‘De grootste bron van ellende zijn de machthebbers’

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

‘De grootste bron van ellende zijn de machthebbers’

Bericht door taigitu » 05 aug 2022, 14:30

‘De grootste bron van ellende zijn de machthebbers’

30-07-2022 - klimaatverandering

De klimaatverandering leidt tot extra oorlogen, wordt al jaren geroepen. Maar die claim blijkt niet gegrond.

Eigenlijk zou het nieuws moeten zijn. Het internationale klimaatpanel IPCC, dat om de zoveel jaar vuistdikke rapporten publiceert over de klimaatverandering
en de gevolgen daarvan, neemt in het eerste rapport van 2022 iets terug: de klimaatverandering gaat hoogstwaarschijnlijk géén extra oorlog veroorzaken.
Verrassend, want al jaren gold de waarschuwing van wel. Als in: meer droogte en vluchtelingen zouden onvermijdelijk tot extra conflicten en oorlogen leiden.
Het is een bekende bewering: recentelijk nog waarschuwde militair Tom Middendorp in zijn boek Klimaatgeneraal voor extra conflicten door klimaatverandering.

Het klimaat-conflict-effect
Alleen klopt het dus niet zomaar. De redenatie achter de opwarming-leidt-tot-conflictregel is eigenlijk ook veel te simpel. Die luidt dat als overstromingen
en droogtes steeds meer mensen beroven van bijvoorbeeld hun huizen en voedsel, een land zo instabiel wordt dat oorlogen moeilijker te voorkomen zijn.
Het grote voorbeeld dat vaak wordt aangehaald is Syrië, waar een recorddroogte het land teisterde en kort erna, in 2011, de burgeroorlog uitbrak.
Dat is geen toeval meer, schreven bijvoorbeeld Colin Kelley en andere klimaatexperts in een veel aangehaalde studie uit het blad PNAS.

“Natuurlijk zou een klimaatramp een fragiel land kunnen doen overkoken – niemand betwijfelt dat”


Maar ho even.
Dat dictator Assad al jaren de bevolking onderdrukte en door heel het Midden-Oosten protesten en droogtes plaatsvonden zónder dat daar
een burgeroorlog uitbrak, benoemt Kelley niet. En wie toeval wil uitsluiten, moet kunnen aantonen dat er vaker conflicten zijn op momenten
van toegenomen droogte- of waterproblemen. Officieel komen uit die berekeningen geen eenduidig antwoord: onderzoekers zijn het onderling
totáál niet eens over het klimaat-conflict-effect. Dat is altijd een teken dat het verband, voor zover het bestaat, niet heel sterk kan zijn.

Grootste bron van ellende

Het ETH Zürich vond bijvoorbeeld geen link tussen waterschaarste en gewapende conflicten.
Ook de vele burgeroorlogen in Afrika komen niet vaker voor na extreme regenval of temperaturen, rekende politicoloog Halvard Buhaug eens voor.
De mate waarin machthebbers hele bevolkingsgroepen rechten ontzeggen, voorspellen volgens zijn studie veel beter het risico op een burgeroorlog.
Andere studies komen niet verder dan een verhoogde conflictkans van enkele procenten bij elke graad opwarming.

Natuurlijk zou een klimaatramp een fragiel land kunnen doen overkoken – niemand betwijfelt dat – maar dan moet het land dus al eerst het kookpunt hebben bereikt.
Beter begrijpen wat daaraan voorafgaat, zoals onderdrukking, uitsluiting en ander wanbeleid, is daarom veel waardevoller om een conflict te voorkomen.

Let wel: klimaatzorgen zijn terecht. Maar de grootste bron van menselijke ellende, dat zijn op de eerste plaats de machthebbers zelf.

https://www.kijkmagazine.nl/mens/column ... -conflict/

In hoeverre zijn de boeren zitten de boeren aan het kookpunt?
Als je hele bestaanszekerheid van je bedrijf en daarmee je gezin onzekerder wordt door al
die regels die de afgelopen jaren al werden opgelegd.......
En wat zijn momenteel de reacties tot vandaag de dag.
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘De grootste bron van ellende zijn de machthebbers’

Bericht door Vitharr » 05 aug 2022, 20:20

Goed gesproken Taigitu.

Met de laatste zin in je quote ben ik het overigens niet eens. Ik zie veel meer mensen als een probleem. Bijvoorbeeld relschoppers die boerenprotesten verstoren.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: ‘De grootste bron van ellende zijn de machthebbers’

Bericht door taigitu » 05 aug 2022, 23:27

Vitharr schreef:
05 aug 2022, 20:20
Goed gesproken Taigitu.

Met de laatste zin in je quote ben ik het overigens niet eens. Ik zie veel meer mensen als een probleem. Bijvoorbeeld relschoppers die boerenprotesten verstoren.
Die zijn er jammer genoeg ook. Mensen die graag rellen en daar zelf flink aan bijdragen.
Er wordt ook vaak gemeld dat ze min of meer georganiseerd zijn, terwijl het niet zoveel
uitmaakt waarover ze gaan rellen. Het lijkt als 'sport of tijdverdrijf' voor ze.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘De grootste bron van ellende zijn de machthebbers’

Bericht door Fenna » 06 aug 2022, 08:55

taigitu schreef:
05 aug 2022, 23:27
Vitharr schreef:
05 aug 2022, 20:20
Goed gesproken Taigitu.

Met de laatste zin in je quote ben ik het overigens niet eens. Ik zie veel meer mensen als een probleem. Bijvoorbeeld relschoppers die boerenprotesten verstoren.
Die zijn er jammer genoeg ook. Mensen die graag rellen en daar zelf flink aan bijdragen.
Er wordt ook vaak gemeld dat ze min of meer georganiseerd zijn, terwijl het niet zoveel
uitmaakt waarover ze gaan rellen. Het lijkt als 'sport of tijdverdrijf' voor ze.
Dat zijn vaak van die nietsnutten niets uitvreten en s'avonds bij pappie en mammie nog achter een bord eten schuiven en lekker naar hun warme bedje gaan.
Het ergste vind ik nog wel dat groepen zoals Antifa gesubsidieerd worden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: ‘De grootste bron van ellende zijn de machthebbers’

Bericht door Vitharr » 06 aug 2022, 19:04

taigitu schreef:
05 aug 2022, 23:27
Vitharr schreef:
05 aug 2022, 20:20
Goed gesproken Taigitu.

Met de laatste zin in je quote ben ik het overigens niet eens. Ik zie veel meer mensen als een probleem. Bijvoorbeeld relschoppers die boerenprotesten verstoren.
Die zijn er jammer genoeg ook. Mensen die graag rellen en daar zelf flink aan bijdragen.
Er wordt ook vaak gemeld dat ze min of meer georganiseerd zijn, terwijl het niet zoveel
uitmaakt waarover ze gaan rellen. Het lijkt als 'sport of tijdverdrijf' voor ze.
Precies. Ik vind zelf dat het te makkelijk is om puur naar de machthebbers te wijzen. Dan miskennen we onze eigen tekortkomingen. In het stuk wordt Assad enkele keren genoemd. De genoemde problemen worden niet alleen door Assad veroorzaakt maar ook door degenen die vrijwillig voor hem vechten. Zijn tegenstanders zijn ook geen heiligen.

2 weken geleden viel in de regio een gat in de waterleiding wat men moeilijk kon vinden. De waterdruk was laag en op sommige plekken was helemaal geen drinkwater. Het begon 's avonds en 's ochtends brak er al paniek uit. Mensen gingen extreem water hamsteren in supermarkten en daar werden zelfs bejaarden bij mishandeld. Zo is de mens, als zij er genoeg van heeft telt enkel het ego.

Ik pleit machthebbers niet vrij. Wat je in rood accentueerde wordt niet veroorzaakt maar versterkt door machthebbers. De oorzaak ligt bij ons allen. Het is nog steeds inherent aan mens-zijn helaas...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie