Wetenschappers in Brighton ontsluiten het geheim van de Stonehenge-stenen

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Wetenschappers in Brighton ontsluiten het geheim van de Stonehenge-stenen

Bericht door univers » 31 jul 2020, 07:02

Academici van de Universiteit van Brighton hebben het 400 jaar oude mysterie ontrafeld van waar de sarsenstenen vandaan kwamen waarmee Stonehenge werd gebouwd.

Hun onderzoek van twee jaar heeft uitgewezen dat de meeste grote stenen waaruit de iconische sarsencirkel en het binnenste trilithon hoefijzer van het monument bestaan, van ongeveer 25 kilometer naar het noorden kwamen, in West Woods aan de rand van de Marlborough Downs, Wiltshire.

Het onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances , werd geleid door professor David Nash , hoogleraar fysische geografie van de universiteit. Hij zei: “Archeologen en geologen debatteren al meer dan vier eeuwen waar de sarsenstenen die werden gebruikt om Stonehenge te bouwen vandaan kwamen. Deze belangrijke nieuwe gegevens zullen helpen om meer te verklaren over hoe het monument is gebouwd en misschien inzicht te geven in de routes waarmee de 20 tot 30 ton zware stenen werden vervoerd. ”

Het onderzoeksteam gebruikte geochemische gegevens om aan te tonen dat 50 van de 52 sarsenstenen in Stonehenge een consistente chemie delen en dat ze uit een gemeenschappelijke bron afkomstig zijn. Vervolgens vergeleken ze de geochemische signatuur van kleine fragmenten van een kern gewonnen uit een van deze sarsens - Stone 58 - met gelijkwaardige gegevens voor sarsens uit heel Zuid-Groot-Brittannië. Deze informatie werd gebruikt om vast te stellen dat de meeste sarsenstenen in Stonehenge afkomstig waren uit West Woods.

Afbeelding
Dr. Jake Ciborowski analyseert een sarsen-lateisteen met behulp van een draagbare röntgenfluorescentiespectrometer. Foto door professor David Nash.

Meer :https://www.brighton.ac.uk/news/2020/br ... nge-stones
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wetenschappers in Brighton ontsluiten het geheim van de Stonehenge-stenen

Bericht door taigitu » 31 jul 2020, 09:39

Leuk dat er nog steeds niet alles duidelijk is en het onderwerp in meerdere opzichten blijft boeien.
Ik vind het nog steeds heel jammer dat ik niet heb kunnen rondlopen daar.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschappers in Brighton ontsluiten het geheim van de Stonehenge-stenen

Bericht door Tammy » 31 jul 2020, 11:51

Inderdaad leuk dat het mysterie nog niet helemaal is opgelost. :grin:
Was dat toen je onwel werd toen Taigitu dat je het niet kon bezoeken ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wetenschappers in Brighton ontsluiten het geheim van de Stonehenge-stenen

Bericht door taigitu » 31 jul 2020, 11:58

Tammy schreef:
31 jul 2020, 11:51
Inderdaad leuk dat het mysterie nog niet helemaal is opgelost. :grin:
Was dat toen je onwel werd toen Taigitu dat je het niet kon bezoeken ?
Ja, ik reed er langs toen we naar onze bed en breakfast gingen en zag de entree.
Ik kreeg de dag erna een hartaanval en werd geopereerd. Dus voor mijn Stonehenge.
Wie weet in de toekomst, mijn zoon wil wel met me mee.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wetenschappers in Brighton ontsluiten het geheim van de Stonehenge-stenen

Bericht door Tammy » 31 jul 2020, 13:11

Ik hoop dat je er weer een keer heen gaat Taigitu en wat zou het mooi zijn als je zoon dan ook mee gaat. :grin:
En nu in goede gezondheid.
Deze plaats blijft bijzonder, dat het maar goed beschermd blijft daar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie