Zijn dieren zich bewust van hun lijden

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Zijn dieren zich bewust van hun lijden

Bericht door taigitu » 23 aug 2020, 12:08

Onderzoeken over het bewustzijn van dieren - Het bewustzijn van dieren bestaat echt

De mensen die dieren mishandelen, verdedigen hun acties door te zeggen dat dieren niets voelen.
We hebben echter zeven jaar aan meer dan stevig bewijs over het bewustzijn van dieren
. Er is bovendien een veelheid aan onderzoeken die deze stelling ondersteunen.
Dit is dus niet langer een excuus om het misbruik van dieren te rechtvaardigen.

Waarom dan al die mensen die dieren behandelen als voorwerpen, die ze mishandelen en die ze
op verschillende manieren misbruiken? Zij zullen dus andere argumenten moeten zoeken om zich te verdedigen.
De wetenschap steunt hen immers allerminst.

De regelgeving omtrent dierenrechten, de bescherming van dieren en het welzijn van dieren heeft trouwens
een enorme wettelijke invloed gehad. Alle onderzoeken en bewijs die we hier vermeld hebben,
heeft men eigenlijk in wetten omgezet.

“We kunnen het hart van een mens beoordelen op basis van hoe hij dieren behandelt.”

-Emmanuel Kant-

De studie van het menselijk bewustzijn is ingewikkeld. Desondanks lijkt het dat het vanaf nu
samen met het bewustzijn van dieren bestudeerd zal worden.

Lees het artikel vanaf het begin:
https://verkenjegeest.com/het-bewustzij ... un-lijden/

Afbeelding


Ik ben hier een beetje eigenwijs (overkomt me vaker).
En ik heb het laatste stuk van een artikel als intro geplaatst i.p.v het begin.
En dat doe ik omdat dit stukje tekst aanleiding geeft om het helemaal te lezen.
Hierbij biecht ik op dat ik niet altijd de link aanklik om het hele artikel te lezen.
Er zijn onderwerpen die boven mijn hoed/pet gaan zoals bijvoorbeeld ruimtevaart.
Dus mijn insteek hier en nu is dat ik dit onderwerp belangrijk vind voor iedereen.
Ik heb dit artikel al een tijdje in concepten opgeslagen staan, en n.a.v. iets in de babbelbox
plaats ik het vandaag.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zijn dieren zich bewust van hun lijden

Bericht door Fenna » 23 aug 2020, 17:30

Ik heb altijd honden gehad en durf met stelligheid te beweren dat ze bewust zijn van hun lijden.
Zie ook maar de filmpjes die overvloedig op YouTube staan van dieren die gered zijn en hun dankbaarheid tonen aan hun redder.

Vrienden van mij die hebben het volgende meegemaakt:
Een gezamenlijke kennis van ons was zwaar alcoholist en had vanwege zijn drankgebuik Korsakoff waardoor hij geregeld flink in de war was.
Hij had een hond Gypsy genaamd.
Beestje was 9 jaar een had het bij hem niet goed, hij mishandelde haar een gaf haar vaak voor straf geen eten of liet haar soms dagen alleen thuis zonder water en eten.
We hadden de dierenbescherming ook gewaarschuwd maar telkens als zij langs kwamen zag het er wel goed voor de hond uit.
Er stond water, voedsel en ze was niet uitzonderlijk mager, dus konden zijn niets doen en gingen zijn onverrichter zake weer weg.
Ze was vaak bij de eerder genoemde vrienden op bezoek geweest samen met haar baasje, zij hadden ook een hond, en Heidewachtel waar ze dikke maatjes mee was.
Op een kwaaie dag, had het baasje van Gypsy weer eens teveel gezopen en zwierf dagen gezamenlijk met haar door een park in onze stad.
Hij heeft haar toen waarschijnlijk zo mishandeld dat ze bij hem weg is gevlucht en 's nachts naar onze vrienden is gegaan en daar voor de deur is ingestort.
Hun eigen hond had haar waarschijnlijk gehoord en sloeg aan, waarop zij de deur open deden een haar voor hun deur vonden.
Ze hebben haar eten en drinken gegeven en ze is daarna 3 dagen een nachten in één ruk doorgeslapen.

Ik wil hier maar mee zeggen dat zij de link legde met deze vrienden van mij die altijd goed voor haar waren als zij bij hen op bezoek was en dat zij zelf er voor gekozen had haar miezerige leventje vaarwel te zeggen.

Haar baasje zit nu in een kliniek o en gesloten afdeling en de hond heeft het nu goed bij mijn vrienden.

Wees goed voor een dier en je word beloond met onvoorwaardelijke vriendschap.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Zijn dieren zich bewust van hun lijden

Bericht door gusteman » 23 aug 2020, 21:50

Zijn dieren zich bewust van hun lijden?

Of dieren zich daarvan bewust zijn en zo ja op welke wijzer dit gebeurt hangt volledig af van wat in de titel wordt bedoeld met 'zich bewust zijn'.

De titel is in dat opzicht eerder verwarrend dan duidend.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Zijn dieren zich bewust van hun lijden

Bericht door Kristof Piessens » 23 aug 2020, 22:03

een dier kan perfect een zelfbewuste dier zijn, dat dier weet dat het keuzes kan maken in de manier van hoe het behandelt wordt door de mens, als er mishandeling aan de gang is, kan dat dier vanzelf kiezen om te vertrekken zoals in het verhaal van fenna....als een mens begrijpt waarom een dier vertrekt omdat de mens zelf de veroorzaker is van mishandeling kan die zich wat meer aandacht besteden aan de manier waarop het dier behandelt wordt.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zijn dieren zich bewust van hun lijden

Bericht door univers » 23 aug 2020, 22:21

Je moet in harmonie met je huisdier leven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zijn dieren zich bewust van hun lijden

Bericht door taigitu » 24 aug 2020, 10:31

Fenna schreef:
23 aug 2020, 17:30
Ik heb altijd honden gehad en durf met stelligheid te beweren dat ze bewust zijn van hun lijden.
Zie ook maar de filmpjes die overvloedig op YouTube staan van dieren die gered zijn en hun dankbaarheid tonen aan hun redder.

Vrienden van mij die hebben het volgende meegemaakt:
Een gezamenlijke kennis van ons was zwaar alcoholist en had vanwege zijn drankgebuik Korsakoff waardoor hij geregeld flink in de war was.
Hij had een hond Gypsy genaamd.
Beestje was 9 jaar een had het bij hem niet goed, hij mishandelde haar een gaf haar vaak voor straf geen eten of liet haar soms dagen alleen thuis zonder water en eten.
We hadden de dierenbescherming ook gewaarschuwd maar telkens als zij langs kwamen zag het er wel goed voor de hond uit.
Er stond water, voedsel en ze was niet uitzonderlijk mager, dus konden zijn niets doen en gingen zijn onverrichter zake weer weg.
Ze was vaak bij de eerder genoemde vrienden op bezoek geweest samen met haar baasje, zij hadden ook een hond, en Heidewachtel waar ze dikke maatjes mee was.
Op een kwaaie dag, had het baasje van Gypsy weer eens teveel gezopen en zwierf dagen gezamenlijk met haar door een park in onze stad.
Hij heeft haar toen waarschijnlijk zo mishandeld dat ze bij hem weg is gevlucht en 's nachts naar onze vrienden is gegaan en daar voor de deur is ingestort.
Hun eigen hond had haar waarschijnlijk gehoord en sloeg aan, waarop zij de deur open deden een haar voor hun deur vonden.
Ze hebben haar eten en drinken gegeven en ze is daarna 3 dagen een nachten in één ruk doorgeslapen.

Ik wil hier maar mee zeggen dat zij de link legde met deze vrienden van mij die altijd goed voor haar waren als zij bij hen op bezoek was en dat zij zelf er voor gekozen had haar miezerige leventje vaarwel te zeggen.

Haar baasje zit nu in een kliniek o en gesloten afdeling en de hond heeft het nu goed bij mijn vrienden.

Wees goed voor een dier en je word beloond met onvoorwaardelijke vriendschap.
Een prachtig voorbeeld van hoe dieren kunnen handelen als het leven ondragelijk voor hen wordt.
En dan de intelligentie te hebben om te kiezen voor een beter leven, zoals deze hond ook deed
toen die mogelijkheid zich voor deed. Die Heidewachtel zal daar een belangrijke rol in hebben gespeeld.
Mooi dat die vrienden van je hem opgenomen hebben in hun gezin.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie