Reclames waarbij een man grote moeite heeft met het verwisselen van een luier of een vrouw met inparkeren, zijn voortaan niet meer toegestaan in Groot-Brittannië. Volgens de Britse reclamewaakhond zijn dat advertenties met schadelijke genderstereotypen, die maatschappelijke gevolgen kunnen hebben.
De Advertising Standards Authority stelt dat vooral vrouwen en jonge meisjes een beperkter beeld krijgen van hun plek in de wereld door zulke reclames. Ze benadrukken dat het alleen gaat om "schadelijke en aanstootgevende stereotypes". Klussende mannen of winkelende vrouwen mogen nog wel.
Onder schadelijke reclames vallen advertenties waarin een personage iets niet kan vanwege zijn of haar geslacht, zoals voor een baby zorgen of inparkeren. Of reclames over jonge moeders waarin hun uiterlijk of het uiterlijk van hun huis belangrijker worden geacht dan hun emotionele welbevinden. En advertenties waarin een man belachelijk wordt gemaakt, omdat hij iets doet wat gezien wordt als 'vrouwelijk'.
Reclamebureaus krijgen zes maanden de tijd om zich voor te bereiden op het verbod. Eind dit jaar gaan de nieuwe regels in. Vanaf dat moment zullen omstreden reclames per geval bekeken worden.
Een voorbeeld van een schadelijke reclame volgens de Advertising Standards Authority:
BRON.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Mooie reclame maar dat mag ook dus niet meer.
De reclamemakers zouden zich eens moeten realiseren dat de huidige generatie totaal anders is dan vroeger.
Deze generatie leeft in de wereld van mobieltjes en internet en Twitter en Facebook en Instagram.
En als een huidige meid een reclame ziet waarin een baby meisje ballerina pasjes doet maar zij wilt zelf wetenschapper worden dan word ze dat ook hoor.
De wetenschapper dus.
De reclamemakers dichten zich een veel te grote rol toe .
De kids kijken geen tv op de manier die wij deden.
Zelfs ik met mijn leeftijd kijk anders, ik neem namelijk alles op wat ik wil zien.
En dan kijk ik ernaar wanneer ik wil en spoel razendsnel door alle reclames heen.
De Advertising Standards Authority stelt dat vooral vrouwen en jonge meisjes een beperkter beeld krijgen van hun plek in de wereld door zulke reclames. Ze benadrukken dat het alleen gaat om "schadelijke en aanstootgevende stereotypes". Klussende mannen of winkelende vrouwen mogen nog wel.
Als er iets stom is om naar te kijken in een reclame dan zijn het huppelende vrouwen met tientallen tasjes aan hun arm die heel blij kijken want ze hebben gewinkeld !
Wow dat is werkelijk allemaal interessant hoor , ik haat winkelen en word blij van andere zaken zoals de lanceringen van Nasa missies.
Of blijde menstruerende vrouwen die lachend aan het tennissen zijn en maandverband/tampons aanprijzen, maar die in werkelijkheid met buikkrampen op de bank liggen of zich gewoon lamlendig voelen bij dit maandelijkse gebeuren.
Gaan die stomme reclames ook weg ?
De generaties die komen zijn zoveel mondiger en weten wat ze willen.
De reclamewereld hoeft niet te denken dat een baby ballerina ervoor zorgt dat een meisje alleen dat wilt worden later en niks anders.
Want dat maken ze tegenwoordig zelf uit gelukkig.