De mensheid als virus...

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
danibo

De mensheid als virus...

Bericht door danibo » 10 mei 2007, 23:45

Beste mensen.

Hebben jullie wel eens stil gestaan bij het doel van de mensheid? Als je op dit forum komt vast wel.

Als je kijkt naar onze aarde als levend geheel, en kijkt hoe in harmonie al het leven op aarde met elkaar leeft en hoe mooi uitgebalanceerd dit is. Stel je zelf dan eens de vraag: Waarom past de mensheid hier niet tussen?

Verschillende wetenschappers hebben al eens vaker de mensheid omschreven als een virus omdat het zich ook zo gedraagd. We planten ons voort, anexeren steeds meer delen van de Aarde. Ontoegankelijke gebieden worden toegankelijk gemaakt. We vervuilen de Aarde, het klimaat. Dieren en planten sterven uit. Drinkwater raakt vervuild. Onze ontwikkeling gaat ten koste van de Aarde.

Het gaat niet om de reden waarom dit gebeurd. Zij het Economische redenen, Medische redenen, Geloof, Hebzucht, Macht, dit maakt niet uit. Het gaat er om dat het gebeurd.

Net als een virus heeft de mensheid de neiging om zich te verspreiden. In het verleden door nieuwe werelddelen te vinden en de oceaan te verkennen, en nu worden de ogen steeds vaker gericht naar het universum. De technologie is er nog niet, maar zal er zeker zijn wanneer we de aarde naar de klote hebben geholpen, en dan is de volgende planeet aan de beurt.

Een troost is dat we niet meer hoeven na te denken over reden van het bestaan van de mensheid. We zijn een Virus, een ziekte, verzetten heeft geen zin want ook al kan je zelf zeggen; Ik wil dit niet zijn. Je kan de natuur van de mens niet veranderen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De mensheid als virus...

Bericht door Tardis » 11 mei 2007, 00:34

danibo schreef:Hebben jullie wel eens stil gestaan bij het doel van de mensheid? [knip]Stel je zelf dan eens de vraag: Waarom past de mensheid hier niet tussen?
antwoord op vraag 1: misleidende vraagstelling omdat deze uitgaat van de onbewezen stelling dat de mensheid een doel heeft. Wat blijft er van deze vraag over als de mensheid geen doel heeft?
antwoord op vraag 2: eveneens een misleidende vraagstelling omdat deze uitgaat van de onbewezen stelling dat de mensheid niet op Aarde past. De mensheid is op Aarde ontstaan, zou de mensheid om welke reden dan ook niet passen dan was deze soort al lang uitgestorven.

Dat de mensheid zich in jouw ogen gedraagt als een virus betekent niet dat de mensheid een virus is: een virus is geen vorm van leven, de mensheid wel. Je stellingen raken kant noch wal. Je maakt voor een eerste post geen beste indruk, kom je hier om te rellen?
Laatst gewijzigd door Tardis op 11 mei 2007, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Romaine

Bericht door Romaine » 11 mei 2007, 00:37

Misschien moet je eerder "een virus" zien als een soort symbool uitdrukking, waarbij een virus datgene kan ziekmaken en verpesten door z'n aanwezigheid...

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 11 mei 2007, 00:47

Misschien wel, misschien ook niet. Ik redeneer in dezelfde trand door en projecteer de zelfde verwijten op olifanten. Olifanten trekken zich ook niets van de Aarde aan, denken alleen aan hun eigen belang, ze raggen bomen uit de grond, vreten het land kaal, schijten de boel onder en veranderen drinkplaatsen in modderpoelen door er in rond te rollen. Olifanten verpesten het voor de rest. Zijn olifanten een virus?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Romaine

Bericht door Romaine » 11 mei 2007, 00:48

Tardis schreef:Misschien wel, misschien ook niet. Ik redeneer in dezelfde trand door en projecteer de zelfde verwijten op olifanten. Olifanten trekken zich ook niets van de Aarde aan, denken alleen aan hun eigen belang, ze raggen bomen uit de grond, vreten het land kaal, schijten de boel onder en veranderen drinkplaatsen in modderpoelen door er in rond te rollen. Olifanten verpesten het voor de rest. Zijn olifanten een virus?
Dan kan misschien beter de vraag zijn:
Zijn de mensen tot een virus verworden?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 11 mei 2007, 00:54

Dan is het antwoord 'nee'.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Romaine

Bericht door Romaine » 11 mei 2007, 01:07

Tardis schreef:Dan is het antwoord 'nee'.
Kun je dat verduidelijken?
De mensheid lijkt om zich heen te slaan in een rampspoed en neemt door onwetendheid en onbezorgdheid en onwillendheid het leefsysteem van de aarde mee in een vrije val der verdoemenis. Mijn gedachte lijtk de mensheid een virus, is het niet, maar wel beroerd.

Suus

Bericht door Suus » 11 mei 2007, 08:53

Een troost is dat we niet meer hoeven na te denken over reden van het bestaan van de mensheid. We zijn een Virus, een ziekte, verzetten heeft geen zin want ook al kan je zelf zeggen; Ik wil dit niet zijn. Je kan de natuur van de mens niet veranderen.
Dat de mensheid onderhevig is aan manipulatie wil niet zeggen dat de mensheid een virus is. Het is wel vergelijkbaar met een besmetting maar je kunt je daar zeker wel tegen verzetten.
Er bestaat ook nog zoiets als vrije wil, kies de mens ervoor om meesgesleurt te worden of kiest ie ervoor om tegen de stroom in te zwemmen?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 11 mei 2007, 10:58

Romaine schreef:Mijn gedachte lijtk de mensheid een virus, is het niet, maar wel beroerd.
Jij nuanceert het tenminste. Inderdaad, we gaan over het algemeen niet erg voorzichtig met onze leefomgeving om, voorbeelden genoeg. We vormen daarmee echter geen uitzondering op andere diersoorten, ik noemde olifanten als willekeurig voorbeeld, het hadden ook sprinkhanen kunnen zijn, of schimmels, of weet ik veel wat voor andere vorm van leven.

Iedere soort voert een gevecht om het bestaan ten koste van andere organismen. De mens kan zich goed verdedigen tegen haar directe natuurlijke vijanden, daardoor is het een succesvolle diersoort. Ook de mensheid zal uiteindelijk grenzen tegenkomen die haar in haar ontwikkeling afremmen of stoppen.
Suus schreef:Er bestaat ook nog zoiets als vrije wil
De meeste natuurwetenschappers sluiten vrije wil uit omdat vrije wil buiten de natuurwetten staat. De bewering dat werkelijke randomness in de natuur voorkomt (vrij), of zijn tegenhanger: de bewering dat alles vanaf het prille begin gedetermineerd is, dus op natuurwetten gebaseerd is (niet vrij), is een kwestie van geloof want op dit gebied heeft niemand nog iets bewezen. Je kunt dus niet zo stellig zijn door te zeggen dat vrije wil bestaat. Maar dat is een andere discussie :mrgreen:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

nutz

Bericht door nutz » 11 mei 2007, 11:47

Afbeelding

Nee. Kvin de mens helemaal geen virus. De laatste tijd is er extra veel aandacht om het milieu en om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Ik denk niet dat je dan kan zeggen dat de mens een virus is.

Romaine

Bericht door Romaine » 16 mei 2007, 19:27

@Tardis:
Ja, aan die olifanten zat ik ook te denken... :mrgreen: :mrgreen:

Nuanceren doe ik omdat ik wel gelijk heb, maar iemand die er anders tegen aan kijkt ook. Wanneer twee mensen op een andere manier ergens tegenaan kijken en hierdoor botsen is dat een stukje dualiteit: of ik, of jij hebt gelijk. Ik kijk liever vanuit eenheid: afhankelijk van het perspectief heeft ieder gelijk... Door te nuanceren worden ook de andere perspectieven bekeken.

Maar terugkomend op de olifanten, de natuur heeft, zonder de mens, altijd gezorgd voor een evenwicht. Dus als er te veel olifanten zijn, komt er een tekort aan voedsel en de olifanten worden minder in aantal. Door het ingrijpen van de mens wordt dat evenwicht uit balans gebracht.


Je zegt dat vrije wil niet bestaat. Ik denk eerder dat we de grootste natuurwet nog niet eens hebben ontdekt: dat alles mogelijk is. Alle natuurwetten verder bestaan alleen onder bepaalde condities. Maar dat moeten ze nog ontdekken...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De mensheid als virus...

Bericht door taigitu » 18 mei 2020, 12:53

Afbeelding

Ik kwam deze oude discussie tegen en vraag me af of 1+1= 2 is.
Met dank aan bovenstaande discussianten.
Hoe denken we nu over deze stelling omdat ons leven half lam gelegd is door het corona-virus?

Als je stelt dat de mensHEID is als een virus .........

- In hoeverre kan je het daar mee eens zijn.
- Hoe gedraag je jezelf ten aanzien van de gestelde regels.
- Is het mogelijk om elk moment de regels toe te passen.
- Ben je het eens met de opgelegde regels.
- Wat zou volgens jou een goede regel kunnen zijn, en waarom.
- Wat zouden we, als collectief, het beste kunnen doen om deze pandemie onder controle te krijgen.

- Zelf zie ik als een gegeven dat de mens zich ook als een virus kan gedragen, maar dat kan zowel een positief als negatief effect hebben.
- Ik volg niet voor 100% de opgelegde regels. Ik ga, indien mogelijk, iedere dag een klein uurtje fietsen op een stil fietspad.
- Nee, het is niet mogelijk om elk moment de regel van 1,5 meter toe te passen. In de winkel houdt niet iedereen zich aan die 1,5 meter
en dus lopen mensen naar je toe om net uit het schap waar ik voor sta een boodschap te pakken. Ik denk ook niet altijd na en doe hetzelfde.
- Iedereen een mondkapje omdat je besmet kan zijn en het nog niet weten en zo door al uit te ademen het virus kan uitblazen.
Waarbij ik wel moet toegeven dat ik een zelfgemaakt mondkapje in de tas heb maar niet draag. Het is voor 'zo nodig'..... (Tram?)
- Als collectief...? Op dit moment zie ik dat 'je aan de regels houden' en dan iets beter dan we nu met z'n allen doen (mijn mening).
Daarmee wil ik niet aangeven dat ik een heilige ben, verre van dat, maar ik kan niets anders bedenken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De mensheid als virus...

Bericht door Vitharr » 18 mei 2020, 13:35

taigitu schreef:
18 mei 2020, 12:53
Als je stelt dat de mensHEID is als een virus .........

- In hoeverre kan je het daar mee eens zijn.
Niet. Een virus is heel iets anders dan de mens. De link die gelegd wordt vanuit verspreiding en schadelijkheid is illusionair omdat dit ook gezegd kan worden van konijnen in Australie bijvoorbeeld. De mensheid is iets veel complexers dan een virus.
- Hoe gedraag je jezelf ten aanzien van de gestelde regels.
Redelijk goed. Maar niet zozeer vanwege de regels. Ik leefde grotendeels al dusdanig dat de regels mij nauwelijks beïnvloeden.
- Is het mogelijk om elk moment de regels toe te passen.
Nee. Maar dat hoeft in mijn optiek ook niet. Het draait om risicobeperking. 99 keer 1,5 meter en 1 keer dichtbij is nog steeds een lager risico dan 100 keer dichtbij.
- Ben je het eens met de opgelegde regels.
Soms wel, soms niet. Ik vind het dan ook meer richtlijnen. Dat waren het ook tot mensen besloten zich er niet aan te houden. Dan worden het regels.
- Wat zou volgens jou een goede regel kunnen zijn, en waarom.
Er bestaan geen goede regels volgens mij. Regels zonderen uitzonderingen uit.
- Wat zouden we, als collectief, het beste kunnen doen om deze pandemie onder controle te krijgen.
Samenwerken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: De mensheid als virus...

Bericht door Gast1 » 18 mei 2020, 13:44

Als je stelt dat de mensHEID is als een virus .........
In mijn beleving zie ik het mensDOM niet enkel als een virus, maar meer nog dan dat als een pestilentie voor deze planeet.
Hoe denken we nu over deze stelling omdat ons leven half lam gelegd is door het corona-virus?
- In hoeverre kan je het daar mee eens zijn.
Zeker mee eens.
- Hoe gedraag je jezelf ten aanzien van de gestelde regels.
90%
- Is het mogelijk om elk moment de regels toe te passen.
Jazeker, maar maar de menigte houdt zich er verre van aan.
Ik houd me daar aan, maar soms is het onvermijdelijk als een ander zich daar niet aan houd en mij er mee confronteert.
- Ben je het eens met de opgelegde regels.
Nee, ik ben van mening dat de regels veel duidelijker moeten zijn en dat er geen verwarring over moet kunnen bestaan.
Bovendien vind ik dat ze veel en veel strenger moeten zijn en dat er nog strenger gehandhaafd moet worden.
Dat mag ten koste van de economie gaan, creatief omdenken en we vinden oplossingen.
Als we mensen op de Maan kunnen zetten en al dat wat er mogelijk is, moet dit omdenken ook mogelijk zijn.
Het omdenken zou het milieu in de breedst mogelijke zin des woords moeten belichten, het behoud en verbeteren van al het leven op Aarde.
Al dat wat er op Aarde is, heeft gezorgd dat wij mensen konden gaan bestaan.
Wij mensen hebben dat structureel allemaal op zeep geholpen door onze vreet- en hebzucht, naar ons verlangen van macht en onze soort te verheffen boven al dat wat er is.
Al dát zouden we nu eens om moeten gaan draaien: het omdenken dus.

Onze soort dient qua populatie enkel en alleen nog maar dramatisch moeten krimpen.
Stoppen met zoogdieren eten.
In landen waar honger en een tekort aan eten is, mensen onvruchtbaar maken zodat het lijden van kinderen niet meer aan de orde is.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik 'schiet er maar eens op los' ...
Over dat 'schieten' ... alle schiet en andere wapens verbieden en dat heel streng naleven.

Al dat wat ik zou 'willen', is niet na te leven.
We zijn gepredestineerd verder te graven met ons eigen graf en daarvóór hebben we al tal van andere levens om zeep gehouden.
De mensHEID, maar meer nog het mensDOM, krijgt precies dat wat ze verdienen en wat de planeet nodig heeft om al het andere te laten (over)leven.
De vernietiging van het mensDOM.
- Wat zou volgens jou een goede regel kunnen zijn, en waarom.
- Wat zouden we, als collectief, het beste kunnen doen om deze pandemie onder controle te krijgen.
Het voor ons onmogelijke, en dat is wat ik al schreef.

Devies en advies: leef en geniet alsof elke dag de laatste dag kan zijn.
klaag niet en ben niet negatief.
Ik mag negatief klinken voor een ander, maar weer een ander zal het realistisch noemen.
Of pessimistisch, belachelijk, levensmoe of wat dan ook.
Het maakt mij niet (meer) uit.

Ik kan nog steeds tellen, en gelukkig ook nog steeds mijn zegeningen.

Gast1

Re: De mensheid als virus...

Bericht door Gast1 » 18 mei 2020, 13:55

Addendum:

Wij mensen zijn in staat tot het irrigeren van alle woestijnen op Aarde.
Wij zijn in staat om er voor te zorgen dat niemand honger hoeft te lijden en dat dierlijk leven naast menselijk leven kan blijven bestaan.
Wij zijn in staat om in harmonie te leven met la dat wat er is.
Wij zijn in staat om niet te vervuilen en wij zijn in staat tot welhaast alles.
Maar al dat waar we niet in staat toe zijn heb ik zojuist en hierboven genoemd.
En dat is de keuze van het mensDOM.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De mensheid als virus...

Bericht door Tardis » 18 mei 2020, 14:46

taigitu schreef:
18 mei 2020, 12:53
Hoe denken we nu over deze stelling omdat ons leven half lam gelegd is door het corona-virus?

Als je stelt dat de mensHEID is als een virus .........

- In hoeverre kan je het daar mee eens zijn.
Niet, zie mijn antwoord hierboven.
- Hoe gedraag je jezelf ten aanzien van de gestelde regels.
Burgerlijke ongehoorzaamheid. Ik heb mijn bijna 82 jarige moeder tijdens de lockdown 2 keer opgezocht en komende donderdag viert ze haar verjaardag en kom ik weer op bezoek. Ze woont zelfstandig, is nog steeds in de bloei van haar leven. De kans dat we elkaar aansteken is heel erg klein, maar we doen toch voorzichtig. Handen regelmatig wassen, niet kussen tijdens de begroeting, afstand houden in de trein, dat soort dingen.
- Is het mogelijk om elk moment de regels toe te passen.
Nee. Maar sommige regels zijn helemaal niet nuttig. Gisteren ontstond er een relletje in het filiaal van Albert Heijn bij mij in de buurt. Ik heb me er niet mee bemoeid, maar het was hypocriet van de medewerker om een stel dat samen bij de kassa hun boodschappen stond te scannen en hierop werd aangesproken door een AH medewerker. Die stuurde daarna één van hen naar buiten. Hypocriet omdat op datzelfde moment in dezelfde zaak AH medewerkers vakken stonden te vullen waardoor de toch al smalle gangpaden te krap werden om de voorgeschreven afstand te houden. De verzorgingstehuizen waar ouderen binnen werden opgesloten vergrootten de kans op besmetting, weten we nu. Maar het waren nu eenmaal de regels. Iedereen die een zwakke gezondheid had werd ziek en ging dood. Dat ze op hun sterfbed niet door hun familie mochten worden bezocht vind ik heel erg.
- Ben je het eens met de opgelegde regels.
Nee.
- Wat zou volgens jou een goede regel kunnen zijn, en waarom.
Iedereen testen op het coronavirus. Dan weet je of je besmet bent en krijgen we een beeld van hoe het staat met de groepsimmuniteit.
- Wat zouden we, als collectief, het beste kunnen doen om deze pandemie onder controle te krijgen.
De lockdown werd vergoelijkt door te zeggen dat gestreefd moet worden naar groepsimmuniteit. Dat vond ik toen en nu nog steeds verstandig. Maar dan moet je de mensen wel in staat stellen om elkaar te besmetten. Niet allemaal tegelijk, want dan liggen de Ic's binnen de kortste keren weer vol. Nee, in een rustig tempo mensen die niet tot de risicogroep behoren met elkaar in contact brengen en zo groepsimmuniteit bereiken. Laat de openluchtfestivals en alle sportwedstrijden maar doorgaan. Ik schreef dat een poosje geleden al en iedereen dacht dat ik een zieke grap maakte.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: De mensheid als virus...

Bericht door gusteman » 18 mei 2020, 16:58

Vitharr schreef:
18 mei 2020, 13:35
- Ben je het eens met de opgelegde regels.
Soms wel, soms niet. Ik vind het dan ook meer richtlijnen. Dat waren het ook tot mensen besloten zich er niet aan te houden. Dan worden het regels.
En daar komt het altijd weer op neer ... zo ontstaan wetten; eerst worden er afspraken gemaakt, die worden omgezet in richtlijnen zodat iedereen duidelijk weet wat de afspraken inhouden.

En dan is er altijd wel eentje die denkt "ja, ja, al die afspraken dat is wel leuk voor de anderen maar ik doe lekker mijn eigen zinnetje" ... en de richtlijnen worden wetten met bestraffing voor wie ze niet naleeft.

En wie zal als eerste staan schreeuwen dat 'zijn vrijheden worden geschonden'?

Ik heb zo'n broer, die vindt altijd dat hij beknot wordt in zijn 'vrijheid', dat er teveel bemoeienis is door de overheid, dat politie niet het recht mag hebben om te controleren of iemand in het openbaar domein zich wel naar behoren gedraagt, enzovoort.
Gisteren nog vroeg hij aan mij "heb jij nu nog altijd niet door dat ik in de grond een rasechte anarchist ben?"

Ik heb hem geantwoord "Sorry hoor, maar heb jij niet 35 jaar gewerkt in een bedrijf dat je mee hebt helpen groot maken?
Een bedrijf waar machines werden ontworpen en gebouwd, machines die bedoeld waren om menselijke arbeid te vervangen door robots ... zodat wereldwijd duizenden mensen zonder inkomen kwamen te zitten en jouw werkgever er al maar rijker door werd?
En ik zou moeten geloven dat jij 'in de grond' een echte anarchist bent?"

Toen zijn we maar op een ander onderwerp over gegaan.

Derhalve ga ik ook hier on topic: de mensheid bezien als een virus lijkt mij een ver doorgedreven manier om de invloed van de mensheid op het biologisch leven op deze planeet in concreto te benaderen.
Wat mij doet besluiten dat de insteek tamelijk irrelevant is ... maar wel een behoorlijk goede aanzet tot filosoferen biedt.
Misschien daarom wel dat dit oorspronkelijk werd opgestart onder 'Religie en levensbeschouwing'?

Topicstarter had het over 'de mensheid als een virus'
danibo schreef:
10 mei 2007, 23:45
We zijn een Virus, een ziekte, verzetten heeft geen zin want ook al kan je zelf zeggen; Ik wil dit niet zijn. Je kan de natuur van de mens niet veranderen.
waarmee hij zich in feite verplaatste in 'de geest' van de planeet, van alle biologische leven op de planeet.

Bij wijze van spreken nam topicstarter de plaats in van dat biotoop en keek naar de mens als renegaat, als opstandeling die zich niet aan de regels van de evolutie houdt zoals die tot dan toe werden gehanteerd ... de mens kwam, zag en overwon elk obstakel waar andere vormen van biologisch leven niet tegenop konden.
Waardoor langzaam maar zeker een almaar groter wordend onevenwicht ontstond wat zich nu bijvoorbeeld uit door de klimaatopwarming.

In dat opzicht kan inderdaad de mensheid gezien worden als een virus.

Wat mij zelf tot een zekere vorm van blijheid brengt is het standpunt van een andere deelnemer aan de discussie, te weten
Romaine schreef:
16 mei 2007, 19:27
Nuanceren doe ik omdat ik wel gelijk heb, maar iemand die er anders tegen aan kijkt ook. Wanneer twee mensen op een andere manier ergens tegenaan kijken en hierdoor botsen is dat een stukje dualiteit: of ik, of jij hebt gelijk. Ik kijk liever vanuit eenheid: afhankelijk van het perspectief heeft ieder gelijk... Door te nuanceren worden ook de andere perspectieven bekeken.
Inderdaad, dit lezen, geschreven door de hand van iemand anders, maakt me heel erg blij want ook ik herhaal telkens weer: iedereen heeft altijd gelijk.

Gast1

Re: De mensheid als virus...

Bericht door Gast1 » 18 mei 2020, 17:56

Goed geschreven Guus.
Tijdens het beantwoorden van de gestelde vragen heb ik me wellicht '(een beetje) laten gaan' ...
Jij nuanceert het.

Gast1

Re: De mensheid als virus...

Bericht door Gast1 » 18 mei 2020, 18:11

Net als Romaine ...

En dat is enkel ... wijsheid.

Plaats reactie