Het raadsel van de verdwenen hittegolven

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Fenna » 12 nov 2019, 13:22

:post:
Tardis schreef:
12 nov 2019, 12:49
De mensen van het KNMI hadden volgens Crok geen zin in dat gesprek en hebben het afgehouden.
Zou ik ook niet hebben als je moet liegen en bedriegen.
Nu 50 jaar na dato kan je nooit meet de exacte temperatuur achterhalen.
Het is ook wel heel toevallig dat het naar beneden bijgesteld word.
Het past dan veel beter in de leugen van de klimaat opwarming.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door MetalPig » 12 nov 2019, 13:55

Fenna schreef:
12 nov 2019, 13:22
Tardis schreef:
12 nov 2019, 12:49
De mensen van het KNMI hadden volgens Crok geen zin in dat gesprek en hebben het afgehouden.
Zou ik ook niet hebben als je moet liegen en bedriegen.
Beweer je dat het KNMI liegt en bedriegt in deze?
Fenna schreef:
12 nov 2019, 13:22
Nu 50 jaar na dato kan je nooit meet de exacte temperatuur achterhalen.
Klopt. KNMI beweert dan ook niet dat ze dat gedaan hebben.
Fenna schreef:
12 nov 2019, 13:22
Het is ook wel heel toevallig dat het naar beneden bijgesteld word.
Als je weet hoe het zit is het geen toeval meer.
Fenna schreef:
12 nov 2019, 13:22
Het past dan veel beter in de leugen van de klimaat opwarming.
Welke leugen is dat precies?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Fenna » 12 nov 2019, 14:25

MetalPig schreef:
12 nov 2019, 13:55
Klopt. KNMI beweert dan ook niet dat ze dat gedaan hebben.
Klopt.
Ze hebben gewoon een aantal laten verdwijnen.
Welke leugen is dat precies?
Manipulatie van klimaat gegevens om ons bang te maken voor allerlei klimaat catastrofes waar wij met zonnepanelen, warmtepompen, biomassacentrales en windturbines geen invloed op kunnen uitoefenen, maar ons allen wel bakken geld kost.

Steeds meer blijkt dat de bovengenoemde klimaat vriendelijke energie opwekkers helemaal niet zo klimaat vriendelijk zijn en eerder een schadelijk effect hebben dan een positief effect.
Beweer je dat het KNMI liegt en bedriegt in deze?
Als je goed leest heb je al het antwoord op jou vraag.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 12 nov 2019, 14:30

MetalPig schreef:
12 nov 2019, 13:55
Fenna schreef:
12 nov 2019, 13:22
Het is ook wel heel toevallig dat het naar beneden bijgesteld word.
Als je weet hoe het zit is het geen toeval meer.
Waar is je scepsis gebleven MetalPig? Het gaat er nou juist om dat het KNMI niet duidelijk heeft gemaakt hoe het zit want de gevolgde rekenmethode geeft bij herberekening door anderen een andere uitslag en men ging bij het KNMI kennelijk moeilijk doen toen er om een gesprek over de rekenmethode en de uitkomsten gevraagd werd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Fenna » 12 nov 2019, 14:31

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tammy » 12 nov 2019, 14:49

Fenna schreef :
Manipulatie van klimaat gegevens om ons bang te maken voor allerlei klimaat catastrofes waar wij met zonnepanelen, warmtepompen, biomassacentrales en windturbines geen invloed op kunnen uitoefenen, maar ons allen wel bakken geld kost.

Steeds meer blijkt dat de bovengenoemde klimaat vriendelijke energie opwekkers helemaal niet zo klimaat vriendelijk zijn en eerder een schadelijk effect hebben dan een positief effect.
Fenna heeft hier een punt vind ik.
Ik was zeer verbaasd toen een tijdje terug uit onderzoek bleek dat de biomassacentrales helemaal niet goed waren.
Ik heb er nog een topic over geopend.
Amerika trok ook al aan de bel.
En dan zie ik een Wiebes doodleuk verkondigen op tv dat wetenschappers wel vaker iets zeggen. :shock:
Nu is die man in zijn vorige baan mijn werkgever geweest dus ik weet hoe incompetent hij is , maar hij zit wel in de regering die dit soort beleid bepaalt.

Dan komen er druppelgewijs heel langzaam berichten van onderzoekers binnen die waarschuwen voor de warmtepompen.
Het geluid kan voor gezondheidsproblemen zorgen .
Ook komen er berichten dat windturbines ook problemen kunnen gaan veroorzaken.
Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinige mensen die die windturbines prachtig vind.
Die wieken en dat geluid vind ik mooi .
Maar dat terzijde.

Het klimaat is een verdienmodel geworden.
Ikzelf denk dat we weinig invloed hebben op klimaat als mens zijnde maar wel op milieu.
Maar als niet heel de wereld meedoet en er veel landen zijn die niks doen op dat gebied dan heeft het weinig zin.
Laat staan als de wereldpopulatie zo blijft doorgroeien, maar dat is mijn visie.

Wij moeten van het gas af maar Duitsland vind dat wel een goede energiebron.
Wij worden als burgers straks geconfronteerd met zeer hoge kosten maar het effect is helemaal niet echt bekend.
We zijn zoals met die biomassainstallaties die miljarden kosten gewoon aan het doorgaan terwijl ze schadelijker zijn dan hoe het nu is.

Dan kan je toch spreken waar Fenna het over heeft ?
Manipulatie van klimaatgegevens ?
Zodat alle plannen erdoor worden gedrukt koste wat het kost.
Of is dat tegenwoordig ook een taboe aan het worden om daarover te praten ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Fenna » 12 nov 2019, 16:32

Tammy schreef:
12 nov 2019, 14:49
warmtepompen.
Het geluid kan voor gezondheidsproblemen zorgen .
Ik sprak vanmorgen iemand die in zijn huurwoning zo'n ding had.
Gek werd hij er van.
Het produceerde 45 en, net zoveel als een wasmachine was hem verteld, maar ze vergaten erbij te zeggen dat een wasmachine maar een paar uur herrie maakt en die pomp 24/7.
Slapeloze nachten heeft hij er van en hoge bloeddruk.
Tammy schreef:
12 nov 2019, 14:49
Manipulatie van klimaatgegevens ?
Zodat alle plannen erdoor worden gedrukt koste wat het kost.
Of is dat tegenwoordig ook een taboe aan het worden om daarover te praten ?

Het lijkt dat het taboe doorbroken word, nu steeds meer mensen w o.wetenschappers en deskundigen (zie een aantal posts van mij) hun mond durven open te doen.

Zie ook dit bericht.
https://doorbraak.be/ipcc-ontmaskerd/
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Gast1 » 13 nov 2019, 07:26

Tardis schreef:
11 nov 2019, 17:07
Jou zal ook opgevallen zijn dat de meeste mensen die aan het woord komen de pensioengerechtigde leeftijd hebben. Zij kunnen nu vrijuit spreken omdat ze niet meer ontslagen kunnen worden of moeten vrezen voor het voortbestaan van hun onderzoekslab. Ze hoeven niet in het gareel te lopen van de wil van de geldschieters en dat zeggen ze ook met zoveel woorden. Mijn beste vriendin is gepromoveerd en doet met haar research team uiterst belangwekkend geneeskundig onderzoek, maar helaas heeft ze ook te maken met politiek gewenste uitkomsten, onderzoeksuitkomsten die de heersende meningen ondersteunen. Als dat niet het geval is kan ze fluiten naar de nodige budgetten om dat onderzoek voort te kunnen zetten. Dit tot haar grote frustratie. Onderzoek op wetenschappelijk niveau is anno 2019 helaas niet zo onafhankelijk als het zou moeten zijn. Als je me vraagt of ik de gepensioneerde experts geloofwaardiger vind dan de experts die financieel afhankelijk zijn dan is mijn antwoord ja.
Dank Tardis en o zo herkenbaar. Inmiddels voel ik me -nadat ik op 28 januari 2019 met terugwerkende kracht ontslagen ben op 15 oktober 2018 (na 39 jaren en 3 maanden op de loonlijst gestaan te hebben bij mijn werkgever)- ook zeer bevrijd. Een zegening, hoewel ik daar aanvankelijk wel wat moeite mee had waardoor en waarop ik dat ontslag kreeg, maar dat terzijde.

Ik lees weer interessante posts en de discussie over klimaatverandering gaat verder.
Net als Tammy verbaasde mij de berichten rondom de biomassacentrales ook, hoewel ik er toch ook wel een glimlach van op mijn gelaat kreeg.
Ook verneem ik -tot op zekere hoogte- dergelijke berichten over warmtepompen, windturbines en zonnepanelen.

Ik zie het allemaal als wanhopige stuiptrekkingen om de Natuur en het leefklimaat te redden en jawel, velen zullen daar een geldkoe van maken en gaan maken.
Het begint steeds meer op een farce majeure te gelijken, ben benieuwd wat de politiek er weer van gaat brouwen.

Het zal ongetwijfeld ten koste gaan van de veeboeren, de autobezitters en wie weet, de bezitters van een stookkachel en energieverbruikers.
Maar ik blijf erbij dat de mondiale mensheid terdege een zeer nadelige invloed heeft op het leefklimaat ...
En daar getuigen tal van voorbeelden van.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 13 nov 2019, 10:56

Pierre, dank voor je reactie. Dat de mensheid het aardoppervlak vervuilt is duidelijk. Dat dit gedrag ongewenst is, daar hebben we ook nooit discussies over hoeven te voeren. We leven in een interessante tijd waarin de mensheid geconfronteerd wordt met de gevolgen van ongebreidelde groei. 20 jaar geleden heeft iemand al eens berekend dat Nederlanders 13 keer het oppervlak van Nederland gebruiken voor onze manier van leven. Kijk, daar hebben we een echt probleem te pakken waar je nooit iemand over hoort. Omdat het oppervlak van onze planeet niet meegroeit zullen we met zijn allen een beetje moeten inschikken, Nederlanders misschien in het bijzonder. Of het landoppervlak weer vergroten en toch maar een kunstmatige nieuwe strook land aanleggen voor de kust tussen Hoek van Holland en Den Helder? Of het wereldwijd lukt om een beschaving te creëren die de natuur niet beschadigt valt nog te bezien.

Wat mij niet bevalt aan dit proces van inschikken en ons vervuilend gedrag te veranderen is dat verschillende partijen tegenstrijdige berichten de wereld in sturen als gevolg van verschillende probleemanalyses. In Duitsland is het momenteel `politiek correct' om de huishoudens allemaal aan te sluiten op aardgas. De gedachte politie in dit land leert ons dat we allemaal juist van het aardgas af moeten want dat is beter voor het milieu. Of het verzakken van het Groningse land daar een rol in speelt, daarover zwijgt men in Den Haag. Wie er gelijk heeft is niet duidelijk maar het beleid leidt wel tot maatregelen die heel veel kosten, zo te zien geen noemenswaardig effect zullen hebben en soms zelfs averechts werken, zoals de biomassa centrales. Mijn hoop is gevestigd op thorium centrales, die leveren `schone' elektriciteit en het kernafval is niet zo lang radioactief als plutonium. Je kunt van afgewerkte thorium bijvoorbeeld geen kernwapens maken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Fenna » 13 nov 2019, 11:47

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Gast1 » 13 nov 2019, 12:07

Ik sluit graag aan bij Fenna, dus ook van mij een :post: Tardis.

Een thoriumreactor kende ik nog niet, maar middels de verwijzing in deze zin weet ik er nu iets meer van.
Ongetwijfeld gaat de mens ook nog andere vormen van energieopwekking vinden.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 14 nov 2019, 00:01

In het tegenwoordig regelmatig door mij bekeken kanaal café Weltschmerz een vandaag gepubliceerd item van Marcel Crok. Vooral interessant voor MetalPig, die op de vorige pagina een ietwat sarcastisch getinte reactie postte met verwijzingen naar samenzweringen en verdienmodellen, Vanaf 19:30 minuten komen twee praktijkvoorbeeld ter sprake, de eerste gaat over een kritische en volgens Crok toch keurig genuanceerde wetenschapper die door zijn werkgever onschadelijk werd gemaakt. Hij had namelijk een positief verhaal over The Great Barrier Reef verkondigd en dat was daardoor een uit politiek oogpunt gezien onwelgevallige boodschap. De tweede over een onbezoldigde medewerker van een universiteit die over de ijsberenpopulatie een positief verhaal hield dat blijkbaar ook niet welkom was. Zo gaat dat tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door Tardis op 14 nov 2019, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door univers » 14 nov 2019, 00:15

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Fenna » 14 nov 2019, 08:52

Great Barrier reef toont ligt herstel.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... verbleking
Het Great Barrier Reef heeft het de laatste jaren niet gemakkelijk gehad. Alarmerende toekomstbeelden over massale koraalverbleking en stervende delen van het rif, passeerden de revue.

Het bureau van Toerisme en Evenementen van de Australische staat Queensland heeft goed nieuws over de status van het natuurgebied. In een aantal aangetaste delen zouden 'substantiële tekenen van herstel' aangetoond zijn, zo schrijft Bloomberg.

VERBETERD ZEEWATER
Het gigantische koraalrif van meer dan 2300 kilometer lang is zeer kwetsbaar. Slechte waterkwaliteit en hoge watertemperaturen hebben grote gevolgen voor de flora en fauna die het gebied uniek maakt. In 2016 was er sprake van een kritieke situatie toen door warmer zeewater en vervuiling het koraal werd aangetast.

Van zichzelf heeft koraal geen kleur, deze bonte kleuren komen van zoöxanthellen. Dit zijn algen die aan fotosynthese doen, die samenleven met het koraal. Als de omstandigheden niet optimaal zijn dan stoot het koraal de algen af en treedt de verbleking in. Als dit te lang aanhoudt, sterft het koraal.

Dit proces blijkt niet onomkeerbaar te zijn, onderzoekers zijn erachter gekomen dat het rif zichzelf kan herstellen als de waterkwaliteit en temperatuur weer naar leefbare waarden terugkeren. En dit proces is door duikers geobserveerd in delen die eerder als verloren werden opgegeven.

Het Reef and Rainforest Research Centre (RRRC) kwam erachter dat er meerdere vormen van verbleking ontstaan. Het is te vergelijken met een brandwond zo stellen zij. Een verbranding na een middagje te lang in de zon is iets heel anders dan een derdegraads brandwond.

„In de media hoor je vaak dat verbleking meteen einde verhaal is en dat het koraal sterft, dat hoeft echter niet het geval te zijn. Verbleking kan inderdaad dodelijk zijn, maar onderschat het herstelvermogen van de organismen niet. Het is belangrijk om te zien hoe diep de aantasting zit", aldus Sheriden Morris van het RRRC.

VLAG UIT?
Het Great Barrier Reef heeft het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad. Bijna een derde van het immense koraalrif is aangetast door de verbleking van 2016 en 2017. Maar dat het hele rif doodgaat is volgens Morris 'absoluut niet waar'. Betekent dit dat het allemaal weer goedkomt? Niet per se. Het natuurgebied kan nog steeds worden aangetast als het klimaat opwarmt.

De onderzoekers van de RRRC reageren op een onderzoek dat werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications. Hierin kwam naar voren dat de massale verbleking zowel voorkomt bij koraal aan de oppervlakte als in dieper gelegen delen. In het onderzoek is de verbleking vastgesteld tot op een diepte van 131 meter. Lang werd gedacht dat alleen het rif in ondiepere delen werd aangetast en dat de diepere wateren een soort van veilige haven voor de kleurige algen zouden zijn.

De Australische overheid heeft ongeveer 300 miljoen euro uitgegeven aan maatregelen die het Great Barrier Reef moeten redden. Zo moeten landbouw en industriebedrijven aan strengere milieueisen voldoen, worden er maatregelen genomen om de opwarming tegen te gaan en wordt er jacht gemaakt op een invasieve zeester die koraal eet. Slechte waterkwaliteit en deze gulzige zeerster zouden grotere bedreigingen voor het natuurgebied zijn dan klimaatverandering.
De info waar bovenstaand artikel op is gebaseerd.
https://www.natureasia.com/en/research/highlight/12670
Ecology: Levels of bleaching in deep coral reefs assessed
Nature Communications

September 5, 2018

Nature Communications
Deep coral reefs on the Great Barrier Reef are shown to have lower levels of bleaching than shallower reefs during the 2016 mass bleaching event, according to a paper in Nature Communications. The study suggests that deep reefs may offer some refuge from thermal stress, but the nature of the protection may be transient and limited in providing broad ecological refuge.

It has been suggested that coral reefs found in deep waters (at depths of 30 to 40 metres and beyond) could act as major ecological refuges from mass coral bleaching. However, assessments have been limited because of the logistical complexity of studying these ecosystems.

Pedro Frade and colleagues studied the amount of bleaching experienced by deep reefs at nine sites within the Great Barrier Reef during the large-scale bleaching event of 2016. Impacts on the deep reefs were severe (40% of coral was bleached and 6% dead at 40 metres) but lower than at shallower depths (60-69% of coral was bleached and 8-12% dead at 5-25 metres). The authors found that upwelling of cold water gave deeper reefs some protection in the early summer, but this was lost by late summer when upwelling stopped.

The study highlights the limitations of deep reefs acting as thermal refuges, and the authors argue that both shallow and deep reefs are under threat from mass bleaching events.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tardis » 14 nov 2019, 14:33

Fenna, dank voor je toevoeging. Men krabbelt blijkbaar toch terug v.w.b. de angst dat de koralen massaal doodgaan en dreigen uit te sterven als gevolg van temperatuurstijgingen. Dat is toch ook niet verwonderlijk, want als je even je gezond verstand gebruikt kom je tot de conclusie dat de temperaturen op Aarde door de miljarden jaren heen altijd hebben geschommeld en koralen hebben dat gedurende het evolutionaire proces overleefd en dus mag je concluderen dat het de relatief bescheiden temperatuurschommelingen van tegenwoordig ook zonder problemen zal overleven. Ik wens Peter Ridd, die ontslagen Australische geofysicus, veel sterkte tijdens de processen die tegen hem worden aangespannen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Tammy » 14 nov 2019, 18:12

Wat fijn om hier andere berichten te lezen dan de klimaathysterie die nu aan de gang is.
Dat er ook herstel is en dat niet alles het einde van de wereld is.
Ik lees hier berichten die het nieuws niet halen omdat dan het hele klimaatplaatje in duigen valt.
Dank voor de artikelen die hier worden geplaatst . :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Osiris » 14 nov 2019, 18:36

Misschien word het hoog tijd dat burgers ook eens collectief aan rechtszaken gaan beginnen ;

https://www.bondoverheidszaken.nl/index.html
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Gast1 » 18 nov 2019, 19:03

Tammy schreef:
14 nov 2019, 18:12
Wat fijn om hier andere berichten te lezen dan de klimaathysterie die nu aan de gang is.
Dat er ook herstel is en dat niet alles het einde van de wereld is.
Ik lees hier berichten die het nieuws niet halen omdat dan het hele klimaatplaatje in duigen valt.
Dank voor de artikelen die hier worden geplaatst . :hands:
Misschien een idee voor iemand die zich aanbied om een topic te openen op dit gebied?
Lekker positief nieuws?

Ik ben er -oprecht- helemaal klaar voor.
Sowieso voor positief nieuws. :wink:

Gast1

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Gast1 » 18 nov 2019, 19:05

Osiris schreef:
14 nov 2019, 18:36
Misschien word het hoog tijd dat burgers ook eens collectief aan rechtszaken gaan beginnen ;

https://www.bondoverheidszaken.nl/index.html
Interessant Osiris. ;P!

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het raadsel van de verdwenen hittegolven

Bericht door Fenna » 19 nov 2019, 10:31

http://www.telegraaf.nl/lifestyle/18249 ... rrier-reef

Afbeelding
(Is niet de originele foto van het artikel)

’Het gaat juist uitstekend met Great Barrier Reef’

Het is één van de wereldwonderen van de natuur. Zichtbaar vanuit de ruimte. En met een kleurrijke koraalpracht die elke bezoeker betovert: het Great Barrier Reef in Australië. Toch begint menig toerist er met lood in de schoenen aan een excursie: want hoe goed of slecht staat het rif ervoor?

Zelfs de Australische overheid liet zich onlangs pessimistisch uit over de toekomst van de grootste natuurattractie die zij te bieden heeft. Daarmee sluit ze aan bij het koor dat doemscenario’s predikt over klimaatverandering en koraal. Tot onbegrip van de Australische wetenschapper Peter Ridd. „Het is alsof de Franse regering zou zeggen: de Eiffeltoren is één grote schroothoop.”

Ridd kent het beeld dat bij het grote publiek bestaat van het Barrier Reef. Na twee perioden van ’verbleking’ in 2016 en 2017 waarschuwden verhalen in de media dat dertig tot negentig procent van het rif voorgoed zou afsterven. (Zie het alarmistische kaartje rechts.) Maar toeristen die tegenwoordig voet aan wal zetten, na een koraalreisje voor de kust van Queensland, zijn stomverbaasd. „Gidsen horen: ’Ik dacht dat alles dood was’. Het tegendeel is waar”, zegt Ridd, die onlangs in Leiden was voor een presentatie.

Koraal bestaat al 200 miljoen jaar. Het Great Barrier Reef ligt al zo’n 18.000 jaar voor de Australische kust. Ondanks de enorme omvang – een lengte van 2.600 kilometer – bestaat het rif uit minuscule diertjes. Deze koraalpoliepen zetten de kalk af waardoor koraal groeit en leven in symbiose met micro-algen. Alleen dankzij die samenwerking krijgen de poliepen hun energie en kleur.


Klimaatverandering is niet het eerste opdoemende gevaar. In de afgelopen decennia vreesde men eerder voor de zeester doornenkroon, die levend koraal vreet. Ook boeren in Queensland zouden een bedreiging vormen door de uitstroom naar zee van pesticiden en mest. „Maar niets spreekt zo tot de verbeelding als verbleking”, zegt Ridd. „Het is spectaculair, massaal en levert indringende foto’s op.”

Collega-koraalonderzoeker Terry Hughes noemde koraalverbleking ’een menselijke uitvinding door klimaatverandering’. Alsof het pas bestaat sinds we ons aan kolen warmen en olie verstoken. „In werkelijkheid”, zegt Ridd „is het een natuurlijk fenomeen dat al aan het begin van de vorige eeuw voor het eerst werd gesignaleerd door wetenschappers. Voor 1982 waren er 26 situaties van verbleking van delen van het rif bekend.”

Wat gebeurt er precies bij verbleking? Als het zeewater rond koraal tijdelijk, door zwakke stroming en weinig wind, te snel opwarmt, beginnen de algen met wie de koraaldiertjes samenwonen gifstoffen af te scheiden. De koraalpoliepen gooien de micro-algen dan naar buiten waardoor het koraal zijn kleur verliest: het verbleekt. En, als de diertjes niet snel aan nieuwe algen binden, sterven ze af. „Verbleking is dus geen doodvonnis, het is eerder een overlevingsmechanisme.”

Wel of niet verbleken hangt af van de vraag welke alg een koraaldiertje kiest om mee op te groeien, zo legt de Australiër uit. Koraalpoliepen kunnen kiezen voor algen die helpen om snel te groeien. Maar juist die combinatie is gevoelig voor verbleking. Koraaldiertjes die niet kiezen voor een turbo-alg, en dus het risico lopen dat ze worden overwoekerd, zijn juist beter bestand tegen verschillen in temperatuur. „De langzame groeiers zijn overlevers. Het snelgroeiende koraal is het onkruid van het rif.”

Volgens Ridd stelt dit ingenieuze systeem de koraalpopulatie in staat om grote tegenslagen te overleven. „Het zou niet moeten verbazen dat koraal in al die miljoenen jaren wel heeft geleerd hoe je omgaat met warmteschommelingen. De verbleking van 2016 en 2017 zorgde voor het verlies van hooguit acht procent van het koraal. Dat klinkt misschien veel. Maar ik ken ook gevallen waarin delen van rif na een verwoestende orkaan in enkele jaren met 250 procent zijn gegroeid.”

Het Great Barrier Reef geeft nu pas haar geheimen prijs. Zo weten wetenschappers pas sinds kort dat het rif rond november, tijdens enkele nachten na een volle maan, massaal kuitschiet. Eén grote roze-witte soep van zaadjes en eitjes drijft dan boven het rif. Ridd: „Iedereen begrijpt dat dit al lang bestond voordat wetenschappers het eindelijk ontdekten. Waarom denken we dan bij koraalverbleking dat dit een nieuw fenomeen is, veroorzaakt door de mens?”
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie