Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
4l13N

Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door 4l13N » 08 jun 2019, 11:49

Een nieuw document van een Australische denktank heeft voorspeld dat de menselijke samenleving binnen 30 jaar zal instorten.
Onderzoekers bij het baanbrekende nationale centrum voor klimaatherstel in Melbourne hebben hun verschrikkelijke voorspelling gebaseerd op de gevolgen van klimaatverandering die niet te beheersen is.

Actuele rapporten over de impact van het broeikaseffect onderschatten de risico's aanzienlijk, stellen ze.

Om hun punt te laten zien, hebben de auteurs van het artikel een scenario naar voren gebracht waar rond 2050 de planeet een temperatuurstijging van ongeveer 3 graden Celsius zal hebben ervaren.

De ijskappen zullen zijn verdwenen, de regenwouden zullen zijn gedecimeerd door grote droogtes en de steeds groter wordende bevolking van de wereld zal worden onderworpen aan 'onleefbare' perioden van extreme hitte.

Ecosystemen zullen instorten, bosbranden zullen enorme stukken bos en landbouwgrond vernietigen, voedselproductie zal instorten en enorme aantallen mensen zullen als vluchtelingen terechtkomen.

Concurrentie tussen naties over de slinkende hulpbronnen van de wereld zal resulteren in oorlogen, mogelijk zelfs een nucleaire apocalyps - het verzekeren van de volledige en totale ineenstorting van de beschaving zoals wij die kennen.

De auteurs van het artikel beschrijven dit scenario als 'regelrechte chaos'.

Aan de positieve kant echter, suggereren ze ook dat we nog ongeveer tien jaar over hebben om de wereldeconomie over te zetten naar een zero-carbon-emission-systeem.

"Ik vertelde de [Senaat] Enquête dat, na een nucleaire oorlog, door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde de grootste bedreiging vormt voor het menselijk leven op de planeet", zei voormalig verdediger, admiraal Chris Barrie.

"Het menselijk leven op aarde kan op de meest afschuwelijke manier op weg zijn naar uitsterven."

https://www.livescience.com/65633-clima ... -2050.html

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door univers » 08 jun 2019, 14:38

Is dat exacte bewezen ?

Dat wordt dan aftellen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Fenna » 08 jun 2019, 15:56

Word een beetje moe van al dit soort doemdenkerij.
Gelukkig loop in 2050 niet meer rond.
Afbeelding
Afbeelding

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door itisallfake » 08 jul 2019, 18:35

beschaving? welke 'beschaving"?

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Osiris » 09 jul 2019, 06:02

Als ik mijn intuitie mag geloven zal het binnen 10 jaar plaatsvinden.
De klimaatverandering is slechts een gevolg van de omkering van de polen/polariteit, een proces wat al een tijdje terug in gang is gezet en steeds sneller gaat.
Hier valt niets aan te veranderen.

In stoffelijke aardse zin zou je dit een doom scenario kunnen noemen, in spirituele, bewustzijns zin, verlossing.
De ziel word losgekoppeld van de matrix waar we al duizenden jaren in vast zitten, een loop/lus.
Periodiek zijn er ver in het verleden al soortgelijke mogelijkheden geweest om daar van los te komen.

Of onze zogenaamde menselijke 'beschaving' volledig zal verdwijnen, geen idee.
Vermoed dat er weer een aantal overblijven om van de grond af weer opnieuw te beginnen, in een andere setting.

Simpelweg onderdeel van het evolutieproces :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door univers » 09 jul 2019, 07:51

Als ik mijn intuitie mag geloven zal het binnen 10 jaar plaatsvinden.
Je kan weleens gelijk hebben.
Alle tekenen wijzen er op.
Of onze zogenaamde menselijke 'beschaving' volledig zal verdwijnen, geen idee.
Vermoed dat er weer een aantal overblijven om van de grond af weer opnieuw te beginnen, in een andere setting.
Wat ik gezien hebt, blijven er overlevenden hier over.
Er vertrekken ook mensen naar elders.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door gusteman » 09 jul 2019, 08:51

Fenna schreef:
08 jun 2019, 15:56
Word een beetje moe van al dit soort doemdenkerij.
Gelukkig loop in 2050 niet meer rond.
Ja, dat kunnen de klimaatspijbelaars dan weer niet aanhalen als argument ... zij zullen er in 2050 wèl nog zijn om de ellende te trotseren. [jaja]
Daar bovenop kan je dit artikel bezwaarlijk beschuldigen van bangmakerij: wanneer je de gebruikte bronnen gaat checken blijkt dat hier geen doemdenkerij aan te pas komt maar wel harde feiten.

Het stopt daar echter niet bij, neen, het gaat veel verder dan wat in dat artikel wordt aangehaald.
Op dezelfde website vind je nog meerdere stukjes over hoe de klimaatopwarming voor verschrikkelijke gevolgen kan zorgen.

Zoals dit: "Looming 'Climate Apartheid' Could Split the World into the Rich and the Dead" ..... de titel windt er geen doekjes om en de rest van het artikel gaat er dieper op in hoe bewoners van door natuurellende (ten gevolge van door klimaatopwarming verstoorde ecosystemen) onbewoonbaar gemaakte gebieden zullen gaan emigreren naar 'welvarende' naties en daar desnoods met militair geweld zullen worden geweerd.

Kortom, de mens zal nog maar eens zijn lelijkste karaktertrekjes boven halen ..... en dat is geen doemdenkerij, we zien dit nu al op kleine schaal bij de onwil om vluchtelingen binnen te halen.

En dat is dan onze erfenis aan onze kinderen en kleinkinderen?

Echt??? :shock:

Nog maar eens: wanneer zal het gezonde verstand zegevieren en wordt er een globale geboortebeperking ingevoerd?
Dat verandert niks aan de huidige toestand, maar het verzekert een enorme afname aan belasting op de planeet en haar bronnen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Fenna » 09 jul 2019, 09:23

gusteman schreef:
09 jul 2019, 08:51
Nog maar eens: wanneer zal het gezonde verstand zegevieren en wordt er een globale geboortebeperking ingevoerd?
Dat verandert niks aan de huidige toestand, maar het verzekert een enorme afname aan belasting op de planeet en haar bronnen.
Dit predik ik ook constant.
Het is het enige wat serieus invloed heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Fenna » 09 jul 2019, 09:27

univers schreef:
09 jul 2019, 07:51
Als ik mijn intuitie mag geloven zal het binnen 10 jaar plaatsvinden.
Je kan weleens gelijk hebben.
Alle tekenen wijzen er op.
Of onze zogenaamde menselijke 'beschaving' volledig zal verdwijnen, geen idee.
Vermoed dat er weer een aantal overblijven om van de grond af weer opnieuw te beginnen, in een andere setting.
Wat ik gezien hebt, blijven er overlevenden hier over.
Er vertrekken ook mensen naar elders.
Uni en Osiris ;P!
Ook mijn idee.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Kristof Piessens » 09 jul 2019, 17:46

Ik vraag me af hoe het zal eindigen, als de "dood" een gecreëerde illusie is van het 'ego' ?


Ikzelf zal er nog net bij zijn want dan ben ik al een aantal jaartjes in pensioen of allicht nog deeltijds aan het werk...

Het frappante is, de gekende mantra, "je weet nooit wanneer je sterft ?" is voor mijn part een ver van mijn bed show, immers in fysieke zin betekend mijn zogenaamd nalatenschap niets, het gaat om het feit dat mensen al dan niet beseffen op welke wijze zij hun leven zin geven en wat belangrijker is dan de nalatenschap in deze de wereld die ik ken inclusief deze forum dat alleen maar bestaat uit woorden, zinnen, die iets omschrijven van wat je ervaart maar ervaring draait enkel om dat gevoel dat je in de juiste richting gaat en jezelf een bewustere ontwikkeling verkiest met alle facetten die horen bij het tijdelijke en de facetten die horen bij het eeuwige.

Bezitsdrang is iets typisch 'ego', niets menselijks aan, maar het heeft wel gevolgen voor de toekomst en daar voorzien de meeste mensen niet of nauwelijks manieren voor om te vermijden dat er conflictsituaties ontstaan...ofwel niets is geregeld mag je het zelf gaan proberen op te lossen, los van de visie dat 'ego' geen sociale gevoel kent en daar zit de val van hoe mensen menen wat sociaal zijn zou betekenen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Annemiet » 02 nov 2019, 18:09

Fenna schreef:
09 jul 2019, 09:23
gusteman schreef:
09 jul 2019, 08:51
Nog maar eens: wanneer zal het gezonde verstand zegevieren en wordt er een globale geboortebeperking ingevoerd?
Dat verandert niks aan de huidige toestand, maar het verzekert een enorme afname aan belasting op de planeet en haar bronnen.
Dit predik ik ook constant.
Het is het enige wat serieus invloed heeft.
Ik vrees dat we reeds veel te laat zijn als het een geboortebeperking betreft... Nochtans moet je hier geen genie voor te zijn om dit in te zien, we zijn gewoon met véél te veel.
Tuurlijk wordt de aarde overbelast.

Ik hou ook niet van doemscenario's als het het klimaat betreft (de aarde heeft meerdere uitstervingsperiodes gekend) maar ik vind 2050 niet onrealistisch als ik alle nieuws zo volg.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Mypos » 02 nov 2019, 20:03

Annemiet schreef:
02 nov 2019, 18:09
Fenna schreef:
09 jul 2019, 09:23
gusteman schreef:
09 jul 2019, 08:51
Nog maar eens: wanneer zal het gezonde verstand zegevieren en wordt er een globale geboortebeperking ingevoerd?
Dat verandert niks aan de huidige toestand, maar het verzekert een enorme afname aan belasting op de planeet en haar bronnen.
Dit predik ik ook constant.
Het is het enige wat serieus invloed heeft.
Ik vrees dat we reeds veel te laat zijn als het een geboortebeperking betreft... Nochtans moet je hier geen genie voor te zijn om dit in te zien, we zijn gewoon met véél te veel.
Tuurlijk wordt de aarde overbelast.

Ik hou ook niet van doemscenario's als het het klimaat betreft (de aarde heeft meerdere uitstervingsperiodes gekend) maar ik vind 2050 niet onrealistisch als ik alle nieuws zo volg.
Wil je geboortebeperking dan zal je eerst moeten zorgen dat mensen genoeg welvaart hebben. Dat is namelijk de reden dat er zo ontzettend veel kinderen in het MO en Afrika worden geboren. Het leven van een kind is daar vrij weinig waard en daarom nemen mensen dus veel kinderen zodat er meer kans is dat een aantal overleven en werk vinden en dus voor de ouders kunnen zorgen.

Je zult dus eerst moeten kijken naar de achterliggende oorzaken. Hoe komt het dat er niet genoeg welvaart is in deze landen?

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Onze beschaving zal tegen 2050 eindigen

Bericht door Annemiet » 02 nov 2019, 20:26

Ja klopt, als de welvaart stijgt, kunnen de inwoners van deze meer welvarende landen dan weer betere technologie ontwikkelen om het milieu te sparen. Toch vrees ik dat het erg laat is...

(niet) beschikbare anticonceptie is ook een belangrijke factor denk ik.

Plaats reactie