Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Susan » 05 mar 2019, 09:59

Lichtwerkers zijn mensen die hun leven wijden aan het zijn van een helder licht in de wereld. Ze begrijpen dat hun acties (hoe groot of hoe klein ook) het potentieel hebben om de vibratie van de planeet te verhogen. Een Lichtwerker-ziel is wakker, zich ervan bewust dat zijn aanwezigheid ertoe doet en dat hij deel uitmaakt van iets groters dan hijzelf.

Wat is een Lichtwerker?
Lichterwerkers zijn geen vage types. Verre van dat. Het zijn leraren, koks, schrijvers, zangers, producenten, schoonmakers, moeders en mediums. Je kunt ze bijvoorbeeld vinden in de nachtclubs, in het café, in de crèche, de directiekamer en het museum. Mensen zoals jij en ik. Een Lichtwerker is iemand die een bewuste beslissing neemt om te proberen de roep van de bron (licht) te beantwoorden en de roep van het ego (angst) te negeren.

Twee soorten energie
Er zijn twee soorten energie op deze planeet: licht en donker. Lichtenergie is onbeperkt. Het is hoog vibrerend, expansief en vol liefde. Donkere energie is veel dichter. Het is de manipulatie, machtsstrijd en angst. Donkere energie scheidt ons van elkaar en druist in tegen de stroom van het universum, lichtenergie verbindt ons juist als spirituele wezens.

Lichtwerkers werken door te kijken waar hun energie nodig is en delen vervolgens moeiteloos hun licht met de wereld om hen heen. Ze zijn afgestemd op de roeping van hun ziel en gaan in op het gefluister van hun ziel, ongeacht de angst die wellicht ook opkomt. Ze hoeven niemand ergens van te overtuigen. Ze hoeven alleen maar het licht te zijn. De meeste Lichtwerkers kun je onderverdelen in twee categorieën: Nieuw ontwaakte Lichtwerkers en Retro Lichtwerkers.

Nieuw ontwaakte Lichtwerkers
Nieuw Ontwaakte Lichtwerkers gaan vaak aan de slag na een levensveranderende gebeurtenis. Eenmaal ontwaakt is het moeilijk om weer in slaap te vallen en overheerst het gevoel dat dingen nooit meer hetzelfde worden. Het bewustzijn is veranderd en het is tijd om naar de roeping van de ziel te luisteren. Pas Ontwaakte Lichtwerkers lijken in staat te zijn om direct de roeping te beantwoorden en grote veranderingen in hun leven door te zetten.

Retro Lichtwerkers
Retro Lichtwerkers doen hun werk al levenslang en voelen diep vanbinnen dat zij dit moeten doen. Zij voelen echter ook een grote angst om dit uit te dragen. Ze weten dat zij met een reden op aarde zijn, dat er werk te doen is en dat de tijd aan het opraken is. Vaak zitten Retro Lichtwerkers van jongs af aan vast in een soort ‘spirituele kast’ en is het een angstig proces om te laten zien aan de wereld wie ze werkelijk zijn.

Terwijl sommige lichtwerkers geïncarneerd zijn met een bewuste missie zijn er ook veel zielen die wachten op een ‘ontwakingservaring’. Wanneer je er werkelijk voor kiest ben je ook echt een Lichtwerker. Er zijn geen spirituele testen of opdrachten om Lichtwerker te worden. De enige vereiste is een verlangen om verbinding te maken met je eigen authentieke licht en dit met de wereld te delen. Je kunt het ook zien als je ‘licht’ dat aan het werk is.

Werken aan je ‘licht’
Alleen al door dit artikel te lezen, werk je aan je licht. Door te doen waar je van houdt, werk je aan je licht. Door een andere gedachte te kiezen wanneer je in een slecht humeur bent, werk je aan je licht. Door iemand te bemoedigen in plaats van de bekritiseren, werk je aan je licht. Door je te verbinden met de bron van liefde in het universum, werk je aan je licht. Door vriendelijk en medelevend te zijn, werk je aan je licht.

De definitie van een Lichtwerker is: iemand die ervoor zorgt dat de wereld een lichtere plek wordt door er zelf een te zijn. Hoe bewuster we worden, hoe hoger onze vibratie en des te beter we kunnen afstemmen op onze bron. Hoe meer we ons bewust zijn, hoe meer we zien dat alles met elkaar is verbonden en we allen in een groot geheel passen.

Wereldwijd ontwaken
Veel Lichtwerkers zullen merken dat wanneer ze hun bewustzijn verhogen, ze energetisch gevoeliger worden en de gevoelens, energie en gedachten van andere mensen oppikken. Je zult bijvoorbeeld merken dat relaties waarin manipulatie, controle, angst en verlatingsangst je niet meer passen omdat je niet langer een energieke match hebt.

We leven al geruime tijd grotendeels in een onbewuste staat. Om moeder Aarde te laten overleven is het nodig dat we wereldwijd ontwaken. Het ontwaken is al begonnen en ik geloof dat jij een van de zielen bent die ervoor koos om de weg te zijn. Dus wat voor soort Lichtwerker ben jij? Ben jij een pas ontwaakte Lichtwerker die de roep om te dienen heeft beantwoord en klaar is om op te staan? Of ben je een old school retro Lichtwerker die het altijd al van binnen voelt, maar nog steeds vast zit in de spirituele kast?

https://www.inspirerendleven.nl/wat-voo ... r-ben-jij/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Susan » 05 mar 2019, 10:39

Over de 12 eigenschappen van een Lichtwerker
geschreven door Robert Bridgeman 1 november 2018

Wat is dat eigenlijk een lichtwerker? Laten we het eens vanuit een breder perspectief bekijken. Het collectief menselijk bewustzijn en de trilling van Moeder aarde zijn aan het toenemen in frequentie. We gaan als mensheid van een duister bewustzijn van nemen en angst (waar we de afgelopen 3000 jaar een dieptepunt in ervaren hebben) naar een nieuw bewustzijn van liefde en wijsheid. Je ziet het overal om je heen, de mensheid is aan het ontwaken.

Wat is een lichtwerker?
Lichtwerkers zijn zielen die in deze tijd incarneren om de mensheid bij dat ontwaken te helpen. Ze zijn in veel opzichten anders dan de meeste mensen om hen heen en vaak is dat op jonge leeftijd al duidelijk. Lichtwerkers zijn ervaren zielen die gepokt en gemazeld zijn door de levens heen. Ze waren vaak sjamaan, monnik of priesteres. Maar ook leefden ze, door de millennia heen, verschillende levens als daders en slachtoffers. In deze tijd van veranderend bewustzijn, zijn we als lichtwerkers met velen tegelijk geïncarneerd. Er waren generaties lichtwerkers voor ons en er worden steeds weer nieuwe generaties lichtwerkers geboren. Ook wel Nieuwetijdskinderen genoemd.


Hooggevoeligheid
Lichtwerkerschap wordt nog wel eens met ‘geitenwollen-sokken-types’ en hippies geassocieerd. Niets mis mee, maar de meeste Lichtwerkers zijn tegenwoordig moderne mensen die vol in het leven staan en voor hun ontwaken en coming out als lichtwerker banen en rollen bekleedden in de maatschappij. Vaak komen lichtwerkers ter wereld met een hele boel te verwerken karma uit de vele levens die ze geleefd hebben en meestal maken ze hierdoor vervelende dingen mee in hun jonge jaren. Ook nemen lichtwerkers veel negativiteit over van anderen in hun omgeving. Veel hooggevoelig mensen zijn in werkelijkheid lichtwerkers.

Ontwaken
Duizenden jaren lang was het niet goed om Lichtwerker te zijn. We werden als ketters vervolgd, als heksen verbrand en als zonderlingen verbannen. Onze geschriften werden vernietigd. Verreweg de meeste lichtwerkers zijn hierdoor met de nodige trauma’s in hun rugzak geboren in dit leven.

De laatste jaren stijgt de frequentie van het collectief menselijk bewustzijn zo snel dat steeds meer lichtwerkers hun ware aard ontdekken. Ze beginnen te begrijpen waarom ze zijn zoals ze zijn en komen voor hun geaardheid uit. Vaak ontstaat een verlangen tot zelfontwikkeling en een verlangen tot het dienen van anderen. Lichtwerkers worden na hun ontwaken vaak coach, therapeut, trainer, hoogleraar, meditatieleraar, spreker, verbinder, zorgverlener, healer, psycholoog, psychiater, spiritueel leraar of een ander beroep waarbij mensen geholpen worden. Steeds meer lichtwerkers komen uit de kast. Anderen vinden dat vreemd. Ze plakken er labels op, projecteren hun angsten en beschuldigen lichtwerkers van ego-opklopperij, superieuriteitsdrang en dergelijke. Ook lichtwerkers doen dit bij elkaar overigens.

Het lichtwerkerschap is iets nieuws, iets engs en iets onbekends en wordt daarom veroordeeld. Ik trek een vergelijking met de openbaring van de homoseksualiteit 30 jaar geleden. Ik weet nog toen mijn oom uit de kast kwam. Dat werd bestempeld als ziekte, als label, als verzinsel, als aandachttrekkerij… hij verloor zelfs zijn baan als filiaaldirecteur bij de Rabobank erdoor. Voor hem was dat vreselijk omdat hij wist dat hij als homoseksueel geboren was, wat anderen ook beweerden en hoeveel oordelen hij ook voor de kiezen kreeg. Velen met hem deelden dit lot en gelukkig is homoseksualiteit nu redelijk algemeen geaccepteerd. Niet in de laatste plaats door de inzet en community building van homoseksuelen wereldwijd om dit taboe te doorbreken.

Wij lichtwerkers zijn aan het begin van onze coming out. Reacties als ego, verzinsels en aandachttrekkerij zijn ons dan ook niet vreemd. We hebben nog een lange weg te gaan waarbij we op liefdevolle wijze op de barricaden mogen gaan staan en ons mogen verbinden in community’s.

Met deze coming out stellen lichtwerkers zich bloot aan de drie niveaus van waarheid. De Duitse filosoof Arthur Schopenhauer (1788 – 1860) zei: “De waarheid heeft drie niveaus; eerst wordt ze belachelijk gemaakt en met gelach ontvangen. Vervolgens wordt ze met geweld en agressie bejegend. Om uiteindelijk geaccepteerd te worden alsof het nooit anders is geweest. In dit blog lees je hier meer over.

12 eigenschappen van een Lichtwerker
Een boegbeeld in de coming out van lichtwerkers is medium Pamela Kribbe. Zij channelt de woorden van Jeshua, in de bijbel beschreven als Jezus. Jeshua vertelt ons in Pamela’s boek: ‘Gesprekken met Jeshua” alles over het ontstaan van lichtwerkers, alsmede 12 eigenschappen waaraan je kunt herkennen of je zo geboren bent of niet.

Dit zijn ze:

Lichtwerkers voelen zich altijd al anders. Vaak zelfs anders dan het gezin waar ze in opgroeiden.
Lichtwerkers zijn individualisten die hun eigen (niet gebaande) pad volgen.
Lichtwerkers kunnen heel slecht tegen autoriteit en machtsvertoon uit ego.
Lichtwerkers zijn geboren hulpverleners hetgeen zich in verschillende vormen kan uiten.
Lichtwerkers hebben vaak al heel jong een spiritueel besef. Ze voelen zich aangetrokken tot bewustwording.
Veel lichtwerkers hebben een gevoel van heimwee naar huis, vaak zonder te weten waar huis is. Ze voelen zich een vreemde op aarde.
Lichtwerkers hebben een aangeboren respect voor leven. Agressie jegens dieren en planten raakt ze. Ze komen vaak op voor mensen en dieren in moeilijke omstandigheden.
Vaak hebben lichtwerkers moeite met conflicten, agressie en met opkomen voor zichzelf.
De meeste Lichtwerkers zijn zachtmoedig, gevoelig en invoelend. Vaak is daar in de loop van het leven een geconditioneerd masker overheen ontstaan.
Zeker als kind zijn de meeste lichtwerkers dromerig, zweverig en voelen zich niet goed geaard.
Lichtwerkers kunnen heel gemakkelijk negatieve emoties van anderen oppikken. Als ze niet leren hoe ze deze kunnen verwerken kan dat tot enorme emotionele problemen leiden.
Doordat lichtwerkers vele levens geleefd hebben op aarde die in teken van spiritualiteit en godsdienst stonden, voelen ze vaak affiniteit met spiritualiteit, met tradities en met religies. In het verleden werden ze afgewezen en vervolgd, hetgeen sporen heeft achtergelaten en ook juist tot allergie tegen spiritualiteit kan leiden.
Ondanks deze heldere kenmerken blijven veel mensen hun vooroordelen tegen lichtwerkers houden. Verklaarbaar omdat de kenmerken nog niet heel bekend zijn.Ik benoem hieronder drie misverstanden die tot die vooroordelen kunnen leiden.

Hier is meer te lezen, dus ook over de drie misverstanden:
https://www.inspirerendleven.nl/lichtwerker/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Mypos » 05 mar 2019, 11:46

Als ik dat zo lees ben ik inderdaad duidelijk een lichtwerker. Thx hiervoor Susan!

Gast1

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Gast1 » 05 mar 2019, 17:45

En dan heb je nog de mensen die niet weten dat ze een lichtwerker zijn ... :wink:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Osiris » 05 mar 2019, 18:56

:post: Thanx Susan !
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Mypos » 05 mar 2019, 19:18

Ik zie mezelf wel een beetje als het zwarte schaap onder de lichtwerkers trouwens....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door univers » 05 mar 2019, 19:20

Waarom ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Mypos » 05 mar 2019, 19:57

univers schreef:
05 mar 2019, 19:20
Waarom ?
Omdat ik de neiging heb om me mee te laten slepen door negativiteit en nog niet de kracht heb om uit mezelf een bakend licht te zijn voor anderen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door univers » 05 mar 2019, 21:54

Daarom ben je nog geen zwarte schaap.
Doe je wel eens aan meditatie ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Mypos » 05 mar 2019, 22:39

univers schreef:
05 mar 2019, 21:54
Daarom ben je nog geen zwarte schaap.
Doe je wel eens aan meditatie ?
Nou zwart schaap is misschien iets overdreven. Maar zeg maar een lichtwerker met zijn eigen benadering die er af en toe met gestrekt been in gaat waar een andere benadering meer zou hebben opgeleverd.

Ik doe aan verbonden ademen. Connected Breathing. Heb ook aan meditatie gedaan, doe regelmatig yoga en mindfullness.

Jij mediteert?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door univers » 05 mar 2019, 22:59

Maar zeg maar een lichtwerker met zijn eigen benadering die er af en toe met gestrekt been in gaat waar een andere benadering meer zou hebben opgeleverd.
Ben je niet de enigste. :mrgreen:
Soms denk ik, je had het ook wat milder kunnen zeggen.
Maar ja gedane zaken nemen geen keer.
Jij mediteert?
Af en toe, als ik mij werkelijk beroerd voel.
Ik doe wel elke avond met de pendel, mijn chakra's weer in orde.Ik zie mij zelf meer als energiewerker.
Wat jij allemaal doet, kan dit ouwe verslijten lijf niet meer aan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door MetalPig » 06 mar 2019, 14:15

Susan schreef:
05 mar 2019, 09:59
de vibratie van de planeet
Gaan we weer :-|

Gast1

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Gast1 » 06 mar 2019, 17:11

Hoezo? Alles (materie) vibreert ... dus ook de planeet en Metalpig is daar geen uitzondering op.

Gast1

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Gast1 » 06 mar 2019, 17:17

Mypos schreef:
05 mar 2019, 19:57
univers schreef:
05 mar 2019, 19:20
Waarom ?
Omdat ik de neiging heb om me mee te laten slepen door negativiteit en nog niet de kracht heb om uit mezelf een bakend licht te zijn voor anderen.
Dat -bakent licht- hoef je ook niet te zijn Mypos, zodra je beseft dat jij als lichtwerker een licht bent, hoef je dat immers ook niet meer te zijn.
Je bent het immers al en ik heb je allang eerder gelezen en gevoeld als lichtwerker. :wink:



Let op mijn onderschrift.

Gast1

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Gast1 » 06 mar 2019, 17:21

Nog eentje:



En nog een ...


Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Mypos » 06 mar 2019, 17:44

Gast1 schreef:
06 mar 2019, 17:17
Mypos schreef:
05 mar 2019, 19:57
univers schreef:
05 mar 2019, 19:20
Waarom ?
Omdat ik de neiging heb om me mee te laten slepen door negativiteit en nog niet de kracht heb om uit mezelf een bakend licht te zijn voor anderen.
Dat -bakent licht- hoef je ook niet te zijn Mypos, zodra je beseft dat jij als lichtwerker een licht bent, hoef je dat immers ook niet meer te zijn.
Je bent het immers al en ik heb je allang eerder gelezen en gevoeld als lichtwerker. :wink:



Let op mijn onderschrift.
Wow wat een mooi compliment Gast1 dank je!

Ik wil proberen om een zo goed mogelijke versie van mezelf te zijn als ik kan. :peace:

Gast1

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Gast1 » 06 mar 2019, 17:53

Mypos schreef:
06 mar 2019, 17:44
Wow wat een mooi compliment Gast1 dank je!
Afbeelding

Gast1

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Gast1 » 06 mar 2019, 18:05

Mypos schreef:
06 mar 2019, 17:44
Ik wil proberen om een zo goed mogelijke versie van mezelf te zijn als ik kan.
Dat is iets heel moois Mypos ;P!

Ik heb mijzelf helemaal gevonden nét voor mijn 50-ste levensjaar.
Een persoonlijk kosmisch orgasme met een 'aha-erlebnis' van-heb-ik-jou-daar ...
Deze video laat dat wel ongeveer zien:



(en nu zal ik het hierbij -inzake de video's- laten)

Ik heb me schier volledig ge-deconditioneerd en daardoor vond ik mezelf.
De vibraties van de muziek en de Natuur hebben mij hierbij geholpen.

Sinds een jaar of 6 ondervind ik hevige beproevingen.
Dat zou je 'de duivel' of 'de duisternis' kunnen noemen, maar tot nu toe weerstaat het licht in mij die duisternis, die duivel.
Maar -en dat is een understatement- vanaf meteen begin 2019 zijn het erg zware beproevingen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Mypos » 06 mar 2019, 19:51

Gast1 schreef:
06 mar 2019, 18:05
Mypos schreef:
06 mar 2019, 17:44
Ik wil proberen om een zo goed mogelijke versie van mezelf te zijn als ik kan.
Dat is iets heel moois Mypos ;P!

Ik heb mijzelf helemaal gevonden nét voor mijn 50-ste levensjaar.
Een persoonlijk kosmisch orgasme met een 'aha-erlebnis' van-heb-ik-jou-daar ...
Deze video laat dat wel ongeveer zien:



(en nu zal ik het hierbij -inzake de video's- laten)

Ik heb me schier volledig ge-deconditioneerd en daardoor vond ik mezelf.
De vibraties van de muziek en de Natuur hebben mij hierbij geholpen.

Sinds een jaar of 6 ondervind ik hevige beproevingen.
Dat zou je 'de duivel' of 'de duisternis' kunnen noemen, maar tot nu toe weerstaat het licht in mij die duisternis, die duivel.
Maar -en dat is een understatement- vanaf meteen begin 2019 zijn het erg zware beproevingen.
Dat klinkt zeer indrukwekkend Gast1 dat persoonlijk orgasme met aha-erlebnis. Wist je dat bv ook een persoon als David Icke zoiets heeft meegemaakt? Klinkt als een soort van download van hoe het universum in elkaar steekt. Het probleem is alleen dat onze hersens of ons persoontje (ziel) dit niet kunnen bevatten (het is te groot). Daarom verdwijnt bij veel mensen die dit meemaken dat inzicht weer maar ze blijven wel een residu hiervan houden.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat sommigen onder lichtwerkers verstaan

Bericht door Susan » 07 mar 2019, 11:48

Mooi om zo de verschillende reacties te lezen. :grin:

Ook de uitgebreidere van Mypos en Gast1. ;P!

Of ik zelf een lichtwerker ben heb ik me nooit mee bezig gehouden, wel ben ik er pas over gaan lezen
doordat er iemand vertelde dat ik een oude ziel zou zijn en die het dus ook (in het algemeen) over lichtwerkers
had. (zal daar in een topic nog iets over plaatsen, over verschillende stadia van baby tot oudere ziel)
Destijds had ik daar nog nooit over gehoord, maar herkende meteen heel veel van wat ik van kind af aan voelde
en zag en tegenaan liep omdat er nooit als kind met anderen over kon praten of uitleg kon vragen.
In die tijd spraken velen niet over dit soort dingen vaak door onwetendheid, maar ook door het taboe wat er op deze
onderwerpen rustte.
En kinderen houden dan al gauw hun mond indien ze merken als anderen hen maar een vreemd figuur vinden met die
'malle gedachten' en heimwee gevoel bij het kijken naar de sterren bijvoorbeeld wat mij dus ook gebeurde.
Al neem ik niemand dat kwalijk hoor, het was gewoon zo in die tijd, maar het is niet gemakkelijk en voelde ook eenzaam op gezette tijden tot
aan de volwassenheid toe. Daarna kwamen er steeds meer gelijkgestemden op mijn pad gelukkig!

* * * * *

CITAAT:

Matt Kahn, een Amerikaans spiritueel leraar heeft in zijn boek ‘whatever arises love that’ een mooie herkenbare indeling gemaakt ten aanzien van het ego. Hij onderscheidt vier staten waarin het ego zich kan bevinden en van waaruit we allemaal regelmatig leven. Sommige ego-staten hebben je voorkeur, maar toch gebruiken we ze allemaal.

Ik heb gelijk
Wanneer je vastzit in je ego vanuit de positie, ‘ik heb gelijk’ probeer je de ander jouw ‘gelijk’ op te leggen. Er zit dwang achter je houding. Je probeert de ander te overtuigen en hem of haar jouw zienswijze op te leggen. Kansloos natuurlijk. Misschien overtuig je hem of haar even, maar nooit voor lang. Bovendien, waarom moet de ander het met jou eens zijn? Hoe belangrijker het voor jou is, dat de ander het met jou eens is, hoe waarschijnlijker het is dat jij je eigenlijk onzeker voelt over datgene waar je in gelooft. Daarnaast bestaat er in deze fascinerende wereld vol dualiteit natuurlijk nooit 1 waarheid maar zijn er duizenden ‘waarheden’. Ook kun je nooit ergens echt zeker van zijn; misschien is iets op dit moment waar, maar wordt het tegendeel de dag daarna bewezen. We hebben slechts beperkt zicht en kunnen nooit het geheel overzien. We nemen iets aan, maar iets echt zeker weten is een illusie.
Toch zijn er hele oorlogen gevoerd rondom ‘ik heb gelijk’. En kijk ook maar in het klein: hoeveel (echtelijke) ruzies vloeien niet voort uit deze staat van het ego? Wanneer je vastzit in ‘ik heb gelijk’ voel je een verstrakking in je energie, je lichaam, voelen en je denken. De uitnodiging is om deze te herkennen, even een paar keer diep adem te halen en vooral te glimlachen om jouw ego dat weer even met je aan de haal ging.

Ik heb er recht op
Ik heb er recht op dat je lief voor me bent, dat je me aardig vindt, dat je me kust wanneer ik thuiskom, naar me luistert en mijn sokken wast. Herkenbaar? Vanuit de staat van ego die zegt ‘ik heb er recht op’ word je eisend, dwingend en koud. Zoals een klein kind kan stampvoeten van woede dat het recht heeft op een snoepje, eist de volwassene op dezelfde toon andersoortige snoepjes op. Je gaat uit verbinding met de ander en wordt vooral op jezelf gericht. De ander moet in een behoefte voldoen. De ander kan je partner zijn, je vriend(in), je werkgever of een instantie. Onderschat ook niet de eisen vanuit ‘ik heb er recht op’ ten aanzien van je kinderen. Talloze, soms onuitgesproken eisen leggen ouders bij hun kroost neer. Ik heb er recht op dat je van me houdt, ik heb er recht op dat je succesvol bent op school en in je latere leven, ik heb er recht op dat je gelukkig bent, ik heb er recht op dat je als je uitwonend bent, me regelmatig bezoekt, om er maar een paar te noemen. Ga vooral op onderzoek uit welke dwingende eisen jij bij de ander neerlegt en wees verrast. Wees blij wanneer je er weer een ontdekt. Door er weer een los te kunnen laten, stap je uit het eisende ego en ontstaat er weer ruimte voor vreugde en vrijheid.

Ik ben het slachtoffer
Wanneer je vastzit in slachtofferschap, zit je vast in lijden. Dit is net zo helder als dat twee en twee vier is. Wanneer je je een slachtoffer voelt, voel je je machteloos, hulpeloos en overgeleverd aan de ander/de wereld. Natuurlijk kun je wel degelijk het slachtoffer in een situatie zijn; maar dat is wat anders dan erin te blijven zitten. Zoals met alles in het leven word je uitgenodigd om te groeien. Wanneer je dus iets traumatisch hebt meegemaakt, waarin jij slachtoffer bent geweest, ligt de uitnodiging op je bord om vanuit dat slachtofferschap je gevoelens te gaan verwerken. Je huilt en bent boos, net zolang totdat je voelt dat het genoeg is. Misschien vind je zelfs zingeving voor datgene dat je overkwam. Na een tijdje ben je gegroeid, als het ware gerijpt, dankzij het feit dat je iets heftigs hebt meegemaakt.
Mensen die vastzitten in slachtofferschap hebben niet gerouwd over hun nare ervaring. Ze zijn als het ware verhard, het verdriet en de boosheid zijn gestold. Het hoofd heeft de ervaring overgenomen en nu wordt keer op keer hetzelfde scenario afgespeeld vol boze gedachten. Boze gedachten zijn als zwaan-kleef-aan; voor je het goed en wel doorhebt, voel je je op veel vlakken in het leven een slachtoffer. Verontwaardiging en boosheid zijn in dat geval jouw belangrijkste emoties geworden.
Wanneer je vastzit in slachtofferschap ben je uitgenodigd om te verzachten. Om te rouwen, daar waar je geraakt bent. En als je lang genoeg gerouwd hebt, laat de situatie jou vanzelf uiteindelijk los. Je bent dan een rijper, vaak wijzer en een mooier mens geworden.

Het ego en lichtwerk
Ik heb het nodig
Je kent ze vast, al die mensen die voortdurend bevestiging nodig hebben; keer op keer moet je hen laten weten dat je ze nog lief vindt, dat ze het goed doen en dat die jurk echt heel leuk staat. Wanneer je vastzit in ‘ik heb het nodig’ ben je als een rupsje-nooit-genoeg: hoe vaak iets ook door de buitenwereld verzekerd wordt, je blijft het nodig hebben om bevestigd te worden. Voor de omgeving kan dit uitputtend zijn. Energetisch gezien haal je namelijk iets bij de ander, je bent behoeftig en het gat dat gevuld zou moeten worden, blijft chronisch leeg. Natuurlijk blijft het leeg; zolang jij het zelf niet opvult, vallen alle bevestigingen in een diep gat. Je kunt deze ego-staat herkennen bij mensen die chronisch onzeker zijn, zonder er zelf iets aan te doen. Maar ook bij mensen die uiterst zelfverzekerd zijn en steeds maar weer vertellen over hun succesverhalen. Zij zitten vast in ‘ik heb het nodig’ dat jij mijn succesverhaal hoort.

Niet goed genoeg
Kenmerkend voor het ego is dat het Nu niet goed genoeg is. Jij bent niet goed genoeg. Of de ander is niet goed genoeg. De baan die je nu hebt, is niet goed genoeg. En op zich is daar in eerste instantie niet eens zo heel veel mis mee, want daardoor ben je in soms letterlijke, soms figuurlijke zin op reis gegaan. Je hebt menselijke ervaringen opgedaan die je anders wellicht niet had opgedaan. Toch komt er een dag dat het belangrijk is te gaan inzien dat dit onbewuste ego-staten zijn. Doordat je er niet langer meer mee samenvalt, kun jij als ziel of essentie weer aan het roer gaan staan. Vanuit dit wakkere bewustzijn verandert het perspectief op je leven volkomen. En niet alleen jouw leven, maar ook dat van je omgeving. Het verlichtende effect dat deze overgang van ego naar ziel veroorzaakt, zou je lichtwerk kunnen noemen.

https://www.nieuwetijdskind.com/het-ego-en-lichtwerk/


Hier staat nog iets over lichtwerkers:
https://www.nieuwetijdskind.com/tag/lichtwerkers/
https://www.nieuwetijdskind.com/kom-era ... -betekent/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie