Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 09 jan 2021, 10:17

Afbeelding

Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk.

Apple en Google zetten het Twitter-alternatief Parler onder druk om opruiing en haatzaaien op het sociale medium te voorkomen. Google heeft de app al uit zijn Play Store verwijderd en Apple dreigt hetzelfde te doen.

Parler werd in 2018 opgericht met de bedoeling totale vrijheid van meningsuiting te bieden. "We hebben respect voor privacy en persoonsgegevens, vrijheid van meningsuiting en de vrije markt", heette het.

De app is vooral populair onder rechtse gebruikers die volgens Twitter de grenzen van het betamelijke overschrijden. Verscheidene prominente conservatieven zijn lid van het platform, zoals senatoren Ted Cruz en Rand Paul, Witte Huis-woordvoerder Kelly McEnany en Enrique Tarrio, leider van de extreemrechtse organisatie Proud Boys.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2363614-apple-en ... -druk.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 09 jan 2021, 10:27

Ik zie iets gebeuren de laatste tijd waarvan ik mij afvraag waar gaat dit heen ?
Platforms die gaan bepalen wat wel acceptabel is en wat niet.
Ze zijn al een tijdje bezig, kijk naar Twitter en Youtube.

Het Twitter account van Trump word verwijderd en alle video’s op Youtube van berichtgeving over fraude van Trump maar ook van andere mensen , over de presidentsverkiezingen van Amerika is men al aan het verwijderen.
Trump start gewoon zelf straks een platform dus die gaat gewoon door.
Voor hem maakt het niks uit .
Maar het gaat veel verder dan Trump.

Kijk naar bijvoorbeeld Facebook dat afbeeldingen van Zwarte Piet niet meer accepteert.
Waardoor een Braziliaanse man die als kind naar Nederland kwam en vol overgave en plezier deze kindervriend speelde ineens zag dat zijn selfies verwijderd werden.
Hij had de “pech” dat zijn eigen huidskleur.............juist, donker was.
Oeps wat nu Facebook ?
Hij vond dat niet leuk wat Facebook deed.

En ik denk dat dit nog maar het begin is.

Dit begint op censuur te lijken of is het eigenlijk al volgens mij.
Nu weet ik dat platforms hun eigen regels mogen bepalen maar waar stopt deze manier van censureren ?
Wat komt er nog meer voor verboden ?


Mij interesseert dat riool van Twitter niet en social media bepaalt niet voor mij hoe ik denk of wat dan ook.
Ik kom uit een tijd gelukkig waarin men nog zelf nadacht en dit allemaal niet bestond.
Maar deze generatie weet niet beter en laat zich veelal leiden tot wat er staat.
Of neemt het voor waar aan.
NIet allemaal natuurlijk maar velen wel.

En wie gaat bepalen wat door de beugel kan en wat niet ?
Nu beginnen Google en Apple ook al.
En roepen veel mensen niet altijd: vrijheid van meningsuiting ?
Tot hoever gaat die vrijheid ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Fenna » 09 jan 2021, 11:19

:post:
Je bent mij net een slag voor Tammy.

Ik gebruik ook geen Twitter, FB, insta of parler, dat heb ik niet nodig, maar dit soort podia heeft toch zijn nut voor sommigen en zijn een uitlaatklep voor hun onvrede.
Nu is lang niet alles wat er op geplempt word kies, maar het is ook voor velen een uitlaatklep die het niet eens zijn met media, overheid e.d. welke nergens anders gehoor vinden.
Vooral de politiek zou het oor te luister moeten leggen om te voelen waar de onvrede onder de mensen zit en dan is juist Social media en uitstekend middel om dat te weten te komen.

Ik ben van mening dat het verbieden van Parler, waar mensen nog zonder censuur hun ongerief op kenbaar kunnen maken, niet verbannen moet worden ook omdat dit een beperking is in de vrijheid van meningsuiting.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 09 jan 2021, 11:24

Vooral de politiek zou het oor te luister moeten leggen om te voelen waar de onvrede onder de mensen zit en dan is juist Social media en uitstekend middel om dat te weten te komen.
Dat zeg je mooi Fenna, daar had ik nog niet aan gedacht.
Je kan via social media inderdaad peilen waar de onvrede zit.
En daar misschien iets mee doen .
Good point Fenna. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 09 jan 2021, 15:06

Ik heb verleden jaar ergens hier maar ik weet niet meer waar gezegd dat ik het einde zie van platforms zoals Twitter.
Daar bedoel ik dus platforms mee die gaan censureren.
Big Techs die gaan bepalen wat goed is en wat slecht is.
Op het moment dat men dat gaat doen is men over zeg pakweg 5 jaar verdwenen.
Tenminste dat denk ik.

Want we leven niet in een wereld van ja en amen meer.
De generaties van nu richten om het minste gering groepen op en demonstreren ook meteen.
Als je andersdenkenden de mond gaat snoeren op social media teken je je eigen doodvonnis voor je bedrijf.
Voor Twitter komen er andere platforms, zelfde voor Youtube enz.
Want waar de mondige mens van nu een hekel aan heeft is dat anderen gaan bepalen hoe ze moeten denken en praten.

Maar het blijft moeilijk, want waar ligt de grens ?
Oproepen om iemand te vermoorden bijvoorbeeld of pedofilie promoten enz.
Dat is voor mij acceptabel om te censureren en nog wat zaken.

Maar als Big Tech zeggen iets is misinformatie , wie zegt dat dat zo is ?
Wie bepaalt dat ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4708
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Witte wel » 09 jan 2021, 16:32

Het censuur zal alleen maar toenemen de komende jaren. Ook google past enorm veel censuur toe momenteel. Ik wordt regelmatig tegen gehouden bij Amerikaanse websites waar ik voorheen gewoon terecht kon. En wie bepaald dat hè. Dat zou je eens willen weten.
Goed onderzoek doen, dan kom je er wel achter. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Fenna » 09 jan 2021, 17:10

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Determinist » 09 jan 2021, 19:49

Slechte zaak. Echter gaat het hier om eigenaren van een platform die ze zelf opgezet hebben en waar gebruikers zelf voor gekozen hebben om gebruik van te maken.

Het wordt tijd voor een globale open source en gedecentraliseerd platform waar onwettelijke gebeurtenissen op aangeven wordt vervolgd.

Je moet het zien als een publieke plek, een publiek plein. Daar waar iedereen vrij kan zijn om binnen de wettelijke grenzen te zeggen wat men wil.
En pas zodra men deze wettelijke grenzen oversteekt er actie wordt genomen door diegenen die deze grenzen heeft opgesteld.

Een systeem van censuur houdt in dat men 24/7 gaat controleren en moet controleren. Een systeem van constante bewaking.
Dergelijke 1984 systemen is wat we niet willen.

Echter gaat de grote massa graag mee. Want men wil zelf Facebook elke dag gebruiken, elke dag Twitteren en gratis filmpjes op YouTube bekijken.
Deze private platforms hebben regels en als gebruiker dien je daar dus blijkbaar 24/7 aan te houden. Big Brother kijkt namelijk met je mee.

De grote tech bedrijven hebben echter zoveel macht gekregen dat ze in staat zijn beginnende platforms die een ander systeem hanteren, namelijk het aanbieden van vrijheid van meningsuiting binnen de wet, gewoon in de kiem kunnen gaan smoren. En daar is Parler nu een groot voorbeeld van.

Slechte zaak.

Maar "we" laten het ook gewoon gebeuren. Want waarom hebben we nu perse Facebook en Twitter nodig?

Kwestie van massaal deinstalleren van die rotzooi.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 09 jan 2021, 20:18

Dat is raar Witte wel dat je sommige Amerikaanse sites niet kan betreden en eerst wel.
Ik hoop dat je erachter komt waarom dat is.

Determinist schreef :
De grote tech bedrijven hebben echter zoveel macht gekregen dat ze in staat zijn beginnende platforms die een ander systeem hanteren, namelijk het aanbieden van vrijheid van meningsuiting binnen de wet, gewoon in de kiem kunnen gaan smoren. En daar is Parler nu een groot voorbeeld van.
Determinist , denk jij wat ik eerder schreef dat dit soort grote tech bedrijven eens verdwijnen omdat mensen de censuur niet gaan pikken ?
En misschien dus opstappen waardoor ze omvallen ?

In de geschiedenis van de mens zijn door de eeuwen heen al grote beschavingen omgevallen.
In het zeer jonge tijdperk van de digitale wereld hebben we nu giganten maar kunnen neem ik aan ook omvallen.
Of zal dat niet gauw gebeuren ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Fenna » 09 jan 2021, 20:36

:post: Determinist.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Determinist » 09 jan 2021, 20:36

Tammy schreef:
09 jan 2021, 20:18
Determinist , denk jij wat ik eerder schreef dat dit soort grote tech bedrijven eens verdwijnen omdat mensen de censuur niet gaan pikken ?
En misschien dus opstappen waardoor ze omvallen ?
Het zijn commerciële bedrijven die alleen kunnen bestaan zolang ze winst blijven maken.
En dat geld moet komen van de consumenten van hun producten.

Zolang er dus genoeg consumenten zijn die de producten het waard vinden wat ze ervoor moeten betalen of welke rechten ze daarvoor willen afstaan is aan de consument.
Dus ja, zodra de consumenten verdwijnen zullen deze bedrijven ook verdwijnen.

Probleem uiteraard als het een monopolie betreft. Als je als consument maar één mogelijkheid hebt.
Daar zouden de overheden iets tegen moeten doen. Het splitsen van de bedrijven bijvoorbeeld. Die macht hebben overheden wel.

Echter kan een bedrijf ook te ver gaan waarbij de macht wordt opgerekt en de consument dit niet meer pikt.
Een voorbeeld is Facebook die jaren geleden het bedrijf Oculus hebben gekocht. Deze maakt Virtual Reality headsets.
De consument werd beloofd dat Facebook niets zou veranderen aan de manier hoe accounts werken en ze zouden geen privacy gevoelige gegevens gaan delen.

Nu heeft onlangs Facebook verplicht gesteld dat je een Facebook account moet hebben. Geen account? Dan werkt je dure Virtual Reality Headset niet meer.
En mag je elk account gebruiken? Nee. Alleen een persoonlijk account die eventueel gevalideerd zal gaan worden en je moet legitimeren.
En Facebook geeft aan dat ze gegevens gaan delen met andere bedrijven. Dus alles wat je doet in VR, hoe groot je bent. Wat er in je huis staat (ja, want de headset heeft camera's).

Zo ver wil Facebook gaan. En het is aan de consument om te zeggen dat ze maar wat meer geld uitgeven voor een VR bril en dat ze Facebook links laten liggen.
Maarja, het is goedkoop. En dan laat de gemiddelde consument snel hun privacy varen. Ze zijn liever zelf een product dan dat ze wat meer voor een product willen uitgeven.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Fenna » 09 jan 2021, 20:41

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 09 jan 2021, 21:10

Dank je Determinist voor je uitleg. ;P!
Dat wist ik niet van die Virtual Reality Headset en Facebook.
Dat is niet netjes hoe ze dat hebben gedaan.

Maar wat ik begrijp tot nu toe is dat deze grote bedrijven ontiegelijk veel macht hebben.
Maar dat alles afhankelijk is van de klanten, dus wij de mensen zelf hebben de uiteindelijke macht.
Maar dan moeten we wel er tegenin gaan , maar dat zullen de meeste nog niet willen.

Maar het is een geruststelling voor toekomstige generaties dat de burger die macht heeft uiteindelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4708
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Witte wel » 10 jan 2021, 00:10

Determinist schreef:
09 jan 2021, 19:49
Slechte zaak. Echter gaat het hier om eigenaren van een platform die ze zelf opgezet hebben en waar gebruikers zelf voor gekozen hebben om gebruik van te maken.
Zeker is dat zo. Maar is er een andere optie?
Het wordt tijd voor een globale open source en gedecentraliseerd platform waar onwettelijke gebeurtenissen op aangeven wordt vervolgd.
Dat is een utopie Determinist maar zou voor de samenleving zelf erg goed zijn.
Een systeem van censuur houdt in dat men 24/7 gaat controleren en moet controleren. Een systeem van constante bewaking.
Dergelijke 1984 systemen is wat we niet willen.
Maar dat hebben we wel gekregen en niemand had dat door of wilde dat weten.
Echter gaat de grote massa graag mee.
Je hebt weinig andere keuzes toch?
De grote tech bedrijven hebben echter zoveel macht gekregen dat ze in staat zijn beginnende platforms die een ander systeem hanteren, namelijk het aanbieden van vrijheid van meningsuiting binnen de wet, gewoon in de kiem kunnen gaan smoren. En daar is Parler nu een groot voorbeeld van.
Juist, en dan spreken we niet meer van onafhankelijke media.
Slechte zaak.
Correct.
Maar "we" laten het ook gewoon gebeuren. Want waarom hebben we nu perse Facebook en Twitter nodig?
Heel veel zaken in handel en detailhandel verlopen al via dergelijke kanalen. Je kan niet zonder. Deze situatie is zo gecreëerd.
Kwestie van massaal deinstalleren van die rotzooi.
Was het maar zo makkelijk.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 10 jan 2021, 11:27

Ook Apple verwijdert de app van sociaal medium Parler.

Apple heeft zondag het sociale medium Parler verwijderd uit de App Store. Apple gaf Parler vrijdag 24 uur de tijd om controle op berichten in te voeren. De app zou zijn gebruikt om op te roepen tot geweld en mensen aan te sporen tot de bestorming van het Amerikaanse Capitool door aanhangers van de Amerikaanse president Donald Trump woensdag.

De app werd vrijdag al door Google uit de Play Store gehaald, om dezelfde redenen die Apple nu opvoert. In navolging van Google en Apple besloot Amazon de webhosting van de site van Parler met ingang van zondag te staken. Mocht het bedrijf geen ander hostingbedrijf vinden, dan betekent dat dat de website van Parler op zwart gaat.

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/tech/6101088/ook-appl ... arler.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 10 jan 2021, 11:33

Ik las ergens op internet een reactie van iemand over dit onderwerp die zei : Ik denk dat dit een spannend jaar wordt voor sociale media.
Dat is mooi samengevat eigenlijk want er is ineens iets in gang gezet .
Dat was het al een beetje voor de bestorming in Amerika maar nu dus helemaal.

Ik ben heel benieuwd hoe social media eruit komt te zien.
Want in deze huidige vorm kan dus niet meer schijnbaar.
We zullen het zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 11 jan 2021, 14:28

Deze grote bedrijven staan natuurlijk ook op de beurs.
Ik heb geen verstand verder van beursnoteringen enz maar Twitter krijgt alvast een klap.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Twitter op de beurs afgestraft voor het besluit om Trump te weren.

Twitter heeft op de beurs een flinke tik gekregen na het besluit om de Amerikaanse president Donald Trump van het platform te weren. Het aandeel verloor maandag in de ochtendhandel 8 procent op de beurs van Frankfurt, waar het techbedrijf een tweede notering heeft.

Twitter deed het account van Trump vrijdagavond in de ban, nadat de president op het kanaal aanhoudend over vermeende verkiezingsfraude schreef. Analisten vrezen dat die stap een voorbeeldwerking zal hebben, waardoor Twitter genoodzaakt zal zijn strenger toe te zien op uitlatingen van gebruikers.

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/economie/6101279/twit ... lk_wrapper

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door MetalPig » 11 jan 2021, 14:43

Tammy schreef:
09 jan 2021, 10:27
Ik zie iets gebeuren de laatste tijd waarvan ik mij afvraag waar gaat dit heen ?
Platforms die gaan bepalen wat wel acceptabel is en wat niet.
Jij hebt toch ook wel eens mensen van je forum af gegooid?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 11 jan 2021, 15:18

Ja dat is waar MetalPig.
Heb ik ook aan gedacht.
Maar het meeste gaat om gedrag op het forum vooral naar je medeforummers toe.
De sfeer moedwillig verpesten en proberen het forum kapot te krijgen.
Maar niet om de mening van iemand over een bepaald onderwerp.
Of we moeten een Nazi figuur krijgen of een pedofiel bijvoorbeeld, zoiets wil ik hier niet hebben.

Bij de grote platforms zoals Twitter en Facebook en dergelijke gaat het hun in mijn ogen niet over leden die de sfeer verzieken , maar om andersdenkenden geen platform meer te geven.
In sommige gevallen zoals oproepen tot geweld bijvoorbeeld .
Dat is correct maar hoever zal men gaan ?
Waar is de grens ?
Daar ben ik benieuwd naar.

Maar je hebt helemaal gelijk dat hier ook mensen verwijderd kunnen worden.
Op minischaal natuurlijk vergeleken bij die grote reuzen maar toch.
Good point. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple en Google zetten Twitter-alternatief Parler onder druk

Bericht door Tammy » 11 jan 2021, 15:55

Een woordvoerder van Angela Merkel heeft maandag in een persconferentie laten weten dat de Duitse bondskanselier de verbanning van de Amerikaanse president Trump van Twitter 'problematisch' vindt.
Merkels woordvoerder zegt tegen Duitse journalisten: ,,Sociale media hebben een grote verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat politieke communicatie niet vergiftigd wordt door haat, leugens en opruiing.”

'Maar vrijheid van expressie is een fundamenteel recht', zo gaat de woordvoerder verder. Een recht dat ingeperkt kan worden ,,maar dan wel door de wet, en niet door het management van sociale mediaplatforms. Vanuit dat oogpunt bekeken vindt de bondskanselier het problematisch dat accounts van de president van de Verenigde Staten nu permanent geblokkeerd zijn.”

https://www.ed.nl/buitenland/live-melan ... ~a22659ad/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dat had ik niet verwacht van haar dat ze dat zou zeggen.
Maar er is iets gebeurd wat velen tot nadenken stemt.
Waar is de grens tussen vrijheid van meningsuiting en censuur.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie