Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door Annemiet » 05 nov 2019, 07:12

Even was een archeoloog Pavel Leus sprakeloos. Niet omwille van het eeuwenoude skelet dat zijn team had opgegraven, wel omwille van de meer dan 2000 jaar oude ‘iPhone’ die erbij begraven was. Of toch een object dat er verdacht veel op lijkt.

Afbeelding
Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’
Foto: IHMC RAS/Pavel Leus

De opgravingen gingen door in de Russische republiek Tuva, op een begraafplaats die gekend staat als ‘de Russische versie van Atlantis’ en die maar enkele weken per jaar niet onder water staat. In die maanden is het een geliefde onderzoeksplek, want in het verleden zijn er ook al graven gevonden uit de tijd van Genghis Khan.
Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’
Het vrouwenlichaam kreeg de naam ‘Natasha’ Foto: IHMC RAS/Pavel Leus

Het lichaam is dat van een vrouw, die de archeologen Natasha hebben genoemd. Maar opmerkelijker is het zwarte rechthoekige object dat bij haar lag. Een ‘iPhone’, stelden de onderzoekers. Maar in feite is het de gesp van een riem. De rechthoek van 18 bij 9 centimeter is versierd met halfedelstenen. De bijhorende riem was gedecoreerd met Chinese wuzhu-munten die meer dan 2.100 jaar geleden geslagen zijn. De vondst dateert al van 2016, maar nu pas hebben de onderzoekers de resultaten van een paar jaar aan opgravingen gepubliceerd.

Bron: Metro.co.uk, Siberian Times

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190910_04601966

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door Annemiet » 05 nov 2019, 07:13

Ik zie daar echt geen gesp van een riem in :roll:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door MetalPig » 05 nov 2019, 08:44

Annemiet schreef:
05 nov 2019, 07:13
Ik zie daar echt geen gesp van een riem in :roll:
Maar ook geen i-phone hoop ik.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door Fenna » 05 nov 2019, 09:07

Hier geloof ik geen ruk van. "nee
Het lijkt mij dat iemand de boel zit te bedotten.
Een archeoloog met gevoel voor humor
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door gusteman » 05 nov 2019, 20:27

De originele bron Metro.co.uk laat een foto zien waarop het metalen object in de hand gehouden wordt.
En dat geeft een andere indruk van de werkelijke grootte dan de foto van het voorwerp naast het skelet.

Het zou dus best een gesp kunnen geweest zijn.

Maar opnieuw, ook hier: de hedendaagse trend dat sensatie belangrijker lijkt dan waarheid wordt hier nog maar eens bevestigd.
Het komt er op aan daar doorheen te kijken. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door univers » 05 nov 2019, 20:45

Ik zou graag de andere kant willen zien.
Misschien is het dan duidelijker.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door Annemiet » 06 nov 2019, 07:45

Blijft wel een enorm grote gesp, maar misschien was zij dan ook een indrukwekkende vrouw :)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Archeologen vinden eeuwenoud skelet dat begraven werd met ‘2.100 jaar oude iPhone’

Bericht door MetalPig » 06 nov 2019, 07:59

gusteman schreef:
05 nov 2019, 20:27
Maar opnieuw, ook hier: de hedendaagse trend dat sensatie belangrijker lijkt dan waarheid wordt hier nog maar eens bevestigd.
Het komt er op aan daar doorheen te kijken. :wink:
Ja, bijna alles wat rechthoekig is is een iPhone en wijst dus op tijdreizigers [doh]

Plaats reactie