Identificeer je niet met de eigendunk van je ego

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Identificeer je niet met de eigendunk van je ego

Bericht door Susan » 06 jul 2019, 15:44

CITAAT:

Hier zijn zeven suggesties om je te helpen ingebedde ideeën van eigendunk te overstijgen. Deze zijn allemaal bedoeld om te voorkomen dat je je onterecht gaat identificeren met de eigendunk van je ego.

1. Stop met beledigd zijn.
Het gedrag van anderen is geen reden om vastgeroest te zitten. Dat wat je beledigd maakt je alleen maar zwakker. Als je naar mogelijkheden zoekt om beledigd te worden, dan vind je die op elke hoek. Dit is je ego aan het werk die je ervan probeert te overtuigen dat de wereld niet hoort te zijn zoals deze is. Je kunt beter een bewonderaar van het leven worden en jezelf overeenstemmen met de geest van de schepping. Je kunt de kracht van de intentie niet bereiken door beledigd te worden. Gebruik alle mogelijke middelen om de gruwelen van de wereld uit te bannen, die voortkomen uit een massale ego-identificering, maar blijf vredig. Zoals een les in wonderen ons herinneren: Vrede is van God. Jij die deel bent van God, bent pas thuis als je in zijn vrede bent. Zijn is van God. Jij die deel bent van God, bent pas thuis als je in zijn vrede bent. Beledigd zijn creëert dezelfde verwoestende energie als de energie die je heeft beledigd en leidt tot aanval, tegenaanval en oorlog.

2. Laat je behoefte om te winnen los
Het ego houdt ervan om ons op te delen in winnaars en verliezers. De wil om te winnen achtervolgen is een zekere manier om bewust contact met de intentie te vermijden. Waarom? Omdat het uiteindelijk onmogelijk is om altijd te winnen. Ergens is iemand die sneller, jonger, sterker en slimmer is en die meer geluk heeft en uiteindelijk val je terug in je waardeloos en onbeduidend voelen.

Je bent niet het product van je overwinningen. Je kunt de competitie leuk vinden en lol hebben in een wereld waar winnen het belangrijkste is, maar je hoeft er niet te zijn in gedachten. Er zijn geen verliezers in een wereld waar we allemaal dezelfde energiebron delen. Het enige dat je kunt zeggen is dat je op een bepaalde dag op een bepaald niveau hebt gepresteerd in vergelijking met het niveau van anderen op die dag. Maar vandaag is een andere dag met andere deelnemers en nieuwe omstandigheden om rekening mee te houden. Je bent nog steeds de oneindige aanwezigheid in een lichaam die een dag (of een decennium) ouder is. Laat de behoefte om te winnen los door het niet eens te zijn met de gedachte dat het tegenovergestelde van winnen verliezen is.Dat is je ego's angst. Wanneer je lichaam niet op een winnende manier presteert op deze dag, dan maakt dat simpelweg niet uit als je je niet enkel identificeert met je eigen ego. Wees de observeerder. Bekijk en geniet van alles zonder dat het nodig is een troffee te winnen. Wees content en stem jezelf overeen met de energie van intentie. Ironisch genoeg, hoewel je ze minder snel opmerkt, verschijnen er meer overwinningen in je leven wanneer je er minder naar streeft.

3. Laat de behoefte los om gelijk te hebben
Ego is de bron van een hoop conflicten en tweedracht, omdat het je in een richting duwt waarin andere mensen ongelijk hebben. Als je vijandig bent, ben je losgekoppeld van de kracht van de intentie. De creatieve geest is aardig, liefhebbend en ontvankelijk en vrij van boosheid, wrok en bitterheid. Wanneer je de behoefte loslaat om gelijk te hebben, is alsof je tegen je ego zegt: Ik ben jouw slaaf niet. Ik wil de aardigheid omarmen en ik verwerp jouw behoefte om gelijk te hebben. Sterker nog, Ik ga deze persoon een kans geven om zich beter te voelen door te zeggen dat ze gelijk heeft en haar te bedanken dat ze mij de richting van de waarheid heeft gewezen.

Als je de behoefte loslaat om gelijk te hebben, dan kunje de verbinding met de kracht van de intentie sterker maken. Houdt wel in gedachten dat het ego een vastberaden tegenstander is. Ik heb mensen hun mogelijk prachtige relaties zien verpesten door vast te blijven houden aan hun behoefte om gelijk te hebben. Ik dring er bij je op aan om je ego-gedreven behoefte om gelijk te hebben los te laten door jezelf midden in een discussie te stoppen en af te vragen: Wil ik gelijk hebben of gelukkig zijn? Als je kiest voor de blije, liefhebbende en spiruele stemming, dan is je band met de intentie versterkt. Deze momenten zullen uiteindelijk je nieuwe band met de kracht van de intentie verbreden. De universele geest zal met je beginnen samenwerken in de ontwikkeling van het leven waarvan je voorbestemd bent om het te leven.

4. Laat je behoefte los om superieur te zijn
Ware nobelheid draait niet om het beter zijn dan een ander. Het draait om beter zijn dan je hiervoor was. Blijf gericht op je eigen groei met een constant besef dat niemand op deze planeet beter is dan iemand anders. We komen allemaal voort uit dezelfde creërende levenskracht. We hebben allemaal de missie om onze voorbestemde essentie te realiseren. Alles wat we nodig hebben om ons lot te vervullen staat ons ter beschikking. Niets hiervan is mogelijk wanneer je jezelf ziet als superieur aan anderen. Het is een cliché, maar niet minder waar; we zijn allemaal gelijk in Gods ogen. Laat je behoefte om superieur te zijn los door het ontvouwen van Gods plan in iedereen te zien. Beoordeel anderen niet op hun uiterlijk, bezittingen, op wat zij bereikt hebben of andere indicatoren van het ego. Als je gevoelens van superioriteit uitzendt is dat ook wat je terugkrijgt. Dit leidt tot wrok en uiteindelijk tot vijandige gevoelens. Deze gevoelens worden het voertuig dat je verder weg brengt van de intentie. Een les is wonderen benoemt deze behoefte om speciaal en superieur te zijn. Speciaalheid maakt altijd vergelijkingen. Het ontstaat door het zien van een gebrek in de ander en blijft bestaan door het zoeken naar en constant in het oog houden van alle gebreken die het kan vinden.

5. Laat de behoefte los om meer te hebben
Het mantra van het ego is meer. Het is nooit tevreden. Ongeacht hoeveel je bereikt of bezit, je ego zal volhouden dat het niet genoeg is. Je zult je in een constante staat van streven vinden en eliminieert hiermee de mogelijkheid om ooit je doel te bereiken. In werkelijkheid ben je allang gearriveerd en het is aan jou de keuze hoe je dit moment van je leven gebruikt. Ironisch genoeg, als je stopt met meer willen, dan lijkt meer van waar je naar verlangt jouw kant op te komen. Aangezien je losgekoppeld bent van de behoefte eraan, kun je het ook makkelijker doorgeven aan anderen. Je realiseert je namelijk hoe weinig je nodig hebt om tevreden te zijn en in vrede te leven.

De universele geest is tevreden met zichzelf, is constant aan het uitbreiden en nieuw leven aan het scheppen en probeert nooit vast te houden aan zijn eigen creaties voor zijn eigen egoïstische redenen. Het creëert en laat los. Wanneer je je ego's behoefte aan meer loslaat vereenzelfig je jezelf met die geest. Je creëert, trekt aan en laat gaan, nooit meer vragend dan wat je toekomt. Als iemand die waardeert wat er allemaal verschijnt leer je een krachtige les die Sint Franciscus van Assisi ons heeft geleerd: Het is in geven dat we ontvangen. Door toe te staan dat de overvloed naar je toe en door je heen stroomt stel je je gelijk aan jouw bron en stel je zeker dat deze energie blijft stromen.

6. Laat het jezelf identificeren op basis van wat je hebt verwezenlijkt los
Dit kan een moeilijk concept zijn als je denkt dat je bent wat je hebt verwezenlijkt. God schrijft alle muziek, God zingt alle liederen, God bouwt alle gebouwen, God is de bron van al je verwezenlijkingen. Ik kan je ego luid horen protesteren. Niettemin, blijf bij dit idee hangen. Alles ontstaat vanuit de Geest! Jij en de Geest zijn één! Je bent niet dit lichaam en alles wat het heeft bereikt. Jij bent de waarnemer. Merk alles op en wees dankbaar voor alle capaciteiten die je tot nu hebt verzameld. Geef wel alle eer aan de kracht van de intentie, die je bestaansrecht heeft gegeven en waar je een vleesgeworden onderdeel van bent. Hoe minder je de eer hoeft te claimen van wat je hebt bereikt en hoe meer je verbonden blijft met de zeven gezichten van de intentie, hoe meer je de vrijheid hebt om dingen te bereiken en hoe meer dingen op je pad verschijnen. Het is het moment dat je jezelf verbindt aan wat je hebt bereikt en gelooft dat jij alleen deze dingen hebt verwezenlijkt, dat je de vrede en dankbaarheid van jouw Bron verlaat.

7. Laat je reputatie los
Je reputatie zit niet in jou. Het bevindt zich in de gedachten van anderen. Om deze reden heb je er geen controle over. Als je met dertig mensen praat heb je dertig reputaties. Je verbinden met de intentie betekent luisteren naar je hart en jezelf sturen op basis van wat je innerlijke stem zegt dat je doel hier is. Als je overbezorgd bent met wat andere mensen van je vinden, dan heb je jezelf losgekoppeld van de intentie en sta je anderen toe de richting van je leven te bepalen. Dit is je ego aan het werk. Het is een illusie die tussen jou en de kracht van de intentie staat. Er is niets dat je kunt doen zolang je je niet losmaakt van de krachtbron en de overtuiging dat het jouw doel is om anderen te bewijzen hoe meesterlijk en superieur jij bent en je al je energie verbruikt in een poging een gigantische reputatie op te bouwen onder de andere ego's. Doe wat je doet omdat je innerlijke stem, altijd verbonden met en dankbaar voor de Geest, je dat zegt. Blijf bij je doel, koppel jezelf los van de uitkomst en neem verantwoordelijkheid voor datgene dat in je zit: je karakter. Laat de discussie over je reputatie over aan anderen, het heeft niets met jou te maken. Of zoals een boektitel zegt: Wat jij van mij vindt is mijn zaak niet! (What you think of me is none of my business door Terry Cole-Whittaker).

Wayne W. Dyer

vertaling: Stefan Walthie voor http://www.nieuwetijdskind.com
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Identificeer je niet met de eigendunk van je ego

Bericht door univers » 06 jul 2019, 16:05

Daar heb ik allemaal geen behoefte aan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Identificeer je niet met de eigendunk van je ego

Bericht door gusteman » 06 jul 2019, 16:05

Dit is één groot regelrecht pleidooi tot verheerlijking van een God figuur die zou verantwoordelijk zijn voor alles wat is.

Los van ieders persoonlijke mening, voorkeur en/of visie: hoort dit niet veeleer thuis onder het subforum 'Religie en levensbeschouwing' ?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Identificeer je niet met de eigendunk van je ego

Bericht door Susan » 06 jul 2019, 16:41

Ik heb met opzet niets uit de tekst weggelaten (wat ik eerder wel van plan was)
terwijl ik niet geloof in een God, laat staan dat die verantwoordelijk zou zijn voor alles....

maar buiten dat staan er rake dingen over het ego, wat ieder imo ook 'los' van de invloed van een god lezen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Identificeer je niet met de eigendunk van je ego

Bericht door Gast1 » 06 jul 2019, 17:49

Susan schreef:
06 jul 2019, 16:41
Ik heb met opzet niets uit de tekst weggelaten (wat ik eerder wel van plan was)
terwijl ik niet geloof in een God, laat staan dat die verantwoordelijk zou zijn voor alles....

maar buiten dat staan er rake dingen over het ego, wat ieder imo ook 'los' van de invloed van een god lezen.
Ik kan het met bijna alle punten helemaal eens zijn Susan.
Mooi topic.

Op een bepaalt moment kun je al die punten zelfs voorbij zijn (zoals ik al vaker vermeldde), echter op één punt na dan.

1. Stop met beledigd zijn. In feite kun je niet beledigd worden, enkel je ego kan dat en ik bemerk dat de genoemde God in dit item niet begrepen wordt.
2. Laat je behoefte om te winnen los. Er is geen winnen of verliezen.
3. Laat de behoefte los om gelijk te hebben. Dat is een lastige als je onrecht wordt aangedaan ...
4. Laat je behoefte los om superieur te zijn. Superioriteit is een verzinsel en hier wordt God dus als een persoonlijkheid gezien, dat kan ... want die God ben jezelf.
5. Laat de behoefte los om meer te hebben. Op de keper beschouwt heb je minder dan je denkt ... enkel je leven misschien.
6. Laat het jezelf identificeren op basis van wat je hebt verwezenlijkt los. Helemaal mee eens en inderdaad ... toch een behoorlijk 'God-gehalte', maar wat is daar eigenlijk mis mee?
7. Laat je reputatie los. Reputatie is eveneens een verzinsel.

Maar dat is enkel en alleen mijn 'weten' ...

Plaats reactie