Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 19 jul 2019, 15:55

Afbeelding
Wethouder Groot Wassink van GL onderzoekt of er een ’white privilige’ training kan komen voor de ambtenaren.

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam wil blanke ambtenaren naar een training sturen om ze te leren hoe bevoorrecht ze wel niet zijn.

In het Werkplan Aanpak Arbeidsmarktdiscriminatie van GroenLinks wethouder Rutger Groot Wassink staat dat de ambtenaren bewust moeten zijn van hun blank en ’intersectioneel privilege’, zo schrijft AT5.

Het plan is een initiatief van BIJ1-raadslid Sylvana Simons. De ChristenUnie, Denk, GroenLinks, Partij voor de Dieren en PvdA staan achter het idee.

Ambtenaren moeten straks verplicht deelnemen aan een ’serious game’ over vooroordelen. Het spel bestaat uit twee delen: True Color’ is een kort spel van 15 minuten gericht op ’bewustwording’ en ’Blend in, stand out – Iedereen telt’ is een uitgebreidere variant, waarin een team een dag een fictieve opdracht moet uitvoeren en waarin digitaal spelen en gezamenlijke reflectie elkaar afwisselen, aldus de gemeente.

Schandpaal.

Bedrijven die volgens de stad discrimineren worden aan de schandpaal genageld, zo is het plan verder. „De gemeente stelt de norm en maakt duidelijk dat discriminatie ontoelaatbaar is.” Bedrijven die in de ogen van de stad discrimineren, zullen met video’s te schande worden gemaakt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8432483 ... g#comments

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 19 jul 2019, 16:00

Kan iemand mij vertellen of dit fake news is ?
Want mijn weerzin tegen Groenlinks en Sylvana en de andere clubjes zoals Denk en PvdA is al heel groot en kan eigenlijk niet groter worden, maar dat gebeurt wel als dit waar is.
Dit moet een grap zijn .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Determinist » 19 jul 2019, 16:39

Helaas niet. De hetze tegen de blanken is vanuit US nu ook hier aangebroken. En zoals ik al eerder zei, de man is ook de klos. Per definitie, omdat men graag in groepjes wil indelen. En ik als witte man mag helemaal niets meer zeggen, dubbele privileges.
Oh wacht. Ik ben ook nog hetero. Even afwachten maar welke training ik voor dit euvel moet ondergaan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 19 jul 2019, 16:49

Dat zeg je goed Determinist, blank-man en ook nog hetero dat is echt verdacht tegenwoordig.
Wat is dat GroenLinks een vreselijk akelig clubje en Sylvana spoort ook niet.

Maar wat ze willen valt volgens mij onder discriminatie.
Omdat je huid blank is en je Nederlandse achtergrond moet je die training gaan doen.
Zou dit juridisch wel mogen ?
Je word namelijk geselecteerd op je huidskleur , ik denk dat dat valt onder discriminatie maar dan van de blanke persoon dus.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Determinist » 19 jul 2019, 18:11

Tammy schreef:
19 jul 2019, 16:49
Maar wat ze willen valt volgens mij onder discriminatie.
Als het klopt wat het artikel zegt
De gemeente Amsterdam wil blanke ambtenaren naar een training sturen
dan valt dat denk ik onder discriminatie.

Ik ben geen jurist, maar volgens mij zijn er enkele persoonseigenschappen die in de wet beschermd zijn. OP die gronden mag je niemand uitsluiten of bevoordelen/bevooroordelen.
Discriminatie op de volgende gronden is wettelijk niet toegestaan. De wetgeving over gelijke behandeling beschermt de volgende persoonskenmerken:

godsdienst
levensovertuiging
politieke gezindheid
ras
geslacht
nationaliteit
hetero- of homoseksuele gerichtheid
burgerlijke staat
handicap of chronische ziekte
leeftijd
Als ALLE ambtenaren deze training verplicht krijgen, dan is het wat anders.

Echter ben ik uitermate tegen deze (uiterst) linkse ideologie. Het idee van sociaal recht is een prima opvatting.
Maar iemand die zogenaamd tegen discriminatie is en niet wil dat mensen beoordeeld worden op hun kleur of geslacht door het gevecht aan te gaan met als middel discriminatie vind ik een enge glijdende schaal.

Probleem is: wat als je zelf tegen een dergelijke maatregel bent? Boete of gevangenis?
Of zoals het de laatste tijd het geval is persoonlijke aanvallen en zelfs geweld?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 19 jul 2019, 19:03

Als ik nog ambtenaar was Determinist en in Amsterdam woonde zou ik ook tegen deze cursus zijn.
Ik ben echt benieuwd of er mensen zijn die dit naar de rechtbank gaan brengen.
Want ik denk dat dit dus niet mag maar ik ben ook geen jurist.

Wat bedoel jij met je laatste zin ?
Denk je dat als je weigert men zo gaat reageren ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 19 jul 2019, 20:01

Verbijstering over nieuw anti-discriminatie-beleid Amsterdam.

’Mystery guests speuren naar discriminatie’

AMSTERDAM - Het nieuwe anti-discriminatie-beleid van GroenLinks-wethouder Rutger Groot Wassink zorgt in de hoofdstad voor verbijstering. Bedrijven die zich schuldig maken aan vermeende discriminatie dreigen aan de digitale schandpaal te worden genageld.

Ik ben blij dat deze gekte nu openbaar wordt: dit is verschrikkelijk”, gruwelt Forum-raadslid Annabel Nanninga. „Natuurlijk is discriminatie verschrikkelijk. En moet dat aangepakt worden. Maar deze plannen zijn ronduit totalitair.”


Het raadslid doelt op de speciale mystery guests die discriminatie op de stagemarkt moeten opsnorren. ’Zondaars’ krijgen gesubsidieerde actievoerders op hun nek die telefonisch verhaal halen en dit op video vastleggen. De beelden worden naar media opgestuurd, staat er in de plannen.

Volgens Nanninga speelt het linkse stadsbestuur met vuur. „Dit is gewoon eigenrichting. Jezelf verdedigen is bijna onmogelijk. Er komt geen onafhankelijke partij aan te pas en er wordt geoordeeld op criteria die niet duidelijk zijn. Zie dan maar je onschuld te bewijzen”, stelt het Forum-raadslid. „Zo werkt het niet eens als je een moord hebt gepleegd.”

Ook de VVD heeft met afgrijzen de plannen van Groot Wassink gelezen. „Discriminatie is verschrikkelijk. Maar de wethouder gaat nu op de stoel van de rechter zitten. Ik vind dat ontzettend gevaarlijk”, zegt VVD-raadslid Claire Martens. „Het is bovendien van de zotte dat Groot Wassink dit nu roept. Zonder te hebben onderzocht of het haalbaar is.”

Angstcultuur.

De VVD vreest voor een ’angstcultuur’. Martens: „Je loopt het risico dat mensen heel verkrampt gaan handelen. En dat er straks helemaal niet meer wordt gekeken naar cv’s. Terwijl je juist wilt voorkomen dat mensen worden aangenomen puur op hun achternaam.”

Ook intern gaat de boel op de schop. Zo moeten ambtenaren computerspelletjes gaan spelen rond vooroordelen, discriminatie en inclusiviteit op de werkvloer. En wordt onderzocht of zij ’privilege-trainingen’, kunnen volgen. Bij dit soort workshops wordt er ingepeperd dat blanken vanwege hun huidskleur een streepje voor hebben op gekleurde mensen. Onderdeel is ook de introductie van een speciale slachtoffer-meetlat.

„Ongelofelijke flauwekul natuurlijk”, zegt Nanninga over de ’rare cursus’. „Ik kan je in Amsterdam wijken aanwijzen waar je beter een kleurtje kunt hebben.” Ook het ’zelfbedachte classificatiesysteem voor slachtofferschap’ vindt ze ridicuul. „Ik denk dat iedereen die geen ’blanke hetero man’ is, niet geholpen is met deze gekkigheid.”

Het Amsterdams VVD-Kamerlid Dilan Yesilgoz, zelf oud-raadslid en ambtenaar, is verbolgen. ’Elf jaar kneiterhard werkende, betrokken ambtenaren meegemaakt’, schrijft ze op Twitter. ’Wat een klap in het gezicht van deze mensen die nu opeens voor potentiële racisten worden uitgemaakt door dit gemeentebestuur’.

Een deel van de plannen komt uit de koker van Bij1-raadslid Sylvana Simons en heeft brede steun in de raad. Ook wethouder Groot Wassink is dolenthousiast. Volgens Nanninga doet de ’diep marxistische’ GroenLinks-wethouder aan ’weg met ons-denken’. „Het is haast een soort zelfkastijding. Prima als je dit privé doet. Maar Groot Wassink legt het nu aan de hele stad op.”

„Het is belangrijk om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan. En dan vooral ook in je eigen organisatie te beginnen”, zegt wethouder Groot Wassink in een reactie. „Dat gaan we doen. We laten geen instrument onbenut. Ik kijk uit naar de bespreking van het werkplan.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1840230 ... criminatie

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door gusteman » 19 jul 2019, 22:14

Hup, Holland, hup !!

Zoiets kan je toch niet verzinnen zeg, te gek voor woorden is dit.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 19 jul 2019, 22:23

Inderdaad Gusteman , ik begin me af te vragen of ik nog wel in Nederland woon.
Of zit ik ineens in een soort Noord Koreaans land ofzo ?
Die partij Groenlinks is werkelijk knettergek.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door univers » 19 jul 2019, 22:41

Ik heb een hele vieze smaak in mijn mond.
Hoe zal dat toch komen ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Witte wel » 19 jul 2019, 23:36

univers schreef:
19 jul 2019, 22:41
Ik heb een hele vieze smaak in mijn mond.
Hoe zal dat toch komen ?
Misschien een foute koffieboon? :mrgreen:

Dit is het nederland van nu en het wordt nog veel erger. Hup holland hup, maar België volgt hoor.
Het volk verliest de grip op realiteit en vervalt in radeloosheid en wanhoop. Ik heb al jaren het gevoel dat het land de nationaliteit heeft verloren en hieruit blijkt maar temeer dat mijn gevoel een reële vertaling is van de werkelijkheid.
Zo een waanzin ga je toch niet accepteren als je ambtenaar bent. Met z'n allen op cursus, hoe krijg je het verzonnen.
Waar gaan we naar toe zeg.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Kristof Piessens » 20 jul 2019, 07:52

Witte wel schreef:
19 jul 2019, 23:36
univers schreef:
19 jul 2019, 22:41
Ik heb een hele vieze smaak in mijn mond.
Hoe zal dat toch komen ?
Misschien een foute koffieboon? :mrgreen:

Dit is het nederland van nu en het wordt nog veel erger. Hup holland hup, maar België volgt hoor.
Het volk verliest de grip op realiteit en vervalt in radeloosheid en wanhoop. Ik heb al jaren het gevoel dat het land de nationaliteit heeft verloren en hieruit blijkt maar temeer dat mijn gevoel een reële vertaling is van de werkelijkheid.
Zo een waanzin ga je toch niet accepteren als je ambtenaar bent. Met z'n allen op cursus, hoe krijg je het verzonnen.
Waar gaan we naar toe zeg.

Mensen zijn nogal geneigd het omgekeerde te doen van wat onderstaande citaat weergeeft
om jezelf te worden, jezelf niet te laten meeslepen door wat er in de wereld gebeurt, rustig te blijven, nooit in paniek te slaan, en de leiding en de kracht in je hart op te zoeken.
uit morya nieuwsbrief (mail)

Ik heb alleen geleerd om in het beste geval niet in de val te trappen van mijn hoofd of ego genaamd, er zijn altijd wel oplossingen, maar de wil ertoe om te begrijpen en door te hebben dat vertrouwen hebben/verwachten van een ander nooit een ego zaak is geweest, als je jezelf bent kun je je ook niet laten leiden door je hoofd of ego wat voor veel mensen wel het geval zou kunnen zijn, veel hangt af van hoe je eigen levensloop tot nu toe was.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door gusteman » 20 jul 2019, 08:44

Witte wel schreef:
19 jul 2019, 23:36
Het volk verliest de grip op realiteit en vervalt in radeloosheid en wanhoop.
Veel mensen zullen dit niet graag onder ogen krijgen maar die doorslag naar onzinnigheid wordt heel sterk gevoed door de neiging om geen geloof meer te hechten aan informatie uit bronnen die al jarenlang betrouwbaar zijn gebleken maar enkel nog te vertrouwen op 'alternatieve nieuws bronnen' ..... en vooral dan wanneer dat nieuws wordt over gedramatiseerd.

Verder leven we in een economie die is gericht op het individu, de zelfzucht en de eigen meerwaarde.

Er bestaan duizenden websites waar de burger wordt verteld dat zij/hij meer waard is, dat het nodig is om een sterk eigenbeeld op te bouwen, dat extra vitaminen de burger een beter gevoel zullen geven, dat oosterse meditatietechnieken een noodzaak zijn geworden om stress te overstijgen, dat mindfullness de basis zou moeten zijn voor een gezond geestelijk evenwicht, enzovoort.

En alhoewel al die 'levenslessen' een grond van waarheid bevatten vertellen ze de burger ook een ander verhaal, namelijk: "jij bent, zoals je nu bent, niet goed genoeg, je moet een hoop andere dingen gaan doen als je wil mee tellen, als je iets wil betekenen voor en in de maatschappij; je moet werk maken van jezelf want zoals je nu bezig bent heeft de medemens maar vooral jijzelf niks aan jou, je bent een mislukkeling, doe nu maar snel wat wij je aanraden en je zal eens zien hoe je erop vooruit zal gaan".

Allemaal goed bedoeld hoor maar het resultaat is dat zowat iedereen rondloopt met een negatief zelfbeeld, ja zelfs met een negatief beeld over de anderen.
Tel daarbij nog eens op de hoeveelheid onzin die wordt geslikt op 'alternatieve media' en je krijgt een bevolking die helemaal de pedalen kwijt is.
Tammy schreef:
19 jul 2019, 22:23
Die partij Groenlinks is werkelijk knettergek.
Neen, lieve Tammy, die partij is niet knettergek, in tegendeel zelfs.

Zij begrijpen heel goed dat het volk echt niet meer weet wie ze moeten of kunnen vertrouwen en ze spelen daar heel slim op in. Ze zaaien nog wat meer verwarring en wantrouwen met de bedoeling zichzelf te profileren als enige betrouwbare bron.
En dat moet er dan weer voor zorgen dat hun partij groter en sterker wordt, wat dan ook het streefdoel is van èlke politieke partij.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 20 jul 2019, 09:01

Gusteman schreef :

Neen, lieve Tammy, die partij is niet knettergek, in tegendeel zelfs.

Zij begrijpen heel goed dat het volk echt niet meer weet wie ze moeten of kunnen vertrouwen en ze spelen daar heel slim op in. Ze zaaien nog wat meer verwarring en wantrouwen met de bedoeling zichzelf te profileren als enige betrouwbare bron.
En dat moet er dan weer voor zorgen dat hun partij groter en sterker wordt, wat dan ook het streefdoel is van èlke politieke partij.
Sorry Gusteman maar ik vind die partij wel knettergek met hun praatpop van een Klaver.
Denk je nu werkelijk dat hun bedoeling om zichzelf te profileren als enige betrouwbare bron werkt bij mij ?
In nog geen duizend jaar Gusteman zal ik die partij zo zien.
Het zijn een stelletje wereldvreemde hypocrieten die we niet in onze regering moeten hebben.

Helaas zijn er nog steeds mensen die op die malloten stemmen.
1 van de doelgroepen zijn de jongere tienermeisjes die vallen voor dat vreselijk kereltje Klaver.
Ik heb daar tijdens de laatste verkiezingen een artikel over gelezen over de grote doelgroep van GroenLinks.
Zijn nagemaakte opgestropen mouwtjes vinden ze cool tijdens die meet-up bijeenkomsten.
Van mij mag de stemleeftijd naar 21 en het liefst naar 25 jaar worden opgetrokken zodat dit soort partijtjes geen macht krijgen.

Helaas zijn er ook volwassenen die in die luchtfietserij geloven van GroenLinks.
Ongelooflijk voor mij maar ze zijn er.

Maar wie nu nog op GroenLinks stemt na dit artikel en wat ze willen gaan doen in Amsterdam , laat ik dat maar voor me houden beste Gusteman wat ik dan denk.
Dat lijkt mij verstandiger. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door herman50 » 20 jul 2019, 11:12

schrok me rot toen ik de aanhef las ... maar nu denk ik het zelfde liedje ,,,,,inspelen op de onvrede van -sommige- mensen .... ook al duurt het even ze - genoemde partyen - zijn wweer in het nieuws geweest
dus, ja hier heet Gusteman dus een punt ... de ´onvrede´... en ja jij hebt ook gelijk het zijn allemaal van die gelikte gasten ,,,, effe kotse sorry
maar straks word er weer driftig gestemd op die achtelijke bartjes ...nouja (dankzij de lichtflitsen zie ik wat ik -probeer - neer te zetten) fijne dag nog ;) ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Tammy » 20 jul 2019, 11:25

Bedoel jij met lichtflitsen epileptische flitsen Herman50 ?
Als dat zo is kalm aan en hoop dat je je gauw beter voelt. :peace:


Met de onvrede onder het volk lijkt mij dat die honderden keren erger worden bij deze pure discriminatie op huidskleur door GroenLinks.
Ik denk en hoop dat heel veel GroenLinks stemmers nu besluiten om nooit meer op die partij te stemmen.
Want ikzelf heb nog steeds een beetje het gevoel dat ik naar een verlate 1 April grap kijk.
Ik kan bijna niet geloven dat een partij zo’n voorstel heeft. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door herman50 » 20 jul 2019, 11:44

;P! [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Witte wel » 20 jul 2019, 13:52

gusteman schreef:
20 jul 2019, 08:44
Allemaal goed bedoeld hoor maar het resultaat is dat zowat iedereen rondloopt met een negatief zelfbeeld, ja zelfs met een negatief beeld over de anderen.
Tel daarbij nog eens op de hoeveelheid onzin die wordt geslikt op 'alternatieve media' en je krijgt een bevolking die helemaal de pedalen kwijt is.
Mag ik hieruit concluderen dat jij je in mijn zienswijze over de samenleving, dat deze het nationale gevoel niet meer kent, kunt vinden? Ik bedoel dan dat een volk, hier vernoemd, geen nationaal belang meer ziet maar enkel een individueel doel na streeft waardoor saamhorigheid en sociaal gedrag verloren zijn gegaan of gaat. Dat de nationale eenheid van het land in feite niet meer bestaat.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Susan » 20 jul 2019, 14:45

Het lijkt mij een te ver gaande en betuttelende maatregel met wat ze nu van plan zijn.

Maar....het kan wel een stuk bewustwording brengen bij mensen, zodat er inzicht in eigen handelen/uitspraken komt
aangaande vooroordelen,rascistische uitspraken (somst onbewust) die door sommigen gedaan worden naar bepaalde groepen,
die ook bij bijvoorbeeld solicitaties al geen kans meer maken alleen al door hun naam!
Dus laat dan iedereen zo'n cursus volgen, niet alleen ambtenaren, en doe dit ook bij de jongeren via het onderwijs.
Nederlanders zijn niet half zo tolerant als velen met de mond belijden, zodra het dichtbij komt...leer je ze kennen.


* * * *

Voorgeschiedenis van het begrip white privilege

Het begrip wordt voor het eerst naar voor geschoven in de academische wereld en het activisme van de VS. Reeds in 1935 introduceerde W.E.B. Du Bois in zijn boek Black Reconstruction in America het begrip psychological wage. Zo’n ‘psychologische wedde’ ziet hij als een kenmerk dat het onderscheid tussen een witte arbeider en een zwarte arbeider bepaalt.[1] In de woorden van Du Bois: “It must be remembered that the white group of laborers, while they received a low wage, were compensated in part by a sort of public and psychological wage. They were given public deference and titles of courtesy because they were white. They were admitted freely with all classes of white people to public functions, public parks, and the best schools. (…) The newspapers specialized on news that flattered the poor whites and almost utterly ignored the Negro except in crime and ridicule.”[2]

Op die manier wil Du Bois aangeven dat de elite bereid was om witte arbeiders rustig te houden door ze meer burgerrechten toe te kennen. Men gaf ze tegelijkertijd het gevoel dat ze volwaardig deelnamen aan de maatschappij én dat ze weinig te maken hadden met de geracialiseerde arbeiders. Kortom, een identificatie op basis van huidskleur in plaats van klasse zorgde voor een ingrijpende en verdelende gedachte: “Ik ben misschien arm, maar ik ben wel beter dan zwarte mensen.”

Wanneer het begrip ‘privilege van witte huidskleur’ werd gebruikt, was dat bijgevolg om residentiële zones en plaatsen aan te duiden die enkel toegankelijk waren voor witte mensen. Maar in 1964 kwam er een belangrijke breuk in het denken over ‘ras’ in de VS. Het werd een paradigmawisseling. Met haar daad van burgerlijke ongehoorzaamheid – door haar plaats in de bus niet af te staan aan witte passagiers – gaf Rosa Parks op 1 december 1955 de burgerrechtenbeweging de start die het nodig had om uit te monden in een grootschalige beweging. Een zeer belangrijke uitkomst van deze beweging was de Civil Rights Act van 1964 die discriminatie illegaal maakte.[3] In deze context werd het nadenken over ras en racisme mogelijk. Daardoor kwam er meer onderzoek en werd er meer over het onderwerp geschreven.

Geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging, zei Theodore W. Allen midden de jaren 1970 dat het witte ras door de heersende klasse werd uitgevonden als een vorm van sociale controle.[4] Volgens hem was het een manier om zwarte en witte tot slaaf gemaakte mensen van elkaar te onderscheiden en de strijd voor sociale rechten van de onderklasse te saboteren. Het was dus een verdeel-en-heersstrategie. Een centraal element in dit proces was het toekennen van privileges aan witte Europese Amerikanen op de plantages van de VS tijdens de 17de en 18de eeuw. Volgens Allen was die speciale status voor witte tot slaaf gemaakte mensen een vergiftigd cadeau: eigenlijk was het tegen de belangen van de werkende klasse want dit vertraagde hun strijd voor gelijke rechten door verdeling.[5]

Om een concreet voorbeeld te geven: witte mensen kregen privileges door van hen controleurs te maken. Als een zwarte tot slaaf gemaakte mens uit de plantages probeerde te ontsnappen dan kon een arme witte persoon een beloning krijgen wanneer hij de zwarte oppakte en aangaf. Zo kon de heersende klasse vermijden dat alle uitgebuite mensen zich gezamenlijk zouden organiseren, in opstand komen en een revolutie veroorzaken.[6]

In jaren 1970 en 1980 werd de term white privilege vooral gebruikt door holebi groepen, feministische bewegingen en radicale witte antiracisten zoals de Weather Underground Organization.

De verdere ontwikkelingen van het concept
In jaren 1970 en 1980 werd de term white privilege vooral gebruikt door holebi groepen, feministische bewegingen en radicale witte antiracisten zoals de Weather Underground Organization.[7] Interessante artikels hierover zijn verschenen in The Lesbian Tide, het eerste magazine met nationale verspreiding in de VS. Het was het allereerste tijdschrift dat het woord lesbian gebruikte op de cover.[8] White privilege zat van meet af aan vervat in hun intersectioneel denken.

In zijn thesis White Privilege: A History of The Concept geeft Jacob Bennett aan dat het huidige gebruik van de term white privilege uiteindelijk in 1989 de kop opstak in het werk van Peggy McIntosh. Zij schreef immers het boek White Privilege: Unpacking the Invisible Knapsack waarin ze de verhouding tussen seksisme en het patriarchale systeem als analogie gebruikt voor de verhouding tussen racisme en de witte wereld.[9] In beide gevallen gaat het niet zozeer om de achterstand van de vrouw of de zwarte persoon maar wel om een onzichtbaar systeem van privileges die aan mannen en witte mensen worden toegekend.

Volgens McIntosh leert het systeem ons om die onzichtbare machtsmechanismen, die een bepaalde groep van bij de geboorte meekrijgt, niet in vraag te stellen. “Vaak merk ik dat mannen niet bereid zijn om te erkennen dat ze te veel privileges hebben, wel dat vrouwen in een moeilijke socio-economische positie zitten,” schrijft ze. “Ze zullen bereid zijn om te strijden voor gelijke rechten maar niet ten nadele van hun privileges als man.”[10] Ook hier maakt ze vervolgens dezelfde analogie: “Als witte persoon leerde ik dat racisme mensen in een achterstandspositie duwt. Ik leerde niet na te denken over de gevolgen ervan: witte privileges die me in een voordelige positie plaatsen.” Ze stelt vast dat het begrip ‘witte privileges’ mensen appelleert om hun macht af te staan en te delen.

Interessant bij Peggy McIntosh is het inzicht rond de impact van white privilege in het dagelijks leven. Daardoor laat ze zien dat het sterk psychologisch doorwerkt.[11] Zo geeft ze 26 voorbeelden van momenten waarop ze elke dag positief benaderd wordt zonder dat ze daar iets voor moet doen, terwijl dergelijke momenten niet van toepassing zijn in het leven van geracialiseerde mensen. Om er slechts vijf te noemen:

Ik kan gemakkelijk posters, wenskaarten, tijdschriften, poppen, speelgoed vinden die mensen met mijn huidskleur tonen.
Als een politieagent me tegenhoudt en ondervraagt, kan ik er zeker van zijn dat het niets te maken heeft met mijn huidskleur.
Ik word nooit gevraagd om uitleg te geven over of me te verantwoorden voor negatieve daden van andere mensen die ik niet ken maar die dezelfde huidskleur hebben.
Als ik dat wens, kan ik mijn leven zo inrichten dat ik zo goed als enkel omringd word door mensen met mijn huidskleur.
Ik kan de tv aanzetten of de voorpagina van de krant lezen en ervan uitgaan dat mensen met mijn huidskleur in hun brede variëteit te zien zullen zijn.
White privilege is dus een concept dat in eerste instantie in academische en activistische kringen opgang maakte. Het bleef echter redelijk onbekend voor de grote meerderheid van de bevolking tot begin 2010. Van toen af aan werd het steeds populairder door de kracht van sociale media. Vooral de Black Lives Matters beweging uit 2014 zorgde voor een grotere verspreiding doordat men naast de hashtag #BlackLivesMatter ook gebruik maakte van de hashtag #WhitePrivilege.

Zo schreef Philomena Essed reeds in 1984 de klassieker Dagelijks racisme. Daarin spreekt ze niet zozeer over ‘wit privilege’ maar wel over ‘positieve discriminatie’ van witte mensen.

Wit privilege in Nederland
In Nederland werd het debat rond het concept vooral aangezwengeld door de discussies over Zwarte Piet.[12] Maar er zijn ook verschillende boeken van groot belang. Zo schreef Philomena Essed reeds in 1984 de klassieker Dagelijks racisme. Daarin spreekt ze niet zozeer over ‘wit privilege’ maar wel over ‘positieve discriminatie’ van witte mensen. Vorig jaar publiceerde Anousha Nzume het boek Hallo witte mensen, waarbij de titel een duidelijke referentie is naar de film en serie Dear white people). En tot slot is er Witte onschuld: paradoxen van kolonialisme en ras van Gloria Wekker. Elk van deze boeken neemt racisme op de korrel door impliciet of expliciet aan de slag te gaan met concepten als white privilege, witte onschuld en whiteness theory.

Ook er belangrijk zijn de documentaires van Sunny Bergman die erin slagen het begrip op een toegankelijke manier uit te leggen. In Zo zwart als roet gaf ze een pakkend visueel voorbeeld met een sociaal experiment: drie personen met dezelfde kleren maar een verschillende huidskleur trachten een fiets te stelen in een Amsterdams park. Wanneer de witte persoon het slot probeert open te breken, wordt hij door voorbijgangers genegeerd en aanzien als ‘een goede huisvader’ die waarschijnlijk wel een reden had voor wat hij deed. Dat was anders bij de personen met een donkere huidskleur. Voorbijgangers gingen zich snel bemoeien en enkele minuten later was de politie reeds ter plaatse.[13] Na afloop van de scène gebruikte Bergman het begrip white privilege. In haar tweede documentaire Wit is ook een kleur werkt ze dit begrip nog verder uit.[14] Ook in Vlaanderen vond deze documentaire heel wat weerklank.

Wit privilege in Vlaanderen
Het concept ontstond dus in de VS en vond via Nederland zijn weg naar activistische kringen in Vlaanderen. Maar het debat barstte in 2017 wat heviger los en polariseerde na een blogtekst van Jan Blommaert: De lotgevallen van de Witte: Over privileges, rechten en macht. In het artikel neemt Blommaert het begrip op de korrel.[15] Maar ook geheel andere meningen zijn te horen. Rachida Aziz uit zich bijvoorbeeld als een sterke voorstander van het begrip white privilege en de whiteness theory in haar boek Niemand zal hier slapen vannacht.

Ook Ludo De Witte deed stof opwaaien met zijn artikel Over wit, zwart en doeltreffend antiracisme dat op de website van Apache verscheen.[16] Het resulteerde in een online debat tussen hem en Anja Meulenbelt.[17] Politiek filosofe Anya Topolski schreef dan weer een interessante bijdrage op MO* met haar artikel Wit privilege is niet alleen maar wit[18] waar ze naast het begrip ‘wit privilege’ ook het begrip ‘christelijk privilege’ exploreert.

Het lijkt er immers op dat de gemoederen soms extra hoog oplaaien omdat men verschillende betekenislagen van het debat dooreen haalt.


Dit is slechts een greep uit de vele bijdragen die gewijd zijn aan white privilege. Ook op sociale media werd er fel gediscussieerd, aangezien het debat rond white privilege soms opvallend geagiteerd en gepolariseerd verloopt.

Het lijkt dan ook goed dat we soms wat meer afstand zouden nemen van die koele, afstandelijke computerschermen en terug wat meer met elkaar een echte dialoog aan gaan rond dergelijke terecht gevoelige onderwerpen. Alleen, wanneer we dat doen, houden we best de verschillende lagen in ons achterhoofd die het debat doorkruisen. Het lijkt er immers op dat de gemoederen soms extra hoog oplaaien omdat men verschillende betekenislagen van het debat dooreen haalt. Binnen elke laag bestaan terechte meningsverschillen, maar al te vaak springt men doorheen de discussie (vaak ongemerkt) van de ene laag op de andere. Men denkt dan nog over hetzelfde thema te spreken, terwijl men eigenlijk over verschillende facetten discussieert. Anders gezegd: er wordt al eens naast elkaar gepraat in plaats van met elkaar.

Het kan daarom goed zijn om die verschillende lagen nog eens op een rij te zetten, na te gaan welke tegengestelde standpunten we binnen die lagen aantreffen en te bekijken welke vragen ze oproepen.

De verschillende lagen van de dialoog rond white privilege

Identity politics versus klassenstrijd
Het begrip white privilege wordt dikwijls bekritiseerd omdat het de focus al te zeer op identity politics zou leggen en daardoor de klassenstrijd uit het oog zou verliezen – en die klassenstrijd moet volgens sommigen centraal staan bij elke ‘fatsoenlijke linkse mens’. Aan de andere kant worden ‘witte, linkse middenklasse mannen’ vaak verweten dat ze nog steeds bezig zijn met oubollige linkse onderwerpen en weinig voeling hebben met de problematieken waar geracialiseerde mensen dagelijks mee geconfronteerd worden.

Bijgevolg sluit de ene strijd de andere niet uit. Integendeel, ze zijn een onderdeel van dezelfde strijd voor gelijkheid en gelijkwaardigheid.

Antiracisme, antiseksisme en antikapitalisme worden dus uit elkaar gehaald en tegen elkaar opgezet. In een artikel van de Groene Amsterdammer plaatst Willem Schinkel hier een belangrijke kanttekening bij: “Zoals auteurs als W.E.B. Du Bois, C.L.R. James, Cedric Robinson, bell hooks, David Roediger en Silvia Federici hebben laten zien, zijn kapitaal, ras en gender van meet af aan verweven geweest.”[19] In de ogen van dergelijke belangrijke auteurs, was het kapitalisme dus van meet af aan racistisch en seksistisch. Het zit, bij wijze van spreken, in de genen van het systeem. Bijgevolg sluit de ene strijd de andere niet uit. Integendeel, ze zijn een onderdeel van dezelfde strijd voor gelijkheid en gelijkwaardigheid. Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat de verschillende vormen van strijd verenigd blijven, met voldoende aandacht van het concrete onrecht waar bepaalde minderheden mee te maken krijgen?

Micro en macro
In zijn artikel De Lotgevallen van de Witte: Over privileges, rechten en macht maakt Jan Blommaert een interessante analyse over macht op wereldschaal. Hij maakt daarbij gebruik van Immanuel Wallersteins concept ‘wereldsysteem’ en de verwante dependencia-theorie. Blommaert wijst erop dat je economische elites in alle kleuren kan aantreffen en dat het verhaal van white privilege daardoor een soort van afleidingsmanoeuvre kan zijn dat ons verhindert om de macht te zien waar die werkelijk ligt. Door een verhaal rond white privilege te hanteren dat, zo betoogt hij, “niets te vertellen heeft over macht”, worden we afgeleid van de echte strijd voor gelijke rechten. Hij concludeert als volgt: “wat het white privilege verhaaltje dus niet doet, is de macht zoeken waar ze werkelijk ligt. Neen, ze smeert de macht uit over een oneindig aantal ‘witte mensen’, zodat ze in wezen onzichtbaar wordt en nooit onder vuur komt te liggen.”[20]

Op zich een interessante sociologische analyse, maar wel een analyse die macht louter als een macro fenomeen bekijkt en weinig linken ziet met het dagelijks leven. Het microniveau wordt daardoor niet in rekening gebracht. Ja, racisme is een probleem van mensenrechtenschendingen op een structureel, wereldwijd niveau. Maar racisme is tevens een probleem in het dagelijks leven. Op het niveau van de microagressies en dagelijks racisme kunnen we best Michael Foucault onder de arm nemen i.p.v. Wallerstein. Foucault ziet macht immers op het niveau van interacties tussen mensen en situeert deze in concrete situaties.[21]

Het gaat dus om twee verschillende niveaus die elkaar niet uitsluiten maar wel verschillende dynamieken in zich dragen. Het ene vereist samenwerking op grote schaal, het andere vaardigheden om dagelijks microagressies het hoofd te bieden. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we beide niveaus voldoende met elkaar verbonden houden?

Conceptualisering versus strategie & tactiek
Een andere laag in de discussie gaat over de pedagogische waarde en de strategische inzet van het begrip white privilege. Voor veel activisten is white privilege een interessant concept om de concrete dialoog aan te gaan met witte mensen en hen uit te leggen hoe het is om dagelijks geconfronteerd te worden met racisme. Zo kunnen ze het verschil in belevenis, leefwereld en ervaring gemakkelijk aanduiden. Het is ook een handig concept om witte mensen te laten stilstaan bij hun etniciteit en de implicaties van het feit dat ze zichzelf (al dan niet bewust) als norm zien en geracialiseerde mensen als afwijkend.

Maar gezien de white fragility, d.w.z. de gevoeligheid van witte mensen om over ras en etniciteit te praten, wordt de vraag gesteld of zo’n term de antiracismebeweging onnodig opsplitst en verdeelt. Sommigen willen op zoek gaan naar een gemeenschappelijk taal en naar definities waar iedereen zich in terug kan vinden. Volgens hen staat het begrip van white privilege zoiets in de weg. Door de antiracistische strijd op te delen, wordt het moeilijk om ook witte mensen tot gezamenlijke actie aan te zetten.

Zo ontneemt men de slachtoffers van racisme de mogelijkheid om zelf de grenzen van het debat te bepalen.

Daaraan koppelen tegenstanders van de term dan ook het idee dat we blijvend kunnen spreken over sociale uitsluiting, discriminatie en gelijke rechten maar niet over privileges. Rechten kun je immers afdwingen en privileges niet, zo luidt de redenering. Discriminatie is strafbaar en kan je bijgevolg bestrijden maar een bevoorrechte positie in de samenleving niet.[22]

De tegenvraag luidt hier echter of deze gedachtegang er niet voor zorgt dat één specifieke (witte) groep opnieuw zijn macht en dominantie uitoefent door te definiëren wat op strategisch vlak de juiste of foute termen zijn. Zo ontneemt men de slachtoffers van racisme de mogelijkheid om zelf de grenzen van het debat te bepalen.

White privilege is een begrip uit de VS
Zoals we in de geschiedenis van het begrip white privilege hebben gezien, komt het begrip oorspronkelijk uit de VS. De vraag is bijgevolg in welke mate het van toepassing is op de Vlaamse context die zowel historisch als maatschappelijk sterk verschilt. Volgens sommigen zou het concept dan ook weinig te maken hebben met de concrete realiteit van de Vlaamse klei.

Aan de andere kant zijn velen van mening dat het begrip wel degelijk veel kan bijdragen aan de conceptuele analyse rond racisme en de dekolonisering van de geesten in onze eigen omgeving. De vraag op welke manieren het begrip wel of niet bruikbaar kan zijn in de Vlaamse context lijkt dan ook constructiever dan het begrip al te snel van tafel te vegen louter en alleen omdat het uit de VS komt.

Spreekrecht
Een laatste belangrijk punt in de discussie is het idee dat het begrip white privilege het zwijgen wil opleggen aan witte mensen. De antiracistische strijd zou op die manier een voorrecht worden van mensen die lijden onder racisme. Witte mensen hoeven dan enkel maar te luisteren, zo klinkt het verwijt.

In plaats van verwijtend uit de hoek te komen, zou men de kritiek echter ook als een vraag kunnen formuleren: wat is de rol en de positie van witte medestanders, bondgenoten en medestrijders in de antiracismebeweging? In het verleden waren vooral witte mensen de voortrekkers van de strijd. Vandaag is er een sterke generatie van geracialiseerde mensen (en vooral vrouwen) met wortels in migratie die de strijd leiden en een voortrekkersrol innemen. Wat betekenen dergelijke evoluties voor de verhoudingen binnen de beweging?

Deze vragen naar hernieuwde verhoudingen roepen meteen ook andere vragen op: hoe betrekken we nog andere, binnen de Vlaamse context ‘minder zichtbare’ minderheidsgroepen zoals Aziaten, Latinx en vluchtelingen in de beweging? En hoe zorgen we voor een intersectionele aanpak en dus voor bondgenootschappen met andere onderdrukte groepen zoals LGBTQIA+, vrouwen, mensen in armoede en mensen met een beperking?

Het mag dus duidelijk zijn: het laatste woord is nog niet gezegd over het concept white privilege. Er liggen heel wat thema’s, vragen en uitdagingen op het bord van de hedendaagse antiracismebeweging. Een sluitend antwoord hoeven we ook niet meteen klaar te hebben. Openheid om hierover na te denken wel.

Deze tekst werd geschreven door Walter Andino Midence, in opdracht van Motief vzw. Walter is ook verbonden aan CIMIC, Centrum voor Intercultureel Management en Internationale Communicatie.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ambtenaren krijgen ’white privilege’ training

Bericht door Fenna » 20 jul 2019, 14:48

gusteman schreef:
19 jul 2019, 22:14
Hup, Holland, hup !!

Zoiets kan je toch niet verzinnen zeg, te gek voor woorden is dit.
Serieus gusteman, zo gek is het geworden en het word nog gekker dankzij de club van Pol Pot, GroenLinks.
Ik denk dat men in Belgïe meer gezond verstand heeft dan hier want ze kiezen ook nog massaal voor deze Communisten.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie