Stuk van kribbe van Jezus terug naar Bethlehem

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
4l13N

Stuk van kribbe van Jezus terug naar Bethlehem

Bericht door 4l13N » 07 dec 2019, 07:51

Een stuk hout dat vermoedelijk afkomstig is van de werkelijke kribbe van Jezus zelf keert terug naar huis voor Kerstmis.
Het relikwie, dat slechts de grootte van een duim heeft, werd al meer dan duizend jaar bewaard in de basiliek van Santa Maria Maggiore in Rome.

Volgens historische gegevens werd het oorspronkelijk in de 7e eeuw aan paus Theodore I geschonken door de patriarch van Jeruzalem, St. Sophronius.

Sindsdien zijn talloze pelgrims van over de hele wereld naar Rome gereisd om het te zien.

Maar nu, voor het eerst in generaties, is het overblijfsel naar Bethlehem gestuurd - de traditionele geboorteplaats van Jezus - op tijd voor het begin van de kersttijd.

Verwacht wordt dat het zaterdag aankomt voordat het naar de kerk van St. Catherine wordt gebracht.

Volgens het Vaticaan is het verzonden als een geschenk van paus Franciscus.

"Duizend jaar geleden was Rome bezig met het verzamelen van relikwieën uit het Oosten om zichzelf op te bouwen als een alternatief Jeruzalem," zei christendom-expert Dr. Yisca Harani.

"Nu, Rome is sterk genoeg om overblijfselen terug te brengen naar Jeruzalem en Bethlehem."

https://m.jpost.com/Israel-News/Relic-f ... mas-609461

Gast1

Re: Stuk van kribbe van Jezus terug naar Bethlehem

Bericht door Gast1 » 07 dec 2019, 18:06

Ik heb de relikwie met eigen ogen aanschouwd in 2007 en 2012.
De Santa Maria Maggiore is overigens een gebouw wat de moeite waard is om te bezichtigen.

Er rust ook een legende op dat bouwwerk ...

Rond het jaar 350 na Christus bekeerde het merendeel van het Romeinse Rijk zich tot het christendom.
Het was ook sinds die tijd dat menig vrome Romein zijn rijkdommen uitgaf ter verering van de Heilige Maagd Maria en de Apostelen.
Onder hen waren ook Johannes van Rome en zijn vrouw.

In de begindagen van augustus hadden Johannes en zijn vrouw beiden een ongewone droom.
Zij hadden gedroomd dat Maria hun de opdracht gaf om een kerk te stichten op een van de zeven heuvels van Rome.
Maria had hun in die droom verteld dat de exacte plaats duidelijk zou worden door sneeuw.

Johannes besloot zijn opmerkelijke droom voor te leggen aan paus Liberius. Deze beweerde exact hetzelfde gedroomd te hebben.
Daarop gingen Johannes, zijn vrouw en paus Liberius op 5 augustus naar de heuvel Esquilijn, waar zij in hartje zomer sneeuw aantroffen in de vorm van het fundament van een kerk.
Daarop werd direct begonnen met de bouw van de kerk. De naam van de kerk was toen nog Basilica Liberiana.

In 432 na Christus herbouwde paus Sixtus III de kerk en gaf deze haar huidige naam, Santa Maria Maggiore.

Ik herinnerde mij die legende, maar de tekst hierboven heb ik van Wikipedia gepikt.
Ik wist mij de nemen niet meer precies te herinneren.

Gast1

Re: Stuk van kribbe van Jezus terug naar Bethlehem

Bericht door Gast1 » 07 dec 2019, 18:09

Vanwaar deze bijdrage 4l13N?

4l13N

Re: Stuk van kribbe van Jezus terug naar Bethlehem

Bericht door 4l13N » 08 dec 2019, 05:17

Gast1 schreef:
07 dec 2019, 18:09
Vanwaar deze bijdrage 4l13N?
Ik vond het wel interessant om hier te delen. Ik ben eigenlijk benieuwd of het echt een stuk van Jezus kribbe is en of ze dat onderzocht hebben.

Gast1

Re: Stuk van kribbe van Jezus terug naar Bethlehem

Bericht door Gast1 » 08 dec 2019, 10:27

Precies ... ook ik vind het interessant te weten hoe zeker men er van kan zijn dat dit een stuk van die kribbe is ...

Plaats reactie