Hele volksstammen zijn opgegroeid met deze verhalen.
Zijn die allemaal racisten geworden ?
En de andere redenen die Dr. Victoria Cann, als docent verbonden aan de universiteit van East Anglia in het Britse Norwich aanhaalt vind ik echt heel ver gezocht.
Het leven bestaat niet alleen daaruit, het bestaat ook uit gevaar en teleurstellingen enz wat je in de Disneyfilms ook kan zien.Maar zoals het een Disneyfilm betaamt, is er aan het einde ook goed nieuws: de recentere Disneyfilms krijgen wel een opgestoken duim van de onderzoekers. Frozen bijvoorbeeld, waarin thema’s als vriendschap, loyaliteit en feminisme centraal staan.
Deze onderzoekers willen een perfecte wereld creëren, totaal onrealistisch.
Het sprookjesachtige aan Disney is dat alles uiteindelijk goed komt gelukkig, maar er zijn wel eerst de hobbels van tevoren.
En daar worden kinderen echt niet slechter van.
Sneeuwwitje en Doornroosje worden gekust maar volgens de onderzoekers moeten ze natuurlijk eerst een getekend contract met wederzijdse toestemming hebben gegeven anders is het niet goed he ?
Werkelijk waar is men mee bezig tegenwoordig.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Disneyfilms niet zo onschuldig als ze lijken: ‘gevaarlijk en racistisch’
Hele generaties zijn opgegroeid met de animatiefilms van Walt Disney Pictures. Volgens een nieuwe studie schijnt echter een groot deel van de met name oudere films helemaal niet zo goed te zijn voor jonge kinderen. Zo kunnen Sneeuwwitje, Doornroosje en De Leeuwenkoning leiden tot een ongezond zelfbeeld, racisme en zelfs huiselijk geweld. Misschien wel de gevaarlijkste film is Belle en het Beest, waar het stockholmsyndroom om de hoek loert.
Dr. Victoria Cann, als docent verbonden aan de universiteit van East Anglia in het Britse Norwich, bestudeerde alle Disneyfilms en kwam tot de onthutsende conclusie dat kinderen er eigenlijk niet mee gebaat zijn. ,,Belle en het Beest is een klassiek geval van het stockholmsyndroom”, zo stelt ze. Het stockholmsyndroom is een psychologisch verschijnsel dat soms optreedt tijdens een gijzeling en inhoudt dat de gegijzelde sympathie krijgt voor de gijzelnemer.
,,Het Beest staat de hele film op het punt geweld te gebruiken. En het verhaal geeft de indruk dat een vrouw een gewelddadige partner kan veranderen, als ze maar lang genoeg volhoudt. Op het einde van de film verandert het beest in een blonde blanke man en lijkt het alsof ze nog lang en gelukkig zullen leven, want hij kan onmogelijk bedreigend of kwaad zijn”, aldus Cann.
Ook Aladdin krijgt ervan langs. De film uit 1992 is racistisch, zo zegt Cann. ,,Alle goede personages zijn blank, onder wie zelfs Aladdin, terwijl alle slechteriken zwart zijn. Ook bij De Leeuwenkoning wordt dezelfde techniek gebruikt: de kwaadaardige Scar is veel donkerder dan de rest van de personages.”
Onrealistische verwachtingen voor meisjes.
Een andere expert, dr. Laura Coffey-Glover van de Britse Nottingham Trent Universiteit, uit soortgelijke kritiek. Volgens haar schept Sneeuwwitje onrealistische verwachtingen voor jonge meisjes. ,,Het verhaal creëert de indruk dat meisjes hulpeloos zijn en moeten wachten tot hun prins op het witte paard langskomt.”
Beide experts hebben ook problemen met Doornroosje: de onmogelijk smalle taille van het personage zou anorexia in de hand werken. Bijkomend probleem met zowel Sneeuwwitje als Doornroosje: de kwestie van wederzijdse toestemming. ,,In beide animatiefilms wordt een meisje gekust terwijl ze ligt te slapen.”
Maar zoals het een Disneyfilm betaamt, is er aan het einde ook goed nieuws: de recentere Disneyfilms krijgen wel een opgestoken duim van de onderzoekers. Frozen bijvoorbeeld, waarin thema’s als vriendschap, loyaliteit en feminisme centraal staan. Een conclusie die hier mogelijk uit te trekken valt, is dat alles in zijn tijdsgeest bekeken moet worden.
BRON.