NS betaalt miljoenen aan holocaust overlevenden en nabestaanden

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

NS betaalt miljoenen aan holocaust overlevenden en nabestaanden

Bericht door faithless » 26 jun 2019, 21:35

NS betaalt tientallen miljoenen aan overlevenden Holocaust en hun nabestaanden

De Nederlandse Spoorwegen komen 500 Holocaust-overlevenden en duizenden directe nabestaanden financieel tegemoet. Zij krijgen duizenden euro’s, de NS reserveert hiervoor enkele tientallen miljoenen. Het gaat om Joden, Roma en Sinti die met NS-treinen naar kamp Westerbork zijn getransporteerd, waarna ze door de nazi’s naar vernietigingskampen in Oost-Europa werden vervoerd. 

https://www.ad.nl/binnenland/ns-betaalt ... ~ae7be587/

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NS betaalt miljoenen aan holocaust overlevenden en nabestaanden

Bericht door Tammy » 26 jun 2019, 22:42

Netjes hoor. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: NS betaalt miljoenen aan holocaust overlevenden en nabestaanden

Bericht door Tammy » 27 jun 2019, 05:12

Afbeelding
President-directeur NS Roger van Boxtel met Holocaust-slachtoffer Salo Muller (links) tijdens de persconferentie over de schadevergoedingen.

‘Dit gebaar is de missende pagina in onze oorlogsgeschiedenis’.

Honderden overlevenden van de Holocaust en duizenden directe nabestaanden (weduwen en kinderen) van slachtoffers ontvangen van de Nederlandse Spoorwegen 5000 tot 15.000 euro vergoeding. ,,Door deze regeling kan ik nabestaanden iets rechter in de ogen kijken”, zegt NS-baas Roger van Boxtel.

Met de vergoeding volgt de NS het advies van Job Cohen, wiens commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS afgelopen half jaar onderzoek verrichtte naar een regeling. De transporten vormen een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de spoorwegen. Circa 100.000 Joden, Roma en Sinti werden in de oorlog met NS-treinen naar kamp Westerbork gebracht. Daarvandaan vervoerden de nazi's hen naar vernietigingskampen als Auschwitz en Sobibor, waar het overgrote deel omkwam.

De regeling is mede tot stand gekomen dankzij de volharding van de 83-jarige Holocaust-overlevende Salo Muller, oud-fysiotherapeut van Ajax. Zijn ouders kwamen om in Auschwitz, zelf zat hij vanaf 1941 ondergedoken op acht adressen en overleefde.

Hoe belandde deze zaak op uw bord?

Roger van Boxtel: ,,Dit is puur de verdienste van Holocaust-overlevende Salo Muller. Hij had mijn adres en telefoonnummer achterhaald en stuurde me een persoonlijke brief. In het begin liep het allemaal wat moeizaam, maar uiteindelijk is het volledig aan zijn doorz

Waarom is een individuele schadevergoeding passend?

,,In een boek met zwarte pagina's is dit de missende pagina. Niet om ons op de borst te kloppen, maar NS heeft afgelopen decennia héél véél gedaan in collectieve zin. Een gebaar in individuele zin was er echter nog nooit. Nu wél.”

Mensen krijgen een bedrag 5000 tot 15.000 euro. Is zo’n bedrag ooit genoeg voor zulk leed?

,,Salo Muller zei vanmiddag tegen mij dat hij tevreden is. Hij noemt het een pleister op de wonde. Daar ben ik blij mee. Natuurlijk maakt geen enkel geldbedrag het leed goed, maar door deze regeling kan ik slachtoffers en nabestaanden iets rechter in de ogen kijken. Ook draagt het bij aan het volwassen dragen van onze geschiedenis.”

Hoe is de hoogte eigenlijk bepaald?

,,Daarvoor moet je bij de commissie van Job Cohen zijn. Zij hebben naar verschillende regelingen gekeken. Die bedragen nemen wij over, als NS hebben wij hier nu enkele tientallen miljoenen euro’s voor gereserveerd. Dat is een fors bedrag dat echt wel iets van ons vraagt. Niet voor niets belandt het in onze boekhouding.”

Is jullie grootaandeelhouder, de Staat, eveneens akkoord?

,,Je mag er vanuit gaan dat ik mijn functie zo invul dat zij hiervan volledig op de hoogte zijn. Het kabinet heeft ons in dit traject volledig gesteund.”
De commissie Cohen adviseert verder meer historisch onderzoek te verrichten naar de rol van NS bij de transporten.
,,Er is al veel onderzoek gedaan. Zo verschijnt dit najaar de uitkomst van een groot onderzoek van drie toonaangevende geschiedkundigen. We hebben daarvoor onze archieven volledig opengesteld. Als er echter meer onderzoek nodig vereist is, dan staan wij daar open voor.”

Kan het boek Tweede Wereldoorlog nu dicht worden geslagen door NS?

,,Wij zullen onze ogen nooit sluiten voor de zwarte kanten van onze geschiedenis. De commissie Cohen adviseert bijvoorbeeld nog een collectief gebaar van erkenning te maken voor het leed van de 20.000 kinderen die op transport gingen en naar de vernietigingskampen en vrijwel direct werden vergast. Daar staan we welwillend tegenover. Overigens zijn er óók NS’ers die zich van begin af aan verzet hebben. Die kant is er ook, er zijn verschillende verhalen.”

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: NS betaalt miljoenen aan holocaust overlevenden en nabestaanden

Bericht door Fenna » 27 jun 2019, 09:39

Ik zou wel eens willen weten waar de nabestaanden dan aan de bel moeten trekken.
Het CIDI?
Er word nooit veel aandacht aan gegeven hoe mensen zich kunnen aanmelden voor dit soort vergoedingen, ze zijn zeker bang dat die groep nabestaanden allemaal hun recht willen halen en dat ze dan failliet gaan.
Afbeelding
Afbeelding

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: NS betaalt miljoenen aan holocaust overlevenden en nabestaanden

Bericht door faithless » 27 jun 2019, 13:17

Dat weten de Joodse mensen wel te vinden hoor en anders bedenken ze wel weer een instituut om van te claimen.
http://www.claimscon.org
Daar dus.

Plaats reactie