Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door univers » 01 dec 2019, 14:07

Zo hoort het ook.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 01 dec 2019, 14:59

:post: Tardis.
Ik heb ook allerlei nationaliteiten in mijn vrienden en kennissenkring en van discriminatie is bij mij ook geen sprake.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Annemiet » 01 dec 2019, 16:03

Inderdaad goed verwoord Tardis.

(Trouwens grappig, in Vlaanderen is dit hele zwarte piet-verhaal nog steeds totaal geen issue)

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4708
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Witte wel » 01 dec 2019, 16:13

Blijkt maar weer dat er onder de mens een behoorlijke hoeveelheid gefrustreerde lieden zich bevinden.
Dankzij hen,einde traditie. Nog enkele jaren en dan hebben we alleen nog de Kerstman. En dan natuurlijk ook nog van die overgewaaide Amerikaanse tradities als Halloween en Valentijnsdag die door de commercie worden opgedrongen en niets met onze nationale gebruiken van doen hebben. Versplinteren noemen ze dat omwille van een groepje gefrustreerde lieden die niet eens zelf beseffen welke ondergang ze ook voor zichzelf creëren. Intelligentie stijgt onder de mens echter betreft dat een gedachtepatroon wat men moet innemen en. Het werkelijke menselijke intelligentieniveau komt daardoor in verval en de grote meute onder de bevolking heeft dat niet eens in de gaten. Dus over enkele jaren geen Sint en Zwarte Piet meer helaas. De evolutie van het menselijk brein. Welk type brein zal de mens voorspoed bieden en welke de ondergang. Vul het zelf maar in.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4708
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Witte wel » 01 dec 2019, 16:15

Annemiet schreef:
01 dec 2019, 16:03
Inderdaad goed verwoord Tardis.

(Trouwens grappig, in Vlaanderen is dit hele zwarte piet-verhaal nog steeds totaal geen issue)
Dat heeft hij inderdaad.

(Nog niet maar het komt er aan hoor. De voorbereidingen zijn al in volle gang.)
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door taigitu » 01 dec 2019, 16:16

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Annemiet » 01 dec 2019, 16:23

taigitu schreef:
01 dec 2019, 16:16
Afbeelding
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4708
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Witte wel » 01 dec 2019, 16:38

taigitu schreef:
01 dec 2019, 16:16
Afbeelding
Hebben we wel een wat jongere Sint nodig want een zebra heeft het niet zo op mensen en is nagenoeg niet te berijden. :rolfl:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tardis » 01 dec 2019, 17:12

Annemiet schreef:
01 dec 2019, 16:03
(in Vlaanderen is dit hele zwarte piet-verhaal nog steeds totaal geen issue)
Volkomen terecht. Ik hoop voor je dat dit zo blijft.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door MetalPig » 02 dec 2019, 12:33

Tardis schreef:
29 nov 2019, 12:31
MetalPig schreef:
29 nov 2019, 10:43

Wat ik wel ergerlijk vind, is dat bijna iedereen hier de problemen die *anderen* hebben zo gemakkelijk terzijde schuiven als niet-bestaand.

Dat is hetzelfde als wanneer ik zou zeggen dat *jij* geen medische problemen hebt omdat *ik* nergens last van heb.
Nee, dat is niet hetzelfde. Het is een valse vergelijking. Valse vergelijkingen behoren tot de reeks drogredenen.

edit: Wat ik jammer vind (niet zozeer ergerlijk) is dat meerdere mensen op dit forum, waaronder ikzelf, jou hebbben uitgelegd dat er bij de meeste voorstanders van zwarte piet geen sprake is van gebrek aan empathie t.a.v. de tegenstanders. We snappen de asociatie, en dat ligt aan van alles en nog wat. Dat is hier al opgesomd en hoef ik niet nog eens te herhalen.
Het zou verhelderend werken als je zou uitleggen *waarom* je het een valse vergelijking vindt. Dan zou ik hem wellicht kunnen aanpassen.

(Je edit laat ik even voor wat hij is omdat ik hem waarschijnlijk verkeerd interpreteer.)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door MetalPig » 02 dec 2019, 12:38

Tardis schreef:
01 dec 2019, 13:22
Ik heb geen racistische neigingen,
Dat denk ik ook over mezelf.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door MetalPig » 02 dec 2019, 14:01

Witte wel schreef:
01 dec 2019, 16:13
Blijkt maar weer dat er onder de mens een behoorlijke hoeveelheid gefrustreerde lieden zich bevinden.
Dankzij hen,einde traditie.<...> Dus over enkele jaren geen Sint en Zwarte Piet meer helaas.
Drogreden van het hellende vlak.

Niemand vraagt om het afschaffen van het hele feest. Er wordt alleen gevraagd (en geschreeuwd, uitwassen heb je altijd) om het aanpassen van aspecten die door een aantal mensen als racistisch ervaren worden.

Wat verliezen 'we' nou helemaal als we die aanpassingen doen?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tardis » 02 dec 2019, 14:23

MetalPig schreef:
02 dec 2019, 12:33
Tardis schreef:
29 nov 2019, 12:31
MetalPig schreef:
29 nov 2019, 10:43

Wat ik wel ergerlijk vind, is dat bijna iedereen hier de problemen die *anderen* hebben zo gemakkelijk terzijde schuiven als niet-bestaand.

Dat is hetzelfde als wanneer ik zou zeggen dat *jij* geen medische problemen hebt omdat *ik* nergens last van heb.
Nee, dat is niet hetzelfde. Het is een valse vergelijking. Valse vergelijkingen behoren tot de reeks drogredenen.

edit: Wat ik jammer vind (niet zozeer ergerlijk) is dat meerdere mensen op dit forum, waaronder ikzelf, jou hebbben uitgelegd dat er bij de meeste voorstanders van zwarte piet geen sprake is van gebrek aan empathie t.a.v. de tegenstanders. We snappen de asociatie, en dat ligt aan van alles en nog wat. Dat is hier al opgesomd en hoef ik niet nog eens te herhalen.
Het zou verhelderend werken als je zou uitleggen *waarom* je het een valse vergelijking vindt. Dan zou ik hem wellicht kunnen aanpassen.

(Je edit laat ik even voor wat hij is omdat ik hem waarschijnlijk verkeerd interpreteer.)
Je eerste zin is een bewering van algemene aard, namelijk dat problemen als niet-bestaand zouden worden weggezet. Dat is jouw perceptie. Wij hebben nooit beweerd dat mensen zich niet gekwetst zouden kunnen voelen als ze een zwarte piet zien. Het zich gekwetst voelen heeft misschien niet één enkele oorzaak, maar meerdere. Aangezien het niet onze bedoeling is om mensen te kwetsen leggen we uit dat wat men denkt te zien niet is wat het lijkt te zijn.

Dan beweer jij dat bovenstaande situatie hetzelfde is als dat ik niet ziek kan zijn omdat jij niet ziek bent.

Omdat iets wat niet is wat het lijkt te zijn niet hetzelfde is als de bewering dat een ander niet ziek kan zijn omdat jezelf niet ziek bent, is dat een valse vergelijking.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Tardis » 02 dec 2019, 14:24

MetalPig schreef:
02 dec 2019, 12:38
Tardis schreef:
01 dec 2019, 13:22
Ik heb geen racistische neigingen,
Dat denk ik ook over mezelf.
Waarvan akte.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 02 dec 2019, 14:27

MetalPig schreef:
02 dec 2019, 14:01
Niemand vraagt om het afschaffen van het hele feest.
Ik verwacht, dat als zwarte Piet weg is dat men dan wel over sint Nicolaas begint, want dat was immers de foute blanke man die 'slaven' hield.
De grauwe eeuw heeft dit doel in ieder geval wel voor ogen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kort geding tegen intocht Sinterklaas

Bericht door Fenna » 02 dec 2019, 14:36

Heeft die Jerry Afriye al eens excuses gemaakt voor zijn voorvaderen?
Hij stamt af van slavenhandelaren, is geboren in Ghana in het dorp Bechem afkomstig uit een Ashanti-familie
https://m.wikidata.org/wiki/Q74246716
De Ashanti namen mensen uit omringende gebieden gevangen en verkochten hen aan Europese slavenhandelaren.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ashanti_(volk)
Het is natuurlijk makkelijker een ander de maat te nemen, dan jezelf te bekritiseren.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie