THRILLER IN MANILA

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

THRILLER IN MANILA

Bericht door univers » 13 jan 2020, 08:57

Een KILLER-vulkaan die duizenden levens heeft geëist op de Filippijnen, heeft vandaag spectaculaire bliksemstormen en angstaanjagende tsunami-angsten veroorzaakt.

De Taal-vulkaan - een toeristische hotspot - is een van de slechts 16 op de planeet die door wetenschappers zo gevaarlijk is aangewezen dat ze de klok rond moeten worden gecontroleerd.

Afbeelding
De Taalvulkaan brak uit en stuurde een kolom met as de lucht in Credit: @ madelfab / Twitter

Afbeelding
Het evenement leidde ook tot vulkanische bliksem - een uiterst zeldzaam fenomeen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Degenen die in de buurt van de dodelijke uitloop wonen, worden geëvacueerd nadat de bemanning het alarmniveau heeft verhoogd naar 4 - wat betekent dat een "gevaarlijke explosie uitbarsting mogelijk is binnen enkele uren tot dagen".

Meer dan 8.000 inwoners hebben de opdracht gekregen om het eiland te ontvluchten en 6.000 mensen zijn nu buiten de "gevarenzone".

Experts hebben ook gewaarschuwd voor een mogelijke vulkanische tsunami op het Taal-meer veroorzaakt door snelle stromingen van heet gas en vulkanisch puin.

De uitbarsting veroorzaakte ook vulkanische bliksem , wat een uiterst zeldzaam fenomeen is dat wordt veroorzaakt door sterk geladen deeltjes die in dichte aswolken tegen elkaar wrijven.

Alle vluchten van en naar de luchthaven van Manila staan ​​nu in de wacht na de uitbarsting en passagiers wordt geadviseerd om met hun respectieve luchtvaartmaatschappijen te coördineren voor reisupdates.

Algemeen directeur Ed Monreal zei dat de schorsing zou doorgaan tot maandag omdat er as op de startbaan lag.

Renato Soldium, van het Filippijnse Instituut voor Vulkanologie, zei: "De vulkaan bevindt zich in een grotere krater of bassin of kom, daarom moeten mensen horizontaal en weg van de krater evacueren.

"Er is water dat de snelle evacuatie zou belemmeren en dat is de reden waarom mensen zo snel mogelijk van het eiland af moeten."

De kleine vulkaan - die voor het laatst uitbarstte in 1977 - trekt veel toeristen vanwege de schilderachtige omgeving in het midden van het Taal-meer.

Er waren geen onmiddellijke meldingen van gewonden of toeristen die waren gestrand in de dorpen die werden bezocht door buitenlandse en lokale bezoekers.

Door de zware asstort in afgelegen gebieden werd de overheid echter gevraagd bewoners te adviseren maskers te dragen tijdens het evacueren.

Autoriteiten hebben ook een zwerm aardbevingen geregistreerd, waarvan sommige voelden met gerommel en een lichte inflatie van het vulkaangebouw.

Taal, een van 's werelds kleinste vulkanen, is een van de ongeveer twee dozijn actieve vulkanen in de Filippijnen, die op de zogenaamde Pacific Ring of Fire ligt.

Het wordt een 'Decennium-vulkaan' genoemd, die samen met de Etna en de Vesuvius een geschiedenis heeft van verwoestende en dodelijke uitbarstingen.
Wat is vulkanische bliksem en waarom gebeurt het?
De exacte oorzaak van vulkanische bliksem - die meestal optreedt bij het begin van een uitbarsting - wordt al lang besproken door wetenschappers, omdat het fenomeen moeilijker te bestuderen is dan de bliksem die wordt geassocieerd met onweer.In 2016 hebben onderzoekers echter vastgesteld dat vulkanische bliksem het gevolg kan zijn van zowel vulkanische as als ijs.“Een oorzaak is statische elektriciteit van deeltjes die tegen elkaar wrijven in dichte aswolken in de buurt van de grond.De andere bron van bliksem gebeurt in de buurt van de stratosfeer, hoog boven het aardoppervlak, waar ijskristallen jockeying krachtige schokken ontketenen, "meldt Live Science.De vroegste geregistreerde waarnemingen van vulkanische bliksem zijn van Plinius de Jonge, die de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus beschrijft."Er was een zeer intense duisternis die nog afschuwelijker werd gemaakt door het onrustige schijnsel van fakkels met tussenpozen verduisterd door de voorbijgaande bliksemflits", schreef hij.De eerste wetenschappelijke studies van vulkanische bliksem werden ook uitgevoerd op de Vesuvius door professor Palmieri, die de uitbarstingen van 1858, 1861, 1868 en 1872 vanuit het Vesuvius-observatorium waarnam
https://www.thesun.co.uk/news/10720994/ ... ilippines/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Fenna » 13 jan 2020, 10:14

Prachtig, indrukwekkend en gevaarlijk.
Wat is de natuur toch mooi en wat wij miezerig klein met ons egootje om te denken dat wij haar kunnen beïnvloeden, wat een kracht laat ze weer zien met deze vulkaan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door univers » 13 jan 2020, 10:26

Waar zijn de demonstranten, moeten ze niet protesteren, tegen de luchtverontreiniging.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Fenna » 13 jan 2020, 11:40

Is te heet onder de voeten en hun protest gaat in rook op.:wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Annemiet » 13 jan 2020, 12:59

Indrukwekkend!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door univers » 13 jan 2020, 13:07

De natuur is wreed, maar mooi.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Tardis » 13 jan 2020, 15:10

De natuur is alleen maar mooi als je zelf geen gevaar loopt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door univers » 13 jan 2020, 15:50

Dat is waar.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Gast1 » 13 jan 2020, 17:47

Dat hoeft niet waar te zijn ...

Dat terzijde, de plaatjes en het Natuurspektakel is grotesk, formidabel en fantastisch.
Mooi univers! ;P!

Gast1

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Gast1 » 13 jan 2020, 17:50

Fenna schreef:
13 jan 2020, 10:14
Prachtig, indrukwekkend en gevaarlijk.
Wat is de natuur toch mooi en wat wij miezerig klein met ons egootje om te denken dat wij haar kunnen beïnvloeden, wat een kracht laat ze weer zien met deze vulkaan.
Dat bedoel ik.

:post:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Tardis » 13 jan 2020, 21:45

Ik vind een vulkaanuitbarsting niet mooi. De verwoesting is verschrikkelijk.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Gast1 » 14 jan 2020, 06:37

Tardis schreef:
13 jan 2020, 21:45
Ik vind een vulkaanuitbarsting niet mooi. De verwoesting is verschrikkelijk.
[think]
Tardis schreef:
13 jan 2020, 15:10
De natuur is alleen maar mooi als je zelf geen gevaar loopt.
Ik vraag me dan even af Tardis ...
Is de Natuur dan enkel mooi als je zelf geen gevaar loopt en als er geen 'verwoesting' is?
Is er dan nog wel sprake van Natuur?
Deze schijnbare Natuurlijke 'verwoesting' creëert steeds weer opnieuw leven, toch?
Het geeft 'het nieuwe Leven' weer opnieuw een kans en zie hoe vruchtbaar de Aarde dan weer is.
Ook de mens profiteert daar volop van, maar de mens ziet de essentie niet.

Wij mensen bestempelen de Natuur vaak als wreed;
Lieve jonge eendjes die op het watervlak dobberen en door een snoek gegrepen worden.
Roofvogels die schattige jonge konijntjes verscheuren en ga zo nog maar even door.
Wij mensen met 'ons vinden van' zien daarbij de Natuur echter over het hoofd.

Dit is immers de Natuur.
Of je het nu mooi vindt ... of niet.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door univers » 14 jan 2020, 08:30

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Fenna » 14 jan 2020, 10:57

:post: sluit ik mij bij aan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Tardis » 14 jan 2020, 13:39

Gast1 schreef:
14 jan 2020, 06:37
Ik vraag me dan even af Tardis ...
Is de Natuur dan enkel mooi als je zelf geen gevaar loopt en als er geen 'verwoesting' is?
Hmm. ook als ik zelf geen onmiddellijk gevaar loop kan ik de natuur heel lelijk vinden. Als iemand ziek wordt en langzaam opgegeten wordt door een verwoestende bacteriekolonie, of kwaadaardig woekerende kankercellen is dat de natuur. Heel lelijke natuur.

Uitbarstende en ontploffende vulkanen hebben een verwoestende uitwerking en als de stofwolken zijn neergedaald ligt het land er dood bij. Dood en verderf vind ik niet mooi. Ik zie geen schoonheid in een lijk dat langzaam vergaat.
Is er dan nog wel sprake van Natuur?
Nou, me dunkt. Natuur heeft twee kanten: opbouw en afbraak. De natuur kannibaliseert zichzelf.
Deze schijnbare Natuurlijke 'verwoesting' creëert steeds weer opnieuw leven, toch?
Ja, maar kun jij genieten van de verwoesting? Ik niet.
Het geeft 'het nieuwe Leven' weer opnieuw een kans en zie hoe vruchtbaar de Aarde dan weer is.
Ook de mens profiteert daar volop van, maar de mens ziet de essentie niet.
Het is net wat je als beschouwer als essentie erkent. Als je het aan mij vraagt geef ik dit antwoord: de essentie van de natuur is eten of zelf gegeten worden. Die transformatie van het ene wezen naar het andere vind ik een slecht idee omdat iedere vorm van leven zichzelf in leven moet houden door ander leven te doden en zich te voeden met het dode lichaam. Ik ben tegenwoordig aan het onderzoeken of het mogelijk is om aan alle noodzakelijke voedingsstoffen te komen door alleen nog boter, kaas & eieren en vruchten & zaden te eten en gedeeltes van planten zonder die plant te doden. Nu ben ik nog net geen vegetariër (ik eet nog steeds een beetje vlees en vis) maar als blijkt dat het mogelijk is om wel gezond en gevarieerd (en lekker) te eten, maar niet te doden schakel ik dezelfde dag nog over op dat dieet.
Wij mensen bestempelen de Natuur vaak als wreed;
Lieve jonge eendjes die op het watervlak dobberen en door een snoek gegrepen worden.
Roofvogels die schattige jonge konijntjes verscheuren en ga zo nog maar even door.
Wij mensen met 'ons vinden van' zien daarbij de Natuur echter over het hoofd.
Ik heb duidelijk een minder romantisch beeld van de natuur dan jij. De natuur is voortdurend in oorlog met zichzelf. Ik zie schoonheid en lelijkheid. Ik zie ook lelijkheid als ik zelf geen gevaar loop. Er zijn twee kanten aan de natuur en die onderken ik. Zoals ik ook de donkere kanten van mijn karakter onderken, maar die niet accepteer en iedere dag mijn best doe om er wat aan te verbeteren. Ik neem me iedere dag (echt waar) tijdens het douchen voor om die dag weer voor iedereen een engel te zijn. Dat gaat me meestal goed af, maar soms laat ik wel eens een steekje vallen en denk ik achteraf dat dat beter had gekund. Anyway. Dat ik over de natuur met zijn prachtige wonderen en lelijke gebreken een uitgesproken mening heb verandert niets aan het systeem, maar hopelijk kan ik daar voor mezelf iets aan veranderen als blijkt dat het mogelijk is een gezond dieet te volgen waarbij geen enkele plant en geen enkel dier gedood wordt. Dan heb ik voor mezelf het idee dat ik me aan het systeem onttrek.

Bovendien,`het vinden van iets' maakt ons tot wat we zijn: een mens die oordeelt tussen goed en kwaad. Zou je niet oordelen en alles accepteren omdat het nu eenmaal gebeurt, dan ben je amoreel geworden. Is iemand eenmaal amoreel geworden dan trekt die geen leringen meer uit wat er beleefd wordt. Dan heeft men zich in mijn optiek niet verheven naar een hoger niveau maar verlaagd naar het niveau van de diersoorten die ook alleen maar in het moment reageren op wat er gebeurt en oordeelloos handelen.
Dit is immers de Natuur.
Of je het nu mooi vindt ... of niet.
Ja, dat is zo, maar daarom hoef je nog niet lijdzaam toe te kijken naar alle gruwelijkheden, toch?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Gast1 » 14 jan 2020, 18:39

Tardis schreef:
14 jan 2020, 13:39
Natuur heeft twee kanten: opbouw en afbraak.
De Natuur is als een briljant met talrijke facetten.
Sommige facetten schitteren meer dan andere ...
Tardis schreef:
14 jan 2020, 13:39
Ja, maar kun jij genieten van de verwoesting?
'Genieten' is hier niet het woord, bewondering komt meer in de buurt ...

Ik lees je bericht eveneens met oprechte bewondering, wat je doet, wat je wilt en hoe je er in staat.
Ik vind dat mooi en daar kan ik van genieten.
En inderdaad, je hoeft niet lijdzaam toe te kijken naar alle gruwelijkheden ...
Je kunt het wel als je dat zou willen en veel gruwelijkheden zijn een middel om te overleven.
En dát is wat de Natuur doet ... 'overleven'. :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: THRILLER IN MANILA

Bericht door Fenna » 14 jan 2020, 20:17

Indrukwekkend natuurfenomeen.
De statische ontladingen in de uitgebraakte as van de vulkaan.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie