De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tammy » 11 feb 2020, 15:24

Ikzelf ben blij dat ik ben opgegroeid met boeken.
In het artikel staat dat Nederland op het gebied van leesvaardigheid nu onder het gemiddelde scoort.
En jongelui kunnen niet goed lange teksten lezen en hoofd- van bijzaken scheiden.
Is het niet de bedoeling dat elke generatie vooruit gaat ?
Het beter doet dan de vorige ?
Dit lijkt een stap terug.
Wat is dit jammer vind ik maar ja tijden veranderen.

<<<<<<<<<<<

Afbeelding

De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil.

Hiphop en de bibliotheek: niet meteen een combinatie die je verwacht. Toch klinken in de openbare bibliotheek in Veenendaal op een van de verdiepingen zware beats. Wie de klanken volgt en een hoofd om de deur steekt, wordt verrast door een lichte zweetgeur. Een groep 16-jarigen staat in een zaaltje fanatiek te dansen.

Hiphopdanser Melano Bruinhart (22) doet de jongeren voor hoe ze de juiste bounce in hun lijf kunnen brengen. Zij doen hem vol overgave na. De bibliotheek hoopt met de les eenzelfde soort enthousiasme los te maken voor boeken en lezen. Vanzelf gaat dat namelijk niet. "Je moet ze echt verleiden om hier te komen", zegt medewerker Cornelie de Kuijper.

Bibliotheken in Nederland hebben het moeilijk: het afgelopen decennium verdwenen er bijna 140. Ook de Raad van Cultuur, die vandaag met een advies over bibliotheken komt voor het ministerie van OCW, vindt die ontwikkeling zorgelijk. Want de bieb is een belangrijke troef in de strijd om jongeren weer aan het lezen te krijgen.

Het leesniveau onder 15-jarigen holt hard achteruit. Internationaal gezien scoort Nederland op het gebied van leesvaardigheid nu onder het gemiddelde. Drie jaar geleden stonden we op de 12de plek, nu plaats 23. Bijna een kwart van de jongeren loopt het risico de schoolbanken als laaggeletterde te verlaten.

Lezen én nog eens lezen, is de oplossing. Maar bijna de helft van onze 15-jarigen vindt lezen tijdverspilling. Als Marleen Davelaar, docent Nederlands in Veenendaal, aan een klas met 4 vmbo-leerlingen vraagt wie er thuis weleens voor de lol een boek pakt, steekt niemand zijn hand op. En de (school)bieb bezoeken ze ook niet voor hun plezier.

Dat geldt ook voor de 16-jarige Romy. Terwijl ze in de mediatheek haar vingers langs wat kaften laat gaan, keurt ze de boeken vooral op dikte. Hoe dunner, hoe beter. Kleine letters? Een echte afknapper. "Ik kijk liever filmpjes of ga met mijn vriendinnen de stad in. Ben ik nog een beetje sociaal bezig."

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232253 ... n-wil.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tardis » 11 feb 2020, 16:18

Tammy schreef:
11 feb 2020, 15:24
In het artikel staat dat Nederland op het gebied van leesvaardigheid nu onder het gemiddelde scoort.
En jongelui kunnen niet goed lange teksten lezen en hoofd- van bijzaken scheiden.
Is het niet de bedoeling dat elke generatie vooruit gaat ?
Het beter doet dan de vorige ?
Dit lijkt een stap terug.
De degeneratie is het gevolg van allerlei hulpmiddelen zodat ons brein en de rest van ons lichaam minder hoeft te doen. Het gemak dient de mens? Nee, ik vrees dat gemak (of gemakzucht) de mens op de lange termijn helemaal niet dient en juist een ondermijnend effect heeft.

Straks haal ik in de bibliotheek van de Utrechtse wijk Oog in Al een door mij besteld boek op. Normaal gesproken zou dat in de centrale bibliotheek in het hart van de stad zijn, maar daar zijn ze aan het verhuizen naar de vestiging in het verbouwde hoofdpostkantoor op de Neude. De bibliotheken in Utrecht doen het - geheel tegen de landelijke trend in - juist heel goed. Het aantal abonnementhouders stijgt nog steeds flink, vandaar de noodzaak om de centrale bibliotheek te vergroten. De bibliotheek in Leidsche Rijn Centrum heeft zelfs meer kinderboeken dan `grote mensen boeken' omdat er in dat deel van Utrecht meer kinderen wonen dan volwassenen. Dit stemt me hoopvol dat ondanks alles een aanzienlijk deel van de kinderen toch fatsoenlijk leert lezen en schrijven.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tammy » 11 feb 2020, 16:30

Dat is goed nieuws Tardis van jouw stad.
Men hoeft daar de jongelui dus niet met hiphop te lokken.
Als men op scholen ziet dat het achteruit gaat waarom dan niet bijvoorbeeld twee uur leesuur op school in de week ?
Dat dat gewoon een soort lesvak word.
Allemaal hetzelfde boek en daarna bespreken .
Zal wel niet haalbaar zijn.
Maar jouw stad doet het gelukkig nog goed Tardis.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tardis » 11 feb 2020, 16:41

Tammy schreef:
11 feb 2020, 16:30
Als men op scholen ziet dat het achteruit gaat waarom dan niet bijvoorbeeld twee uur leesuur op school in de week ?
Dat was op de lagere school waar ik op zat heel gewoon. Rekenen en taal was iedere ochtend vaste prik. Omdat we een kleine school hadden waren de klassen altijd gecombineerd: 1 en 2 bij elkaar, 3 en 4 ook, en 5 en 6 werden ook in één lokaal bij elkaar gezet. Als onze docent de andere klas ging onderwijzen werden wij aan het werk gezet, b.v. een half uur om een aantal bladzijdes van een boek te lezen. De volgende dag net zo. En we hadden 's middags een paar keer per week hardop lezen. Iedereen las hetzelfde boek en iedereen kreeg vroeg of laat een voorleesbeurt. Wie moeite had met lezen kreeg vaker een beurt. Goed van de docenten om het kind te laten oefenen. Maar wij, de kinderen die al wel goed konden lezen, waren daar niet blij mee omdat het leestempo voor ons dan te laag lag. Ik las voor mezelf vaak snel verder en wist dan nooit waar we gebleven waren als ik de beurt kreeg. :mrgreen:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tammy » 11 feb 2020, 17:14

Foei Tardis jij hebt gesjoemeld met verder lezen stiekem. :mrgreen:
Maar geweldig systeem om te leren lezen , waarom is dat toch allemaal verdwenen , ja de moderne tijd nu is anders hoor je dan.
Maar wij kweken een generatie die moeite hebben om een boek te lezen.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Lezen in een hoekje , blij dat ik dat heb gekend. :book:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tardis » 11 feb 2020, 17:38

Dit artikel dat vandaag op de pagina van Trouw te lezen is sluit goed aan op dit topic.
Trouw schreef:Gemeenten investeren steeds minder in de openbare bibliotheek. Een kwart van alle filialen is inmiddels gesloten, in sommige gemeenten is de bibliotheek helemaal verdwenen.

Nienke Schipper11 februari 2020, 7:25
Niet alle Nederlanders kunnen op dit moment gebruik maken van alle voorzieningen die bibliotheken volgens de wet moeten aanbieden. Dat concludeert de Raad voor Cultuur in een advies aan minister Ingrid van Engelshoven van onderwijs, cultuur en wetenschap. In zestien van de 355 gemeenten kunnen burgers geen gebruik meer maken van het complete aanbod. In 2015 waren dat nog tien gemeenten.

Veel gemeenten draaiden de afgelopen jaren de geldkraan verder dicht: ze spenderen inmiddels 19 procent minder aan bibliotheken dan in 2010. Sinds de decentralisatie in 2015 beslist het Rijk niet meer mee, maar verdelen gemeenten zelf hun geld. “Bij bezuinigingen wordt er als eerste gekeken naar culturele voorzieningen zoals bibliotheken”, zegt Marijke van Hees, voorzitter van de Raad voor Cultuur.

https://www.trouw.nl/cultuur-media/de-b ... ~be3401c3/

Natuurlijk hebben bibliotheken een taak om jongeren te betrekken bij het lezen van boeken, maar ik vind dat scholen hierin de grootste rol behoren te spelen om de vicieuze cirkel die hier ontstaat te doorbreken. Aan de andere kant: de mens, en zeker de jeugd, leert liever passief dan actief. Dus liever naar de verfilming van een boek kijken dan het boek lezen. Wat dat betreft moet je wel open staan voor veranderingen in de maatschappij en veranderend menselijk gedrag. Daar staat dan weer tegenover dat de meeste boeken niet verfilmd worden, dus je beperkt jezelf als je boeken die niet verfilmd worden niet wilt lezen. Niet willen lezen als gevolg van niet goed kunnen lezen bevordert het kunnen lezen niet, waardoor het begrijpend lezen ook steeds minder wordt, waardoor nepnieuws op sociale media niet herkend wordt, waardoor men wantrouwig wordt als men een tekst moet lezen, waardoor men niet meer leest, waardoor bibliotheken sluiten, waardoor.... enz. enz. enz. ziedaar de vicieuze cirkel. Het doorbreken hiervan begint bij het basisonderwijs en leerlingen daar dagelijks te laten oefenen in goed lezen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tammy » 12 feb 2020, 08:16

Helemaal met je eens Tardis. ;P!
Maar naast school zou ik nog eerder willen beginnen namelijk thuis bij de ouders.
Word er nog voorgelezen als de kinderen naar bed gaan ?
Een mooi verhaal voor het slapen gaan ?
Ik heb geen idee hoe dat tegenwoordig gaat, hoop dat het voorlezen nog bestaat.
Dat ze leren op jonge leeftijd wat een boek nog is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Susan » 12 feb 2020, 13:54

Tardis schreef:
11 feb 2020, 16:41
Tammy schreef:
11 feb 2020, 16:30
Als men op scholen ziet dat het achteruit gaat waarom dan niet bijvoorbeeld twee uur leesuur op school in de week ?
Dat was op de lagere school waar ik op zat heel gewoon. Rekenen en taal was iedere ochtend vaste prik. Omdat we een kleine school hadden waren de klassen altijd gecombineerd: 1 en 2 bij elkaar, 3 en 4 ook, en 5 en 6 werden ook in één lokaal bij elkaar gezet. Als onze docent de andere klas ging onderwijzen werden wij aan het werk gezet, b.v. een half uur om een aantal bladzijdes van een boek te lezen. De volgende dag net zo. En we hadden 's middags een paar keer per week hardop lezen. Iedereen las hetzelfde boek en iedereen kreeg vroeg of laat een voorleesbeurt. Wie moeite had met lezen kreeg vaker een beurt. Goed van de docenten om het kind te laten oefenen. Maar wij, de kinderen die al wel goed konden lezen, waren daar niet blij mee omdat het leestempo voor ons dan te laag lag. Ik las voor mezelf vaak snel verder en wist dan nooit waar we gebleven waren als ik de beurt kreeg. :mrgreen:
Zo verging het mij ook, wel hadden we gelukkig dezelfde juf in de 1e en de 2e klas, waar veel aandacht aan lezen werd besteed.
Ik kon met 5 jaar al lezen had het thuis geleerd en verveelde me rot tijdens het hardop lezen wat vaak tergend langzaam ging.
Logisch voor beginnende lezertjes hoor, maar ik kende de meeste boekjes ook al van thuis, plus in nieuwe boekjes was ik al pagina's verder dan de anderen die aan de beurt waren.
Menig keer heb ik straf gekregen als ik al weer achter in het boek zat te lezen en betrapt werd.
Toch had het ook een voordeel, want we mochten elke vrijdag een boek van de schoolbieb mee naar huis nemen, maar ik mocht er dan twee meenemen omdat ik veel en vlug las.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De strijd van de bieb om de puber die niet lezen wil

Bericht door Tammy » 13 feb 2020, 15:19

Zat jij niet toevallig bij Tardis in de klas Susan ? :mrgreen:
Wel jammer dat beide klassen samen werden gevoegd, dan krijg je inderdaad groot verschil in snelheid van lezen.
Maar uiteindelijk kon iedereen daarna lezen, jammer dat dat bijna verloren is gegaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie