Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Amsterdam Museum schrapt term ‘Gouden Eeuw’

Bericht door Fenna » 02 okt 2019, 10:56

Museum schaamt zich voor zwarte hoofden in familiewapen

AMSTERDAM - Na het Amsterdam Museum dat de naam ’Gouden Eeuw’ in de ban deed, gaat opnieuw een expositiegebouw uit de hoofdstad op de ’historisch correcte’ toer.

Het Museum van Loon aan de Keizersgracht schaamt zich voor de zwarte hoofden in het wapen van de eeuwenoude familie Van Loon, in wier voormalig woonhuis het museum is gevestigd. „Toen ik bijna een jaar geleden voor het eerst Museum Van Loon binnenkwam, moest ik slikken. Met name de zwarte hoofden in het familiewapen troffen me; ik heb er letterlijk een paar nachten niet van geslapen”, aldus conservator Marian Duff.

Het familiewapen dat op veel plaatsen in het monumentale pand is te zien, wordt volgens directeur Gijs Schunselaar niet weggehaald. Maar omdat sommige mensen ervan schrikken, komt er uitleg bij wat de zwarte hoofden zouden kunnen betekenen. Een van de mogelijkheden is dat ze symbool staan voor slavernij, maar ze kunnen ook verwijzen naar de handel op Noord-Afrika en het Nabije Oosten.”

Het museum wil voortaan meer aandacht besteden aan de manier waarop het geslacht Van Loon zijn rijkdom, die sinds jaar en dag in het museum is uitgestald in de vorm van schilderijen, kleding en dergelijke, heeft vergaard.

De tentoonstelling Langs de Surinaamse grachten, die deze week wordt geopend, is de start van de koerswijziging. Aan de ene kant wordt de rijkdom aan de Amsterdamse grachten getoond en aan de andere kant het leed van de slaven op de plantages waarmee families als Van Loon in de achttiende eeuw hun vermogen bijeensprokkelden. „Waar voorheen vanuit een eurocentrisch (kunst-)historisch frame werd geprogrammeerd, wordt deze gekanteld naar een meerstemmig geluid”, aldus het museum.

Ook in de toekomst krijgen culturen uit andere werelddelen meer aandacht. Directeur Schunselaar:„Ruim baan voor makers, onderwerpen, esthetiek en curatoren die hun inspiratie en oorsprong niet vinden in een witte monocultuur, maar kracht en verrijking leveren vanuit een niet-eurocentrisch frame.”
http://www.telegraaf.nl/nieuws/20017139 ... iliewapeno

Ze halen het niet weg maar geven uitleg.
Zo kan je het ook doen.
Geschiedenis verloochenen is fout, maar laat het een les zijn voor de fouten die zijn gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie