Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 13 sep 2019, 10:33

Afbeelding
De semipermanente tentoonstelling ‘Hollanders van de Gouden Eeuw’ in de Hermitage in Amsterdam gaat voortaan ‘Groepsportretten van de 17de eeuw’ heten.

Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’


Het zal evenveel kritiek opleveren als enthousiasme: het besluit van het Amsterdam Museum om de term ‘Gouden Eeuw’ voortaan niet langer te gebruiken als synoniem voor de 17de eeuw. Het ingeburgerde begrip dekt volgens het museum niet de ‘historische werkelijkheid’.

Wat doorgaans geassocieerd wordt met nationale trots, voorspoed, vrede, weelde en onschuld is, volgens het museum, evenzeer een periode van ‘armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel’.


In een opiniestuk stellen vier leden van het Amsterdamse museum, onder wie directeur Judikje Kiers en artistiek directeur Margriet Schavemaker, dat de Nederlandse 17de eeuw te lang vanuit het eenzijdige perspectief van de machthebbers is bezien. Hoe kun je, volgens hen, een eeuw ‘goud’ noemen als velen in die tijd slachtoffer zijn geworden van uitbuiting, moord en slavernij?

De ingrijpende aanpassing past in de brede discussie die in Nederland woedt over het koloniale verleden en de rijkdom die, vaak ten koste van anderen, is verkregen. Een veranderend gebruik van gevoelige terminologie is daarbij symptomatisch. Zo wordt in Rotterdam gedebatteerd over de wijziging van de naam Witte de With, in het straatbeeld en bij een kunstinstelling, omdat deze verwijst naar de ‘foute’ zeeheld Witte Corneliszoon de With.

Het Rijksmuseum schrapte een paar jaar geleden al ‘kwetsende etnische aanduidingen’ als neger, Hottentot en kaffer uit de titelbordjes van de collectie. Aanleiding was toen volgens Martine Gosselink, hoofd afdeling geschiedenis, een ‘groeiend gevoel van ongemak over termen die vaak nog uit de koloniale tijd komen of vanuit een witte achtergrond zijn bedacht’.

Domino-effect.

Het verwijderen van de term Gouden Eeuw kan mogelijk een domino-effect krijgen in de Nederlandse museumwereld, en daarbuiten op felle reacties stuiten. Voorstanders van de term zullen zich verzetten tegen de beslissing van het Amsterdam Museum, omdat de 17de eeuw synoniem staat voor de grote schilders, grote stadsuitbreidingen en het begin van de Nederlandse identiteit. Tegenstanders zullen blij zijn dat eindelijk erkend wordt dat de 17de-eeuwse culturele en financiële rijkdom over de rug van anderen is verkregen, met name in de koloniën.

Als een van de eerste wijzigingen in het Amsterdam Museum gaat de semipermanente tentoonstelling ‘Hollanders van de Gouden Eeuw’, in zijn dependance in de Hermitage, voortaan ‘Groepsportretten van de 17de eeuw’ heten. Of daardoor minder buitenlandse toeristen de opstelling zullen gaan bezoeken, zal moeten blijken. Bijna de helft van het aantal bezoekers van het Amsterdam Museum is te danken aan de opstelling in de dependance aan de Amstel.

Het Amsterdam Museum, gelegen in het centrum van de hoofdstad, herbergt een collectie kunst en artefacten, in bezit van Amsterdam, die de stad kenmerkt. De collectie bestaat uit zo’n 80 duizend objecten, variërend van beelden, prenten, boeken, meubels, textiel, glas, penningen, kunstnijverheid en alledaagse voorwerpen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9310330/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Fenna » 13 sep 2019, 10:43

Las het vanmorgen ook in de Telegraaf.
Wat word je hier moe van.
Zijn we in Nederland in een grote ontkenningsfase beland en moeten we onze geschiedenis gaan verloochenen?
Geschiedenis is een voldongen feit en benut deze als leerstof van de fouten die zijn gemaakt zodat het niet weer gebeurt, maar alles willen wegstoppen is niet goed.
Ik vind het huichelarij.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Fenna » 13 sep 2019, 11:44

Nieuwe reactie in de Telegraaf op deze kolder.

http://www.telegraaf.nl/nieuws/16808154 ... -aangepast
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 13 sep 2019, 12:01

Ik las dat nieuwe artikel net ook.
Wie weet pakken ze straks de Nachtwacht ook aan.
Ik vind het ook erg ver gaan .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 13 sep 2019, 14:54

Afbeelding
Schuttersstukken en groepsportretten uit de 17e eeuw van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum.

Kritiek op ban Gouden Eeuw, Rijksmuseum handhaaft de term.

Van "geschiedvervalsing" en "zelfhaat" tot "een goed idee". Het plan van het Amsterdam Museum om de term 'Gouden Eeuw' in de ban te doen, roept veel reacties op. Volgens het museum negeert de bijnaam van de 17e eeuw de negatieve kanten van die eeuw, zoals armoede, oorlog en slavernij.

"We realiseerden ons dat we met de term '17e eeuw' beter uit de voeten kunnen", zei museumdirecteur Judikje Kiers vanmorgen in het NOS Radio 1 Journaal. "Daarmee krijgen we ruimte om het beeld van die periode opnieuw in te kleuren."

'Heel erg moe'.

Maar lang niet iedereen kan zich vinden in die redenering. Minister Van Engelshoven (D66) van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt dat ze niet weet of het verstandig is om de term Gouden Eeuw te schrappen. "Voor mij is het én de 17e eeuw én de Gouden Eeuw. Zo noemen we het nu eenmaal. Het wás ook een gouden eeuw voor de handel en de kunst."

Wel vindt de minister dat alle kanten van de 17e eeuw moeten worden belicht. "Maar de naamgeving in musea is echt een keuze van het museum zelf. Dat moet een eigen afweging maken."

Ook haar collega-minister Slob (ChristenUnie) voor Onderwijs en Media is kritisch. Hij noemt het "vruchteloos" om "over elkaar heen te buitelen over een term". Minister Grapperhaus van Justitie (CDA) heeft er geen problemen mee om de geschiedenis voortdurend tegen het licht te houden. "Maar als u vraagt: blijf ik het de Gouden Eeuw noemen? Dan zeg ik ja."

VVD-Kamerlid El Yassini viel naar eigen zeggen van zijn stoel toen hij het nieuws over de Gouden Eeuw vernam. "Eerst moesten de straatnaambordjes weg, toen de standbeelden en nu de hele Gouden Eeuw", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Ik heb liever dat het Amsterdam Museum uitlegt wat de Gouden Eeuw ons land heeft gebracht én wat de negatieve kanten ervan zijn. Dat is ook de taak van een museum."

Volgens El Yassini is voor de uitvoering van die taak geen naamswijziging nodig. "We moeten niet plotseling een Gouden Eeuw-gêne krijgen. Straks kennen we onze eigen geschiedenis niet meer."

Directeur Kiers van het Amsterdam Museum erkent dat de term Gouden Eeuw in bepaalde contexten nog prima te gebruiken is, maar dat het woord 'goud' niet de lading dekt van alle verhalen uit die eeuw. "Natuurlijk wás de 17e eeuw de Gouden Eeuw van de schilderkunst, we hebben ongelooflijke welvaart gekend in die periode en we hadden relatieve religieuze tolerantie die veel heeft betekend voor Amsterdam."

Maar, zegt Kiers: "Ik vind het ook belangrijk om ruimte te geven aan andere verhalen." Volgens de museumdirecteur stelde een deel van de bezoekers daar weleens vragen over. "Was Amsterdam in de 17e eeuw alleen opgebouwd uit rijke mensen? En woonden er niet ook mensen van kleur? We proberen daar nu invulling aan te geven en daar past de term 17e eeuw beter bij."

Rijksmuseum houdt vast aan term.

Het Amsterdamse Rijksmuseum, waar ook veel zalen aan de 17e eeuw zijn gewijd, laat weten dat het de term Gouden Eeuw zal handhaven.

"De naam slaat op een periode in de geschiedenis van grote welvaart", zegt directeur Taco Dibbits tegen de NOS. "Dat neemt niet weg dat wij de schaduwzijde hiervan erkennen. Het Rijksmuseum benadert de geschiedenis vanuit verschillende perspectieven. Zo openen we volgend jaar een tentoonstelling over slavernij."

Eerder dit jaar was er ook al aandacht voor de schaduwkanten van de Nederlandse geschiedenis. Toen maakte minister Van Engelshoven bekend dat ze de Canon van Nederland laat aanpassen, het overzicht van de nationale geschiedenis.

De Amerikaans-Nederlandse historicus James Kennedy gaat de evaluatie van de canon leiden. Naar verwachting is de nieuwe versie in het voorjaar van 2020 klaar.

https://nos.nl/artikel/2301505-kritiek- ... -term.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door univers » 13 sep 2019, 15:05

Kunnen ze het koningshuis ook niet schrappen ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Fenna » 13 sep 2019, 15:21

;P!
Als men dan toch bezig is.
Ook de islam mag dan wel eens benoemd worden, want bij hen is slavernij nog de normaalste zaak van de wereld.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bbcecffe/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 13 sep 2019, 18:21

Zou goed zijn als mevrouw Sylvana hier ook eens naar keek Fenna.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 13 sep 2019, 18:25

Afbeelding

Rutte over weghalen Gouden Eeuw: ’Wat een onzin!’

DEN HAAG - Het plan van Museum Amsterdam om de term ’Gouden Eeuw’ voortaan in de ban te doen valt in slechte aarde bij premier Rutte. „Wat een onzin”, reageert hij tijdens zijn wekelijke persconferentie na afloop van de ministerraad. „Daar kan ik helemaal niks mee.”

Rutte is van huis uit historicus. Dat komt hem nu goed van pas. „Het gewest Holland was in de Gouden Eeuw net zo machtig als de VS nu. Daar mogen we razend trots op zijn.”

De minister-president vindt ’de Gouden Eeuw’ een ’prachtige term’. „Laat onverlet dat er dingen waren die niet zo goed waren. Maar laten we onze energie vooral steken in het creëren van een nieuwe Gouden Eeuw.”

Bij minister Bijleveld (Defensie) hangt een schilderij van Gouden Eeuw-zeeheld Michiel de Ruyter in haar werkkamer. „Ik vind dat je van de geschiedenis moet leren. Ik heb de discussies gevolgd over de Witte de Withstraat in Rotterdam, Michiel de Ruyter en het slavernijverleden. Ik vind dat we niets moeten weghalen. De geschiedenis is de geschiedenis. We moeten leren van periodes die goed waren en niet goed waren.”

Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) heeft eveneens weinig op met het schrappen van de uitdrukking. „Ik blijf het gewoon gebruiken, hoor. De Gouden Eeuw is een eeuw waarin Nederland als natie echt groot is geworden.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1775123 ... -een-onzin

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door univers » 13 sep 2019, 18:36

Rutte over weghalen Gouden Eeuw: ’Wat een onzin!’
Ik kan het moeilijk uit mijn strot krijgen, maar ik ben het nu een keertje met hem eens. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 13 sep 2019, 19:02

Dat weet ik Univers. :mrgreen:

Ik heb het hem horen zeggen, hij vind het echt helemaal niks zijn gezicht sprak boekdelen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door univers » 13 sep 2019, 19:05

Is al de tweede keer.
Is hij zijn leven aan het verbeteren zijn ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Determinist » 13 sep 2019, 19:18

Wellicht jij wel, univers

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door univers » 13 sep 2019, 19:48

Daar is het te laat voor. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 13 sep 2019, 20:42

Op onderstaande link kan je het hem horen vertellen Univers. :wink:

https://www.nu.nl/politiek/5992436/rutt ... oemen.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door univers » 13 sep 2019, 21:59

Laat ik dat nou maar niet doen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 15 sep 2019, 13:08

Snap ik. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 15 sep 2019, 13:14

Afbeelding

Geachte Tom van der Molen, de Gouden Eeuw is van ons.

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd advies aan iemand in het nieuws. Deze week aan Tom van der Molen, conservator zeventiende eeuw van het Amsterdam Museum: ik hoop dat dit een publiciteitsstunt is, want inhoudelijk blijft er geen spaan heel van uw oproep tot een ban op de term ‘Gouden Eeuw’.

Afgelopen donderdag verscheen op de website van het museum waar u werkt, het Amsterdam Museum, een heus statement. In krom Nederlands staat daar onder meer: ‘Het museum stelt dat “Gouden Eeuw” (…) hun streven naar inclusiviteit en het tonen van meerdere perspectieven op de geschiedenis in de weg staat.’ U krijgt zelf een ‘quote’ in het bericht: ‘Iedere generatie en elk persoon moet in staat worden gesteld zijn of haar eigen verhaal over de geschiedenis te vormen. De dialoog daarover heeft ruimte nodig, de naam “Gouden Eeuw” beperkt die ruimte.”

Mijn eerste reactie toen ik dit, via de NOS, las was: dit is een grap, een publiciteitsstunt.

Maar toen uw directeur Judikje Kiers vrijdag op Radio 1 nog maar eens in alle ernst de beperkingen van de term ‘Gouden Eeuw’ toelichtte, begreep ik dat het u ernst was.

Tja.

Schaduwkanten worden al belicht.

Zelfs al zouden we heel erg ons best doen om uw gedachtegang te volgen, dan nog is het doodsimpele argument tegen uw beslissing: sinds jaar en dag krijgen we al te horen over het wel én wee van die bijzondere periode in de vaderlandse geschiedenis. Al jaren worden de schaduwkanten van de voorspoed – uitbuiting, mensenhandel – van alle kanten belicht: óók in uw museum. Niets ‘eigen verhaal’: musea zijn juist leidraad voor een collectief bewustzijn. Vandaar dat het Rijksmuseum pijlsnel reageerde: niks mis met die term.

Alle media buitelden inmiddels over elkaar heen: de gekte voorbij, luidt het oordeel.

Ze hebben gelijk, net als de duizenden mensen die de moeite namen gisteren hun mening publiekelijk te delen.

Musea – juist ook uw museum – zijn al lang geen statische tentoonstellingsruimten meer. Ze initiëren via hun collecties discussie, roepen spanning op, stellen soms pijnlijke vragen over mens, maatschappij en historie.

Taalcensuur.

Een museum dat taalcensuur wil plegen, dat meent dat het gebruik van eufemismen, van newspeak, als vanzelf de discussie oproept die wordt beoogd, verdient hoon en straf. Zie de discussie die ongetwijfeld zal aanhouden – en die bepaald niet gunstig zal uitpakken voor uw mooie museum.

U had dit kunnen weten.

U wist dit ook, dat weet ik zeker.

Blijft over als reden om dit bericht op deze wijze uit te doen: groteske overdrijving als aandachttrekker.

Ik reken erop dat u terugkomt op uw onzinnige besluit. We zijn in Nederland bevangen geraakt door collectieve schaamte over onze eigen geschiedenis: straatnamen, standbeelden, volksfeesten, tradities, ze staan allemaal in het verdomhoekje.

Laat deze weg-met-ons-mentaliteit niet ook nog eens onze historische kernbegrippen aantasten.

Bron : Elsevier Weekblad.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

[clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Determinist » 15 sep 2019, 16:18

Ik zie opeens een waar gat in de markt voor een nieuw museum.
Het museum der taalcensuur.

Een verzameling van fotos, beelden, schilderijen en producten voorzien van hun oorspronkelijke maar uiteindelijk gecensureerde benamingen door de jaren heen.

U loopt van moorkop, negerzoen en jodenkoek tot zwarte piet en de gouden eeuw. Laat u verrassen door bekrompenheid in taalcensuur. Voor het gehele gezin.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Tammy » 15 sep 2019, 22:06

Wat een uitstekend idee Determinist en dat meen ik echt.
Want wat men nu aan het doen is is te gek voor woorden.
Ik heb tegenwoordig vaak het gevoel dat de wereld knettergek aan het worden is.

Waar komt ineens dat politiek correcte gedoe vandaan ?
Ineens is bijna niks meer goed.
Het lijkt wel alsof er een soort virus rond waard.
Dit is echt niet meer normaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie