Laat scholen vrij zijn van religie

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 13:44

Ik open deze topic naar aanleiding van de uitspraak over het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam vandaag.
Bij deze islamitische school schijnt het een wanboel te zijn en daar is een onderzoek naar geweest.
Vandaag heeft een rechter beslist dat het onderzoeksrapport gepubliceerd mag worden.
De school tekende daar eerst bezwaar tegen.

Ikzelf ben het nooit eens geweest dat er religieuze scholen zijn.
Islamitisch of katholiek of Joods of wat er nog meer is op religieus gebied , hou dat waar het thuis hoort.
Dus thuis en in de moskee en kerk en synagoge enz.
Laat school gewoon neutraal blijven.
Natuurlijk kan men het over religie hebben op school gewoon als in een les.
Maar maakt dat niet de hoofdzaak van de schoolleer.

Laat kinderen gewoon leren op school en duw ze niet in een bepaalde richting.
Laat ze vrij daarin en laat het ze zelf uitvogelen.
Als je als ouder gelovig bent en je wilt dat je kind meegeven kan dat prima thuis of neem ze mee wat ik eerder schreef naar kerk en moskee en synagoge enz.
Ruimte genoeg daar .
Dan hebben we ook niet de toestanden meer zoals met deze islamitische school.
Waar zelfs een minister bij te pas moet komen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Zou dat ooit mogelijk zijn scholen vrij van religie ?

<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Slob: geldkraan dicht als bestuur Haga Lyceum niet opstapt .

Minister Slob van Onderwijs stopt met het bekostigen van het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam als het huidige bestuur aanblijft. Dat zei hij in een reactie op een vernietigend rapport van de Onderwijsinspectie over het bestuur van het islamitische Haga Lyceum.
Slob wil dat de huidige bestuurders uiterlijk in de eerste maanden van het nieuwe schooljaar plaats hebben gemaakt voor andere. Die moeten een eind maken aan wantoestanden die door de inspectie zijn vastgesteld.

"De school kan gewoon doorgaan", zei Slob. "Maar op het moment dat men de aanwijzing die ik nu geef niet uitvoert, zal de eindconclusie zijn dat we de bekostiging van deze school opschorten. Maar ik hoop dat het niet zover zal komen." Het geven van een aanwijzing is het uiterste middel dat de minister heeft om de stichting achter de school tot ingrijpen te dwingen.

Wanbeheer .

Het inspectierapport is vernietigend over de kwaliteit van het bestuur en de gevolgen daarvan voor het onderwijs. Ook wordt het bestuur financieel wanbeheer verweten. De inspectie stelde ook vast dat de samenwerking met externe partners van de school onvoldoende was. "Die samenwerking is wel nodig, bijvoorbeeld voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben", schrijft het ministerie. "Maar ook om leerlingen goed te begeleiden naar een vervolgopleiding."
Slob hoopt dat het de ouders van de leerlingen duidelijk is dat op de school dingen gebeuren die in strijd zijn met de Nederlandse wet en regelgeving. "Het kan niet zo zijn dat een bestuurder zichzelf verrijkt of zichzelf meer geld uitkeert dan wettelijk is toegestaan. Het kan niet zo zijn dat het interne toezicht niet op orde is en ook het burgerschapsonderwijs niet op orde is. Kortom: er is sprake van wanbeheer en dan moet er ingegrepen worden", aldus Slob.

Hij bestrijdt dat hij de maatregel neemt omdat het hier om een islamitische school gaat. "Wij voeren de wet en regelgeving uit, ongeacht wat voor school het is. Op het moment dat je niet voldoet aan de wet en regelgeving, als er in jouw school sprake is van wanbeheer, dan kunnen we niet anders dan ingrijpen als men de zaak niet op orde brengt, of je nou een protestants-christelijke school bent of een school voor openbaar onderwijs."

BRON.


Het inspectierapport is op onderstaande link te lezen:

https://www.onderwijsinspectie.nl/actue ... leerlingen

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door taigitu » 11 jul 2019, 16:34

Ik vind dat naast de normale vakken van een middelbare school er ook aandacht mag zijn voor
religieuze onderwerpen. Maar dan niet alleen van één richting van religie maar heel breed en
ook hoe de verschillende geloven zijn ontstaan in de oudheid tot nu.
Onder andere vanaf de tijd dat er meerdere goden werden vereerd zoals het Romeinse, Griekse
en Aziatische goden.

Als een school zich niet houdt aan de hier geldende normen en waarden vind ik het niet meer dan normaal
dat ze daar op aangesproken worden en bij herhaling dat er sancties bij horen.
Ze krijgen gemeenschapsgeld dus zijn ze verantwoordelijk te stellen als ze hun zaken niet op orde hebben.
Het stopzetten van gelden, bij herhaling van wanorde, kan dan een maatregel zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 20:42

Taigitu schreef :
Ik vind dat naast de normale vakken van een middelbare school er ook aandacht mag zijn voor
religieuze onderwerpen. Maar dan niet alleen van één richting van religie maar heel breed en
ook hoe de verschillende geloven zijn ontstaan in de oudheid tot nu.
Onder andere vanaf de tijd dat er meerdere goden werden vereerd zoals het Romeinse, Griekse
en Aziatische goden.
Dat heb je mooi samengevat alle religies bespreken en niet één richting.
En vooral ook die meerdere goden bekend laten worden, daar begon het mee.

Er schijnt weer een school niet goed te zijn.
Deze keer een Hindoestaanse school.

Te lezen op onderstaande link:

https://nos.nl/artikel/2293037-minister ... chool.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door MetalPig » 12 jul 2019, 09:05

Tammy schreef:
11 jul 2019, 13:44
Laat kinderen gewoon leren op school en duw ze niet in een bepaalde richting.
Laat ze vrij daarin en laat het ze zelf uitvogelen.
Als je als ouder gelovig bent en je wilt dat je kind meegeven kan dat prima thuis of neem ze mee wat ik eerder schreef naar kerk en moskee en synagoge enz.
Ruimte genoeg daar .
100% mee eens.

Volgende maand begint MetalPiglet dan ook op een christelijke basisschool :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Fenna » 12 jul 2019, 10:31

:post: Tammy
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Tammy » 12 jul 2019, 10:33

Neeeeeee ze moet naar een Nutsschool of hoe heet dat tegenwoordig MetalPig zonder religie. :mrgreen:

Kijk Fenna vind dat ook. [dance]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Fenna » 12 jul 2019, 10:51

Religie kan prima onderwezen worden in een moskee, kerk, synagoge e.d. op de religieuze dag naar keuze
Een uurtje aan godsdienst besteden in een godshuis is prima, daar hoort het thuis en niet op school.
Onderwijs hoort objectief te zijn.

Religie is iets persoonlijks, of je krijgt het van thuis mee of het is een vrije keuze, onderricht in geloof hoort niet thuis op een school.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Tammy » 12 jul 2019, 11:39

Fenna ik vind wel dat er over gesproken moet worden in een les over het geloof.
Zoals Taigitu het verwoordde.
Maar niet dat het leidend is voor de school.
Gewoon alle geloven laten zien en de onderlinge verschillen ook en de rest thuis inderdaad en in de daarvoor bestemde gebouwen/organisaties.
Maar scholen neutraal houden inderdaad.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door taigitu » 12 jul 2019, 11:41

Fenna schreef:
12 jul 2019, 10:51
Religie kan prima onderwezen worden in een moskee, kerk, synagoge e.d. op de religieuze dag naar keuze
Een uurtje aan godsdienst besteden in een godshuis is prima, daar hoort het thuis en niet op school.
Onderwijs hoort objectief te zijn.

Religie is iets persoonlijks, of je krijgt het van thuis mee of het is een vrije keuze, onderricht in geloof hoort niet thuis op een school.
Hiermee sluit je iedere school uit van godsdienst onderwijs?
Ik (uit een niet praktiseren katholiek gezin) zat zelf op een gewone lagere openbare school.
Daar kregen we wel godsdienstles, de christelijke vorm zonder dat er ons iets werd opgelegd.
En dat was prima, het was basiskennis en gaf me kennis via verschillende verhalen uit de bijbel.
Ik vond de bijbelverhalen prachtig .

Want hoe verklaar je bijvoorbeeld de rituelen van Pasen en het kerstfeest aan de kinderen
die niet opgroeien met enige kennis van het geloof en hun rituelen an sich.
Wat als een ongelovig kind speelt met een gelovig kind en merken ze dat er iets 'onbegrijpelijks tussen hen is' ,
dus in de vorm van rituelen of het ontbreken ervan, waardoor hun vriendschap kan 'schuren'?
Het geloof is overal om ons heen, ook ongelovigen vieren de Pasen en de Kerst....
En wat te denken van Carnaval, een oorspronkelijk katholiek feest als vooravond van de vastenperiode.

Ik vind dat basiskennis over het hoe en wat van het geloof noodzakelijk, omdat het onderdeel is van onze samenleving.
En als dat in de klas wordt uitgelegd, waar wel of niet gelovigen aanwezig kunnen zijn, zodat het verschil in sociaal contact
door die vermenging als normaal wordt beleefd, en niet aanzet tot negativiteit ten aanzien van de ander die 'anders' wordt opgevoed.
Een leraar kan in die context, zonder één van de diverse godsdiensten dominant neer te zetten, een sociale basiskennis aanreiken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Fenna » 12 jul 2019, 13:20

taigitu schreef:
12 jul 2019, 11:41
godsdienstles, de christelijke vorm zonder dat er ons iets werd opgelegd.
En dat was prima, het was basiskennis en gaf me kennis via verschillende verhalen uit de bijbel.
Ik ben van mening dat dit prima in geschiedenislessen verwerkt kan worden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door taigitu » 12 jul 2019, 14:33

Fenna schreef:
12 jul 2019, 13:20
Religie is iets persoonlijks, of je krijgt het van thuis mee of het is een vrije keuze, onderricht in geloof hoort niet thuis op een school.

Ik ben van mening dat dit prima in geschiedenislessen verwerkt kan worden.
Dus dan kan het toch op school....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Laat scholen vrij zijn van religie

Bericht door Determinist » 12 jul 2019, 14:54

Gezien het feit dat religie niet alleen onze geschiedenis en onze cultuur bepaald hebben (feesten, taal, literatuur, bouwkunst, filosofie, wetten en regels etc) maar ook daadwerkelijk nu nog invloed heeft op het dagelijkse leven van vele mensen is het in mijn ogen juist om godsdienst te onderwijzen.

Maar niet alleen de grootst geldende religie, maar religie in het algemeen en de geschiedenis en invloed van de grootste religies.
Dus kennis geven over de verschillende mythes, heilige boeken en gebruiken.

Ik ben tegen bijbelles. Omdat dit zich beperkt tot 1 religie en 1 boek.
Ik ben voor lessen over religie waar juist de overeenkomsten en de verschillen worden uitgelegd.

Plaats reactie