Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door Tammy » 13 jun 2019, 09:42

Afbeelding
Vera Farmiga as Elizabeth Lederer in When They See Us .

Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us .

Voormalig officier van justitie Elizabeth Lederer die in de jaren 80 de 'Central Park Five' vervolgde, is opgestapt als hoogleraar aan de prestigieuze Columbia Law School in New York. Aanleiding is de ophef over haar rol in de zaak, die is ontstaan door de Netflixserie When They See Us.
Lederer was als officier van justitie betrokken bij de rechtszaak tegen vijf zwarte tieners voor het verkrachten van een witte vrouw in Central Park in New York. De jongens bleken later onschuldig te zijn. Netflix lanceerde begin deze maand de miniserie When They See Us over de zaak.

De serie is niet alleen razend populair, maar maakt ook veel los in de VS en daarbuiten. In de serie is te zien dat de vijf tienerjongens dagenlang gehoord worden zonder advocaat of hun ouders en gedwongen worden om bekentenissen af te leggen. Ook kwam het weinig beschikbare dna-materiaal, iets wat in die tijd nog in de kinderschoenen stond, niet overeen met dat van de verdachten.

In 1989 werden zij veroordeeld. Ze zaten gevangenisstraffen uit tussen de 6 en 12 jaar. In 2002 bleek alsnog dat de tieners onschuldig waren, toen een veroordeeld seriemoordenaar de verkrachting bekende. Ook zijn dna-materiaal kwam overeen met gevonden sporen.

Racistische motieven.

Na het uitkomen van de serie eiste een grote groep zwarte studenten, verenigd in The Black Law Students Association, het ontslag van Lederer. De studenten schreven in een brandbrief dat ze professor Lederer niet langer konden vertrouwen. "Zij en haar collega's werden tijdens het onderzoek gedreven door racistische motieven", stellen ze. "De levens van de vijf jongens zijn dankzij haar beslissingen voor altijd veranderd."

Naast Lederer ligt ook voormalig openbaar aanklager Linda Fairstein dertig jaar na dato onder vuur. Zij moest na het uitkomen van When They See Us meerdere bestuursfuncties opgeven. Het tijdschrift Glamour kroonde Fairstein vanwege haar inspanningen in de zaak tot een van de vrouwen van het jaar in 1993. Inmiddels heeft het blad daarvoor zijn excuses aangeboden.

Ook heeft haar uitgever, Fairstein is inmiddels een succesvol schrijver van misdaadromans, haar laten vallen. Volgens Fairstein is de Netflix-serie gebaseerd op leugens en is haar personage ongeloofwaardig neergezet. In een interview met Oprah Winfrey zei de regisseur van de serie, Ava DuVernay, dat het haar niet gaat om Fairstein, maar om gerechtigdheid voor de onterecht veroordeelde vijf mannen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door Tammy » 13 jun 2019, 09:45

Ik heb deze serie afgelopen dagen gezien.
Wat een vreselijk proces is dat geweest.
Trump komt ook nog heel even in beeld, die riep toen dat die jongens de doodstraf moesten krijgen.
Gelukkig zijn ze na jaren vrij gekomen maar de jaren in de gevangenis dragen ze altijd bij zich.

Een serie die de moeite waard is om te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door univers » 13 jun 2019, 09:49

Een serie die de moeite waard is om te zien.
Slecht voor mijn bloeddruk.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door Tammy » 13 jun 2019, 09:52

Dan moet je inderdaad niet kijken Univers, want deze miniserie gaat over een groot onrecht .
Het is verschrikkelijk hoe die jongens erin zijn geluisd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door univers » 13 jun 2019, 10:18

Ik ging jaren terug naar Mississippi Burning kijken, ben na 10 min. de bios uitgelopen.
Kan daar niet tegen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door Tammy » 13 jun 2019, 10:28

Dan moet je wegblijven van dat soort waargebeurde films.
Niet iedereen kan er tegen.
Ikzelf kijk wel, ik weet al heel lang dat de ondervragingen in Amerika met donkere mensen zeker in die tijd te wensen overlaat.

Ik vind het mooi dat nu na tientallen jaren later die twee vrouwen worden aangepakt.
Geweldig dat ze zo negatief in de belangstelling staan, eindelijk gerechtigheid.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door univers » 13 jun 2019, 11:47

Geweldig dat ze zo negatief in de belangstelling staan, eindelijk gerechtigheid.
Nog niet, ze moeten die twee stphrn ook opsluiten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door Tammy » 13 jun 2019, 14:23

Dat zou nog beter zijn Univers.
Wie weet kan dat ook gebeuren als iemand ze aanklaagt.
We zullen zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door taigitu » 13 jun 2019, 21:27

Ik vind dit soort gebeurtenissen die later als film of serie wordt uitgebracht vaak moeilijk
om te bekijken. Ik kan me zo boos maken op mensen die macht misbruiken en fraude plegen
om onschuldige mensen veroordeeld te krijgen omdat zo'n politieman wil scoren.
Nu neem ik wel mee dat zo'n onderwerp gedramatiseerd wordt als het verfilm wordt.
Maar als hier een bewijsstuk achter gehouden wordt, een sok met sperma die de onschuld kan bewijzen,
en toch bewust onschuldigen laat veroordelen..... Degenen die dit hebben gedaan en een ieder die
hiervan op de hoogte was, mogen ze van mij opsluiten. Maar dit soort praktijken komen veel voor.
Maar we gaan zien hoe dit gaat verlopen want dit is nog maar het begin. Ik hoop alleen dat er
in deze nasleep niet weer onschuldige slachtoffers vallen. Het kan escaleren als er protesten komen.

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door taigitu » 14 jun 2019, 12:31

'Netflix-series die op de waarheid zijn gebaseerd zijn nooit helemaal waar'
14-6-2019

De nieuwe Netflix-serie When They See Us, over een rechtszaak in Amerika waarin vijf jongens onterecht in de gevangenis werden gegooid,
is ingeslagen als een bom. Door de serie raken openbaar aanklagers van toen in de problemen.

Sinds de serie online staat is professor Elizabeth Lederer haar baan als kwijtgeraakt en is schrijfster Linda Fairstein ontslagen.
De twee raakten in opspraak door de verfilming van de zaak rond de Central Park Five, waarin vijf zwarte tienerjongens in de jaren '90
onterecht werden veroordeeld voor de verkrachting van een witte vrouw.

Chernobyl, Judas en Leaving Neverland
Er zijn legio voorbeelden van series en documentaires die op de waarheid zijn gebaseerd.
Denk bijvoorbeeld aan het populaire Chernobyl, The Disappearance of Madeleine McCann, Judas en Leaving Neverland.
Volgens deskundigen wordt het door dit soort films lastiger voor kijkers om feiten en fictie van elkaar te onderscheiden.

"Zowel documentaires en series zijn grotendeels een invulling van de schrijver", zegt televisiewetenschapper Maarten Reesink tegen Editie NL.
"Bij een documentaire worden echte beelden gebruikt, waardoor het realistischer lijkt. Maar dat is het niet."

Artistieke vrijheid
Ook When They See Us laat volgens Reesink niet precies de realiteit zien. "Ook al baseert de maker zich op een waargebeurd verhaal,
de dialogen die worden gevoerd zijn niet hetzelfde als in de realiteit.
Ook kiest de schrijver ervoor om bepaalde zaken te belichten en andere juist weg te laten."

Volgens scenarioschrijver Thomas van der Ree is het logisch dat je als maker keuzes maakt.
"Je kan nooit het hele verhaal laten zien in een beperkte tijd. En je hebt, anders dan bijvoorbeeld in de journalistiek,
de artistieke vrijheid om bepaalde elementen weg te laten."

Onderscheid tussen goed en slecht
Ook speelt het drama-aspect een belangrijke rol bij dit soort series. "Ze willen een waargebeurd verhaal vertellen,
maar tegelijkertijd moet het verhaal de kijker ook meesleuren en amuseren.
Om deze reden wordt nuance vaak weggelaten", legt Reesink uit.
"Mensen willen een duidelijk onderscheid tussen de goeden en de slechteriken."

Dit gebeurt niet alleen in de Verenigde Staten.
"Als je naar Judas kijkt, dan zie je een erg eenzijdig verhaal waarin Holleeder wordt neergezet als slechterik",
vertelt Van der Ree. "Maar dat mag bij een serie.
In dit geval was het de bedoeling om met een emotioneel verhaal te laten zien wat de impact is op de familie."

'Zoek zelf naar feiten'
Volgens televisiedeskundige Reesink zouden makers een grotere verantwoordelijkheid moeten nemen en vooraf duidelijk benoemen
wat de feiten zijn en wat erbij verzonnen of weggelaten. "Maar ook als kijker zou je niet blindelings alles moeten geloven.
Ga zelf op zoek naar wat feitjes op internet."

Van der Ree sluit zich daar bij aan.
"Kijkers zouden toch iets van een moreel besef moeten hebben dat alles op beeld een bepaald perspectief heeft.
Grote verhaallijnen zijn vaker wel op waarheid berust, maar de details niet."

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... t-helemaal
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door MetalPig » 17 jun 2019, 11:30

Naast Lederer ligt ook voormalig openbaar aanklager Linda Fairstein dertig jaar na dato onder vuur. Zij moest na het uitkomen van When They See Us meerdere bestuursfuncties opgeven. Het tijdschrift Glamour kroonde Fairstein vanwege haar inspanningen in de zaak tot een van de vrouwen van het jaar in 1993. Inmiddels heeft het blad daarvoor zijn excuses aangeboden.

Ook heeft haar uitgever, Fairstein is inmiddels een succesvol schrijver van misdaadromans, haar laten vallen.
Ik lees graag de misdaad-fictie van Fairstein. Ik begin me nu af te vragen of ik de boeken die ik heb moet verbranden.

De docu staat in ieder geval op mijn lijstje.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door Tammy » 17 jun 2019, 12:11

Ik denk dat je haar niet leuk meer zal vinden na het zien van de miniserie MetalPig.
Het is werkelijk schandalig wat er toen is gebeurd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoogleraar Columbia Law School stapt op om hitserie When They See Us

Bericht door univers » 17 jun 2019, 12:13

Ik begin me nu af te vragen of ik de boeken die ik heb moet verbranden.
Niet doen, over 50 jaar is het misschien geld waard. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie