De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 08:35

Afbeelding

Freek de Jonge verstoort Boekenbal met oproep tegen Baudet.

Freek de Jonge heeft gisteravond de opening van het Boekenbal verstoord met een oproep tegen Thierry Baudet. Op het moment dat CNPB-directeur Eveline Aendekerk opriep de slachtoffers in Utrecht te herdenken, nam hij vanuit de zaal het woord.

"Terwijl wij ons opmaken voor een heel mooi feest, is er 35 kilometer verderop een stille tocht gaande", zei Aendekerk aan het begin van haar speech. "Mijn gedachten zijn daarom ook bij Utrecht."

"Maar ik hoop ook bij de afgelopen verkiezingen", schreeuwde De Jonge toen de zaal enkele seconden stil was. Het leverde aanvankelijk wat aarzelend applaus en ongemakkelijk gelach op.

Toen Aendekerk probeerde haar toespraak te hervatten, vroeg De Jonge opnieuw om aandacht. "Ik vind dat we aan het begin een statement moeten maken over de toespraak die Thierry Baudet heeft gehouden."

De Jonge verwijst naar de overwinningsspeech van Baudet. Hij stelde daarin dat "onze boreale wereld wordt kapotgemaakt en ondermijnd door onze universiteiten, onze journalisten, mensen die kunstsubsidies ontvangen en onze gebouwen ontwerpen en onze bestuurders".

Ultrakritisch

De meningen in de zaal over de interruptie lijken verdeeld. Er is applaus en een enkeling schreeuwt "Ik ben met Freek", maar er wordt ook tot stilte gemaand en gevraagd om aandacht voor Aendekerk. "Het is toch gewoon zo, doe niet zo dom", bijt De Jonge critici nog toe.

De CNPB-directeur hervat haar toespraak met de woorden dat ze als kind al droomde te spreken op het boekenbal. "Dit is tot nu toe precies wat ik me als klein meisje voorstelde van het bal - maar niet helemaal", lacht ze, met applaus tot gevolg. "Een zaal vol ultrakritische luisteraars, die stuk voor stuk vonden dat ze een veel betere speech hadden kunnen schrijven. Die droom is uitgekomen."

Na afloop zei De Jonge tegen het ANP dat hij bijval had gekregen. "Er zit hier een groep mensen bij elkaar die heel erg gekwetst is door wat de leider van de grootste partij heeft gezegd over dat kunstenaars, wetenschappers en journalisten de oorzaak zijn van alle ellende. Daar hadden we vanavond eventjes acht op moeten slaan."

Schrijfster Aafke Romeijn was het niet eens met de cabaretier. Op Twitter noemt ze het "genant in het kwadraat" dat De Jonge "minutenlang door de presentatrice heen heeft staan schreeuwen, terwijl zij stilte vroeg voor de slachtoffers in Utrecht".

https://nos.nl/artikel/2277254-freek-de ... audet.html

<<<<<<<<<<<<<<<<<

Ach daar hebben we het gefrustreerde kereltje Freek.
Die ik notabene vroeger harstikke leuk vond en zelfs in de jaren 80 naar een voorstelling van hem ben gegaan toen hij solo ging.
Was leuk toen.
Maar wat een zielig geval is het geworden om zo onbeschoft te staan schreeuwen.
Deze zure man heeft zijn beste tijd allang gehad.
Dat hij tegen Baudet is is zijn goed recht, maar op deze manier je ongenoegen kenbaar maken is te zielig voor woorden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door univers » 23 mar 2019, 08:46

Ik heb hem altijd al een paardenlul gevonden, met grote t.....muil.
Laat goed de linkse normen en waarden zien, asociaal.
Noemen ze normen en waarden,(me reet).
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 08:56

Toen vond ik hem leuk Univers. :grin:
Niet met Bram daar keek ik nooit naar.
Maar toen hij solo ging moest ik altijd lachen om zijn drukke gedrag.

Wat je zegt over linkse normen en waarden, ik geef je gelijk daarin.
Het is alsof fatsoenlijk gedrag niet meer bestaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 23 mar 2019, 09:00

:post: Tammy en Uni.
Wat een onbeschofte respectloze reactie van hem.
Anderen de maat nemen maar dan zelf geen respect tonen door de speach van Eveline Aendekerk onderbreken.
Verwacht van hem dat hij de oproep van "Volkert waar ben je" niet zo'n probleem vind.
Wat is die gast verzuurd in de afgelopen jaren zeg.
Bah.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Witte wel » 23 mar 2019, 09:03

Tammy schreef:
23 mar 2019, 00:53
Hebben ze niks geleerd van Pim Fortuyn ?
Nee, de bevolking in Nederland raakt het verstand steeds meer kwijt en inderdaad krijgen we nu de Amerikaanse toestanden. Cabaretiers en dergelijke beginnen nu ook al te schreeuwen. Die kogel bij Pim Fortuyn heeft, zoals nu de samenleving laat zien, geen enkele indruk gemaakt. Luister naar de reacties van de Utrechtse studenten. Onder hen bevinden zich personen die een dergelijke docenten uitspraak een onderdeel van vrijheid van meningsuiting zien. Ik weet niet waar we zijn beland, in mijn optiek behoorlijk van het padje af.
En zullen we er van leren? Ik ben overtuigd van niet. Zolang er dagelijks gedachtestromingen de mensen de strot door geduwd worden zal het enkel verslechteren. Velen worden, zonder dat ze daar enig besef van hebben, gevangen door een geprepareerd gedachtegoed. Dat is één van de vette strepen die door onze democratie loopt alleen nagenoeg niemand merkt of ziet het.
Freek de Jonge nam het bij de vorige verkiezingen ook op tegen de VVD. Hij mocht ook een keer niet aan tafel komen in een discussie programma omdat Rutte dan weigerde te komen. Deze wilde niet bij een komiek aan tafel gaan zitten. Ik zet vraagtekens bij zijn optreden op het Boekenbal. Het zou mij niet verbazen als hem, het als bij enkele andere bekendheden, iets toegeschoven is. Zeker niet ondenkbaar want zo gaat dat in de VS ook.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 23 mar 2019, 09:05

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door univers » 23 mar 2019, 09:07

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 09:08

Ja die is echt verzuurd Fenna.
Baudet heeft gewonnen en we krijgen Trumpachtige taferelen.
Hij heeft gewoon democratisch gewonnen, hij heeft de meeste stemmen gekregen.
En waarom , dat is is iets voor de gevestigde orde om eens heel goed over na te denken.

Maar de reacties van totale verbijstering en de hysterische kramp waar men in vliegt snap ik niet goed.
Dit zag je toch van mijlenver aankomen ?
Kijk eens naar het stemgedrag van veel mensen in Europa de laatste tijd.
Is Links aan het slapen ofzo ?
Ik ben totaal niet verbaasd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 09:11

:post: Witte wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Witte wel » 23 mar 2019, 09:33

Je moet eens kijken wie er nu geïnterviewd worden als zijnde de stemmers op Baudet. Dat deden ze ook na de verkiezingen in de VS toen Trump gekozen was. Het minder ontwikkelde deel van de bevolking komt aan het woord waarmee gesuggereerd wordt dat de Baudet kiezer dom is. Zonder het te beseffen wordt het minder ontwikkelde deel van de bevolking gigantisch voor lul gezet. Die mensen hebben zich vaak door omstandigheden niet verder kunnen ontwikkelen en dragen gewoon een steentje bij in de samenleving. Zij zijn net zulke belangrijke schakels dan de meer ontwikkelde mens.
De meer intelligentere mens die de stellingen van Baudet weet te ondersteunen en mede te onderbouwen, die zie je niet in een interview. Kijk naar de interviews in Volendam. Wie krijg je in beeld? Juist, dan zijn we er toch. De Baudet stemmer is iemand die niet zo slim is. Dát wordt gesuggereerd.
De meerderheid van de stemmers zijn dus niet zo slim.
Wat denk je wat voor een verhouding dit doet ontstaan in de samenleving onder de bevolking. Niemand wil zich als "niet slimmerik" betiteld voelen dus je krijgt een verdedigingsdrang onderling. En in de tussentijd gaat de gevestigde orde gewoon door met hun ondemocratische agenda. Zo werkt zo'n gedachtestroom.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 23 mar 2019, 09:35

Tammy schreef:
23 mar 2019, 09:08
Is Links aan het slapen ofzo ?
Het is eerder de arrogantie van links.
Ze hebben last van regenten gedrag gekregen omdat zij menen alles te mogen en kunnen zonder dat ze een strobreed in de weg gelegd word.
Links duld geen tegenspraak en komen er mee weg.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 23 mar 2019, 09:36

:post: Witte.
Dat is linkse tactiek.
Tactiek van sneue verliezers.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 09:54

Arrogantie Fenna is denk ik wel een goede beschrijving.
Maar ze zullen toch eens moeten gaan inzien waarom Baudet gewonnen heeft.

Witte wel, ik heb de interviews niet gezien maar las wel dat de meeste Baudet stemmers laagopgeleid zijn.
Ik heb sterke twijfels daarover, deden ze bij de Trump stemmers ook.
Allemaal afschilderen als Jerry Springer gasten wat natuurlijk helemaal niet zo is.
Ook bij de Trump fans zitten hoogopgeleiden.
Maar een diploma zegt niet alles over intelligentie.
Er zijn zeker mensen die door omstandigheden niet verder konden leren .
Laagopgeleiden zijn inderdaad net zo belangrijk als hoogopgeleiden.

Maar men probeert die beeldvorming altijd , het is zo voorspelbaar dat het genant begint te worden.
Als ik al weet wat er in een artikel gaat staan voordat ik het heb gelezen dan is dat toch wel erg.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 10:29

Natuurlijk zijn niet alle politiek Links georiënteerde mensen zoals Freek en die docent en de andere schreeuwers.
Gelukkig maar.
Vroeger dacht ik aan Links altijd aan vreedzame mensen , weet je wel flowers in het haar enz.
Maar tegenwoordig lijkt het helaas op een slachtveld.
Dat naïeve ben ik wel kwijt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 23 mar 2019, 10:49

Wijsheid komt met de jaren zus :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 10:51

Haha dat is waar Fenna. :mrgreen:
Ik was ook heel vroeger niet met politiek bezig dus misschien was dat slachtveld er altijd al maar is dat compleet langs me heen gegaan.
Zou me niks verbazen.

Alhoewel ik herinner me de gewelddadige krakersrellen in de jaren 70.
Dus ik heb toch iets opgepikt schijnbaar. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Fenna » 23 mar 2019, 11:47

:hahaha: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Vitharr » 23 mar 2019, 12:36

Tammy schreef:
23 mar 2019, 09:54
Witte wel, ik heb de interviews niet gezien maar las wel dat de meeste Baudet stemmers laagopgeleid zijn.
Dat is inderdaad niet zo. De PVV stemmer is overwegend laagopgeleid, de FVD stemmer juist hoog opgeleid. Dat is ook wel logisch als je alleen al naar het taalgebruik kijkt denk ik. Baudet praat over de uil van Minerva en Wilders over Henk en Ingrid. Maar ik vind het in zijn algemeenheid een flauwe zet om dit soort zaken te benoemen. Laag- en hoogopgeleid hebben veel minder met intelligentie van doen dan geïnsinueerd wordt. Het heeft ook met kansen te maken. Daarbij betreft het Democratische verkiezingen en is iedere stem gelijk.

Ik denk dat links te plots te ver is doorgeschoten in ambities die direct nadelig zijn voor Henk en Ingrid. Hoger opgeleiden hebben hier dan minder last van maar hebben de neiging om eenvoudig te valideren wat een politicus zegt en dat tevens te falsificeren. Wat je nu in de politiek ziet is een rechts populistische beweging die garen spint bij de linkse excessen. Beide kanten schieten naar mijn mening te ver uit (CO2 obsessie vs klimaatontkenning bijv.) en het effectieve midden ontbreekt door slecht leiderschap.

We moeten het niet alleen in ons land eens worden, maar over de hele wereld. Als China niet mee wil werken aan milieumaatregelen moeten wij daar ook niks willen kopen. Maar dat doen we van hoog tot laag massaal. Los van de hele klimaatdiscussie denk ik dat het al zou helpen als we de focus van de CO2 emissie terug verleggen naar het hele milieu. Dat vereist compromissen. We hebben bewezen dat we die kunnen bereiken. Helaas verzanden deze zaken steeds. Dat leidt tot polarisatie zoals je nu ook in de politiek ziet. Elk lang standhoudend compromis is dan ook geboren uit een conflict.

Het lukt ons gewoon niet om intrinsiek te willen verbeteren. We leunen achterover, worden pissig als het slechter gaat en dan ontstaat een conflict wat ons noodzaakt een nieuw compromis te vormen. En dan leunen we weer achterover...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 13:30

Vitharr schreef :
Maar ik vind het in zijn algemeenheid een flauwe zet om dit soort zaken te benoemen. Laag- en hoogopgeleid hebben veel minder met intelligentie van doen dan geïnsinueerd wordt. Het heeft ook met kansen te maken. Daarbij betreft het Democratische verkiezingen en is iedere stem gelijk.
Het is ook een flauwe zet en totaal niet nodig om dat er altijd bij te halen.
Je hoort dit alleen maar volgens mij over de rechtse stemmers.
Ik hoor nooit over links laagopgeleiden of ik heb iets gemist.

Men moet kijken naar mensen en vooral luisteren waarom iemand links of rechts stemt.
Maar niet oproepen tot geweld en demoniseren van een politicus.
Dat is levensgevaarlijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De verkiezingen komen er weer aan: Verantwoordelijkheid is Vrijheid

Bericht door Tammy » 23 mar 2019, 14:52

De Jonge: actie tegen Baudet niet helemaal geslaagd.

Je kan wel zeggen dat het niet helemaal geslaagd is", reageert Freek de Jonge na afloop van het Boekenbal gisteravond. Tijdens de opening van het bal stond hij op in het publiek en deed een oproep tegen Thierry Baudet.

Maar dat leverde niet helemaal de reacties op die hij had verwacht. De meningen in de zaal over de interruptie waren verdeeld. Er was applaus, maar er werd ook tot stilte gemaand en gevraagd om aandacht voor CPNB-directeur Eveline Aendekerk, die een moment nam om de slachtoffers in Utrecht te herdenken.

Ik was een beetje bezorgd dat de avond voorbij zou gaan zonder te refereren aan de verkiezingsuitslag van afgelopen woensdagavond", legt De Jonge uit. "Daardoor kwam ik er al in een vroeg stadium in. Er werd, met alle respect, wel aandacht besteed aan de stille tocht Utrecht, terwijl het voor deze groep in de zaal stuitend is wat Baudet heeft gezegd."

Monddood.

De cabaretier verwees naar de overwinningsspeech van Baudet. Hij stelde daarin dat "onze boreale wereld wordt kapotgemaakt en ondermijnd door onze universiteiten, onze journalisten, mensen die kunstsubsidies ontvangen en onze gebouwen ontwerpen en onze bestuurders".

Volgens De Jonge is het juist aan deze groep om zich "tot op het bot" tegen Baudet te verzetten. "De intellectuelen zouden toch heel bang moeten zijn wat er gebeurt. We worden gewoon monddood gemaakt en volgens mij beseft men dat te weinig."

'Boe'

Ook op sociale media zijn de reacties op de actie verdeeld. Velen noemen het 'respectloos', maar dat wijst De Jonge van de hand. "Ik ben niet degene die respectloos is, er is iemand die denkt een aantal mensen die zich op een onwaarschijnlijke manier hebben ingezet aan de kant te kunnen vegen."

Hij zegt dat hij er niet op uit was om de avond te verstoren. "Dit is een heel ernstig thema en ik vond het noodzakelijk dat we aan het begin met elkaar zouden opstaan en een minuutje 'boe' zouden roepen, of even stil zouden zijn. Maar niet dus, heel wonderlijk."


https://nos.nl/artikel/2277290-de-jonge ... laagd.html

<<<<<<<<<<<<

Een minuutje boe roepen ? :shock:
Wow dat klinkt eng. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie