Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Hier kan je alle mysterieuze zaken plaatsen zoals Graancirkels, Bermuda Driehoek, Nazca Lines, en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 16:23

Afbeelding
Emanuela Orlandi .

Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven .

Twee eeuwenoude graven in Vaticaanstad die werden geopend om te kijken of in een van de twee een vermist meisje ligt begraven, blijken leeg te zijn.
Het is al 36 jaar een van de beruchtste zaken van Italië: de vermissing van de 15-jarige Emanuela Orlandi uit het Vaticaan. Zonder een spoor verdween ze op weg naar muziekles in Rome. Vanochtend werden er twee eeuwenoude graven geopend in de zoektocht naar haar.
Familie van Orlandi kreeg in maart een brief met een tip binnen: een foto van een engelenbeeld met de opdracht 'zoek waar de engel naar wijst'. Het bleek te gaan om een standbeeld op de Teutoonse Begraafplaats in het Vaticaan, waar vroeger Duitsers begraven werden.
De engel wees naar twee graven, dat van prinses Sophie van Hohenlohe uit de achttiende eeuw, en het graf van prinses Charlotta Frederika van Mecklenburg, die in 1840 overleed. Beide tombes werden vandaag geopend voor onderzoek.

Verwacht werd dat het onderzoek enkele weken zou duren, maar het Vaticaan kon aan het begin van de middag al duidelijkheid geven: de graven waren beide leeg. Botten van de prinsessen waren al vergaan, ook het meisje werd niet aangetroffen.
Emanuela's broer hoopte de zoektocht eindelijk af te sluiten, maar zet zijn werk nu door. "Het is mijn plicht haar te blijven zoeken totdat ik haar lichaam vind", legde hij vooraf uit. "Ook als er niks gevonden wordt, is dit niet het einde van het verhaal."

Openheid van Vaticaan .

De begraafplaats ligt op een steenworp afstand van de woning waar Emanuela's moeder nog altijd woont. Omdat haar vader werkte bij de Vaticaanbank, woonde het gezin in de katholieke stadstaat.
Volgens de broer van Emanuela, die nog altijd zoekt naar zijn zus, is het voor het eerst dat het Vaticaan actief meewerkt aan het onderzoek. "Ze hebben nooit samengewerkt met onderzoekers of met ons", zei hij tegen CNN. "Ze hebben altijd ontkend dat er een band is met het Vaticaan."
Correspondent Mustafa Marghadi denkt dat het Vaticaan onder paus Franciscus een nieuwe benadering probeert. "Het Vaticaan wil zich transparant tonen in de hoop duidelijk te maken dat het zelf geen rol speelt in het toedekken van een sinister Vaticaancomplot."

"In de verdwijningszaak is vaak betrokkenheid van het Vaticaan gesuggereerd. Van seksfeesten in het Vaticaan die hiertoe geleid zouden hebben tot maffia-afpersing van de Vaticaanbank, of zelfs een kidnapping om de Turkse aanslagpleger op paus Johannes Paulus II vrij te krijgen."

BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<

In de bronvermelding kan je de foto`s zien van het openen van de graven.
Ik denk niet dat dit meisje ooit nog word gevonden.
Vreselijk voor de familie maar dit zal vrees ik altijd een mysterie blijven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 16:31

Afbeelding
De vermissingsposter van Emanuela.


Voor meer informatie over dit meisje zie onderstaande link:

https://www.nu.nl/dvn/5963810/botresten ... lk_wrapper

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2019, 17:22

Het vermiste meisje zou nu een vrouw van 41 geworden zijn.

Normaal gezien, leidt ik af uit het artikel dat ze voor het laatst werd gezien aan een bushalte na haar fluitles, de kwestie is dus wanneer was de verdwijning een feit ? Was dat vóór de bus aan de halte kwam, dan had je de chauffeur van dienst kunnen vragen of er op die halte mensen zijn opgestapt of niet...is er ontkennend geantwoord geweest dan kun kun je al uitsluiten dat ze de bus heeft gehaald, is er bevestigend geantwoord geweest dat ze op de bus is gestapt dan moet er iets gebeurd zijn tussen afstaphalte en het huis...en dat is tot op heden een mysterie ?

Maar, tammy je was toch italiaanse voordat je naar nederland emigreerde...wat weet je nog van hoe de Italiaanse politie destijds functioneerde ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door taigitu » 11 jul 2019, 17:34

.

Meisje gevonden 20 jaar na Vaticaan-kidnapping

10/05/2004

Een foto die een journaliste vorige week maakte in Rome, heeft voor een doorbraak gezorgd in een mysterieuze kidnappingszaak in het Vaticaan.
De politie herkende Emanuela Orlandi, die al twintig jaar vermist werd, en spoorde haar op.
Emanuela (36) blijkt in een appartement tegenover het Vaticaan samen te wonen met haar broer.


Nadat de 15-jarige Emanuela Orlandi in 1983 gekidnapt werd in de buurt van het Vaticaan, leek het meisje van de aardbodem verdwenen.
De wekenlange poster-campagne in Rome leverde geen bruikbare tips op. Ook de acht oproepen van de paus om het meisje vrij te laten,
waren een maat voor niets. De meeste waarnemers gingen ervan uit dat de jonge Emanuela ontvoerd was door Turkse extremisten.
Die zouden het meisje hebben willen ,,uitwisselen'' voor de Turkse Mehmet Ali Agca, die in 1981 had geprobeerd om de paus neer te schieten.
Dat plan ging trouwens niet door: Agca kwam pas in 2000 vrij na 19 jaar celstraf.

Toen journaliste Roberta Hidalgo vorige week wat foto's maakte van het Vaticaan, kwam de zaak in een stroomversnelling.
,,Op één foto zag ik een gezicht dat me bekend voorkwam'', zegt Hidalgo. ,,Ik herkende de ontvoerde Emanuela.
Ze was natuurlijk twintig jaar ouder, maar de gelijkenis was treffend.''

Hidalgo trok met haar foto's naar de politie. Die onderzocht de afbeeldingen, en een nieuwe zoekactie leverde bijna meteen resultaat op.
Hoewel de onderzoekers voor de ,,vaticaanontvoering'' twintig jaar geleden het hele land hadden uitgekamd, woont de vrouw vlakbij de ontvoeringsplek.
Haar appartement kijkt uit op het Vaticaan.

De vrouw woont daar met Pietro Orlandi, de broer van de ontvoerde Emanuela. De man houdt vol dat de vrouw niet zijn zus is,
maar zijn echtgenote Patrizia. Emanuela/Patrizia was op het moment van de ondervraging niet in de flat aanwezig.

Volgens experts is er een ,,zeer grote kans'' dat de vrouw de ontvoerde Emanuela is.
De moeder van Emanuela gelooft niet dat de vrouw op de foto's haar dochter is: ,,Ik kan alleen maar hopen dat mijn dochter nog ergens in leven is.''

Veel vragen blijven onbeantwoord: waarom heeft Emanuela nooit alarm geslagen, en heeft haar moeder haar ,,schoondochter'' nooit herkend als haar eigen dochter?
Of is destijds losgeld betaald zonder dat de politie daar weet van had? (KTN)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/gok5t3h8

Ik kan hier verschillende senario's bij bedenken.....
Waren zus en broer verliefd op elkaar en is de verdwijning in scene gezet....
Om bij elkaar te kunnen zijn moesten ze dit hele 'spel' spelen?
Er gebeuren wel meer vreemde dingen op aarde die een doel moeten dienen.
Ik zou het niet weten, hopelijk wordt het voor de moeder eens duidelijk?
Dit verhaal van 15 jaar terug is blijkbaar nooit bewezen.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2019, 17:44

taigitu schreef:
11 jul 2019, 17:34
.

Meisje gevonden 20 jaar na Vaticaan-kidnapping

10/05/2004

Een foto die een journaliste vorige week maakte in Rome, heeft voor een doorbraak gezorgd in een mysterieuze kidnappingszaak in het Vaticaan.
De politie herkende Emanuela Orlandi, die al twintig jaar vermist werd, en spoorde haar op.
Emanuela (36) blijkt in een appartement tegenover het Vaticaan samen te wonen met haar broer.


Nadat de 15-jarige Emanuela Orlandi in 1983 gekidnapt werd in de buurt van het Vaticaan, leek het meisje van de aardbodem verdwenen.
De wekenlange poster-campagne in Rome leverde geen bruikbare tips op. Ook de acht oproepen van de paus om het meisje vrij te laten,
waren een maat voor niets. De meeste waarnemers gingen ervan uit dat de jonge Emanuela ontvoerd was door Turkse extremisten.
Die zouden het meisje hebben willen ,,uitwisselen'' voor de Turkse Mehmet Ali Agca, die in 1981 had geprobeerd om de paus neer te schieten.
Dat plan ging trouwens niet door: Agca kwam pas in 2000 vrij na 19 jaar celstraf.

Toen journaliste Roberta Hidalgo vorige week wat foto's maakte van het Vaticaan, kwam de zaak in een stroomversnelling.
,,Op één foto zag ik een gezicht dat me bekend voorkwam'', zegt Hidalgo. ,,Ik herkende de ontvoerde Emanuela.
Ze was natuurlijk twintig jaar ouder, maar de gelijkenis was treffend.''

Hidalgo trok met haar foto's naar de politie. Die onderzocht de afbeeldingen, en een nieuwe zoekactie leverde bijna meteen resultaat op.
Hoewel de onderzoekers voor de ,,vaticaanontvoering'' twintig jaar geleden het hele land hadden uitgekamd, woont de vrouw vlakbij de ontvoeringsplek.
Haar appartement kijkt uit op het Vaticaan.

De vrouw woont daar met Pietro Orlandi, de broer van de ontvoerde Emanuela. De man houdt vol dat de vrouw niet zijn zus is,
maar zijn echtgenote Patrizia. Emanuela/Patrizia was op het moment van de ondervraging niet in de flat aanwezig.

Volgens experts is er een ,,zeer grote kans'' dat de vrouw de ontvoerde Emanuela is.
De moeder van Emanuela gelooft niet dat de vrouw op de foto's haar dochter is: ,,Ik kan alleen maar hopen dat mijn dochter nog ergens in leven is.''

Veel vragen blijven onbeantwoord: waarom heeft Emanuela nooit alarm geslagen, en heeft haar moeder haar ,,schoondochter'' nooit herkend als haar eigen dochter?
Of is destijds losgeld betaald zonder dat de politie daar weet van had? (KTN)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/gok5t3h8

Ik kan hier verschillende senario's bij bedenken.....
Waren zus en broer verliefd op elkaar en is de verdwijning in scene gezet....
Om bij elkaar te kunnen zijn moesten ze dit hele 'spel' spelen?
Er gebeuren wel meer vreemde dingen op aarde die een doel moeten dienen.
Ik zou het niet weten, hopelijk wordt het voor de moeder eens duidelijk?
Dit verhaal van 15 jaar terug is blijkbaar nooit bewezen.....
taigitu, een artikel uit 2004 is 21 jaar en geen 15 jaar vanwaar die vijftien jaar als de verdwijning van 1983 was...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door taigitu » 11 jul 2019, 18:11

Kristof Piessens schreef:
11 jul 2019, 17:44
taigitu, een artikel uit 2004 is 21 jaar en geen 15 jaar vanwaar die vijftien jaar als de verdwijning van 1983 was...
Ik typte haar leeftijd per ongeluk in.... kan gebeuren. Maar jij was wakker. Dank je.
Ik verbeter het niet in mijn bericht want dan zou jou reactie weer niet kloppen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 11 jul 2019, 18:32

Kristof ik ben half Italiaans en half Nederlands. :grin:
In Napoli geboren, Italiaanse vader en Nederlandse moeder.
Wij waren twee jaar toen we naar Nederland gingen dus geen idee hoe de Italiaanse politie was.

Taigitu wat een verhaal. :shock:
Dit kan toch niet waar zijn ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door taigitu » 12 jul 2019, 14:37

Tammy schreef:
11 jul 2019, 18:32
Taigitu wat een verhaal. :shock:
Dit kan toch niet waar zijn ?
Ik kan er niets van maken, slechts over fantaseren....
Ik hoop dat het eens duidelijk wordt voor de achterblijvers.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 12 jul 2019, 17:21

Ja dat hoop ik ook.
Al die jaren niet weten wat er is gebeurd is afschuwelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 14 jul 2019, 07:46

Vaticaan: Toch botten gevonden in zoektocht naar vermiste tiener.

Er zouden toch botten gevonden zijn in de zoektocht naar de vermiste Emanuela Orlandi in Vaticaanstad. Nog niet duidelijk is van welke stoffelijke overschotten de botten zijn.

Volgens woordvoerder Alessandro Gisotti zijn botten van twee personen gevonden onder een steen nabij de graftombes van twee Duitse prinsessen, die donderdag werden geopend in de zoektocht naar de al 36 jaar lang vermiste vrouw.

De destijds 15-jarige Orlandi, dochter van een ambtenaar in het Vaticaan, verdween in 1983. Er gaan diverse theorieën de ronde over haar vermissing, namelijk dat ze ontvoerd zou zijn door geestelijken of diplomaten voor seksorgieën.

Daar zou ook een ander 15-jarig meisje, Mirella Gregori, het slachtoffer van zijn geworden. Ook naar Gregori wordt nog steeds gezocht.

Geopende graftombes bleken leeg.

Volgens een anonieme tipgever zou Orlandi begraven zijn op de plaats "waar de engel wees", verwijzend naar een standbeeld van een engel bij de graven van de Duitse prinsessen Sophie von Hohenlohe en Carlotta Frederica of Mecklenburg.

Toen de tombes werden geopend bleken deze echter leeg, van zowel de prinsessen als Orlandi werden geen resten aangetroffen.

De vindplek van de botten is verzegeld. Komende week gaat het onderzoek verder.


https://www.nu.nl/buitenland/5965022/va ... iener.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door taigitu » 14 jul 2019, 09:14

Tammy schreef:
14 jul 2019, 07:46
Vaticaan: Toch botten gevonden in zoektocht naar vermiste tiener.

Er zouden toch botten gevonden zijn in de zoektocht naar de vermiste Emanuela Orlandi in Vaticaanstad. Nog niet duidelijk is van welke stoffelijke overschotten de botten zijn.

De vindplek van de botten is verzegeld. Komende week gaat het onderzoek verder.
Het is te hopen dat het de botten zijn van deze twee meisjes.
Anders zijn er nog meer meisjes(?) die op dubieuze wijze zouden zijn verdwenen.
Wat me dan wel irriteert is dat ze die plek verzegelen en niet direct verder gaan
met dat onderzoek. Stel dat er 'gerommeld' wordt met die plek op zodanige wijze
dat er straks nog geen duidelijkheid kan worden gegeven.....
Het instituut heeft geen goede reputatie wat betreft eerlijkheid.
Niet voor niets is er de canonieke regel die stelt dat 'wanneer de waarheid de kerk kan schaden
er gezwegen mag worden..... En dat hebben we gemerkt met al die misbruik in de kerk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 14 jul 2019, 12:04

Dat er gerommeld kan worden acht ik heel groot.
Want als het de meisjes zijn dan word het Vaticaan erg beschadigd naast alle andere schandalen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Fenna » 14 jul 2019, 13:01

Je hoort er niets meer over verwacht ik, als het de botten van haar zijn.
Het zou mij niet verbazen als ze ergens ingemetseld is in een muur o.i.d.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 14 jul 2019, 13:18

Dat zou ook nog kunnen Fenna zo’n lugubere ingemetselde muur.
Of we hebben teveel horrorfilms gezien, maar eerlijk gezegd sta ik nergens van te kijken als het het Vaticaan betreft.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Fenna » 14 jul 2019, 13:37

Het was niet ongebruikelijk voor het Vaticaan om zo mensen te laten verdwijnen.
Zo schijnen ook mensen verdwenen te zijn die door de duivel waren bezeten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 14 jul 2019, 13:40

Heeft het Vaticaan dit soort inmetselingen gedaan ?
Weet jij over welke personen dat gaat ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Fenna » 14 jul 2019, 20:20

Dit heb ik niet paraat.
Ik hoop deze week hier wat tijd voor te maken.
Heb het vooral druk deze week met allerlei afspraken, maar ik ga zoeken.
In boeken van Monaldi & Sorti word hier over gesproken.
Zij hebben onderzoek gedaan naar de geheimen van het Vaticaan en hebben boeken geschreven over abt Atto Melani, deze heeft geleefd in de tijd van Lodewijk de 14e.
Zij zijn een echtpaar die nu in Wenen wonen omdat zij door Rome in Italië vervolgd door hun zoektocht naar de geheimen van het Vaticaan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Tammy » 14 jul 2019, 21:46

Doe maar rustig aan Fenna. :grin:
De namen die je noemt ken ik niet, ben benieuwd naar het verhaal.
Lijkt mij heel interessant.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Fenna » 17 jul 2019, 12:42

Ik heb dit als enige kunnen vinden over inmetselen als straf.

https://gaialogie.wordpress.com/2008/12 ... /[quote]Er zijn veel gevallen bekend van mensen die werden ingemetseld. Zo werden vroeger wel nonnen gestrafd als ze iets fout gedaan hadden. Ook heeft men in de Tower of London de twee ingemetselde lijkjes van de vermeende troonpretendenten van Engeland teruggevonden, de neefjes van Richard III. Tot slot hoort men vaak dat de maffia vroeger ongewenste personen inmetselde in de fundamenten van gebouwen in aanbouw.[/quote]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Geen vermist meisje in geopende eeuwenoude Vaticaanse graven

Bericht door Fenna » 17 jul 2019, 13:01

https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/ ... affen.aspx

In de 2e bijlage word inmetselen vernoemd als doodstraf.
Wat is er met de doodstraf
gebeurd?

D. Garland*
‘(1) Auto da fe (2) Doodknuppelen (3) Onthoofden (4) Levende kanonskogel
(5) Koken (6) Radbraken (7) Verbranden (8) Levend begraven (9) Kruisigen
(10) Decimeren (11) Uiteenrijten (12) Vierendelen (13) Verdrinken (14) Voor
wilde dieren werpen, enz. (15) Levend villen (16) Geselen: Afranselen (17) Ga-
rotte (18) Guillotine (19) Ophangen (20) Harakiri (21) Spietsen (22) IJzeren
Maagd (23) Pletten (24) Vergiftigen (25) Inmetselen (26) Van een hoogte stor-
ten (27) Dooddrukken (28) Pijnbank (29) Spitsroeden lopen (30) Doodschieten
(31) Doodsteken (32) Stenigen (33) Wurgen (34) Verstikken.’1
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie