen reden zijn om plaatjes zoals Susan heeft geplaatst ernstig te nemen.
Dergelijke prentjes kunnen hooguit zijn bedoeld als grap, niet als een argument wat je kan mee opnemen in een redenering.

Wie echter toch van mening zou zijn dat dit plaatje betekenisvol is verwijs ik even naar mijn reactie in het onderwerp 'Hoge aardatmosfeer koelt af door geringe zonne-activiteit': daarin staat een artikel waarin er wordt op gewezen hoe makkelijk het is om uitspraken van wetenschappers een nooit bedoelde betekenis toe te kennen. (link naar het artikel)
Meestal volstaat het zelfs om enkele woorden, of een zin, uit hun context te halen en je hebt plots 'verontrustende voorspellingen door een wetenschapper'.

Ik zou aanraden: laat het trekken van conclusies over aan de mensen die ervoor opgeleid zijn ... en niet aan (nogal vaak sensatie zoekende) journalisten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Tammy » 01 mar 2019, 11:49

Afbeelding
Terwijl Nederland genoot van het mooie weer, meldde weerman Gerrit Hiemstra deze week tijdens het NOS Journaal dat ’dit weerbeeld een blik geeft op de toekomst en dat geeft niet alleen lusten maar ook lasten’.

Klimaatstress gat in de markt.

Amsterdam - Klimaatstress blijkt een gat in de markt. Aanbieders van cursussen en workshops duiken op de groeiende groep Nederlanders die angstig zijn geraakt over klimaatverandering en iets willen doen aan die mentale worsteling.

Coaches zijn graag bereid mensen tegen vergoeding te leren omgaan met hun klimaatzorgen. Maar critici vragen zich af of de vliegschaamte, de vleestwijfel en de douchehuiver ons niet worden opgedrongen. „Het is een schuldgevoel dat mensen elkaar aanpraten”, stelt psycholoog Jeffrey Wijnberg. „Aan angst valt prima te verdienen.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3224732 ... n-de-markt

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hoe moet ik mij zo`n workshop voorstellen ?

Hoe gaat men dat inkleden ?
En ik snap dat schuldgevoel nooit in deze kwestie.

Als mensen tegen je zeggen foei dat je vliegt zeg je toch gewoon : bemoei je met je eigen zaken .
Ik merk met veel zaken in het leven dat mensen zich zo laten beinvloeden door anderen, vaak nog wildvreemden ook.
En zich daardoor zelfs schuldig voelen.
Ik snap dat nooit, maar dat zal wel aan mij liggen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Tammy » 01 mar 2019, 11:53

Hieronder een artikel hoe het allemaal in zijn werk gaat .

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

’Aan angst valt prima te verdienen’

Amsterdam - Bezorgt het klimaat ons zó veel kopzorgen, dat we eraan onderdoor gaan? Als je alle doemverhalen hoort, wordt het filerijden naar de sofa van de psycholoog. Maar geen nood, het aantal – commerciële – workshops waarin je kunt leren de geestelijke druk van het duurzame leven te weerstaan, schiet als paddenstoelen uit de grond.

Onlangs ontstond ineens de term ’vliegschaamte’, het slechte gevoel dat je krijgt als je het vliegtuig pakt, omdat je daarmee de CO2-uitstoot vergroot. Nu doemen de vleestwijfel en douchehuiver op: we sidderen van angst omdat we ons schuldig moeten voelen over de vermeende teloorgang van onze planeet.

„En aan angst valt prima te verdienen”, zegt psycholoog Jeffrey Wijnberg. „Jij een goed gevoel, de commerciële aanbieder een mooie vergoeding. Daarbij zijn mensen toch kuddedieren. We imiteren elkaar. Wat de ander doet, gaan wij ook doen.”

Coach en trainer Manu Busschots organiseert sinds 2016 workshops voor mensen die klimaatvriendelijker willen leven. „Ik zag dat er in Engeland al vele jaren carbon conversations (klimaatgesprekken) bestaan. Ik dacht: laat ik de eerste klimaatpsycholoog van Nederland worden.”

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door univers » 01 mar 2019, 11:54

Als mensen tegen je zeggen foei dat je vliegt zeg je toch gewoon : bemoei je met je eigen zaken .
Nee hoor, kan niet, heb geen veren. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Fenna » 01 mar 2019, 11:55

:hahaha: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Fenna » 01 mar 2019, 11:59

Een psycholoog voor klimaatstress???
Moet niet gekker worden.
Ze hebben weer wat gevonden hoor om je geld uit de zak te kloppen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Tammy » 01 mar 2019, 12:23

Very funny Univers. :lekkapuh: :rolfl:

Ja Fenna , ik moet ook aan het idee van een klimaatpsycholoog wennen.
En dat mensen helemaal in de war raken door alle verhalen.
En toch gebeurt het .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door gusteman » 03 mar 2019, 12:17

Tammy schreef:
01 mar 2019, 12:23
En dat mensen helemaal in de war raken door alle verhalen.
En toch gebeurt het .
Dat mensen in de war raken door verschillende versies van één en hetzelfde verhaal is behoorlijk logisch.
Dat mensen hierdoor psychische problemen krijgen ligt voornamelijk aan het onvermogen van die mensen om binnen de verschillende verhalen het onderscheid te maken tussen datgene wat betrouwbare informatie is en datgene wat verzonnen is.
Diegenen die worstelen met dergelijke problemen zullen ook in de war raken, en mogelijks depressief worden, van de verschillende, meestal tegenstrijdige, verhalen over geopolitiek, ecologie, astrologie, mystiek, paranormale fenomenen, ET enzovoort.

Dat is niet nieuw ... wat ook niet nieuw is: de hebzucht die mensen ertoe brengt om de onduidelijkheid betreffende dergelijke verhalen te misbruiken om er geld uit te slaan.

Want je kan er donder op zeggen dat zo'n klimaatpsycholoog niet zal werken tegen terugbetalingstarieven.

Hier ligt dus (nog maar eens) een taak voor de overheid: controle uitoefenen op dergelijke klimaatpsychologen.
En dan bij voorkeur door voorwaarden op te leggen aan iedereen die een eigen praktijk als 'psycholoog' opstart ... want daarvoor hoef je geen enkel bewijs van bekwaamheid voor te leggen (toch niet hier in belgenland, hoe het zit in de rest van de lage landen weet ik niet precies).

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door univers » 03 mar 2019, 12:19

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door Berjan » 03 mar 2019, 18:05

univers schreef:
01 mar 2019, 11:54
Als mensen tegen je zeggen foei dat je vliegt zeg je toch gewoon : bemoei je met je eigen zaken .
Nee hoor, kan niet, heb geen veren. :mrgreen:
En humor ook al niet... Wat nu?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De klimaatpsycholoog

Bericht door univers » 03 mar 2019, 18:27

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie