Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

Bericht door univers » 01 mei 2019, 16:03

Ouderen met een verminderd reukvermogen hebben bijna vijftig procent meer kans om binnen tien jaar te overlijden.

Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Annals of Internal Medicine. “Een slecht reukvermogen komt vaker voor naarmate mensen ouder worden,” zegt onderzoeker Honglei Chen. “En er is daarbij een link naar een hoger risico op overlijden.”

Gezond
De onderzoekers verzamelden 2.300 proefpersonen tussen de 71 en 82 jaar oud. Gedurende een periode van dertien jaar vergaarde het team informatie. De deelnemers waren zowel man als vrouw en moesten geurtests met twaalf verschillende luchtjes uitvoeren. Vervolgens werden de ouderen ingedeeld in verschillende groepen op basis van hun reukvermogen. Zo konden ze ofwel goed, matig of slecht ruiken.

Overlijden
De onderzoekers ontdekten dat ouderen met een slecht reukvermogen een 46 procent hoger risico liepen om binnen tien jaar te overlijden. Opvallend genoeg bleek dit verhoogde risico vooral voor te komen bij deelnemers die aan het begin van de studie nog gezond waren.

Factoren
De resultaten blijken nauwelijks beïnvloed te worden door bijvoorbeeld het geslacht, leefstijl, afkomst, of andere demografische factoren. Wel is bekend dat een slecht reukvermogen een voorteken is van de ziekte van Parkinson en dementie. Echter lag dit in slechts 28 procent van de gevallen ten grondslag. Waarom de andere proefpersonen met een slecht reukvermogen kwamen te overlijden, blijft tot op heden onverklaard. “We hebben geen reden voor het verhoogde risico bij de overige 70 procent,” zegt Chen. “We moeten uitzoeken wat er met deze personen is gebeurd.”

De onderzoeker is van plan het mysterie in toekomstig studies verder te ontrafelen. Verder benadrukt Chen hoe dan ook dat een slecht reukvermogen een signaal kan zijn dat de gezondheid achteruitgaat. “Routinematige doktersbezoeken waarin ook het reukvermogen wordt gecontroleerd zou een goed idee kunnen zijn,” besluit hij.
Uw neus kan meer dan één biljoen verschillende geuren waarnemen

Hoeveel geuren kunt u onderscheiden? Lang werd gedacht zo’n 10.000 stuks. Maar wat zaten we ernaast! Nieuw onderzoek toont aan dat onze neuzen in staat zijn om meer dan één biljoen geuren te onderscheiden. En daarmee hebben we onze neus dus jarenlang onderschat.

Achterhalen hoeveel geuren we kunnen onderscheiden, is zo gemakkelijk nog niet. Want een geur heeft meerdere dimensies: het is een mix van moleculen. Neem bijvoorbeeld de geur van een roos. Die bestaat al snel uit 275 componenten, waarvan slechts een klein percentage de geur die we waarnemen, domineren.

Experiment
Om toch een beeld te krijgen van de hoeveelheid geuren die mensen kunnen waarnemen, zetten de onderzoekers een experiment op. “Ons trucje is dat we mixen van geurmoleculen gebruikten,” vertelt onderzoeker Andreas Keller. “We gebruikten het percentage waarmee twee mixen elkaar overlapten om de gevoeligheid van ons reukzintuig te achterhalen.” De onderzoekers namen 128 geurmoleculen en mixte deze. Dat resulteerde in combinaties van tien, twintig of dertig geurmoleculen waarin de verhoudingen elke keer anders waren. Proefpersonen kregen drie van die mixen voorgeschoteld, waarvan twee elke keer hetzelfde waren. Aan de proefpersonen de taak om de afwijkende mix door te ruiken aan te wijzen.

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat de prestaties van proefpersoon tot proefpersoon enorm verschilden. Maar gemiddeld bleken ze het verschil tussen mixen die tot 51 procent dezelfde componenten bevatten te kunnen waarnemen. Zodra de mixen meer dan de helft van hun componenten deelden, konden minder proefpersonen deze uit elkaar houden. “Je moet een flinke fractie van de componenten veranderen voordat meer dan vijftig procent van de proefpersonen die verandering kan waarnemen,” merkt onderzoeker Marcelo O. Magnasco op. “Maar het aantal mogelijke combinaties is enorm, dus zelfs met het oog op deze beperking is het totale aantal geuren dat we kunnen onderscheiden vrij groot.” De onderzoekers schatten dat we in staat zijn om meer dan één biljoen geuren van elkaar te onderscheiden.

“Ons reukzintuig is gevoeliger dan we dachten. We besteden er alleen geen aandacht aan en gebruikten het niet elke dag,” stelt Keller. Waarschijnlijk was dat in het verleden wel anders. Onze voorouders hadden er wellicht meer baat bij dan wij. Uitvindingen als de douche, koelkast en diepvries hebben het aantal geuren in de moderne wereld flink teruggebracht. “Dit kan verklaren waarom we geur minder belangrijk vinden dan geluiden of beelden.”
https://msutoday.msu.edu/news/2019/why- ... tor-visit/

https://www.scientias.nl/slecht-reukver ... ende-dood/


Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

Bericht door univers » 01 mei 2019, 16:09

Dat is linke soep.
Als ik een barbertje laat, ruik ik niets, maar mijn vrouw zit te klagen, dat ik stink. :mrgreen:
Heb 1 troost, kan nog 10 jaar duren. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

Bericht door Fenna » 01 mei 2019, 18:11

Oeps.
Dat heb ik ook.
Ga mijn kissie alvast uitzoeken. :mrgreen:
Maar ach mijn grootvader heeft nog 47 aar rondgelopen zonder reukvermogen na een stevige griep.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

Bericht door univers » 01 mei 2019, 18:16

Ga mijn kissie alvast uitzoeken.
een roze? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

Bericht door Fenna » 01 mei 2019, 20:05

Met paarse bloempjes :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

Bericht door univers » 01 mei 2019, 20:10

Is dit niets voor je ?
Hij kan op zijn kant, bespaart ruimte. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Slecht reukvermogen in ouderen voorspelt een naderende dood

Bericht door Fenna » 02 mei 2019, 08:57

Dat zijn ook geen paarse bloemen Uni.
Ik vind hem een beetje truttig.
Dan maar deze;
Afbeelding
Die kan ook wel op zijn kant staan als het nodig is. :mrgreen:

Maar ik wil toch liever paarse bloemen, dus wacht ik nog maar een tijdje :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie