Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Witte wel » 30 mei 2019, 15:31

Vitharr schreef:
30 mei 2019, 12:28
Ik begrijp het niet helemaal. Het recht om een keppel te dragen bestaat al en daar wordt met de waarschuwing ook niet aan getornd. Het is gewoon een waarschuwing.

Ik vind dit een overdreven reactie op de waarschuwing. Het onderliggende probleem bestond al voor de waarschuwing. Het lijkt me nuttiger om daar tegen te demonstreren en niet pas te gaan demonstreren als iemand een waarschuwing afgeeft. Dat komt op hetzelfde neer als gaan demonstreren voor vrijheid als er een verhoogde terreurdreiging afgekondigd wordt. De waarschuwing is niet het probleem lijkt mij.
;P!

Juist, dat bedoelde ik ook te zeggen. Men maakt zich druk over zaken waardoor de kwestie ontspoort. Door gewoon te doen en er niet over te zaniken blijft een gebruik in stand. Door het recht van het gebruik te claimen als het gebruik toch al gewoon is toegestaan is het uitdagen van discussies. Men provoceert op deze wijze iets te verkrijgen wat men toch al heeft en dan kan je een bal terug verwachten.
Die waarschuwing wordt afgegeven ter bescherming van een bevolkingsgroep. Als men zegt dat je je hand niet in het vuur moet steken want dan verbrand die hand en je steekt hem er toch in omdat dat je recht is, nou prima dan.
Dat bedoelde ik te zeggen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door faithless » 30 mei 2019, 16:00

Witte wel schreef:
30 mei 2019, 15:31
Vitharr schreef:
30 mei 2019, 12:28
Ik begrijp het niet helemaal. Het recht om een keppel te dragen bestaat al en daar wordt met de waarschuwing ook niet aan getornd. Het is gewoon een waarschuwing.

Ik vind dit een overdreven reactie op de waarschuwing. Het onderliggende probleem bestond al voor de waarschuwing. Het lijkt me nuttiger om daar tegen te demonstreren en niet pas te gaan demonstreren als iemand een waarschuwing afgeeft. Dat komt op hetzelfde neer als gaan demonstreren voor vrijheid als er een verhoogde terreurdreiging afgekondigd wordt. De waarschuwing is niet het probleem lijkt mij.
;P!

Juist, dat bedoelde ik ook te zeggen. Men maakt zich druk over zaken waardoor de kwestie ontspoort. Door gewoon te doen en er niet over te zaniken blijft een gebruik in stand. Door het recht van het gebruik te claimen als het gebruik toch al gewoon is toegestaan is het uitdagen van discussies. Men provoceert op deze wijze iets te verkrijgen wat men toch al heeft en dan kan je een bal terug verwachten.
Die waarschuwing wordt afgegeven ter bescherming van een bevolkingsgroep. Als men zegt dat je je hand niet in het vuur moet steken want dan verbrand die hand en je steekt hem er toch in omdat dat je recht is, nou prima dan.
Dat bedoelde ik te zeggen.
:post:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Tammy » 31 mei 2019, 10:05

Afbeelding
Op het Plein voor de Tweede Kamer was er woensdag al een zee van keppeltjes om een boodschap af te geven tegen antisemitisme.

Jodenhaat rukt op: ’Jeugd weet niets van Holocaust’

TEL AVIV - Jodenhaat is – bijna 75 jaar na de Holocaust – weer gemeengoed geworden. Het concentreert zich niet langer aan de rafelranden van de samenleving, maar staat er middenin. „We moeten ons grote zorgen maken”, waarschuwt professor Dina Porat, autoriteit op het gebied van antisemitisme.

Terwijl de laatste ooggetuigen van de Shoah, de Holocaust, nog in leven zijn, worden Joden in Duitsland opgeroepen niet langer met een keppeltje de straat op te gaan. Te gevaarlijk. Alle Joodse instellingen bij onze oosterburen worden streng beveiligd. Net als in veel andere landen. Antisemitisme is als een virus dat altijd aanwezig is, maar zo nu en dan epidemische vormen aanneemt. Die kant dreigt het weer op te gaan.

Het Kantor Centrum, onderdeel van de Universiteit van Tel Aviv, publiceerde deze maand een alarmerend rapport over de groeiende Jodenhaat in de wereld. „Het zijn niet meer alleen de extremisten aan linker- en rechter zijde, of de radicale moslims”, aldus Porat, hoofd van het centrum en tevens de voornaamste historica aan het vermaarde Holocaust-museum Yad Vashem in Jeruzalem. „Tegenwoordig zijn het ook intellectuelen, leraren en andere doodnormale burgers die zich schuldig maken aan Jodenhaat.”

Het is zo erg, stelt Porat, dat Labour-leider Jeremy Corbyn ondanks zijn antisemitische woorden en daden de nieuwe premier van Groot-Brittannië kan worden. En dat de meest gerespecteerde krant ter wereld, de New York Times, een duidelijk antisemitische cartoon afdrukt, waarin president Trump slaafs achter de Joodse premier van Israël Netanyahu die als hond wordt afgebeeld aanloopt. Een beeld dat niet had misstaan in nazikrant Der Stürmer.
We leven in een tijd waarin een rechtse politicus in Polen tijdens een debat in aanloop naar de Europese verkiezingen een keppeltje op het hoofd van zijn tegenstander zet. Om haar belachelijk te maken en in het kamp van de Joodse ’onderdrukker’ te plaatsten.

Een extreemrechtse krant in datzelfde land kopte onlangs: ’Hoe herken je een Jood’. Daar hielp een carnavalsoptocht in het Belgische Aalst eerder dit jaar bij: daar werden op een praalwagen orthodoxe Joden uitgebeeld met een grote neus en nog grotere zakken geld.
De incidenten zijn zo talrijk dat het geen incidenten meer zijn. Zo worden op een begraafplaats in de Elzas in het oosten van Frankrijk hakenkruizen gekalkt op Joodse graven. En een islamitisch congreslid in de VS claimt dat de Amerikaanse steun aan Israël louter is ingegeven door geld, een tweet die door de voormalige leider van de Ku Klux Klan, David Duke, werd ’geliked’.

"’Het zijn niet meer alleen de extremisten’"

Het aantal gewelddadige incidenten gericht tegen Joden steeg vorig jaar wereldwijd met 15 procent. Maar in een land als Frankrijk met liefst 74 procent. Antisemitisme is daar inmiddels onderdeel van het dagelijkse leven, zo constateert het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken.
De situatie door heel Europa is zo alarmerend dat er gewaarschuwd wordt voor het voortbestaan van het Joodse leven in Europa. Steeds meer Joden vertrekken al. Twintig jaar geleden waren er nog 2 miljoen Joden in Europa, dat zijn er nu 1,6 miljoen. Voor de Tweede Wereldoorlog waren er 9 miljoen.
Porat geeft verschillende oorzaken voor het groeiende antisemitisme. „De jeugd weet niets meer van de Holocaust en vooroordelen gedijen goed bij onwetendheid. En die tegen de Joden zijn het oudst.” De professor wijst er ook op dat veel mensen zich vandaag de dag buitengesloten voelen van de geglobaliseerde wereld en daardoor teruggrijpen op de oude, vertrouwde natiestaat.
„En daarin is geen plek voor Joden. Zij zijn de zondebok.”
Porat benadrukt dat de schuld niet automatisch bij nieuwe migranten moet worden gezocht. „In Duitsland is bijvoorbeeld extreemrechts verantwoordelijk voor veruit het meeste geweld.”

Uit een groot onderzoek van de Anti-Defamation League, een Amerikaanse organisatie die strijdt tegen Jodenhaat, blijkt dat wereldwijd een miljard mensen antisemitische gevoelens hebben. Het percentage is het hoogst in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, waar driekwart van de bevolking niets moet hebben van Joden. Bij moslims is het gemiddeld twee keer zo hoog als bij christenen.
Die haat is decennialang gecultiveerd door de leiders in het Midden-Oosten, die alle problemen in de samenleving afschoven op ’de Joden’ en de staat Israël.
In Arabische media wordt de Holocaust niet zelden vergeleken met het Israëlische optreden in de Palestijnse gebieden. Zelfs het enigszins gerespecteerde Al Jazeera publiceerde onlangs een video waarin de Shoah werd gebagatelliseerd.

Het Duitse parlement nam onlangs een motie aan waarin de internationale boycotbeweging tegen Israël - BDS - wordt gelijkgesteld aan antisemitisme.
Een overwinning voor Gilad Erdan, de Israëlische minister van Strategische Zaken die actief BDS (boycot, desinvestering, sancties vanwege de Israëlische politiek jegens de Palestijnen) bestrijdt. Omdat de beweging puur op het Joodse volk is gericht, is er volgens hem sprake van antisemitisme.
„BDS is gewoon een nieuwe vorm van die oeroude haat”, aldus de minister tegenover De Telegraaf. „In het verleden boycotten antisemieten Joodse bedrijven, nu boycotten ze Israël.”


BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En dan te bedenken dat GroenLinks openlijk achter BDS staat. [doh]

https://nos.nl/artikel/2275649-protest- ... eging.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door faithless » 31 mei 2019, 15:11

Overdreven allemaal en dan roepen dat de jeugd niets weet van de holocaust.
Het lijkt soms wel of het eerste woord wat een jood leert "holocaust" is.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Fenna » 31 mei 2019, 15:15

faithless schreef:
31 mei 2019, 15:11
Overdreven allemaal en dan roepen dat de jeugd niets weet van de holocaust.
Het lijkt soms wel of het eerste woord wat een jood leert "holocaust" is.
Jou reactie zegt genoeg, dat er weinig kennis onder de jongeren.
Afbeelding
Afbeelding

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door faithless » 31 mei 2019, 15:20

Ben 42, zie mezelf niet bepaald meer als categorie "jongeren"

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Fenna » 31 mei 2019, 18:37

faithless schreef:
31 mei 2019, 15:11
Het lijkt soms wel of het eerste woord wat een jood leert "holocaust" is.
Blijkbaar is voor jou leeftijdsgroep de WWII ook niet meer zo belangrijk en staat het te ver van je af.
Voor de joden ligt dat toch wel een beetje gevoeliger.
Velen van hen hebben veel familie en vrienden verloren door de absurde ideeën van een dictator, dan zit de pijn heel diep een heeft de holocaust een grotere betekenis dan voor mensen die geen familie of vrienden hebben verloren.
Afbeelding
Afbeelding

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door faithless » 31 mei 2019, 18:54

Fenna schreef:
31 mei 2019, 18:37
faithless schreef:
31 mei 2019, 15:11
Het lijkt soms wel of het eerste woord wat een jood leert "holocaust" is.
Blijkbaar is voor jou leeftijdsgroep de WWII ook niet meer zo belangrijk en staat het te ver van je af.
Voor de joden ligt dat toch wel een beetje gevoeliger.
Velen van hen hebben veel familie en vrienden verloren door de absurde ideeën van een dictator, dan zit de pijn heel diep een heeft de holocaust een grotere betekenis dan voor mensen die geen familie of vrienden hebben verloren.
Nou geloof me maar dat ik genoeg research en studie heb gedaan betreffende WWII.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Susan » 31 mei 2019, 21:28

Goed dat velen zich solidair betoonden met joden die keppeltjes dragen en hen steunden om zich niet (weer) te verstoppen
en/of onzichtbaar te maken buiten de deur ... om niet te buigen voor dreigementen en daadwerkelijke aanvallers!...
Sommige mensen denken daar uiteraard anders over wat ieders goed recht is.

Ook zijn er mensen die willen er niks van weten, hebben zich verhard of ontkennen zelfs hardnekkig alles wat er in de oorlog gebeurd is.
Sommigen leren als kind al dat 'die joden' eens op moeten houden met dat 'gezeur' of zelfs 'zielig gedoe'...schelden joodse kinderen uit op
jonge leeftijd of erger komt ook voor.
Maakt niet uit wat er aan gruwelijks heeft plaats gevonden, zelfs al zijn deze dwazen 80 geworden dan leren ze het nog niet.

De eerste woordjes wat óók joodse kinderen leerden die na de oorlog geboren waren, was meestal mama en/of papa. (en broertje en zusje indien die er waren) Ook de betekenis van wat opa en oma, oom, tante, nichtje en neefje waren...tenminste áls die nog leven waren!
Jaren daarna leerden héél veel van deze kinderen pas waarom er bij hun thuis geen of weinig familie aanwezig was, waarom zij geen opa en oma, ooms,tantes, nichtjes en neefjes hadden. Toen de kinderen op een leeftijd waren dat ze het konden begrijpen, werd hen pas het woord shoah of holocaust duidelijk gemaakt.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Fenna » 31 mei 2019, 21:54

:post: :post:
Afbeelding
Afbeelding

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door faithless » 31 mei 2019, 22:22

Susan schreef:
31 mei 2019, 21:28
Goed dat velen zich solidair betoonden met joden die keppeltjes dragen en hen steunden om zich niet (weer) te verstoppen
en/of onzichtbaar te maken buiten de deur ... om niet te buigen voor dreigementen en daadwerkelijke aanvallers!...
Sommige mensen denken daar uiteraard anders over wat ieders goed recht is.

Ook zijn er mensen die willen er niks van weten, hebben zich verhard of ontkennen zelfs hardnekkig alles wat er in de oorlog gebeurd is.
Sommigen leren als kind al dat 'die joden' eens op moeten houden met dat 'gezeur' of zelfs 'zielig gedoe'...schelden joodse kinderen uit op
jonge leeftijd of erger komt ook voor.
Maakt niet uit wat er aan gruwelijks heeft plaats gevonden, zelfs al zijn deze dwazen 80 geworden dan leren ze het nog niet.

De eerste woordjes wat óók joodse kinderen leerden die na de oorlog geboren waren, was meestal mama en/of papa. (en broertje en zusje indien die er waren) Ook de betekenis van wat opa en oma, oom, tante, nichtje en neefje waren...tenminste áls die nog leven waren!
Jaren daarna leerden héél veel van deze kinderen pas waarom er bij hun thuis geen of weinig familie aanwezig was, waarom zij geen opa en oma, ooms,tantes, nichtjes en neefjes hadden. Toen de kinderen op een leeftijd waren dat ze het konden begrijpen, werd hen pas het woord shoah of holocaust duidelijk gemaakt.
Sommige mensen vinden dat er weleens misbruik gemaakt word van de term "holocaust".

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Tammy » 31 mei 2019, 22:23

Mooi verwoord Susan. :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door faithless » 31 mei 2019, 22:44

Ik vond de verwoording van Witte Wel erg goed

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Witte wel » 31 mei 2019, 23:10

En toch moet ik faithless hierin een gelijk geven. De holocaust wordt, om het zo maar uit te drukken, door de strot geduwd en ik denk dat je daarmee je doel voorbij schiet. En het mag niet verzwegen worden want dat zou een enorme tekortkoming betekenen. Maar zoals bij zovele kwesties, als de nadruk erop wordt gelegd ga je kampen creëren.
In mijn optiek zou men de kwestie veel beter moeten uitleggen en niet met herhaaldelijke kommer en kwel verhalen maar met het proces verklaren en uitleggen waarom dit proces ongeoorloofd is en wat het veroorzaakt. Welk cumulatief effect het verkrijgt en waar het toe aan zet.
Maar analyseren is er tegenwoordig niet meer bij. Men wordt voorgekauwde theorieën opgelegd en dat blijkt averechtse effecten te veroorzaken. En wat zou een oorzaak kunnen zijn om niet te analyseren maar emotioneel te beladen vraag ik mij soms af.
Wat ik al schreef om door een recht te claimen wat er al is ga je emotioneel beladen. Dat roept vraagtekens op en er ontstaan kampen. Is dat dan wat men wil zou je gaan denken.
En dat is nu net wat je niet moet hebben in deze kwestie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Vitharr » 01 jun 2019, 13:20

Tammy schreef:
31 mei 2019, 10:05
Het Duitse parlement nam onlangs een motie aan waarin de internationale boycotbeweging tegen Israël - BDS - wordt gelijkgesteld aan antisemitisme.
Een overwinning voor Gilad Erdan, de Israëlische minister van Strategische Zaken die actief BDS (boycot, desinvestering, sancties vanwege de Israëlische politiek jegens de Palestijnen) bestrijdt. Omdat de beweging puur op het Joodse volk is gericht, is er volgens hem sprake van antisemitisme.
„BDS is gewoon een nieuwe vorm van die oeroude haat”, aldus de minister tegenover De Telegraaf. „In het verleden boycotten antisemieten Joodse bedrijven, nu boycotten ze Israël.”


BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En dan te bedenken dat GroenLinks openlijk achter BDS staat. [doh]

https://nos.nl/artikel/2275649-protest- ... eging.html
Ik heb zelf ook behoorlijk moeite met wat Israël is geworden. Waar ik moeite mee heb wordt Zionisme genoemd en Israël doet er alles aan om dat gelijk te stellen aan antisemitisme. Hierboven zie je daar weer een mooi voorbeeld van. BDS wordt hier als antisemitisch weg gezet door iemand (Gilad Erdan) die openlijk het 'één land, één volk' gedachtengoed aanhangt. Hij is ook nog een voorstander van expansiepolitiek. Sorry hoor, dat roept bij mij ook associaties met WW2 op en volgens mij is die vogel gewoon een ordinaire Zionistische Nazi. BDS ziet hij als obstakel en dat moet, net zoals de Palestijnen, uit de weg geruimd worden blijkbaar. Niet raar dat dat weerstand oproept.

Israël is niet de veilige haven voor Joodse mensen die het pretendeert te zijn. Dat blijkt wel uit de misselijke actie om Joodse Ethiopische vrouwen te steriliseren zonder ze daar van op de hoogte te stellen. Raar dat de hele wereld dit soort gedrag zo makkelijk accepteert. Ze moeten daar ook eens goed onkruid snoeien. Misschien wordt het dan ooit nog wat.
Morgen is vandaag ook gisteren....

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door faithless » 01 jun 2019, 16:51

Witte wel schreef:
31 mei 2019, 23:10
En toch moet ik faithless hierin een gelijk geven. De holocaust wordt, om het zo maar uit te drukken, door de strot geduwd en ik denk dat je daarmee je doel voorbij schiet. En het mag niet verzwegen worden want dat zou een enorme tekortkoming betekenen. Maar zoals bij zovele kwesties, als de nadruk erop wordt gelegd ga je kampen creëren.
In mijn optiek zou men de kwestie veel beter moeten uitleggen en niet met herhaaldelijke kommer en kwel verhalen maar met het proces verklaren en uitleggen waarom dit proces ongeoorloofd is en wat het veroorzaakt. Welk cumulatief effect het verkrijgt en waar het toe aan zet.
Maar analyseren is er tegenwoordig niet meer bij. Men wordt voorgekauwde theorieën opgelegd en dat blijkt averechtse effecten te veroorzaken. En wat zou een oorzaak kunnen zijn om niet te analyseren maar emotioneel te beladen vraag ik mij soms af.
Wat ik al schreef om door een recht te claimen wat er al is ga je emotioneel beladen. Dat roept vraagtekens op en er ontstaan kampen. Is dat dan wat men wil zou je gaan denken.
En dat is nu net wat je niet moet hebben in deze kwestie.
:post:
Helemaal mee eens

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door taigitu » 05 jun 2019, 11:01

Er staat nu een synagoge in een Arabisch land

Marc Horckmans 11 december 2018

In Dubai is een joodse synagoge in gebruik genomen.
Dat betekende een belangrijke mijlpaal in de relaties tussen Joden en Arabieren. Dat zeggen Jonathan Ferziger en Alisa Odenheimer, specialistenMidden-Oosten bij het persbureau Bloomberg. Joden hebben in de Arabische wereld eeuwenlang zaken gedaan, maar toen zeventig jaar geleden de staat Israël werd opgericht, werden de meesten uit de regio verdreven.
Nu lijkt de situatie echter opnieuw te keren. Er kan volgens Ferziger en Odenheimer immers een duidelijke verbetering in de onderlinge relaties worden opgemerkt.

Iran
“Nadat de joodse gemeenschap in Dubai lange tijd in elkaars woningen samenkwam, werd drie jaar geleden besloten om in een rustige woonwijk een villa voor allerhande diensten te huren,” benadrukken Ferziger en Odenheimer. “Het anonieme gebouw was voorzien van onder meer een heiligdom voor gebeden en een koosjere keuken. Nu is de opening van een synagoge officieel gemeld.”
Daarmee is volgens Eli Epstein, een van de leiders van de lokale joodse gemeenschap, een lange weg afgelegd.
Toen hij dertig jaar geleden voor de eerste keer naar Dubai kwam, werd hem immers aangeraden zijn achternaam te verzwijgen, aangezien daaruit duidelijk zijn joodse identiteit kon worden afgeleid.

“Leiders van Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten zien Iran inmiddels echter als een grotere bedreiging dan Israël,” betogen Ferziger en Odenheimer.
“Dat heeft hen in een onuitgesproken alliantie met Israël geduwd. Daardoor werden ook de aanhoudende taboes in de Arabische wereld over de rechtstreekse omgang met Israël doorbroken.”
“De Arabische regeringen proberen dan ook de Palestijnen en Israël aan te zetten een einde te maken aan hun onderling conflict. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu verdedigde zelfs publiekelijk de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman, die ervan beticht werd betrokken te zijn bij de moord op journalist Jamal Khashoggi in Turkije.”
“Vooral de Verenigde Arabische Emiraten hebben getracht een sfeer van openheid te projecteren,” aldus Bloomberg. “Daardoor werden de beperkingen op andere godsdiensten dan de islam sterk afgebouwd, in de hoop een grotere handel te kunnen genereren.”

Het land benoemde zelfs Nahyan bin Mubarak tot minister van tolerantie.
Op de World Tolerance Summit in Dubai riep de minister twaalfhonderd moslims, christenen, hindoes, joden en andere godsdiensten op tot samenwerking om misverstanden over verschillende religies en culturen uit te roeien. “Pluralisme moet een positieve en creatieve kracht worden voor ontwikkeling en stabiliteit,” benadrukte Mubarak daarbij.

Terughoudend
Sommige joden blijven echter voorzichtig en proberen de locatie van de synagoge geheim te houden en aan hun activiteiten weinig ruchtbaarheid te geven. “De publieke opinie in de Verenigde Arabische Emiraten is sterk pro-palestijns en een gedeelte van de lokale bevolking beschouwt de verbeterde relaties met Israël als verraad,” voeren zij aan.
Anderen benadrukken echter dat die sterke terughoudendheid stilaan mag worden opgeheven. Volgens hen maken de lokale autoriteiten duidelijk dat de joodse gemeenschap zich in de emiraten duidelijk op zijn gemak moet voelen en zich veilig moet weten om er zijn godsdienst te kunnen beleven en zaken te doen.
De synagoge in Dubai werd gesteund door Joodse instellingen zoals het Simon Wiesenthal Centrum, maar ook door de regering van Dubai en kreeg bovendien positieve reacties van Mohamed Alabbar, topman van Emaar Properties, de constructeur van de Burj Khalifa.

“Decennialang werd de joodse gemeenschap in de Arabische wereld gemeden en waren expliciete tekenen van een joodse identiteit riskant,” benadrukt Ghanem Nuseibeh, oprichter van Cornerstone Global Associates, consulent in politiek risicomanagement. “Een nieuwe generatie Arabieren en Joden blijkt echter cultureel meer van elkaar te accepteren.”

https://nl.express.live/er-staat-nu-een ... isch-land/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door taigitu » 05 jun 2019, 15:45

taigitu schreef:
05 jun 2019, 11:01

“Decennialang werd de joodse gemeenschap in de Arabische wereld gemeden en waren expliciete tekenen van een joodse identiteit riskant,” benadrukt Ghanem Nuseibeh, oprichter van Cornerstone Global Associates, consulent in politiek risicomanagement. “Een nieuwe generatie Arabieren en Joden blijkt echter cultureel meer van elkaar te accepteren.”

Laten we hopen dat deze toenadering zich doorzet en er op termijn eindelijk rust in die regio komt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Demonstratie op het Plein voor recht dragen keppel

Bericht door Fenna » 05 jun 2019, 18:00

:post:
Het zou een belangrijke stap tot verzoening kunnen zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie