Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door Fenna » 15 nov 2019, 11:18

http://www.telegraaf.nl/entertainment/1 ... -peter-pan
Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Streamingdienst Disney+ komt niet alleen met een waarschuwing voor roken, maar gaat ook waarschuwingen geven bij programma’s waarin personages of verhaallijnen voorkomen die tegenwoordig als beledigende stereotypen worden beschouwd.

Dat meldt een woordvoerder vrijdag. Deze ’disclaimer’ werd in de VS vanaf de lancering al voor bepaalde titels geplaatst. Maar Disney had nog niet besloten of ook in Nederland programma’s de waarschuwing zouden krijgen.

Het is de bedoeling dat de boodschap uiterlijk na het weekend aan de programma’s die de zender aanbiedt is toegevoegd.

De tekst waarschuwt voor „verouderde culturele representatie.” Het gaat dan bijvoorbeeld om Dumbo, The Aristocats en Peter Pan, waarin vooral Afro-Amerikaanse personages eigenschappen hebben die als racistisch kunnen worden gekenschetst.

Marike Sterk zegt namens Disney dat het bedrijf vaker kijkers waarschuwt. „Dat hebben we eerder gedaan bij Incredibles 2 waar mensen last zouden kunnen krijgen van de lichtflitsen. En bij series en films waarin wordt gerookt, staat ook een waarschuwing dat roken niet goed is voor de gezondheid”.

Deze waarschuwing geeft Disney+ in Amerika bij Dumbo:
(Staat in de link)

Disney heeft zich de afgelopen jaren steeds sterker geprofileerd als een bedrijf dat roken wil ontmoedigen, bijvoorbeeld ook door sigaretten in zijn grote pretparken in de VS te verbieden.

De nieuwste melding die aan films wordt toegevoegd is volgens haar vooral bedoeld om mensen te laten beseffen dat ze moeten weten dat de produktie in een ander tijdperk is gemaakt. De opmerking biedt mensen volgens Sterk ’de keuze’ om wel of niet te kijken.
:roll:
Wanneer houd die onzin nou eens op?
Het zijn onschuldige tekenfilms voor kinderen.
Kinderen kennen geen racisme, dat word ze door volwassenen geleerd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door herman50 » 15 nov 2019, 11:33

zit gewoon te wachten tot de waarschuwing komt ---voor mij te laat! :mrgreen: óf nisschien wel mazzel gehad!!- ;; Pas op voor je Vader en Moeder..... wat een idiote wereld is die nou gek aan het worden of zijn dat allemaal na apers of zenuwelijers....oke alsnog een fijne dag ;) [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door Tardis » 15 nov 2019, 12:03

Voor mensen die snel op hun tenen getrapt zijn is het denk ik wel een uitkomst. In de jeugdtijd van mijn ouders was het woord nikker, zoals het verhaal tien kleine nikkertjes, niet iets om je over op te winden. Ik las een jeugdboek dat mijn vader in zijn jeugd gelezen had en bewaard gebleven was en daar viel mij het woord nikker wel op. Dat was begin jaren '70. In mij jeugd was dat een woord dat je niet gebruikte, zelfs het woord neger begon langzamerhand uit de gratie te raken.
Tegenwoordig ziet men er geen probleem is om het woord zwart te gebruiken. Wit als de tegenhanger daarvan. Het zwart-wit denken, dus de wereldbevolking in twee groepen verdelen, vindt men anno 2019 geen probleem. Ik wel. Ik vind het onderverdelen van de wereldbevolking in twee groepen - zwart en wit - abject. Het werkt racisme in de hand. `I'm black and I'm proud' (in de jaren '70 nogal een populaire tekst) is een vorm van zelfgekozen apartheid. Als je wilt dat je wordt geaccepteerd als een gewoon mens moet je niet benadrukken dat je anders bent. Het homofeest Canal Pride vind ik ook zoiets belachelijks. Het staat op de kade rijen dik met mensen die naar de homo's kijken: `Je kunt wel zien dat het homo's zijn, hahaha! wat zien ze er raar uit en wat gedragen ze zich raar op die boot."

In het geval ik op televisie in een praatprogramma aan tafel kom te zitten om een van de projecten waar ik mee bezig ben toe te lichten dan zal ik, als het onderwerp eventueel ter sprake komt, hier zeker wat van gaan zeggen.
Laatst gewijzigd door Tardis op 15 nov 2019, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door Fenna » 15 nov 2019, 12:11

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door univers » 15 nov 2019, 13:15

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door Tammy » 15 nov 2019, 15:01

Tardis schreef :
Tegenwoordig ziet men er geen probleem is om het woord zwart te gebruiken. Wit als de tegenhanger daarvan. Het zwart-wit denken, dus de wereldbevolking in twee groepen verdelen, vindt men anno 2019 geen probleem. Ik wel. Ik vind het onderverdelen van de wereldbevolking in twee groepen - zwart en wit - abject. Het werkt racisme in de hand. `I'm black and I'm proud' (in de jaren '70 nogal een populaire tekst) is een vorm van zelfgekozen apartheid. Als je wilt dat je wordt geaccepteerd als een gewoon mens moet je niet benadrukken dat je anders bent. Het homofeest Canal Pride vind ik ook zoiets belachelijks. Het staat op de kade rijen dik met mensen die naar de homo's kijken: `Je kunt wel zien dat het homo's zijn, hahaha! wat zien ze er raar uit en wat gedragen ze zich raar op die boot."
Bravo ! [clap] [clap]
Klopt als een bus wat je zegt .
Op geloofsgebied gebeurt het ook.
Men spreekt over moslims en niet-moslims.
Verleden jaar heb ik een nieuwkomer hier op het forum daarop aangesproken in een topic.
Die sprak ook zo, persoon natuurlijk kwaad dat ik er iets van zei.
Ik wens niet als niet-moslim aangesproken te worden.
Ik heb niks met dat geloof en ook niet met anderen geloven.
Voor die persoon bestaat volgens mij de wereld ook uit twee groepen.
Dat is natuurlijk niet zo.

Disney gaat erg ver nu.
Wat is het volgende ?
Zeggen in een film waar ijs in word gegeten of een hamburger dat dat slecht is voor de gezondheid ?
Of Pizza.
Alsook de alchohol drankjes ?

En komt er bij Maffia films voortaan een waarschuwing dat niet alle Italianen misdadiges zijn ?
En dat niet alle Fransen zo druk en chaotisch zijn als Louis de Funes ?
Of dat de Engelsen niet zo dom zijn als mister Bean ?
Klinkt allemaal overdreven he ?
Maar ik sta werkelijk nergens meer van te kijken.

Mijn hemel wat een politiek correct geneuzel. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door herman50 » 15 nov 2019, 16:16

:post: ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door Fenna » 15 nov 2019, 16:58

:post: Tammy.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door MetalPig » 18 nov 2019, 10:59

Fenna schreef:
15 nov 2019, 11:18
Het zijn onschuldige tekenfilms voor kinderen.
Kinderen kennen geen racisme, dat word ze door volwassenen geleerd.
En door Disney-films die gemaakt zijn in tijden dat racisme nog okee was. Dat dat als 'onschuldig' bestempeld wordt vind ik merkwaardig.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door Fenna » 18 nov 2019, 11:11

MetalPig schreef:
18 nov 2019, 10:59
En door Disney-films die gemaakt zijn in tijden dat racisme nog okee was. Dat dat als 'onschuldig' bestempeld wordt vind ik merkwaardig.
Ook jij kijkt door de bril van een volwassene die vertroebeld is door meningen van anderen.
Racisme ontstaat als ouders hun kinderen gaan vertellen dat blank of zwart fout is.
Kinderen kennen geen racisme, zij behandelen elkaar ongeacht de huidskleur gelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door MetalPig » 18 nov 2019, 11:29

Fenna schreef:
18 nov 2019, 11:11
MetalPig schreef:
18 nov 2019, 10:59
En door Disney-films die gemaakt zijn in tijden dat racisme nog okee was. Dat dat als 'onschuldig' bestempeld wordt vind ik merkwaardig.
Racisme ontstaat als ouders hun kinderen gaan vertellen dat blank of zwart fout is.
En/of als Disneyfilms kinderen gaan vertellen dat blank of zwart fout is.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door herman50 » 18 nov 2019, 12:12

oke MP maar hoe zit dat dan met zeg maar Dombo het vliegende olifantje ,,,is nog wit nog zwart maar grijs dacht ik en die is ook al fout ,, kun je het niet beter aan de mensen zélf overlaten sorry dus niet jij! maar mén ... wat is er mis met Peter Pan ,, ooit gehoord van 4 veren waterval een poppenserie uit de jaren 50 .. 1960,, was ook een blanke witte sherff -geloof ik- én immianen, moet je daar wat van denken?? het is voor kinderen bemoei je er niet mee ,, nee de grote mensen....... ja!! zijn nét kleine kinderen ...hún zulle wel uitmaken wat goed is ....... weet je wat ik niet goed vind die films van tegenwoordig met al die dooien en hangende ledematen die in het rond zwieren ,maar dat is gewoon .......nou nee .........
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door MetalPig » 18 nov 2019, 12:32

herman50 schreef:
18 nov 2019, 12:12
oke MP maar hoe zit dat dan met zeg maar Dombo het vliegende olifantje <...>wat is er mis met Peter Pan ,,
Weet ik niet; ik ken de inhoud van die films niet. Ik weet dat ze over een vliegend olifantje resp. een vliegend jongetje gaan, maar verder niet.
herman50 schreef:
18 nov 2019, 12:12
het is voor kinderen bemoei je er niet mee
Dat het voor kinderen is lijkt mij *juist* de reden om racisme uit te bannen. Zij nemen voor waar aan wat ze zien het hebben niet de kennis en capaciteiten om één en ander in het juiste historische perspectief te plaatsen.

Net als bij zwarte piet kan ik de redenering "het is voor kinderen dus laat het racisme er maar in zitten" totaal niet volgen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Disney+ waarschuwt voor ’racistische’ Peter Pan

Bericht door herman50 » 21 nov 2019, 10:24

heb gisteren toevallig naar een aflevering van Peter Pan zitte kijken, maar wat een genot geen miereneukers en zeikers, gewoon leuk kinderlijke tekenfilm.. een jochie dat ken vliegen en een prinses als -gewone- vriendin heeft die ook kan vliegen, verder 4/5 kinderen die allemaal bevriend zijn met iedereen ,, maar geen ongetoge woord geen vreemde dingen ,,,nadda ... denk dat dat -zg- racisme tussen de oren zit van -veel- mensen ,en dat is heel jammer want dan gaan er dingen gebeuren die niet nodig zijn ,, én! zoals gewoonlijk de grootste brullers staan vooraan en worden ´gehoord´,,
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie