Zoogdierenvlees ... waarom?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gast1

Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 14:09

Opmerkelijk ...

In het topic "Historische hitte in Nederland" typte ik onlangs (27 juli 2019) het volgende op een reactie van Kristof ...
(afsluitend met een spreuk van Jiddu krishnamurti die door een paar forumleden -geheel vanzelfsprekend- niet begrepen werd):
Gast1 schreef:
27 jul 2019, 13:42
Allereerst zijn bomen de vrienden van de Aarde en dus ook van bijna al het leven op Aarde.
Het zijn de filters en longen en beschermen de Aarde tegen de zon met hun schaduw.

Welhaast de meeste bossen zijn verdwenen door een schijnillusie van de mens, de win-win situatie:
Hout levert geld op en bossen moeten wijken voor eten.
Vooral eten voor het vee van de mens.

Je zou je de vraag kunnen stellen of het nodig is dat de mens varkens, koeien en paarden moet eten ...

Een melkgevende koe bijvoorbeeld kan wel 20 ton gras per jaar opeten.
In Nederland waren in 1970 ongeveer 1.775.000 melkgevende koeien en 2.500.000 niet-melkgevende runderen.
Anno 2012 was er in Nederland 938.000 hectare (9.380km²) grasland in gebruik voor het vee.
En dan hebben we het alleen nog maar over Nederland ...

Graslanden zijn nodig voor de in het wild levende graseters, maar wij als mensen hebben er voor gezorgd dat er veel meer nodig is, omdat wij graseters eten.
Al die dieren poepen en plassen nogal wat, om over de scheten nog maar te zwijgen.
Zouden wij overstappen naar een andere wijze van eten en respect hebben voor het (zoog)dier,
dan zouden we de graslanden die nodig zijn voor het vee van de mens bijvoorbeeld aangeplant kunnen worden met voedsel gevende bomen.

Je schrijft dat het nu veel te laat is om daar aan te denken, maar ik denk dat dat onjuist is.
Het is nooit te laat om er over na te denken, maar de mens zal prioriteiten dienen te stellen.
Voor zichzelf en dus ook voor de Natuur.

Maar dat is enkel een zienswijze van mij.
Sinds een aantal jaren eet ik geen zoogdierenvlees meer, waarbij mijn vrouw zich heeft aangesloten.
Ik ben tot op zekere hoogte gaan walgen van het eten van zoogdieren.

Afbeelding


Ludwig Andreas Feuerbach, Duits filosoof (Landshut, 28 juli 1804 - Rechenberg-Neurenberg, 13 september 1872) schreef of zei blijkbaar:

"De mens is wat hij eet."

Jiddu Krishnamurti, spiritueel leraar (Madanapalle, 12 mei 1895 – Ojai (VS), 17 februari 1986):

Als we een diepe, duurzame relatie met de natuur konden vormen, zouden we nooit een dier doden om onze eetlust te bevredigen en nooit een aap, een hond of een cavia kwaad doen door er vivisectie op te plegen, opdat wij daar beter van worden. We zouden andere manieren ontdekken om onze wonden te helen en ons lichaam te genezen. Maar de geest genezen is iets totaal anders. Dat gebeurt geleidelijk, als je één bent met de natuur, met die sinaasappel aan de boom, met het grassprietje, dat zich door het cement heen perst en met de heuvels, die door de wolken bedekt, verborgen worden.
... en ziehier ...

"Het is nu ‘officieel’: we moeten veel minder vlees eten, minder voedsel verkwisten en zuiniger zijn op onze bossen.
Want onze huidige vormen van landbouw, veeteelt en bosbouw dragen sterk bij aan de opwarming van het klimaat."

gusteman

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door gusteman » 09 aug 2019, 15:30

Ach ja, als je geen zoogdierenvlees wil eten zijn er nog altijd kippen, ganzen, eenden, kwartels, duiven en zoveel meer vliegend vlees ..... om nog maar te zwijgen over wat er allemaal uit de zee en rivieren kan gepuurd worden.

Misschien ook goed om eens over na te denken: spreekt dat klimaatpanel (waarnaar wordt verwezen in de 'ziehier' link) in het belang van de planeet of in het belang van ecologisch geöriënteerde groeperingen en politieke partijen?

Want vooral die laatste hebben baat bij dergelijke standpunten: hun machtsimperium hangt er van af.

ziehier

Gast1

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 15:52

gusteman schreef:
09 aug 2019, 15:30
Ach ja, als je geen zoogdierenvlees wil eten zijn er nog altijd kippen, ganzen, eenden, kwartels, duiven en zoveel meer vliegend vlees ..... om nog maar te zwijgen over wat er allemaal uit de zee en rivieren kan gepuurd worden.
Juist, en dat gaat in veel mindere mate ten koste van al het groene land, maar je zou je de vraag kunnen stellen of wij als mensen deze dieren moeten eten.
Degenen die het aanprijzen op allerlei manieren? Ook hier: hun machtsimperium hangt er van af.
gusteman schreef:
09 aug 2019, 15:30
Misschien ook goed om eens over na te denken: spreekt dat klimaatpanel (waarnaar wordt verwezen in de 'ziehier' link) in het belang van de planeet of in het belang van ecologisch geöriënteerde groeperingen en politieke partijen?

Want vooral die laatste hebben baat bij dergelijke standpunten: hun machtsimperium hangt er van af.

ziehier
Welja hoor, allemaal niets aan de hand. De Aarde warmt niet op en al het andere is ook niet waar.
De typisch menselijke ontkenning ... misschien ook goed om daar eens over na te denken.

Afbeelding

Gast1

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 16:33

gusteman schreef:
09 aug 2019, 15:30
ziehier
En ik zag ... enkel twee vragen die niet beantwoord werden.
Ik diende me aan te melden om verder te lezen ... ook hier: hun machtsimperium hangt er van af.

En jawel hoor, een nieuw topic gloort aan de horizon ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door univers » 09 aug 2019, 17:14

Ik weet wel, dat ik vanavond een lekkere biefstuk eet met patat.
In de natuur is het, eten of gegeten worden.
En daar kijkt men niet zo nauw.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 17:45

univers schreef:
09 aug 2019, 17:14
Ik weet wel, dat ik vanavond een lekkere biefstuk eet met patat.
Smakelijk univers.
univers schreef:
09 aug 2019, 17:14
In de natuur is het, eten of gegeten worden.
En daar kijkt men niet zo nauw.
Is ook niet nodig univers, daar kopen de andere dieren het vlees immers niet.
Daar fokken de dieren de andere dieren niet en daar is ook geen sprake van financieel winstbejag.
Het menselijk dier gaat daar toch écht anders mee om dan in de Natuur.
En van het menselijk specimen zijn er nogal wat ... die zoogdierenvlees eten.

Overigens klopt die spreuk niet, het is 'eten en gegeten worden' ... niet 'of' ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door univers » 09 aug 2019, 19:02

Is ook niet nodig univers, daar kopen de andere dieren het vlees immers niet.
De mens vroeger ook niet, die moest ervoor op jacht.
Daar fokken de dieren de andere dieren niet en daar is ook geen sprake van financieel winstbejag.
Gebeurd ook in de dieren wereld, maar daar is het eigenbelang.
Het menselijk dier gaat daar toch écht anders mee om dan in de Natuur.
Mee eens.
En van het menselijk specimen zijn er nogal wat ... die zoogdierenvlees eten.
Er zijn ook zoogdieren die mensenvlees eten.
Overigens klopt die spreuk niet, het is 'eten en gegeten worden' ... niet 'of' ...
Ik wwet dat jij alles beter weet.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 19:29

univers schreef:
09 aug 2019, 19:02
Is ook niet nodig univers, daar kopen de andere dieren het vlees immers niet.
De mens vroeger ook niet, die moest ervoor op jacht.
Precies, dat was toen de mens nog een écht onderdeel van de Natuur was.
univers schreef:
09 aug 2019, 19:02
Daar fokken de dieren de andere dieren niet en daar is ook geen sprake van financieel winstbejag.
Gebeurd ook in de dieren wereld, maar daar is het eigenbelang.
Wat bedoel je hier met "Gebeurd ook in de dieren wereld?"
univers schreef:
09 aug 2019, 19:02
Het menselijk dier gaat daar toch écht anders mee om dan in de Natuur.
Mee eens.
En van het menselijk specimen zijn er nogal wat ... die zoogdierenvlees eten.
Er zijn ook zoogdieren die mensenvlees eten.
... maar dat zijn er niet meer zoveel.
univers schreef:
09 aug 2019, 19:02
Overigens klopt die spreuk niet, het is 'eten en gegeten worden' ... niet 'of' ...
Ik wwet dat jij alles beter weet.
Jammer deze opmerking univers, ik wilde je enkel attenderen ...
Ik weet helemaal niets alles beter ...

Wat ik wel weet is dat "Eten of gegeten worden" nergens op slaat.
Als je dus eet word je niet gegeten?

Een schaap eet en wij eten het schaap.
of een wolf, een tijger, een leeuw of een krokodil.
Casu quo: Eten en gegeten worden.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door univers » 09 aug 2019, 22:56

univers schreef
Daar fokken de dieren de andere dieren niet en daar is ook geen sprake van financieel winstbejag.
Gebeurd ook in de dieren wereld, maar daar is het eigenbelang.
Wat bedoel je hier met "Gebeurd ook in de dieren wereld?""


Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Zoogdierenvlees ... waarom?

Bericht door Gast1 » 10 aug 2019, 04:12

Ik ga nog een stapje verder, mieren zijn in veel opzichten een veehouder, een fokker, een kweker én een mini-landbouwer.
Het is juist de mier waar de mens in veel opzichten een voorbeeld aan zou kunnen nemen, maar wat doen wij wat de mieren niet doen?
Ze eten hun vee niet op en dat is wat wij wel doen: "Zoogdierenvlees ... waarom?"

En zo plaatste ik mijn tekststukje als geheel dan ook:
Is ook niet nodig univers, daar kopen de andere dieren het vlees immers niet.
Daar fokken de dieren de andere dieren niet en daar is ook geen sprake van financieel winstbejag.
Het menselijk dier gaat daar toch écht anders mee om dan in de Natuur.
En van het menselijk specimen zijn er nogal wat ... die zoogdierenvlees eten.
Al die zinnetjes horen bij elkaar.

Maar wij mensen doen nog nog iets anders dan de mieren -om daar even op door te gaan-:
Door de toename van intensieve landbouw en het daarmee samenhangende verlies van leefgebied en de inzet van pesticiden is één van de drijvende krachten achter de achteruitgang van met name vlinders, mestkevers, motten, bijen, mieren en libellen zitten volgens de onderzoekers in het nauw.
Die bijdrage plaatste je onlangs zelf.

Doordat de mens enorm veel oppervlakte nodig heeft om vlees zo snel mogelijk te fokken om het te consumeren vernietigen wij ten koste van alles -alles dient te wijken- het habitat van andere dieren.
Je zou kunnen zeggen dat de mier dat ook doet, maar mondiaal richt ze niet de schade aan die de mens aanricht.
Mieren zijn zelfs 'opruimers', de mens daarentegen is een vervuiler.

Zoals ik al schreef, de mens kan zich een voorbeeld nemen aan de mier -in veel opzichten-

Plaats reactie