Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 11 nov 2019, 18:30

Stress op het werk groeit. Steeds vaker draait het om presteren, om sneller en efficiënter werken. 1,3 miljoen werknemers hebben last van burn-outverschijnselen. Jaarlijks verzuimen werknemers 11 miljoen dagen als gevolg van werkstress. Werkgevers kost het verzuim inmiddels 2,8 miljard euro, 300 miljoen meer dan het jaar ervoor, zo blijkt uit onderzoek van TNO.

Werkstress neemt al jarenlang toe en heeft grote maatschappelijke en economische gevolgen. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2018 van TNO en CBS blijkt dat 17,3 procent van alle werknemers in Nederland ernstige burn-outklachten heeft, vooral jonge mensen tussen 25 en 34 jaar.

Bron: https://nos.nl/artikel/2309986-werkdruk ... chten.html
Ik heb het onderzoek zelf nog niet gelezen maar heb bij voorbaat al het idee dat er iets niet klopt hier. We zien dezelfde symptomen blijkbaar bij de huidige generatie voordat ze gaan werken. Zou dat niets te maken kunnen hebben met andere factoren dan werk en studie?

Ik heb het de afgelopen paar jaar zelf flink voor mijn kiezen gehad en balanceerde tussen overspannenheid en een burn-out. Het merendeel op mijn werk concludeerde dat dit wel moest komen doordat ik mijn werk niet aan kon. Precies de oorzaken die de NOS noemt. Persoonlijk had ik meer het idee dat de onzekerheid of ik de volgende morgen nog wel wakker zou worden en de lading aan ellende die ziek zijn in je privéleven met zich meebrengt doorslaggevende factoren konden zijn. Toen het vertrouwen in overleven groeide zakte de stress en daardoor kon ik me meer richten op de nevenschade op privégebied waardoor mijn stressniveau's nog verder zakten. Inmiddels werk ik 4 keer zoveel uren als toen ik een probleem ervoer en wordt daarbij blootgesteld aan meer werkdruk dan in dezelfde periode en weg is de stress!

Bot gezegd is mijn ervaring dat je leuk werk moet zoeken om LOSGELD voor je onafhankelijkheid te verdienen. Dat je uitvalt met een burn-out op je werk wil niet zeggen dat die veroorzaakt wordt door je werk. Evenzo met studies. Kijk even in wat voor tijd we leven. Mijn ouders begonnen hun werkzame leven met spaarcentjes op de bank en relatieve zekerheid voor de toekomst. Mijn generatie speelde break-even en had een onzekere toekomst. De huidige generatie moet starten met schuld (studieschuld/huis kopen etc.) en heeft geen toekomst naar onze maatstaven. Gek he, dat je daarvan moedeloos wordt...

Ik heb het al vaker gezegd maar graaigedrag is niet voorbehouden aan topmensen. Ik werkte 25 jaar geleden op 16 jarige leeftijd in een strandtent voor 10 gulden netto per uur. Mijn stiefdochter heeft recent bij dezelfde strandtent gewerkt op 19 jarige leeftijd voor 5,- euro per uur. Dat is exact hetzelfde wat ik 25 jaar geleden verdiende. In de strandtent zijn de guldens euro's geworden, je zou zeggen dat het dan in de zakken van de eigenaren verdwijnt maar qua potentie was mijn baas rijker dan de baas van nu. Dat komt omdat de lasten zo ongekend zijn gestegen. Kijkend naar iets als de wegenbelasting van mijn motor zie ik dat ik 20 jaar terug 60 gulden per jaar moest betalen terwijl dit nu meer dan 120 euro per jaar is geworden. Qua salaris heb ik het beter dan mijn stiefdochter; ik verdien nu in euro's wat ik op mijn 19e in guldens kreeg. Maar de motorrijtuigenbelasting is verdubbeld? Ik weet eerlijk gezegd niets te bedenken wat goedkoper is geworden ter compensatie. Dus de overheid incasseert meer geld en je krijgt er minder (zekerheid) voor terug. Mijn pensioenpremie stijgt ook al jaren absurd hard terwijl mijn verwachte uitkering daalt. Waar blijft dat geld? In ieder geval wordt het beheerd door iemand die er niet mee om kan gaan...

Nee, ik vind het te makkelijk om 'werk' zo aan 'stress' te plakken. Als je ieder werkuur kan compenseren met voldoening door middel van de verdiende centjes is dat heel iets anders dan zoveel van je inkomen afstaan aan de afpersers en er stressrente op vangt. Als je inkomens vanaf 100.000 iets hoger belast hou je bakken vol met geld over om de stress van de werkpaarden te verlagen. Is niet zo moeilijk...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 11 nov 2019, 18:33

Oh ja:

PROLETARIERS ALLER LANDEN VERENIGT U!!!

:mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door gusteman » 11 nov 2019, 20:15

Vitharr schreef:
11 nov 2019, 18:33
Oh ja:

PROLETARIERS ALLER LANDEN VERENIGT U!!!

:mrgreen:
Dat lijkt inderdaad elke dag harder nodig te zijn.

Maar als ik lees hoe Stalin (èn Lenin èn Marx) daar tegenaan keek heb ik toch zo mijn twijfels hoor.
Want hun visie daarop gaf aan dat het, om een nieuw proletariaat mogelijk te maken, noodzakelijk is om het bestaande proletariaat volledig uit te roeien.
En dat hebben ze dus ook gedaan, met miljoenen doden als gevolg.

Ik verkies derhalve om dat verenigen van het proletariaat nog even uit te stellen ... liefst voor onbepaalde tijd.

Maar dat kan eventueel geregeld worden via een partijtje paintballen? :mrgreen:
Vitharr schreef:
11 nov 2019, 18:30
Jaarlijks verzuimen werknemers 11 miljoen dagen als gevolg van werkstress. Werkgevers kost het verzuim inmiddels 2,8 miljard euro, 300 miljoen meer dan het jaar ervoor, zo blijkt uit onderzoek van TNO.
Als ik die cijfers van TNO zo zie dan stel ik vast dat een gemiddelde werkdag van een gemiddelde arbeider/bediende de werkgever gemiddeld 254,54 Euro oplevert.
Aangezien wordt vermeld dat het verzuim zo veel 'kost' aan de werkgever moet dit wel gaan om een vorm van winstderving.
Die 254,54 Euro zijn dus zuiver winst per dag ... per werknemer.
Of maak ik een fout in de redenering?

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Osiris » 11 nov 2019, 20:20

Ben het met je eens dat het veel meer een combi van werk en prive stress betreft.
Prestatiedruk qua werk is zeker toegenomen.

Financieel gezien zijn de lasten veel harder gestegen dan de lonen,zeker de afgelopen 10 jaar.
Waar uit volgt dat je je druk maakt of je vanwege zorgkosten wel ziek kunt worden of naar de tandarts moet gaan.
Of je vanwege de roodstand op je rekening ,vaste lasten nog wel op tijd afgeschreven krijgt, hoopt dat je auto geen onverwachte kosten krijgt.
Of iets in huis het begeeft, wat eigenlijk al vervangen had mogen worden.
En zo zijn er nog wel meer dingen te noemen, wat vaak ook nog relaties onder druk kan zetten, nog meer stress als je eigenlijk het financieel niet kunt veroorloven uit elkaar te gaan
( te duur koophuis bijv. ).

Echter gelden voor de jongere generaties andere stressfactoren.
Heb regelmatig uitvoerige gesprekken met de generatie van tussen de 17 en pakweg 25.
Als ik hoor wat er verlangd word qua scholing,niet misselijk.
En niet in vergelijking met wat er op VWO/HAVO niveau in mijn tijd verlangd werd.

Vaak er nog bij werken ( je wilt ook nog wat kleding kunnen betalen, op stap,vakantie ),stage.
Maar er is nog een andere belangrijke factor ; social media.
Zelfs nog 's nachts bezig zijn met beantwoorden van APP contacten ( telefoon naast het bed, vanwege wekkerfunctie,dus binnen handbereik ).
Dus je hersenen staan continu op standby, steeds minder rustmomenten om op te laden en te ontladen.

Dus vind het niet vreemd dat oud en jong steeds meer onderuit gaat.
Maar het gaat fantastisch in Nederland toch....?
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Osiris » 12 nov 2019, 08:25

Persoonlijk denk ik dat die 1,3 miljoen werkenden,waarbij burnout klachten geconstateerd zijn maar het topje van de ijsberg laat zien.
Geloof dat er tallozen meer zijn die op het randje balanceren.

Eigenlijk begonnen met de invoering van de Euro destijds die er bij velen al financieel inhakten.
Daarna de financieel/economische crisis,waar velen hun baan kwijt raakten en degenen die overbleven hun werk erbij kregen.
De lonen ettelijke jaren op nullijn gehouden werden en de lasten door stegen.
Het zou allemaal beter worden als de crisis over was, yeah right, voor wie dan wel ?

Het verlies aan besteedbaar inkomen was voor velen zo'n 20% en na de crisis is dit niet meer teruggedraaid en worden lasten vrolijk nog verder verhoogd.
Let maar op, wat er straks nog aan klimaatmaatregelen doorgedrukt worden met bijbehorende lastenverzwaringen.

De personeelstekorten die nu ontstaan zijn,nu het zogenaamd weer beter gaat,moesten ingevuld worden met speciaal gecreeerde flexbanen,waarvan het inkomen dusdanig naar beneden gebracht is, dat meer dan de helft hier niet van kan rondkomen.
Logisch dat motivatie bij die mensen ver te zoeken is,zijn zo weer vertrokken voor een paar tientjes meer.
Vacatures met dat soort lonen blijven openstaan.
En dus blijft de eerdere werkdruk bestaan voor de anderen,ziekteverzuim blijft voortduren wat maar weer opgevangen moet worden door de rest.

Gisteren nog even Radar gekeken hoe een criminele organisatie als de belastingdienst mensen nog verder de stront in trapt.
Betreffende de zogenaamde fraude met opvangtoeslagen voor hun kinderen.
Ettelijke duizenden ( 8500 definitief bekend,maar waarschijnlijk loopt dat nog op tot 100.000 ) waar de toeslag stopgezet is en terugbetaald dient te worden,oplopend tot tienduizenden euro's.
Meerder wetten worden door belastingdienst overtreden, dossiers vervalste etc,waardoor mensen hun baan,huis ,alles onterecht kwijtraken.
En zo zijn er meer ( overheids ) instanties die overal schijt aan hebben,waar totale controle ontbreekt en mensen er de dupe van worden.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Mypos » 12 nov 2019, 12:22

Even een paar punten aanstippen:

1. Arbeidsethos. Waarom is het zo belangrijk om veel en hard te werken? Algemeen gezien word dit als goed gezien en luiheid, lummelen wordt als een slechte eigenschap gezien. Als tegenhanger tegen al die burnouts en tegen stress dus meer focus op jezelf toestaan om lekker niks te doen, lekker lang uit te slapen, te hangen op de bank etc. Verder word alleen betaald werk maar als belangrijk gezien. Ook iets om over na te denken.

2. Klopt inderdaad dat alles duurder is geworden, de lasten zijn gestegen en het inkomen is nauwelijks mee gestegen. Daar zit misschien wel een idee achter? Ik denk dat het hetzelfde idee is als wat je in veel andere dingen ook terug ziet. Het volk dom, ziek/zwak, arm en verdeeld te houden. Deze vier punten zorgen ervoor dat ze niet zien wat er werkelijk speelt in de wereld.

3. Kijk bv eens naar de basis van geld. Geldcreatie. Daar begint alles mee. Verdiep je daar eens in, hoe dat precies werkt. En kijk dan naar wat er nog steeds gebeurt op dit moment. Hoe enorm veel geld er elke maand in de economie gepompt wordt van bovenaf en waar dat geld voornamelijk blijft hangen. En wat dat betekent voor ons, de mensen op de bodem.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Osiris » 12 nov 2019, 18:43

Mypos schreef:
12 nov 2019, 12:22


2. Klopt inderdaad dat alles duurder is geworden, de lasten zijn gestegen en het inkomen is nauwelijks mee gestegen. Daar zit misschien wel een idee achter? Ik denk dat het hetzelfde idee is als wat je in veel andere dingen ook terug ziet. Het volk dom, ziek/zwak, arm en verdeeld te houden. Deze vier punten zorgen ervoor dat ze niet zien wat er werkelijk speelt in de wereld.

3. Kijk bv eens naar de basis van geld. Geldcreatie. Daar begint alles mee. Verdiep je daar eens in, hoe dat precies werkt. En kijk dan naar wat er nog steeds gebeurt op dit moment. Hoe enorm veel geld er elke maand in de economie gepompt wordt van bovenaf en waar dat geld voornamelijk blijft hangen. En wat dat betekent voor ons, de mensen op de bodem.
De meest ideale manier om het grootste deel van de bevolking de armoede en slavernij in te jagen,zoals al heel lang geleden gepland is [burn]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Mypos » 12 nov 2019, 19:06

Osiris schreef:
12 nov 2019, 18:43
Mypos schreef:
12 nov 2019, 12:22


2. Klopt inderdaad dat alles duurder is geworden, de lasten zijn gestegen en het inkomen is nauwelijks mee gestegen. Daar zit misschien wel een idee achter? Ik denk dat het hetzelfde idee is als wat je in veel andere dingen ook terug ziet. Het volk dom, ziek/zwak, arm en verdeeld te houden. Deze vier punten zorgen ervoor dat ze niet zien wat er werkelijk speelt in de wereld.

3. Kijk bv eens naar de basis van geld. Geldcreatie. Daar begint alles mee. Verdiep je daar eens in, hoe dat precies werkt. En kijk dan naar wat er nog steeds gebeurt op dit moment. Hoe enorm veel geld er elke maand in de economie gepompt wordt van bovenaf en waar dat geld voornamelijk blijft hangen. En wat dat betekent voor ons, de mensen op de bodem.
De meest ideale manier om het grootste deel van de bevolking de armoede en slavernij in te jagen,zoals al heel lang geleden gepland is [burn]
Klopt. Helaas. Daarom ben ik ook het meest geinteresseerd in het financiele aspect van de hele complothandel waar we in leven. Dat is de basis van alles, daar komt immers het geld voor de elite vandaan en het is het meest concreet te maken denk ik. Je hebt nu bv de Verleiders en Ons Geld die daar een aantal mooie stappen in hebben gezet. Hoe meer licht er word geschenen op en transparantie er komt in dingen hoe sneller ze veranderen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Fenna » 12 nov 2019, 19:40

:post: Vithar, gusteman en Osiris.
Ik denk dat onzekerheid een grote oorzaak is.
"Kan ik nog wel mijn huur betalen, vaste lasten e.d."
Met de versoepeling van de ontslagregels is die onzekerheid alleen maar erger geworden en durven mensen ook uit het oogpunt van hun baan te verliezen geen nee meer te zeggen tegen de werkgever als die meer van ze vraagt dan mogelijk is.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Gast1 » 13 nov 2019, 07:52

Vitharr schreef:
11 nov 2019, 18:30
Stress op het werk groeit. Steeds vaker draait het om presteren, om sneller en efficiënter werken. 1,3 miljoen werknemers hebben last van burn-outverschijnselen. Jaarlijks verzuimen werknemers 11 miljoen dagen als gevolg van werkstress. Werkgevers kost het verzuim inmiddels 2,8 miljard euro, 300 miljoen meer dan het jaar ervoor, zo blijkt uit onderzoek van TNO.

Werkstress neemt al jarenlang toe en heeft grote maatschappelijke en economische gevolgen. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2018 van TNO en CBS blijkt dat 17,3 procent van alle werknemers in Nederland ernstige burn-outklachten heeft, vooral jonge mensen tussen 25 en 34 jaar.

Bron: https://nos.nl/artikel/2309986-werkdruk ... chten.html
Ik heb het onderzoek zelf nog niet gelezen maar heb bij voorbaat al het idee dat er iets niet klopt hier.
Me too :wink:

Ook ik heb het onderzoek zelf nog niet gelezen en heb ook bij voorbaat al het vermoeden (niet het idee) dat er iets niet klopt.
Sterker nog, ik ben bezig om een ernstige zaak (misbruik en uitbuiting) voor te leggen aan de schriftelijke en audiovisuele media: misstanden dus.
Dus dank ik je voor deze link, ik kan daar wat mee.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door MetalPig » 13 nov 2019, 08:03

Mypos schreef:
12 nov 2019, 12:22
Geldcreatie. Daar begint alles mee. Verdiep je daar eens in, hoe dat precies werkt.
Bedoel je dat we economie moeten gaan studeren of YouTube-filmpjes kijken?

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Mypos » 13 nov 2019, 13:21

MetalPig schreef:
13 nov 2019, 08:03
Mypos schreef:
12 nov 2019, 12:22
Geldcreatie. Daar begint alles mee. Verdiep je daar eens in, hoe dat precies werkt.
Bedoel je dat we economie moeten gaan studeren of YouTube-filmpjes kijken?
Eerlijk gezegd denk ik dat zelfstudie een beter idee is. Economie studies lopen achter en daar worden belangrijke dingen gewoon niet geleerd. Zeker niet op het gebied van geldcreatie! Geld voor veel meer studies. Kijk bv naar hoeveel aandacht er tijdens studies medicijnen wordt besteed aan voeding. Dat is minimaal terwijl voeding een enorm belangrijk component is in de gezondheid van mensen.

gusteman

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door gusteman » 13 nov 2019, 20:15

Mypos schreef:
13 nov 2019, 13:21
Kijk bv naar hoeveel aandacht er tijdens studies medicijnen wordt besteed aan voeding. Dat is minimaal terwijl voeding een enorm belangrijk component is in de gezondheid van mensen.
1) dat zal variëren van universiteit tot universiteit;

2) de leerstof betreffende gezonde/ongezonde voeding (de zogeheten voedingsdriehoek) wordt behandeld in het basisonderwijs, bij kinderen tussen 6 en 12 jaar: wanneer iemand aan de universiteit de richting medicijnen volgt wordt verondersteld dat die persoon deze materie reeds onder de knie heeft ... jij zou die trouwens ook moeten kennen, net zoals elk forumlid.
Iemand die medicijnen volgt en niets kent van deze materie zit daar echt niet op zijn plaats ... en zal trouwens ook niet promoveren. Doet die dat dan toch, dan is het een flut universiteit.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Mypos » 13 nov 2019, 21:45

gusteman schreef:
13 nov 2019, 20:15
Mypos schreef:
13 nov 2019, 13:21
Kijk bv naar hoeveel aandacht er tijdens studies medicijnen wordt besteed aan voeding. Dat is minimaal terwijl voeding een enorm belangrijk component is in de gezondheid van mensen.
1) dat zal variëren van universiteit tot universiteit;

2) de leerstof betreffende gezonde/ongezonde voeding (de zogeheten voedingsdriehoek) wordt behandeld in het basisonderwijs, bij kinderen tussen 6 en 12 jaar: wanneer iemand aan de universiteit de richting medicijnen volgt wordt verondersteld dat die persoon deze materie reeds onder de knie heeft ... jij zou die trouwens ook moeten kennen, net zoals elk forumlid.
Iemand die medicijnen volgt en niets kent van deze materie zit daar echt niet op zijn plaats ... en zal trouwens ook niet promoveren. Doet die dat dan toch, dan is het een flut universiteit.
Ah zo. Als we die lijn even doortrekken. Er wordt zo veel behandeld in het basisonderwijs. Wiskunde, taal, Aardrijkskunde. De mensen die dit later gaan studeren en er hun beroep van maken zouden dit dus ook niet meer hoeven te doen?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door MetalPig » 14 nov 2019, 09:44

Mypos schreef:
13 nov 2019, 21:45
Ah zo. Als we die lijn even doortrekken. Er wordt zo veel behandeld in het basisonderwijs. Wiskunde, taal, Aardrijkskunde. De mensen die dit later gaan studeren en er hun beroep van maken zouden dit dus ook niet meer hoeven te doen?
Uit ervaring kan ik melden dat wanneer je wiskunde gaat studeren het basisschool-rekenen inderdaad niet als vak aangeboden wordt.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Mypos » 14 nov 2019, 12:44

MetalPig schreef:
14 nov 2019, 09:44
Mypos schreef:
13 nov 2019, 21:45
Ah zo. Als we die lijn even doortrekken. Er wordt zo veel behandeld in het basisonderwijs. Wiskunde, taal, Aardrijkskunde. De mensen die dit later gaan studeren en er hun beroep van maken zouden dit dus ook niet meer hoeven te doen?
Uit ervaring kan ik melden dat wanneer je wiskunde gaat studeren het basisschool-rekenen inderdaad niet als vak aangeboden wordt.
Bijzonder. Er hoeft dus niet meer gerekend te worden tijdens een studie Wiskunde....

Maar goed nu wordt het weer zo'n flauw vliegen afvangen waar jij patent op hebt. Probeer nou toch eens op een volwassen manier en met een open vizier te discussieren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door MetalPig » 14 nov 2019, 12:50

Mypos schreef:
14 nov 2019, 12:44
MetalPig schreef:
14 nov 2019, 09:44
Uit ervaring kan ik melden dat wanneer je wiskunde gaat studeren het basisschool-rekenen inderdaad niet als vak aangeboden wordt.
Bijzonder. Er hoeft dus niet meer gerekend te worden tijdens een studie Wiskunde....
Dat is niet wat ik schrijf en deze foute conclusie is dan ook geheel voor jouw rekening.
Mypos schreef:
14 nov 2019, 12:44
Maar goed nu wordt het weer zo'n flauw vliegen afvangen waar jij patent op hebt. Probeer nou toch eens op een volwassen manier en met een open vizier te discussieren.
Ik geef een eerlijk, open en volwassen antwoord op je vraag. Jij verdraait vervolgens mijn woorden en noemt het vliegen afvangen. Volwassen hoor [clap]

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 16 nov 2019, 13:46

gusteman schreef:
11 nov 2019, 20:15
Vitharr schreef:
11 nov 2019, 18:33
Oh ja:

PROLETARIERS ALLER LANDEN VERENIGT U!!!

:mrgreen:
Dat lijkt inderdaad elke dag harder nodig te zijn.

Maar als ik lees hoe Stalin (èn Lenin èn Marx) daar tegenaan keek heb ik toch zo mijn twijfels hoor.
Want hun visie daarop gaf aan dat het, om een nieuw proletariaat mogelijk te maken, noodzakelijk is om het bestaande proletariaat volledig uit te roeien.
En dat hebben ze dus ook gedaan, met miljoenen doden als gevolg.

Ik verkies derhalve om dat verenigen van het proletariaat nog even uit te stellen ... liefst voor onbepaalde tijd.

Maar dat kan eventueel geregeld worden via een partijtje paintballen? :mrgreen:
Dank u voor deze inbreng. Het is waar, de historie is beladen. Maar het spreekt me aan sinds ik het voor het eerst zag omdat ik er van overtuigd ben dat als men zich daadwerkelijk wist te verenigen het grootste leed reeds geleden was.

Discussies beslechten in een paintballpartij kan mijn goedkeuring alleszins dragen uiteraard.
gusteman schreef: Als ik die cijfers van TNO zo zie dan stel ik vast dat een gemiddelde werkdag van een gemiddelde arbeider/bediende de werkgever gemiddeld 254,54 Euro oplevert.
Aangezien wordt vermeld dat het verzuim zo veel 'kost' aan de werkgever moet dit wel gaan om een vorm van winstderving.
Die 254,54 Euro zijn dus zuiver winst per dag ... per werknemer.
Of maak ik een fout in de redenering?
Een kleine volgens mij. Een zieke werknemer brengt kosten met zich mee vergeleken met een niet-zieke werknemer. Zo wordt dit ook becijferd, De becijfering is echter heel zwart/wit. Ik heb net een forse ziekteperiode achter de rug. De rechtstreekse schade voor mijn werkgever betreft doorbetaling van mijn salaris en onkosten voor begeleiding en registratie. Bij ons zit dit echter als bedrijfsrisico ingecalculeerd. Mijn werk werd overgenomen door collega's dus hun rendement steeg ter compensatie. Bij terugkomst heb ik de resterende achterstand weg gewerkt. En nu is een andere collega ziek en maak ik deel uit van de compensatie. Studies als de genoemde rekenen meestal niet zo dynamisch.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 16 nov 2019, 13:58

Osiris schreef:
11 nov 2019, 20:20
Echter gelden voor de jongere generaties andere stressfactoren.
Heb regelmatig uitvoerige gesprekken met de generatie van tussen de 17 en pakweg 25.
Als ik hoor wat er verlangd word qua scholing,niet misselijk.
En niet in vergelijking met wat er op VWO/HAVO niveau in mijn tijd verlangd werd.
Opmerkelijk. Jouw ervaring staat haaks op de mijne terwijl ik dacht dat we van dezelfde generatie waren? Ik heb ook veel te maken met leerlingen en studenten en mij valt juist op dat ik veel harder aan de bak moest. Ik heb nog niet zo heel lang geleden een HBO Economie examen afgelegd met 0,0 voorkennis en enkel een formulekaart bij de hand. Het eindresultaat was een 9,3. Alles stond namelijk op de kaart, ik had enkel 1 vraag verkeerd gelezen. :mrgreen:

Ook heb ik jarenlang studenten HBO Chemische technologie begeleid met als relevante eigen diploma's een 20 jaar oude procestechnische opleiding die tegenwoordig (door de huidige gedevaluëerde inhoud) als middelmatig MBO-3 gekwalificeerd wordt.

Werken ben ik eigenlijk mee opgegroeid. Toen ik 10 was had ik mijn eigen heftruck al in de vakanties bij de AGF groothandel. Niet voor het geld maar omdat ik vond dat het moest gebeuren. Ik kreeg er friet op vrijdag, snoepjes en fooien van de klanten en een aanvulling op mijn zakgeld voor terug. Maar het meest profiteerde ik van het gevoel nuttig bezig te zijn en daarvoor gewaardeerd te worden. En zo heb ik eigenlijk altijd tegen werk aangekeken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten

Bericht door Vitharr » 16 nov 2019, 14:00

Fenna schreef:
12 nov 2019, 19:40
:post: Vithar, gusteman en Osiris.
Ik denk dat onzekerheid een grote oorzaak is.
"Kan ik nog wel mijn huur betalen, vaste lasten e.d."
Met de versoepeling van de ontslagregels is die onzekerheid alleen maar erger geworden en durven mensen ook uit het oogpunt van hun baan te verliezen geen nee meer te zeggen tegen de werkgever als die meer van ze vraagt dan mogelijk is.
En dan denk ik dat we hier nog in de valkuil van priming trappen. Is het eigenlijk niet zo dat we gewoon in het algemeen kunnen zeggen dat Angst regeert? :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie